Einzelgänger en zorgen of ik het goed doe
dinsdag 21 juli 2026 om 19:30
Ik ben getrouwd, geen kinderen (bewuste keuze). Geen geldzorgen, ga binnenkort verhuizen naar een fijne woning.
Ik was altijd al best op mezelf, heb wel een aantal goede vrienden maar die zijn op één hand te tellen.
Ik ben veel thuis, ik vind het heerlijk om wat te prutsen in mijn eentje. Ik geniet ervan om mijn huis gezellig te maken met leuke accessoires, mooie bos bloemen op tafel. Dit doe ik vooral voor mezelf. Natuurlijk nodig ik af en toe ook vrienden uit en dat vind ik heel fijm en gezellig. Maar ik ben ook vaak en graag alleen (man is wat uithuiziger ivm werk en hobby's).
Nu ik ouder word denk ik vaak: ben ik niet té vaak en té graag alleen?
Als ik wel alleen achterblijf (mijn man is wat ouder dan ik ben en heeft een vrij ongezonde levensstijl) vereenzaam ik dan niet? Ik ben zó graag alleen in mijn knusse huis dat het mij soms beangstigt....
Herkenbaar?
Ik was altijd al best op mezelf, heb wel een aantal goede vrienden maar die zijn op één hand te tellen.
Ik ben veel thuis, ik vind het heerlijk om wat te prutsen in mijn eentje. Ik geniet ervan om mijn huis gezellig te maken met leuke accessoires, mooie bos bloemen op tafel. Dit doe ik vooral voor mezelf. Natuurlijk nodig ik af en toe ook vrienden uit en dat vind ik heel fijm en gezellig. Maar ik ben ook vaak en graag alleen (man is wat uithuiziger ivm werk en hobby's).
Nu ik ouder word denk ik vaak: ben ik niet té vaak en té graag alleen?
Als ik wel alleen achterblijf (mijn man is wat ouder dan ik ben en heeft een vrij ongezonde levensstijl) vereenzaam ik dan niet? Ik ben zó graag alleen in mijn knusse huis dat het mij soms beangstigt....
Herkenbaar?
dinsdag 21 juli 2026 om 19:42
Wat is dat, té graag alleen?
Heb jij daar last van, of de mensen om je heen? Of is dat afgemeten aan een bepaald beeld van wat 'normaal' is?
Het klinkt alsof je een leven leidt dat bij je past en dat je daarvan geniet.
Stel dat je inderdaad zou vereenzamen, heb je dan een manier om contacten aan te halen of uit te breiden?
Heb jij daar last van, of de mensen om je heen? Of is dat afgemeten aan een bepaald beeld van wat 'normaal' is?
Het klinkt alsof je een leven leidt dat bij je past en dat je daarvan geniet.
Stel dat je inderdaad zou vereenzamen, heb je dan een manier om contacten aan te halen of uit te breiden?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
dinsdag 21 juli 2026 om 19:42
dinsdag 21 juli 2026 om 19:55
Het is toch prima om het fijn te vinden om lekker op jezelf thuis rond te prutsen!
En voor wie ben je “te vaak en te graag alleen”? Je hebt je man, en af en toe je vrienden, dus je hebt leuke contacten.
Lijkt me juist heerlijk zo.
Niemand kan zeggen of je vereenzaamt als je man er niet meer is, je kunt sowieso niet in de toekomst kijken.
Mocht de situatie zich voordoen, dan kun je altijd nog op dat moment kijken wat je wilt doen. Misschien op een cursus of sport waar je mensen ontmoet, of vrijwilligerswerk, of gewoon door met lekker je eigen gang gaan.
Ik zou lekker genieten van wat je nu hebt, dat klinkt helemaal prima, en proberen (proberen want dat is misschien niet makkelijk voor je) niet zo na te denken over “wat als”, of wat anderen zeggen.
En voor wie ben je “te vaak en te graag alleen”? Je hebt je man, en af en toe je vrienden, dus je hebt leuke contacten.
Lijkt me juist heerlijk zo.
Niemand kan zeggen of je vereenzaamt als je man er niet meer is, je kunt sowieso niet in de toekomst kijken.
Mocht de situatie zich voordoen, dan kun je altijd nog op dat moment kijken wat je wilt doen. Misschien op een cursus of sport waar je mensen ontmoet, of vrijwilligerswerk, of gewoon door met lekker je eigen gang gaan.
Ik zou lekker genieten van wat je nu hebt, dat klinkt helemaal prima, en proberen (proberen want dat is misschien niet makkelijk voor je) niet zo na te denken over “wat als”, of wat anderen zeggen.
dinsdag 21 juli 2026 om 20:10
Hier ook een einselganger. Ik ben niet getrouwd,bewust geen kinderen en niet echt vrienden. Maar, ik heb wel wat gelegenheidspartners zeg maar. Ik vind het prima zo. En ik zeg/denk altijd maar, wie dan leeft die dan zorgt.
Mocht je man je komen te ontvallen,dan zal dat op een of andere manier organisch heus wel goed komen.
Snap je ergens wel hoor. Heel soms kan ik me wel alleen voelen, maar 9 van de 10x gebeurt er dan iets dat ik weer ineens van veel mensen spontaan iets hoor. Of dat er een activiteit is waar ik mensen zie ofzo. En als ik dat gevoel van "eenzaamheid" heb, dan laat ik het gewoon er zijn. Met de wetenschap dat,dat gevoel ook weer verdwijnt. Ik geniet van het alleen zijn en hou van de natuur. Ik ben niet van zoals het heurt. En misschien vinden mensen dat ik teveel op mezelf ben of weet ik wat. Mensen vinden altijd overal wel iets van. Maar schijt daaraan.
Doe gewoon waar jij bljj/ gelukkig van wordt. Als dat (veel) thuis zijn is, helemaal prima toch. Jou leven,jou ding. Je leeft nu en de toekomst weet niemand hoe die loopt. Geniet gewoon van je leven zoals het nu is en hoe jij het fijn vind.
Mocht je man je komen te ontvallen,dan zal dat op een of andere manier organisch heus wel goed komen.
Snap je ergens wel hoor. Heel soms kan ik me wel alleen voelen, maar 9 van de 10x gebeurt er dan iets dat ik weer ineens van veel mensen spontaan iets hoor. Of dat er een activiteit is waar ik mensen zie ofzo. En als ik dat gevoel van "eenzaamheid" heb, dan laat ik het gewoon er zijn. Met de wetenschap dat,dat gevoel ook weer verdwijnt. Ik geniet van het alleen zijn en hou van de natuur. Ik ben niet van zoals het heurt. En misschien vinden mensen dat ik teveel op mezelf ben of weet ik wat. Mensen vinden altijd overal wel iets van. Maar schijt daaraan.
Doe gewoon waar jij bljj/ gelukkig van wordt. Als dat (veel) thuis zijn is, helemaal prima toch. Jou leven,jou ding. Je leeft nu en de toekomst weet niemand hoe die loopt. Geniet gewoon van je leven zoals het nu is en hoe jij het fijn vind.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
what it is.
Accept it
and move on!
dinsdag 21 juli 2026 om 21:27
dinsdag 21 juli 2026 om 21:40
dinsdag 21 juli 2026 om 22:37
Wat ik vooral opmaak uit je OP is dat je bang bent dat je ooit spijt krijgt van je einzelgängerheid.
Klopt dat?
Want dan zou ik me daar pas druk over gaan maken als die spijt idd komt. Zonde om je daar dan nu al druk om te maken en mss (sociale) dingen te gaan ondernemen 'voor het geval dat'...
Klopt dat?
Want dan zou ik me daar pas druk over gaan maken als die spijt idd komt. Zonde om je daar dan nu al druk om te maken en mss (sociale) dingen te gaan ondernemen 'voor het geval dat'...
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 21 juli 2026 om 22:47
Herkenbaar? vraag je, Frommeltje.
Ja, heel erg herkenbaar. Ik doe het zelfs nog wat 'slechter' dan jou, want ik heb niet eens vrienden. Wel een man, we zijn allebei gepensioneerd en we rommelen samen lekker wat in huis aan. Mijn man gaat wat vaker de deur uit dan ik (hij heeft hobby's buitenshuis), maar ik vind het heerlijk, echt heerlijk om alleen thuis te zijn.
Maar net als jij denk ik ook wel ooit, stel dat hij wegvalt, vereenzaam ik dan niet? Dus ja, ik herken heel erg wat je schrijft.
Maar ik voel wel steeds meer wat eigenlijk iedereen hierboven al schrijft. Fijn dat ik geniet van het leven dat bij mij past. En ik probeer ook echt minder bezig te zijn met 'het hoort zo' (want een sociaal leven met veel vrienden is immers 'de norm'.
Ik las ooit de term 'zweizelganger', die past wel bij mijn man en mij. Misschien ook wel bij jou.
Ja, heel erg herkenbaar. Ik doe het zelfs nog wat 'slechter' dan jou, want ik heb niet eens vrienden. Wel een man, we zijn allebei gepensioneerd en we rommelen samen lekker wat in huis aan. Mijn man gaat wat vaker de deur uit dan ik (hij heeft hobby's buitenshuis), maar ik vind het heerlijk, echt heerlijk om alleen thuis te zijn.
Maar net als jij denk ik ook wel ooit, stel dat hij wegvalt, vereenzaam ik dan niet? Dus ja, ik herken heel erg wat je schrijft.
Maar ik voel wel steeds meer wat eigenlijk iedereen hierboven al schrijft. Fijn dat ik geniet van het leven dat bij mij past. En ik probeer ook echt minder bezig te zijn met 'het hoort zo' (want een sociaal leven met veel vrienden is immers 'de norm'.
Ik las ooit de term 'zweizelganger', die past wel bij mijn man en mij. Misschien ook wel bij jou.
dinsdag 21 juli 2026 om 23:08
Zo sta ik er ook in. Ik heb voldoende sociale contacten op mijn werk en verder ga ik eigenlijk alleen sociaal om met mijn zus en een goede kennis. Verder de kinderen en die van mijn vriend en dan vind ik het wel genoeg. Ik hoef echt niet elke week met iemand af te spreken. Waarschijnlijk krijg ik daar wel meer ruimte voor in mijn hoofd als ik niet meer werk. Ik ben er leuk genoeg voor, maar kan het (nu) gewoon niet opbrengen om voldoende aandacht in vriendschappen te steken.patchouli_ schreef: ↑21-07-2026 21:27Mocht je man wegvallen dan is het vroeg genoeg om te kijken of je je leven sociaal anders in wilt richten toch? Je klinkt nu vooral gelukkig met hoe je nu leeft.
En het is nooit te laat om sociaal aansluiting te vinden. Via buurt- en hobbyclubjes of vrijwilligerswerk is er genoeg.
woensdag 22 juli 2026 om 07:50
Ik heb alleen mijn man en kinderen, geen vrienden. Ik ben heel graag thuis, heb inderdaad ook mooie spullen in huis bij elkaar gesprokkeld door de jaren, koop elke week verse bloemen. Man heeft de tuin veranderd in een klein paradijsje. Ik ben nooit eenzaam of alleen. Vind het zo lekker om thuis te zijn.
De laatste maanden had ik een klein groepje moeders op het schoolplein leren kennen. Elke dag een half uurtje na school kletsen terwijl de kinderen nog even op het plein speelden. Af en toe een appje sturen aan elkaar hoe iets is gegaan.
Ik merkte dat ik steeds later naar het plein ging, omdat ik eigenlijk even helemaal geen zin had in dat contact. Of ik ging in de auto wachten en kwamen de kinderen naar mij toe. Ik ben dus echt heel graag alleen.
De laatste maanden had ik een klein groepje moeders op het schoolplein leren kennen. Elke dag een half uurtje na school kletsen terwijl de kinderen nog even op het plein speelden. Af en toe een appje sturen aan elkaar hoe iets is gegaan.
Ik merkte dat ik steeds later naar het plein ging, omdat ik eigenlijk even helemaal geen zin had in dat contact. Of ik ging in de auto wachten en kwamen de kinderen naar mij toe. Ik ben dus echt heel graag alleen.
woensdag 22 juli 2026 om 08:07
Er is een hele grote groep die net zo leeft als jij. Ik hoor daar ook bij.
Ik werk voor een manager die bijna geen avond thuis is. Tenniscompetitie, voorzitterschap tennis, voetbalcoach bij kinderen, veel vrienden, loopt alle tentfeesten en festivals in de buurt af.
Als ik een avond weg ben, dan word ik onrustig. Weekend is prima om wat leuks te doen maar door de week past het niet bij mij.
Ik laad niet op van dat leven. Veel te onrustig en manager vindt mijn leven te rustig en laadt dan niet op.
Doe wat bij je past.
Ik werk voor een manager die bijna geen avond thuis is. Tenniscompetitie, voorzitterschap tennis, voetbalcoach bij kinderen, veel vrienden, loopt alle tentfeesten en festivals in de buurt af.
Als ik een avond weg ben, dan word ik onrustig. Weekend is prima om wat leuks te doen maar door de week past het niet bij mij.
Ik laad niet op van dat leven. Veel te onrustig en manager vindt mijn leven te rustig en laadt dan niet op.
Doe wat bij je past.
woensdag 22 juli 2026 om 08:35
ik herken je zorg wel.
beetje dezelfde situatie als jij. een paar vrienden, veel mensen die ik "ken". ik ben zielsgelukkig zoals het nu gaat, maar soms denk ik wel aan "later". we zijn nu half 40, maar wat als we echt oud worden, of ik alleen achterblijf? dan ben ik waarschijnlijk heel erg alleen. of zijn al die mensen die ik ken toch vrienden? ik weet het niet.
merk wel dat ik de laatste tijd bezig ben om wat contacten een beetje meer te intensiveren. ik heb er toch wat meer behoefte aan, maar vind het ook lastig om dat dan in te passen en vol te houden want een avond naar jou gaan betekent een avond minder thuis zijn bijvoorbeeld.
waarschijnlijk is het advies van patchouli voor jou en voor mij het beste advies dat er is.
beetje dezelfde situatie als jij. een paar vrienden, veel mensen die ik "ken". ik ben zielsgelukkig zoals het nu gaat, maar soms denk ik wel aan "later". we zijn nu half 40, maar wat als we echt oud worden, of ik alleen achterblijf? dan ben ik waarschijnlijk heel erg alleen. of zijn al die mensen die ik ken toch vrienden? ik weet het niet.
merk wel dat ik de laatste tijd bezig ben om wat contacten een beetje meer te intensiveren. ik heb er toch wat meer behoefte aan, maar vind het ook lastig om dat dan in te passen en vol te houden want een avond naar jou gaan betekent een avond minder thuis zijn bijvoorbeeld.
waarschijnlijk is het advies van patchouli voor jou en voor mij het beste advies dat er is.
woensdag 22 juli 2026 om 09:27
Je bent niet alleen. Want je bent getrouwd. En dus ben je dan in mijn ogen al uiterst geschikt om mensen om je heen te hebben. Het is ook makkelijk om graag alleen te zijn, als de default is dat er altijd iemand voor je is. Ik ben vaak alleen op een moment dat ik best samen met iemand zou willen zijn. Dat is echt heel anders.
En ik denk dus dat je dat zeker gaat missen als je man wegvalt. En ik denk dus ook dat het zeer verstandig is om te gaan investeren in een sociaal netwerk. Net zoals het niet verstandig is om al je geld op maar één paard te zetten.
Als je man wegvalt, verlies je de vanzelfsprekende constante aanwezigheid van iemand in je leven. Ik woon alleen. Als ik geen plannen maak in het weekend is de kans zeer groot dat ik geen levende ziel spreek in die dagen.
Nou ja, ik ben een beetje allergisch voor getrouwde mensen die zichzelf einzelgängers noemen geloof ik....
En ik denk dus dat je dat zeker gaat missen als je man wegvalt. En ik denk dus ook dat het zeer verstandig is om te gaan investeren in een sociaal netwerk. Net zoals het niet verstandig is om al je geld op maar één paard te zetten.
Als je man wegvalt, verlies je de vanzelfsprekende constante aanwezigheid van iemand in je leven. Ik woon alleen. Als ik geen plannen maak in het weekend is de kans zeer groot dat ik geen levende ziel spreek in die dagen.
Nou ja, ik ben een beetje allergisch voor getrouwde mensen die zichzelf einzelgängers noemen geloof ik....
woensdag 22 juli 2026 om 09:50
ach het is maar een term. ik ben getrouwd en heb best wat kennissen, maar ben ook graag alleen. als ik teveel sociale dingen heb gehad dan roep ik ook dat ik mijn kluizenaardtijd nodig heb.Taskmaster schreef: ↑22-07-2026 09:27
woensdag 22 juli 2026 om 09:57
Taskmaster schreef: ↑22-07-2026 09:27Je bent niet alleen. Want je bent getrouwd. En dus ben je dan in mijn ogen al uiterst geschikt om mensen om je heen te hebben. Het is ook makkelijk om graag alleen te zijn, als de default is dat er altijd iemand voor je is. Ik ben vaak alleen op een moment dat ik best samen met iemand zou willen zijn. Dat is echt heel anders.
woensdag 22 juli 2026 om 10:00
Je begrijpt duidelijk de essentie niet van wat Taskmaster schrijft.
Jouw basis is 'samen', want je woont samen.
Alleen zijn is daarmee de uitzondering en daar kies je voor. Heb je geen zin meer om alleen te zijn, dan schuif je een deurtje op en zit je partner daar.
Ik woon alleen, samen zijn is dus de uitzondering en die moet ik zeer actief regelen.
woensdag 22 juli 2026 om 10:01
Het belangrijkste is, laat je er geen dingen voor? Dat klinkt een beetje suf, maar ik heb bijvoorbeeld een heel fijn huis en dingen buitenshuis doen, dat is toch wel weer meer moeite. Maar het is vaak genoeg dat ik die dingen buitenshuis echt wel leuk vind om te doen. Dus ik moet mijzelf soms even over de drempel helpen om dan ook iets te gaan.
Zolang je, uit een vorm van gemakzucht, er geen dingen voor laat die je oprecht leuk vindt, dan lijkt het mij geen probleem.
Zolang je, uit een vorm van gemakzucht, er geen dingen voor laat die je oprecht leuk vindt, dan lijkt het mij geen probleem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 22 juli 2026 om 10:11
EensTaskmaster schreef: ↑22-07-2026 09:27Je bent niet alleen. Want je bent getrouwd. En dus ben je dan in mijn ogen al uiterst geschikt om mensen om je heen te hebben. Het is ook makkelijk om graag alleen te zijn, als de default is dat er altijd iemand voor je is. Ik ben vaak alleen op een moment dat ik best samen met iemand zou willen zijn. Dat is echt heel anders.
woensdag 22 juli 2026 om 10:36
Die dan leeft, die dan zorgt denk ik. Pijn, verdriet, eenzaamheid en je leven opnieuw moeten inrichten: dat komt sowieso wel als je je partner verliest, ook als je wél veel vrienden en een druk sociaal leven hebt. En als je dat niet hebt kan het ook beide kanten op, denk ik. Ik ken twee mensen die zoals jij leefden toen hun partner overleed, die hadden alleen wel kinderen maar drukke jongvolwassen en al uit huis. De ene trok het opeens niet meer alleen thuis en ging héél veel op pad, heeft bestaande vriendschappen geïntensiveerd en ook nieuwe gemaakt en kan nu weer wat beter thuis zijn maar wel met een heel ander sociaal leven meet eetclubs en veel weekendjes weg met vrienden. De ander trok zich juist helemaal terug in diens eigen cocon, is “grote” dingen als feestdagen en vakanties wel anders gaan invullen met familie maar verder erg op zichzelf gebleven en zegt bijvoorbeeld ook nooit meer een volgende partner te willen.
Je weet niet hoe het zal zijn, je weet niet eens óf het je gaat overkomen, maar als het zo ver komt dan vind je ook wel een weg.
Je weet niet hoe het zal zijn, je weet niet eens óf het je gaat overkomen, maar als het zo ver komt dan vind je ook wel een weg.
woensdag 22 juli 2026 om 10:54
Goed geschreven.Taskmaster schreef: ↑22-07-2026 09:27Je bent niet alleen. Want je bent getrouwd. En dus ben je dan in mijn ogen al uiterst geschikt om mensen om je heen te hebben. Het is ook makkelijk om graag alleen te zijn, als de default is dat er altijd iemand voor je is. Ik ben vaak alleen op een moment dat ik best samen met iemand zou willen zijn. Dat is echt heel anders.
woensdag 22 juli 2026 om 14:03
Ik ben getrouwd, heb vrienden die je op één hand kunt tellen en een zus die ver weg woont. Sinds kort heb ik een maatje via zo'n maatjesproject. Dat heb ik op advies van iemand gegaan. Ik ben veel alleen als man werken is (zit zelf thuis met een uitkering). Mijn moeder was de enige die zich zorgen maakte om mijn kleine sociale kring. Ik niet. Ik vind het heerlijk om zoveel op mezelf te zijn.
Vind je het zelf een probleem of maakt de buitenwereld er een probleem van?
Vind je het zelf een probleem of maakt de buitenwereld er een probleem van?
The ocean healed my soul
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in