(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
22-10-2019 08:13
Oh, hier gaat dat ook nog best goed. Is wel een hoop aan vooraf gegaan hoor :-$ Ben eens ooit weggereden van het tankstation met de portemonnee op het dak...
Sindsdien herinnert man me er ook aan en doe ik een sleutel-portemonnee-telefoon check. Ze liggen ook vrijwel altijd op een vaste plek.

Bedankt voor de beterschapswensen, heb ze nodig gehad. Heb ondertussen koorts en een keelontsteking :facepalm: Met net wat paracetamol in mijn nek kan ik nu wel even lachen om zoveel pech. |-)

Bedenk me wel dat er qua gezondheid en eten en sporten een hoop anders moet, maar tja, met ADHD geen gemakkelijk opgave. Krijg dan toch best veel last van impulsen.
De bedrijfsarts heeft me naar huis gestuurd voorlopig i.v.m. de burn-out, dus heb wel even tijd daar rustig over na te denken.
Misschien hebben jullie nog gewoontes of tips?
Oh joh wat een pech , nou ja dan kun je in ieder geval even niet zo hard door rennen.
Fijn dat je de bevestiging van de bedrijfsarts hebt, wees mild voor jezelf.

Moeten de dingen anders of zou je dat graag willen :bigkiss:
voor mij maakt het nl. echt uit hoe ik het formuleer : als het MOET en t lukt niet voelt het als falen, als dat wat je graag wilt veranderen niet gebeurt dan begin je gewoon weer overnieuw..jammer, lastig maar niet erg.

En wát wil je graag veranderen qua eten, sporten, je gezondheid heb je dat helder?
Het wordt inderdaad even aanvoelen.
Bedankt voor de tips.
In begin denk ik wel ff handig om de rebound " uit te testen" (joepie :p: ).
Maar op langere termijn fijnst als het naadloos aansluit met zo min mogelijk rebound.
Ik neem 11 uur de eerste en 16 uur de tweede dosis.

Let you know!
Voel nu duidelijk wel wat gebeuren.
Een soort rush en hartslag wat omhoog, af en toe een hartoverslag . Hebben jullie dat ook?
Had ik ook bij inwerken metylfenidaat.
Nou ben ik bekend met af en toe hartoverslagen (moeder en broertje hebben dat ook).
Had ik de eerste keren met methylfenidaat, niet zozeer mey dex. Maar vaak is de eerste keer dat je het gebruikt heftiger, meestal merk je het later veel minder qua rush en hartslag
Ja even wennen denk ik sensitive.
Voel me nu heel goed!
Hartoverslagen duurde gelukkig maar 15 min
Merk nu al verbetering in concentratie .. net een gesprek met iemand gevoerd en kon haar veel beter volgen (en uit laten praten :-D )
Ik vind het tot nu toe veel milder en zachter werken dan concerta.
Zowel qua werking als qua bijwerking
Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, voor de ene zal metylfenidaat beter passen en voor de ander dex
Lekker hoor die rust !

Sensitive hoe werkt de metylfenidaat voor jou anders dan de dex?
Alle reacties Link kopieren
Lekker spul hè... 😄
Haha heerlijk spul ja Mef! (Voel me nou net een junk :mrgreen: ).
Nee maar serieus, tot nu toe bevalt dit me prima.
Heerlijk die rust in mijn hoofd en was behoorlijk productief vandaag! .
Ik merk na 3,5 uur dat het uit begint te werken, maar dat gaat langzaam. Denk dat het na 4,5 uur helemaal is uitgewerkt. Met 3,5 uur begin ik steeds wat hoofdpijn te krijgen.
Verder vind ik de rebound niet super storend .
Ik hoop dat ik vanavond goed slaap :-).
Alleen mijn eetlust was ver te zoeken vandaag. Kwam wel terug als het uitwerkte dus dan nam ik een inhaalslag.
Hoe bevalt de 5 mg nu voor jou tov de 2,5 mg Mef?
Morgen ga ik 3x 5 mg doen ivm lange dag.
Ik vind het zelf lastig te zeggen wat dex doet bij mij, want ik voel het niet in of uitwerken. Maar ik heb dex ook een tijd geleden gebruikt. Bij mfd voel ik het trouwens ook niet zo, maar lichamelijk verneem ik er meer van. Het is bij mijn vooral mijn omgeving die het opmerkt. En aan het eind van de dag merk ik zelf dat ik meer gedaan heb gekregen, in ieder geval bij mfd.
Sensitive: Maar vind je de werking van metylfenidaat fijner?

Vanmorgen weer de dex 5 mg ingenomen.
Merk wel dat het bij mij al na 3 uur uit begint te werken, tenminste het zal dan niet helemaal uitgewerkt zijn maar de werking neemt af.
Na 3,5 uur begin ik een beetje rebound klachten te krijgen, niet heel heftig maar mijn focus is minder.
Ook heb ik het idee dat de dosis aan de lage kant is.
Werkt het langer als de dosis 7,5 mg is? of werkt dat niet zo.;
Verder helemaal geen vervelende hartkloppingen meer gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
24-10-2019 11:59
Sensitive: Maar vind je de werking van metylfenidaat fijner?

Vanmorgen weer de dex 5 mg ingenomen.
Merk wel dat het bij mij al na 3 uur uit begint te werken, tenminste het zal dan niet helemaal uitgewerkt zijn maar de werking neemt af.
Na 3,5 uur begin ik een beetje rebound klachten te krijgen, niet heel heftig maar mijn focus is minder.
Ook heb ik het idee dat de dosis aan de lage kant is.
Werkt het langer als de dosis 7,5 mg is? of werkt dat niet zo.;
Verder helemaal geen vervelende hartkloppingen meer gelukkig.
Neuh niet persé langer maar wel minder afleidbaarheid en daardóór is het langer effectief. Zo verklaar ik het voor mezelf, ik dacht nl dat er nauwelijks verschil was tussen 5 en 7,5 mg. maar dat zit m bij mij precies daar in

Maar.. ervaar, registreer en heb een beetje geduhuld :jump:
Bij een hogere dosus werkt het wel wat langer is de gedachte hoor. Dus kijk eens hoe 7.5mg bevalt.

Voor mij is het lastig omdat ik voor mezelf niet heel duidelijk voel dat ik anders ben/werk/denk met of zonder medicatie. Maar anderen zien het wel. En qua het grote plaatje qua organisatie en net dingen wat sneller en doortastender aanpakken.... dat gaat volgens mij bij zowel methylfenidaat als dexamfetamine beter met medicatie. Maar het blijft lastig voor mij dit concreet te krijgen voor mezelf.

Ik ervaar niet veel meer rust in mezelf. Misschien zelfs meer een wat opgepept gevoel met methylfenidaat zoals na koffie of energiedrank, en dat idee zit me niet zo lekker. Met dexamfetamine had ik dat minder volgens mij
Teaus schreef:
24-10-2019 12:07
Neuh niet persé langer maar wel minder afleidbaarheid en daardóór is het langer effectief. Zo verklaar ik het voor mezelf, ik dacht nl dat er nauwelijks verschil was tussen 5 en 7,5 mg. maar dat zit m bij mij precies daar in

Maar.. ervaar, registreer en heb een beetje geduhuld :jump:
GEDULD GEDULD :hihi: :hihi: moest echt hardop lachen.
Laat dit nou net mijn grootste valkuil zijn.
Maar je hebt helemaal gelijk hoor.
Ik ga het braaf en rustig... heeeeeul rustig, onderzoeken.
Sensitivenoodle schreef:
24-10-2019 13:07
Bij een hogere dosus werkt het wel wat langer is de gedachte hoor. Dus kijk eens hoe 7.5mg bevalt.

Voor mij is het lastig omdat ik voor mezelf niet heel duidelijk voel dat ik anders ben/werk/denk met of zonder medicatie. Maar anderen zien het wel. En qua het grote plaatje qua organisatie en net dingen wat sneller en doortastender aanpakken.... dat gaat volgens mij bij zowel methylfenidaat als dexamfetamine beter met medicatie. Maar het blijft lastig voor mij dit concreet te krijgen voor mezelf.

Ik ervaar niet veel meer rust in mezelf. Misschien zelfs meer een wat opgepept gevoel met methylfenidaat zoals na koffie of energiedrank, en dat idee zit me niet zo lekker. Met dexamfetamine had ik dat minder volgens mij

Een hogere dosis proberen vind ik wel een beetje spannend, angst voor een ``overdosering`` en erg hartkloppingen of hyperventilatie te krijgen ofzo.

Had ik ook met metylfenidaat, een wat meer opgepept gevoel wat neigde naar een ``drugs`` gevoel... en dat vind ik niet prettig.
Anderen zullen hier weer geen last van hebben.
Dex ervaar ik als zachter, zowel in werking als in uitwerking.
Mijn concentratie is helaas nog niet super, ik doe nog steeds van alles door elkaar, maar zie op andere vlakken wel verbetering, zoals dat ik veel minder vast zit in mijn eigen hoofd, minder last heb van prikkels, en veel productiever in het huishouden. :-)
Het waren helaas geen wonderpillen he.

Vaak zie je het verschil zelf niet, maar anderen des te meer.
Ik las in mijn adhd boek (hypersapiens) dat veel volwassen soms ook het verschil niet merken van met of zonder medicatie, maar die verschillen zijn vaak wel degelijk groot.
Wij verwachten misschien veel verschil te voelen, terwijl er misschien juist subtiele (maar belangrijke) verschillen zijn.
Zo zei mijn psycholoog dat ik zonder medicatie echt veel meer ongestructureerde gesprekken voer dan met medicatie.
Terwijl ik ook het idee had dat de medicatie eigenlijk niet veel deed (maar wel dus).
Ook denk ik dat als je op volwassen leeftijd de diagnose krijgt, je al zo gewend bent aan hoe je bent, dat het gewoon is geworden en dat je jezelf truukjes hebt aangeleerd.
Alle reacties Link kopieren
girl1986 schreef:
18-10-2019 11:05
ik had een intake ingepland bij adhd centraal, bij mij gaf GGZ delft aan dat als ze iemand binnen krijgen met de diagnose adhd centraal ze de test overnieuw doen omdat ze niet de gestandaardiseerde vragenlijsten gebruiken, en oa niet kijken naar de andere symptomen die mogelijke dezelfde klachten kunnen veroorzaken.
Ik ben dus nu op een wachtlijst voor de S-ggz, dus dit gaat allemaal wel weer even duren..
Ik ben eerst bij de GGZ geweest, daar kreeg ik de diagnose faalangst en stond binnen 20 minuten weer buiten. Vond ze daar ook erg ongeïnteresseerd, stelden ze een vraag en was ik nog bezig met antwoorden dan stelden ze de volgende vraag al.

Terwijl ik bij adhd centraal wel een goede diagnose, hulp en begeleiding kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Dubbelllllllllll

Zucht, ik zou begin deze week een oproep krijgen voor die test, maar het is natuurlijk herfstvakantie dus krijg denk ik pas volgende week een oproep. Stom. Want ik wil het gewoon achter de rug hebben.

Ik ben vandaag heerlijk in m'n adhd vibe aan het zitten, ben deze week vrij. En ik hoefde vandaag niet weg, dus ik heb lekker geen medicijnen ingenomen. Begin van de ochtend wilde ik ze eerst toch nog wel innemen omdat ik me zenuwachtig voelde en het idee had dat ik iets vergat.
Maar surprise, ik hoefde vandaag niks dus hoe kom ik er dan bij dat ik iets vergeten ben.
Ondertussen is dat gevoel al lang en breed voorbij en ben ik overal en nergens aan begonnen. Zo ben ik begonnen aan een powerpoint presentatie, online shoppen en dan toch alles uit je mandje gooien, 80 tabbladen van youtube open, wetenschappelijk onderzoeken lezen en halverwege toch ineens de hond gaan uitlaten en ik had ook nog ergens een tijdschrift gevonden maar die heb ik na 2 bladzijdes weer opzij gegooid. De Tarzan film met Alexander Skarsgard heb ik dan weer zonder problemen kunnen kijken.
Vroegah zou ik me geschaamd hebben dat ik niet gewoon zoals een normaal mens het huishouden ofzo kon doen, maar het boeit me eigenlijk helemaal niks meer dat ik dit soort dagen heb. Ik gun mezelf het ook gewoon.

Tot zover random post, hallo adhdbrein!
Alle reacties Link kopieren
DanaJoe72 schreef:
24-10-2019 16:19
Dubbelllllllllll

Zucht, ik zou begin deze week een oproep krijgen voor die test, maar het is natuurlijk herfstvakantie dus krijg denk ik pas volgende week een oproep. Stom. Want ik wil het gewoon achter de rug hebben.

Ik ben vandaag heerlijk in m'n adhd vibe aan het zitten, ben deze week vrij. En ik hoefde vandaag niet weg, dus ik heb lekker geen medicijnen ingenomen. Begin van de ochtend wilde ik ze eerst toch nog wel innemen omdat ik me zenuwachtig voelde en het idee had dat ik iets vergat.
Maar surprise, ik hoefde vandaag niks dus hoe kom ik er dan bij dat ik iets vergeten ben.
Ondertussen is dat gevoel al lang en breed voorbij en ben ik overal en nergens aan begonnen. Zo ben ik begonnen aan een powerpoint presentatie, online shoppen en dan toch alles uit je mandje gooien, 80 tabbladen van youtube open, wetenschappelijk onderzoeken lezen en halverwege toch ineens de hond gaan uitlaten en ik had ook nog ergens een tijdschrift gevonden maar die heb ik na 2 bladzijdes weer opzij gegooid. De Tarzan film met Alexander Skarsgard heb ik dan weer zonder problemen kunnen kijken.
Vroegah zou ik me geschaamd hebben dat ik niet gewoon zoals een normaal mens het huishouden ofzo kon doen, maar het boeit me eigenlijk helemaal niks meer dat ik dit soort dagen heb. Ik gun mezelf het ook gewoon.

Tot zover random post, hallo adhdbrein!
Helloooowwww ADHD... je hebt groot gelijk.je mag het ook wel gewoon omarmen toch.
Herkenbaar gedrag trouwens 😄
Alle reacties Link kopieren
Eva; Ik neem nu in de ochtend 5mg en de middag 2,5 mg en dat gaat voor nu wel goed eigenlijk. Kom vrolijk en opgepept op het werk aan 😄en goed productief, de hele dag door eigenlijk. En dat is wel fijn.

Vandaag amfexa opgehaald, mag Nu dus pillen gaan breken van 5mg want 2,5mg word niet meer uitgegeven ... lekker rommelig allemaal. Oja en mag het terug vragen via een 1 of ander fonds als de verzekering het niet vergoed.
Hoop gedoe voor wat pillen.
mefunny wijzigde dit bericht op 24-10-2019 18:39
0.76% gewijzigd
Haha grappig en herkenbaar zo'n dag.

Wow ik merk dat dex wel wat doet mer mijn emoties.
Ik was aan het eten bij mijn schoonvader en hij zei iets wat bij mij verkeerd viel en opeens moest ik huilen .
Zo ken ik mezelf niet.
Ook merk ik dat ik opeens veel meer van mensen hou en me minder snel irriteer aan mensen.
Sommoge mensen hebben bij methylfenidaat een afgestompt gevoel, dit kan denk ik ook wat bij strattera, wat een beetje lijkt op antidepressiva. Dud misschien voel je je dex wel "echter". Maar kan ook rebound zijn misschien... ik zou even aankijken hoe het veolt elviva..
Alle reacties Link kopieren
@MEFunny, Ik heb het er wel eens over met een vriendin die ook adhd heeft wat er dan gebeurd in zo'n "adhd wervelwind" en dan zitten we letterlijk de hele middag "dat heb ik ook hahaha" naar elkaar te roepen.
Heerlijk zo'n dag, maar morgen neem ik m'n pilletje gewoon weer in haha.
Nu bedenk ik me dus ook dat letterlijk alle vriendinnen waar ik langer dan 5 jaar mee omga allemaal adhd blijken te hebben. Ergens toch grappig dat "soort zoekt soort" toch van toepassing blijkt te zijn.

Vind dat van die medicatie ook echt heel krom trouwens.
Ik moet nu per 3 maanden een eigen bijdrage betalen van 80 euro voor m'n medicatie, wat niet onder het eigen risico valt.
Eerst betaalde ik dit per maand bij de apotheek, maar die regels met betalen zijn veranderd volgens mij.
Sinds ik verhuisd ben heb ik een nieuwe apotheek en deze doet het per 3 maanden uitgeven. De eerste paar keren dacht ik bij de betaalautomaat "dat is lekker, hoef niet te betalen".
Toen kreeg ik een halfjaar later ineens een rekening voor 6 maanden, mag ik even afrekenen mevrouw.
Dit had ik toen ik ritalin slikte niet, maar die werkte niet zoals het zou moeten. En wie heeft het in godsnaam bedacht om pillen voor een concentratiestoornis die elke 4 uur ingenomen moet worden wel volledig te vergoeden.

Fijn voordeel trouwens, mijn apotheek heeft een medicatie automaat.
Krijg een code per sms dat m'n medicatie klaar liggen en dan kan ik het 24/7 ophalen. Toets de code in en een robotarm pakt dan mijn pillen.
Beetje zoals zo'n automaat waar je snoep uit haalt.
Alle reacties Link kopieren
Eva, Ik ben ook een stuk echter sinds de medicatie wat inhoud, mega drastisch en eerlijk. Weg onzekerheid. En dat richt zich op mijn hele netwerk. Die eruit, die aanhalen. En dat is heel bijzonder maar ik ben wel zeker van, van mijn zaak. Maakt het er niet minder pijnlijk om maar het geeft wel rust en duidelijkheid. Ik was altijd een mega pleaser om iedereen maar tevreden te houden waardoor ik mijzelf altijd op de laatste plek zet. Dat doe ik niet meer.
Het lijkt wel een mega transformatie waar ik in ben gekomen, ik herken mijzelf ook bijna niet meer terug met een aantal maanden geleden toen alles zo begon......

Wel heb ik meer last van stemmingswisseling en ben ik ondertussen 6,5 kg afgevallen. Krijg hier veel complimentjes over. En mijn kleding word te wijd.

Dana, wat chill die apotheek, ik moest mij net haasten vanuit werk om op het laatste minuut nog mijn meds te halen voor ze sloten.
Het hele gedoe om de betalingen vind ik ronduit belachelijk. Ik moet nu gaan bewijzen het nodig te hebben met brieven van behandelaar en andere dingen om de 38 euro vergoed te krijgen met een fonds.


Verder, ik heb heel lang gepraat en gerelativeerd met mijn broer om hun hond. Dat was voor beide wel erg fijn. Hoe het gaat lopen weten we nog niet. Verdriet blijft.
Alle reacties Link kopieren
@MEFunny, Ja ik wist het ook niet hoor totdat ik een keer echt niet voor sluitingstijd naar de apotheek kon en die apotheker zei dat hij het dan wel in de automaat zou doen. Beste oplossing ever.
Is toch belachelijk eigenlijk dat je zoveel moeite moet gaan doen voor een vergoeding van 38 euro.
Alle reacties Link kopieren
Het is mega belachelijk idd... ik kan het misschien nog wel missen, maar er zijn veel mensen die leven op bijstandsniveau en dan is 38 euro wel een flinke hap in het budget. Ritalin worden wel vergoed volgens mij.

Wel leukst je met vrienden kan praten over de ADHD
Ik zou dat ook wel willen
Wat jullie zeggen bedoel ik precies.
Het gevoel "echter" te zijn.
Er veel meer bij te zijn bij situaties.
Veel meer "aan" te staan en beter tot je gevoelsleven te komen.
Ik ervaar deze emoties ook echt als prettig.
Want ik merk dat ik ook opeens meer kan "genieten"en meer kan houden van mensen.
Ik voel echt opeens meer liefde, alsof ik meer compassie voor mensen kan opbrengen en minder zwart-wit ben.
Maar ik ben zoals Mef ook aangeeft veel kordater.
Ik voel veel meer maar handel ook en blijf niet vast zitten in mijn emoties of gedachtes.
Alsof je aandacht gewoon overal veel beter bij is en je veel kordater bent in het nemen van beslissingen.
Ik overzie alles gewoon wat beter.
Niet alles is meer als een vage brij in mijn hoofd (begrijpen jullie wat ik zeg?)
Strattera vlakte me af en de dex maakt me meer mens lijkt wel.
Ik vond het niet onprettig om even te huilen, ik vond het wel een beetje bizar.
Maar ik bleef er niet in hangen, ik kon het weer snel naast me neerleggen.

Mef werken je nieuwe medicijnen hetzelfde? Moest je direct afrekenen?
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
24-10-2019 19:23
Wat jullie zeggen bedoel ik precies.
Het gevoel "echter" te zijn.
Er veel meer bij te zijn bij situaties.
Veel meer "aan" te staan en beter tot je gevoelsleven te komen.
Ik ervaar deze emoties ook echt als prettig.
Want ik merk dat ik ook opeens meer kan "genieten"en meer kan houden van mensen.
Ik voel echt opeens meer liefde, alsof ik meer compassie voor mensen kan opbrengen en minder zwart-wit ben.
Maar ik ben zoals Mef ook aangeeft veel kordater.
Ik voel veel meer maar handel ook en blijf niet vast zitten in mijn emoties of gedachtes.
Alsof je aandacht gewoon overal veel beter bij is en je veel kordater bent in het nemen van beslissingen.
Ik overzie alles gewoon wat beter.
Niet alles is meer als een vage brij in mijn hoofd (begrijpen jullie wat ik zeg?)
Strattera vlakte me af en de dex maakt me meer mens lijkt wel.
Ik vond het niet onprettig om even te huilen, ik vond het wel een beetje bizar.
Maar ik bleef er niet in hangen, ik kon het weer snel naast me neerleggen.

Mef werken je nieuwe medicijnen hetzelfde? Moest je direct afrekenen?
Ik begrijp je 100%.... ik heb ook bij een vriendin met tranen in mijn ogen gezeten in een kroeg omdat ik vond dat ze nu eindelijk eens moest weten wat mijn berg werk inhoud. Ze vond in een discussie dat ik mij te weinig interesseerde voor de maatschappij. Ik werd toen emotioneel, mijn werk IS de maatschappij... met wat meer diepte daarover veronderschuldigde zichzelf. Ze zei. “Ik werk met schoenen en verdiep me dan in de maatschappij, jij werkt in de maatschappij en gaat daarna je met schoenen bezig houden ...” precies ja.

Het nieuwe merk is Amfexa, eens kijken wat het doet. Morgen beginnen. Afrekenen gaat via de verzekering en de apotheker kon daar geen zinnig woord over zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven