(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
MEFunny schreef:
20-05-2019 17:33
:hug: fijn dat de medicatie helpend is voor de woede uitbarstingen.
Nou inderdaad! Ik weet ook van mezelf dat ik totaal onredelijk ben tijdens zo’n uitbarsting maar ik hou t niet tegen zonder medicatie.

Ik merk nu zonder medicatie dat ik met bv autorijden ineens denk van je zit dus echt gewoon de hele tijd niet op te letten en dat ik met veel relaxter rijd
Alle reacties Link kopieren
Adhd gaat ook vaak samen met andere stoornissen, co-morbiditeit genoemd. Wie heeft naast de adhd nog last van andere problemen zoals depressies, angsten, etc?
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
20-05-2019 20:11
Adhd gaat ook vaak samen met andere stoornissen, co-morbiditeit genoemd. Wie heeft naast de adhd nog last van andere problemen zoals depressies, angsten, etc?
Mwah, in mijn geval vraag ik me ernstig af wat de kip en wat t ei was..

ja ik was bij tijden best behoorlijk depressief (antidepressiva deden overigens niet zo veel) maar ik heb mezelf eigenlijk nooit als een depressief mens of een borderliner herkend ,die diagnose lag er ook.
Depressief worden omdat je echt niks begrijpt van 'de wereld' en hoe het toch komt dat iedereen je links en rechts inhaalt en ze allemaal precies lijken te weten hoe t werkt , jij raakt maar niet 'uitgedacht'.
Depressief, teleurgesteld en moedeloos worden omdat zgn passende behandelingen niet aanslaan

Ik heb geen hyper gedrag maar in mijn hoofd stopt het nooit....achteraf gezien vind ik dat niet zo heel verrassend.

Wat dat betreft ben ik zo blij met de diagnose nu mag ik 'helen', het oordeel over mezelf loslaten en zoeken naar de fijnste vorm.
Alle reacties Link kopieren
ADHD / ASS is een aangeboren prikkelverwerkingsstoornis (handicap) in hersenen.

Depressie, borderline, angststoornissen etc zijn stoornissen die in je levensloop ontstaan door ervaringen in het leven.

Veel mensen met ADHD hebben ook een verlsavings problematiek om de prikkels weg te nemen en tot rust te willen komen.
Zelf medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Dag 2 van de medicatie: Ik heb vandaag een hele bijzondere dag achter de rug.
Ik had een cursusdag van 9 tot 16.30 uur.
Voor het eerst heb ik een berg notities gemaakt en was ik instaat om volledig mee te doen tot het einde zonder extreem uitgeput te zijn.

Bij thuiskomst gaan koken en na het eten, jawel, de aandrang om te gaan poetsen. Waarom? Voor het eerst kon ik nu echt zien wat een rommel het was en kreeg ik inspiratie hier wat aan te gaan doen. Alsof ik door een hele andere bril kijk. Het is echt bizar...

Ik weet niet hoelang dit aanhoud :biggrin:
Nog niet alles gelezen .
Maar yes een topic met nog meer ADHDers.
Ben altijd beetje zoekende naar ervaringen van mede ADHDers, die volwassen zijn.
Ik ben een vrouw van 36 en op mijn 25e gediagnosticeerd met ADHD.
Geen klassieke stuiterbal... Vooral parttime druk (op momenten) , heel veel praten en druk in hoofd. Ook erg impusief en snel onrust.
Ook doe ik altijd alles door elkaar heen en moeite met taken afmaken.

Een tijdje Ritalin gebruikt, ook concerta en nu sinds 3 dagen strattera aan het proberen.
Ik lees graag mee :).
Ik was in het begin bang dat ik “mezelf” zou gaan missen en dat ik heel erg zou veranderen en mijn vriend zei ook in eerste instantie ik vind je leuk zoals je bent en ik wil niet dat je veranderd maar de voordelen zijn toch echt wel groot, ik heb nu wel overzicht in het huishouden en ik maak dingen af en ik kan veel beter relativeren voordat ik ergens een enorm drama van maak.
Dat neemt niet weg dat ik dagen heb dat ik compleet lusteloos op de bank hang en me dan afvraag of dat door de medicatie komt en dat is wat ze bedoelen met: ik werd er een zombie van...
iemand die snapt wat ik bedoel?
En zou het zin hebben om bv medikinet te proberen ofzo
Als ik geen medicatie neem heb ik erg last van de drukke gedachtestroom en kan ik minder goed relativeren.
Ook doe ik veel door elkaar heen en kan minder goed plannen.
En ik heb een hyperfocus op internet of op shoppen etc en zoek snel spanning, snel verveeld.
Hebben jullie dit ook?

En hebben jullie ook vaak spanningsklachten?
Eva_83 schreef:
21-05-2019 11:18
Als ik geen medicatie neem heb ik erg last van de drukke gedachtestroom en kan ik minder goed relativeren.
Ook doe ik veel door elkaar heen en kan minder goed plannen.
En ik heb een hyperfocus op internet of op shoppen etc en zoek snel spanning, snel verveeld.
Hebben jullie dit ook?
Haha precies dit!!
Sinds ik medicatie neem heb ik zelfs een opgeruimd huis terwijl ik eerder alleen maar van alles verplaatste i.p.v. opruimde

En inderdaad de hele dag met Mn telefoon bezig kon zijn over een plant of iets anders onzinnigs
moonlight schreef:
20-05-2019 20:11
Adhd gaat ook vaak samen met andere stoornissen, co-morbiditeit genoemd. Wie heeft naast de adhd nog last van andere problemen zoals depressies, angsten, etc?
Ja ik heb al jaren een angststoornis. Nu aardig onder controle door antidepressiva.
Wat zou het verband zijn met ADHD?
Ikdus87 schreef:
21-05-2019 11:20
Haha precies dit!!
Sinds ik medicatie neem heb ik zelfs een opgeruimd huis terwijl ik eerder alleen maar van alles verplaatste i.p.v. opruimde

En inderdaad de hele dag met Mn telefoon bezig kon zijn over een plant of iets anders onzinnigs
Ik ben dus niet de enige met die hyperfocus.
Ik kan ergens helemaal op in gaan en dan overdreven enthousiast zijn.
Een week later stop ik er ook vaak weer mee.
Eva_83 schreef:
21-05-2019 11:37
Ik ben dus niet de enige met die hyperfocus.
Ik kan ergens helemaal op in gaan en dan overdreven enthousiast zijn.
Een week later stop ik er ook vaak weer mee.

Nope.... er zijn er meer.
En dat moet dan allemaal ook NU per direct, van alles word er aangeschaft en na een paar dagen heb ik weer wat anders gevonden
Ikdus87 schreef:
21-05-2019 12:07
Nope.... er zijn er meer.
En dat moet dan allemaal ook NU per direct, van alles word er aangeschaft en na een paar dagen heb ik weer wat anders gevonden
Yep een hele dure "hobby" dat ADHD .
Welke medicatie gebruiken jullie?
Ik strattera sinds 3 dagen .
Ben nog in de opbouwfase .
Voor nu bevalt het goed op de druk op mijn borst na.
Hoop dat dit van tijdelijke aard is en kwestie van doorzetten is
Ik gebruik ritalin 4x 20mg per dag
Duurde het lang voordat je eraan gewend was ?
Heb ook Ritalin geprobeerd maar kreeg er opgefokt gevoel en hyperventilatie van.
Nu strattera aan testen. Voel ook een lichte druk op borst maar hoop dat dit nog minder wordt en alleen in begin is.
Nee ging eigenlijk heel snel goed, wel veel afgevallen en eet nog steeds een stuk minder dan ik deed, in het begin steeds hoofdpijn als het uitwerkte maar dat was het wel...

Ik hoor vaak mensen zeggen dat het ineens stil is en dat ze enorme rust voelen maar zo heb ik het nooit ervaren vandaar dat ik misschien wel eens wat anders wil proberen, misschien kan het nog beter
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
21-05-2019 11:35
Ja ik heb al jaren een angststoornis. Nu aardig onder controle door antidepressiva.
Wat zou het verband zijn met ADHD?
Het komt wel vaak voor had ik eens gelezen. Ik heb ook veel last van angsten, al is daar nooit een diagnose voor gesteld. Neigt soms ook naar dwang; als ik dit doe dan overkomt me niks ergs... En natuurlijk weet je verstandelijk gezien dat het onzin is, maar dat gevoel is dan erg sterk.
moonlight schreef:
21-05-2019 14:07
Het komt wel vaak voor had ik eens gelezen. Ik heb ook veel last van angsten, al is daar nooit een diagnose voor gesteld. Neigt soms ook naar dwang; als ik dit doe dan overkomt me niks ergs... En natuurlijk weet je verstandelijk gezien dat het onzin is, maar dat gevoel is dan erg sterk.
Ik denk dat dit komt doordat ADHD ers sowieso erg gevoelig zijn.
Moeite hebben met hoofdzaak en bijzaak te onderscheiden en vaak tobben en vaak vast zitten in hun hoofd met een wirwar aan gedachtes.
En natuurlijk snel overprikkeld zijn waardoor je ook allerlei klachten kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
20-05-2019 21:53
Dag 2 van de medicatie: Ik heb vandaag een hele bijzondere dag achter de rug.
Ik had een cursusdag van 9 tot 16.30 uur.
Voor het eerst heb ik een berg notities gemaakt en was ik instaat om volledig mee te doen tot het einde zonder extreem uitgeput te zijn.

Bij thuiskomst gaan koken en na het eten, jawel, de aandrang om te gaan poetsen. Waarom? Voor het eerst kon ik nu echt zien wat een rommel het was en kreeg ik inspiratie hier wat aan te gaan doen. Alsof ik door een hele andere bril kijk. Het is echt bizar...

Ik weet niet hoelang dit aanhoud :biggrin:

8-. Ow wauwww, das echt heel bijzonder.


Stiekem zat ik op zoiets tecwachten: ik ga wonderpillen eten en volgende week is alles opgeruimd, kasten op kleur dan wel alfabet ingeruimd én zijn er een paar verfklussen gedaan ( de spullen stonden klaar ) :rolling:
Één van deze 3 was ook al een enorm resultaat geweest maar.. no such luck.

Ik ben hartstikke blij met minder hak-op-tak, meer emotieregulatie, afronden van gedachten/keuzes én mensen laten uitpraten kost bijna geen moeite meer :yes:
Haha ik hoopte ook zoiets... dat ik ineens een heel geordend persoon zou zijn, maar helaas, al is het stukken beter dan het was
Waar ik ook " bang " voor ben is dat ik zo vlak wordt dat ik mijn spontaniteit en humor verlies.
Aan de andere kant ben ik soms te enthousiast en opvliegerig .
Ik heb regelmatig aanvaringen met mensen omdat ik weer eens boos ben en zeg wat ik denk.
Eva_83 schreef:
21-05-2019 15:47
Waar ik ook " bang " voor ben is dat ik zo vlak wordt dat ik mijn spontaniteit en humor verlies.
Aan de andere kant ben ik soms te enthousiast en opvliegerig .
Ik heb regelmatig aanvaringen met mensen omdat ik weer eens boos ben en zeg wat ik denk.
Ik ben eigenlijk nog gewoon mezelf alleen iets rustiger, wel nog net zo spontaan enthousiast en ik vind mezelf nog altijd het allergrappigst😂😂

Medicatie geeft mij vooral overzicht over eigenlijk alles, dus mijn hoofd mijn huis het verkeer en noem maar op.
Het haalt een beetje de scherpe randjes er vanaf t is allemaal net iets makkelijker te handelen
Ikdus87 schreef:
21-05-2019 15:57
Ik ben eigenlijk nog gewoon mezelf alleen iets rustiger, wel nog net zo spontaan enthousiast en ik vind mezelf nog altijd het allergrappigst😂😂

Medicatie geeft mij vooral overzicht over eigenlijk alles, dus mijn hoofd mijn huis het verkeer en noem maar op.
Het haalt een beetje de scherpe randjes er vanaf t is allemaal net iets makkelijker te handelen
ADHDers hebben ook meestal echt vaak humor hoor.. niet alleen dat jij dat vind denk ik :)
Fijn dat je toch gewoon jezelf bent . Dan is het een fijn middel voor je en ben je ook goed afgesteld.
MEFunny schreef:
20-05-2019 21:53
Dag 2 van de medicatie: Ik heb vandaag een hele bijzondere dag achter de rug.
Ik had een cursusdag van 9 tot 16.30 uur.
Voor het eerst heb ik een berg notities gemaakt en was ik instaat om volledig mee te doen tot het einde zonder extreem uitgeput te zijn.

Bij thuiskomst gaan koken en na het eten, jawel, de aandrang om te gaan poetsen. Waarom? Voor het eerst kon ik nu echt zien wat een rommel het was en kreeg ik inspiratie hier wat aan te gaan doen. Alsof ik door een hele andere bril kijk. Het is echt bizar...

Ik weet niet hoelang dit aanhoud :biggrin:
Wat heerlijk voor je! Wat zal er een wereld voor je open gaan zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven