Elke avond kut voelen, waarom?

16-02-2020 21:40 47 berichten
Hoi allemaal,

Ik weet niet zo goed wat ik met dit forum moet maar ik wil het toch even kwijt. Ik heb sinds een paar maanden (volgensmij nu 3 maanden) dat ik me gewoon kut voel. Het rare is, dit is alleen in de avond rond een bepaald tijdstip (dus bijv. tussen 6 en 9), het gaat dus elke avond wel weer weg en overdag heb ik er ook niet echt last van.
Maar dit neemt niet weg dat ik het heel vervelend vind.

Nu moet ik er ook wel bij zeggen dat er niks is waar ik me kut om moet voelen. Ik heb een goede band met mijn ouders, leuke vriendinnen en naar mijn zin op school. Ook heb ik een vriend waar ik heel blij mee ben.

Was naar de huisarts geweest die me doorstuurde naar iemand van de GGZ, waar ik een gesprek mee had.
Hij zei eigenlijk alleen maar dat er niks mis met me was en dat ik het niet moet ontwijken maar juist het ‘moet gaan voelen’. Maar ik wil er zo graag vanaf.

Aan het begin ook wel een paniekaanval gehad omdat ik bang ben dat ik er niet meer vanaf kom (wat eigenlijk onzin is, maar wil me gewoon niet altijd zo blijven voelen). Nu is het wel wat minder en kan ik er beter mee omgaan.

Iemand die misschien tips heeft of ervaring? Herkenning zou ook fijn zijn. :)

Groetjes.
E-lise schreef:
16-02-2020 21:52
Het erge is dat ik dat ook ergens wel weet.
Maar ik kom er gewoon niet uit/het blijft. Super irritant.
Wat eigen ervaringen dan. Als huis-tuin-en-keuken-tips.

Als ik een zware lasagne of moussaka eet, ben ik daarna de avond suf.

Bij mij helpt het om vijf minuten te liggen, nek/schouders/rug ontspannen. Vooral geen dutje doen, want dan slaap je 's nachts niet meer.

Goed voor bijna alles: wandelen. Om 19:00 de deur uit, weer of geen weer, blokje om.

Heb je wel eens iets creatiefs gedaan? Kleurboek met mandala's (of print een mandala van het internet), mooie kleurpotloden. Muziekje op, of een fijne podcast luisteren tijdens het kleuren. Probeer maar eens een paar avonden. Half uurtje kleuren en daarna het kleurboek wegleggen.

Zorgen dat je genoeg drinkt. Van te weinig drinken krijg je ook dufheid.

Een kennis van me (die huidkanker heeft gehad) gaat nu gillen, maar eens per week een lichte zonnebank vind ik ook fijn. De warmte.
Panda1987 schreef:
16-02-2020 21:59
Ik zou overigens wel met iemand anders praten dan die flapdrol van de GGZ die zegt dat je “het maar moet voelen”. Een goede psycholoog hoor je daarbij te helpen en begeleiden, dus lekker zoeken naar een ander.
Een paracetamol kan op zich geen kwaad om te proberen (mits je die vaker neemt en hier niks van krijgt) maar doe het niet elke avond, paracetamol is niet gemaakt voor angst. Daar is eventueel andere medicatie voor die veel beter werkt, maar uiteraard alleen op recept van de huisarts.
Ja alleen is mijn huisarts altijd van ‘oh ja dat heb je soms’, terwijl ik er wel gewoon last van heb. En weet niet of een psycholoog heel anders is maar aan die man van de GGZ had ik echt helemaal niks.

Maar bedankt voor je reacties!
Odense* schreef:
16-02-2020 22:03
Wat eigen ervaringen dan. Als huis-tuin-en-keuken-tips.

Als ik een zware lasagne of moussaka eet, ben ik daarna de avond suf.

Bij mij helpt het om vijf minuten te liggen, nek/schouders/rug ontspannen. Vooral geen dutje doen, want dan slaap je 's nachts niet meer.

Goed voor bijna alles: wandelen. Om 19:00 de deur uit, weer of geen weer, blokje om.

Heb je wel eens iets creatiefs gedaan? Kleurboek met mandala's (of print een mandala van het internet), mooie kleurpotloden. Muziekje op, of een fijne podcast luisteren tijdens het kleuren. Probeer maar eens een paar avonden. Half uurtje kleuren en daarna het kleurboek wegleggen.

Zorgen dat je genoeg drinkt. Van te weinig drinken krijg je ook dufheid.

Een kennis van me (die huidkanker heeft gehad) gaat nu gillen, maar eens per week een lichte zonnebank vind ik ook fijn. De warmte.
Heb een kleurboek liggen maar eigenlijk nooit wat mee gedaan, ga ik proberen.

En klopt, ben wel eens onder de zonnebank gegaan en voelde me stukken beter. Merk ook wel dat douchen wat helpt.
Lavalamp11 schreef:
16-02-2020 22:02
Misschien eens bij de huisarts bloedprikken op vitamine d?
Heeft dat ook die klachten?
Alle reacties Link kopieren
E-lise schreef:
16-02-2020 22:00
Bedankt voor je reactie. Ik herken me er wel wat in. Probeer ook als ik het heb verklaringen te zoeken voor wat het is, waardoor het eigenlijk alleen maar erger was.

Heb de laatste paar dagen ook geprobeerd wat beter adem te halen, omdat ik mezelf erop betrapte dat ik heel kort adem / soms gewoon even stop. Voel nog niet gelijk verschil maar misschien moet ik wat ademhalingsoefeningen gaan proberen of dat helpt?
Ik denk dat het me niet alleen was gelukt. Ze had echt een soort stappenplan, om me eerst uit de eerste stress te halen, en daarna steeds beter te leren om zelf m'n ademhaling te reguleren. Nou hielp het ook dat zij wél maar me luisterde, de psych niet. Ze heeft best wat hersenkronkels uit m'n hoofd weten te kletsen. Dus een goede klik is nog steeds wel echt belangrijk.

Heb je fysio in je pakket? Daar valt dit namelijk onder. Je kan kijken of het bij jou in de buurt wordt aangeboden, of dat via je huisarts regelen?
Trouwens wat ik helemaal vergeet erbij te zetten (ik heb totaal geen idee of dit met elkaar te maken heeft) maar ben wel af en toe duizelig, niet zo vaak, en soms een druk op mn borst gehad. Die druk is nu wel weg.
Wennn schreef:
16-02-2020 22:08
Ik denk dat het me niet alleen was gelukt. Ze had echt een soort stappenplan, om me eerst uit de eerste stress te halen, en daarna steeds beter te leren om zelf m'n ademhaling te reguleren. Nou hielp het ook dat zij wél maar me luisterde, de psych niet. Ze heeft best wat hersenkronkels uit m'n hoofd weten te kletsen. Dus een goede klik is nog steeds wel echt belangrijk.

Heb je fysio in je pakket? Daar valt dit namelijk onder. Je kan kijken of het bij jou in de buurt wordt aangeboden, of dat via je huisarts regelen?
Heb ik wel in mijn pakket ja. Wat voor fysio moet je dan hebben? Dan ga ik me er eens over inlezen
E-lise schreef:
16-02-2020 22:07
Heeft dat ook die klachten?
Yep.
Een tekort aan Vitamine D, ijzer of B12 geeft depri-klachten.
Odense* schreef:
16-02-2020 22:09
Yep.
Een tekort aan Vitamine D, ijzer of B12 geeft depri-klachten.
Zou je daar dan alleen niet 24/7 last van moeten hebben? Of hoeft dat niet?
Alle reacties Link kopieren
E-lise schreef:
16-02-2020 22:04
Ja alleen is mijn huisarts altijd van ‘oh ja dat heb je soms’, terwijl ik er wel gewoon last van heb. En weet niet of een psycholoog heel anders is maar aan die man van de GGZ had ik echt helemaal niks.

Maar bedankt voor je reacties!
Ga anders langs bij een andere huisarts, ik heb het zelf ook wel eens gehad dat een huisarts bijna neerbuigend reageerde, terwijl een ander me wel serieus nam. Als er meerdere huisartsen zijn in jouw praktijk kun je aangeven dat je een gesprek wil bij een ander, en ga anders informeren bij een andere huisarts in de buurt.
Voor psychologen geldt hetzelfde, mijn ervaring is dat je wel een klik moet hebben, anders werkt het niet.
Hopelijk kom je snel uit die negatieve spiraal en ga je je weer wat beter voelen :there:
Ik vind het nogmaals wel typerend dat je de klachten maar 3 uur op een avond hebt.

De klachten zouden misschoen ook voort kunnen komen als reactie op iets wat je eet.
Je denkt dan misschien alleen aan maag en darmkkachten, maar nog even dat voorbeeld over de aardappel, (kan ook knoflook zijn of yoghurt na het eten of wat dan ook):

"Klachten bij een intolerantie voor aardappel zijn doorgaans minder hevig vergeleken met de klachten van een aardappelallergie, treden later op en vaak zijn er grotere hoeveelheden van het allergeen nodig. De diverse klachten kunnen zijn:
depressie, moeheid of lusteloosheid
nervositeit, angst of migraine
slapeloosheid
gasvorming, winderigheid en opgeblazen gevoel
gewrichtspijn"
Ik herken me heel erg in jouw beschrijving alleen heb ik het gelukkig maar heel zelden. (1x in de 2/3 maanden?)
Ik heb dan wel precies het gevoel wat jij beschrijft en meestal 's avonds als ik op de bank of op bed lig. Ik heb verder ook een fijn leven en niet echt iets om me druk over te maken. Mijn leven beinvloed het verder niet omdat het zo weinig is maar kan me voorstellen dat het heel vervelend is iedere avond want bij mij voelt het echt heel zwaar. Niet een beetje down maar echt depri ofzo..
Ik denk soms dat het met iets uit het verleden te maken heeft? Zou dat het kunnen zijn?
tantejans schreef:
16-02-2020 22:16
Ik vind het nogmaals wel typerend dat je de klachten maar 3 uur op een avond hebt.

De klachten zouden misschoen ook voort kunnen komen als reactie op iets wat je eet.
Je denkt dan misschien alleen aan maag en darmkkachten, maar nog even dat voorbeeld over de aardappel, (kan ook knoflook zijn of yoghurt na het eten of wat dan ook):

"Klachten bij een intolerantie voor aardappel zijn doorgaans minder hevig vergeleken met de klachten van een aardappelallergie, treden later op en vaak zijn er grotere hoeveelheden van het allergeen nodig. De diverse klachten kunnen zijn:
depressie, moeheid of lusteloosheid
nervositeit, angst of migraine
slapeloosheid
gasvorming, winderigheid en opgeblazen gevoel
gewrichtspijn"
Ja alleen eet ik wel gewoon gevarieerd en zeker niet elke avond een bepaald ding. (Dus bijv. elke avond aardappelen)

En het is niet altijd precies tussen 6 en 9 uur, maar het is wel altijd na 6en dat het begint en dan altijd later in de avond gaat het weer weg. Kan kort of wat langer duren.
Alle reacties Link kopieren
E-lise schreef:
16-02-2020 22:09
Heb ik wel in mijn pakket ja. Wat voor fysio moet je dan hebben? Dan ga ik me er eens over inlezen
Als je googled op ontspanningstherapie van oefentherapie mensendieck of Cesar (is hetzelfde, alleen opleiding gehad in Utrecht of Amsterdam) ga je het wel vinden denk ik.

Goed dat je hulp gaat zoeken iig! Ik heb er echt te lang mee gewacht, en daardoor werd het alleen maar heftiger en het herstel lastiger. Maar ik kan nu oprecht zeggen dat het veel beter met me gaat, dus dat kan prima!
Mikla schreef:
16-02-2020 22:19
Ik herken me heel erg in jouw beschrijving alleen heb ik het gelukkig maar heel zelden. (1x in de 2/3 maanden?)
Ik heb dan wel precies het gevoel wat jij beschrijft en meestal 's avonds als ik op de bank of op bed lig. Ik heb verder ook een fijn leven en niet echt iets om me druk over te maken. Mijn leven beinvloed het verder niet omdat het zo weinig is maar kan me voorstellen dat het heel vervelend is iedere avond want bij mij voelt het echt heel zwaar. Niet een beetje down maar echt depri ofzo..
Ik denk soms dat het met iets uit het verleden te maken heeft? Zou dat het kunnen zijn?
Fijn dat je het bijna nooit hebt, idd echt een soort depri.

Heb niet veel zwaars meegemaakt (bijna niks naast een overleden familielid) maar dat is ook al wel weer lang geleden en het klinkt raar maar daar heb ik niet echt moeite mee. Dus Iets uit het verleden zou het niet kunnen zijn
Wennn schreef:
16-02-2020 22:21
Als je googled op ontspanningstherapie van oefentherapie mensendieck of Cesar (is hetzelfde, alleen opleiding gehad in Utrecht of Amsterdam) ga je het wel vinden denk ik.

Goed dat je hulp gaat zoeken iig! Ik heb er echt te lang mee gewacht, en daardoor werd het alleen maar heftiger en het herstel lastiger. Maar ik kan nu oprecht zeggen dat het veel beter met me gaat, dus dat kan prima!
Dankjewel.

Gelukkig dat het inmiddels beter met je gaat, houden zo!
Panda1987 schreef:
16-02-2020 22:14
Ga anders langs bij een andere huisarts, ik heb het zelf ook wel eens gehad dat een huisarts bijna neerbuigend reageerde, terwijl een ander me wel serieus nam. Als er meerdere huisartsen zijn in jouw praktijk kun je aangeven dat je een gesprek wil bij een ander, en ga anders informeren bij een andere huisarts in de buurt.
Voor psychologen geldt hetzelfde, mijn ervaring is dat je wel een klik moet hebben, anders werkt het niet.
Hopelijk kom je snel uit die negatieve spiraal en ga je je weer wat beter voelen :there:
Misschien is een andere huisarts idd een goed idee. Ik hoop het ook. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook wel. Vooral in de winter, dus ik denk dat het bij mij toch met het seizoen te maken heeft. Daarnaast zijn moeheid en hormonen (vlak voor mijn menstruatie) triggers. Ik ben zelf verder wel gelukkig, dus ik onderga het gewoon en morgen is het weer weg. Er hoeft m.i. niet altijd iets zwaars achter te zitten, zolang het niet aanhoudt mag je je soms best ff down voelen. Maar ik kan niet beoordelen hoe dat voor jou is.
Alle reacties Link kopieren
E-lise schreef:
16-02-2020 22:21
Ja alleen eet ik wel gewoon gevarieerd en zeker niet elke avond een bepaald ding. (Dus bijv. elke avond aardappelen)

En het is niet altijd precies tussen 6 en 9 uur, maar het is wel altijd na 6en dat het begint en dan altijd later in de avond gaat het weer weg. Kan kort of wat langer duren.
Dat kan prima te verklaren zijn door dat je aan het einde van de dag moe bent, minder kunt hebben, minder energie hebt, en ja dan kunnen de dingen allemaal wat zwarter lijken. Dat ze aan het eind vd avond 'verdwijnen' kan simpelweg komen omdat je weet dat de avond bijna om is en het de volgende ochtend weer beter is.
Je vitamines laten checken en een gesprek met POH-GGZ zou misschien ook al kunnen helpen.

Edit: en geen paracetamol gaan slikken hoor, dat is flauwekul hiervoor en helemaal niet zo onschuldig als men denkt.
anoniem_394242 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 23:01
Reden: Toevoeging
7.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoonmijmaaranders schreef:
16-02-2020 23:00
Dat kan prima te verklaren zijn door dat je aan het einde van de dag moe bent, minder kunt hebben, minder energie hebt, en ja dan kunnen de dingen allemaal wat zwarter lijken. Dat ze aan het eind vd avond 'verdwijnen' kan simpelweg komen omdat je weet dat de avond bijna om is en het de volgende ochtend weer beter is.
Ja, mee eens. En het klinkt ook alsof je het sowieso lastig vindt een rotgevoel te verdragen, zou dat kunnen? Soms hoort een flinke blegh er 'gewoon' even bij, maar als je je altijd fijn moet voelen en er tegen vecht, kan er best een patroon ontstaan.
Koffiehagedis schreef:
16-02-2020 23:04
Ja, mee eens. En het klinkt ook alsof je het sowieso lastig vindt een rotgevoel te verdragen, zou dat kunnen? Soms hoort een flinke blegh er 'gewoon' even bij, maar als je je altijd fijn moet voelen en er tegen vecht, kan er best een patroon ontstaan.
Ik vind het idd lastig omdat ik het al een tijd heb en me niet zo wil voelen. Heb dit hiervoor nooit gehad dus vind het lastig dat ik ook niet weet waar het van komt (dus niet weet hoe ik het kan oplossen).
Alle reacties Link kopieren
E-lise schreef:
16-02-2020 22:07
Heeft dat ook die klachten?
Ik voel me wel beter nu ik d slik (had een tekort). Overigens als ik moe ben (savonds dus) heb ik meer last. Aan het einde vd avond is het weg dan ga je slapen en naar een nieuwe dag. Dat is psychisch, daarom zou ik met iemand ook kijken waarom je iets voelt hoe je ermee omgaat etc. Nu ga je tegen de avonden opzien omdat je bang bent dat het weer komt = vicieuze cirkel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven