Ervaringen antidepressiva
zondag 22 maart 2026 om 12:48
Ik worstel al een tijd met mentale problemen. Ik denk zelf dat ik overspannen ben. Hierdoor heb ik slaapproblemen gekregen en heb het idee dat ik in een depressie beland. Ik heb goede dagen maar ook dagen dat ik me vreselijk opgejaagd voel en heel somber ben. En deze dagen beginnen heel erg te overheersen. Ik sta op de wachtlijst van de ggz maar daar wordt je niet vrolijk van alleen al de wachttijden.
Ik heb mijn huisarts waar ik al vaker ben geweest voor mn klachten om antidepressiva gevraagd. Dit krijg ik niet omdat het goed gemonitord moet worden wat ik uiteraard begrijp.
Toch was het een klap voor me omdat ik me soms afvraag hoe lang ik dit ga volhouden.
Wat zijn jullie ervaringen met antidepressiva en dan ook gericht op slapen? Ik weet dat slecht slapen een bijwerking is aan het begin maar gaat dat wel over? Ik word namelijk echt moedeloos van vrijwel elke nacht amper slapen.
Ik hoor graag van jullie.
Ik heb mijn huisarts waar ik al vaker ben geweest voor mn klachten om antidepressiva gevraagd. Dit krijg ik niet omdat het goed gemonitord moet worden wat ik uiteraard begrijp.
Toch was het een klap voor me omdat ik me soms afvraag hoe lang ik dit ga volhouden.
Wat zijn jullie ervaringen met antidepressiva en dan ook gericht op slapen? Ik weet dat slecht slapen een bijwerking is aan het begin maar gaat dat wel over? Ik word namelijk echt moedeloos van vrijwel elke nacht amper slapen.
Ik hoor graag van jullie.
zondag 22 maart 2026 om 13:55
Je wordt van antidepressiva niet per definitie rustiger. Ik slik zelf al een jaar of drie en ik heb nog steeds slaapproblemen: ik heb elke nacht hele levendige dromen en word vaak wakker. Daarna kan ik dan vaak niet meer in slaap komen. Dat is misschien deels ook mijn leeftijd (overgang), maar zeker de dromen zijn echt begonnen met het slikken van de medicatie. Ook bij andere varianten heb ik hier last van.
De effecten die het overdag op mijn gemoed heeft, maakt dat ik het wel blijf slikken en het slechte slapen op de koop toe neem.
De effecten die het overdag op mijn gemoed heeft, maakt dat ik het wel blijf slikken en het slechte slapen op de koop toe neem.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
zondag 22 maart 2026 om 14:40
Allereerst wat vervelend voor je en heel veel sterkte met herstellen !
A.D. heb je verschillende vormen dus het is inderdaad eerst belangrijk om te kijken wat voor jou het beste gaat werken.
Wat je nu kunt doen is kijken naar je huidige situatie. Werk je, studeer je, zit je thuis ? Momenteel heb je rust nodig dus pak die rust ook ! Geef aan dat het niet gaat (werk/vrienden/familie/sociale omgeving) en meld je ziek. Van daaruit kun je kijken wat je nodig hebt om niet verder terug te vallen. Kijk wat de (max 8) basis stappen (aantal uren slaap, lichamelijke verzorging, maaltijden, beweging etc) zijn die je nodig hebt om te overleven, noteer ze en probeer je daar ook aan te houden. Slapen lukt dan misschien niet momenteel maar neem wel die rust op bed zonder prikkels. Het is belangrijk een proberen structuur aan te houden en een planning voor jezelf te maken. Geen druk schema, maar bv tijd van opstaan, 3 eetmomenten, wandeling, iets om uit je hoofd te gaan lezen/puzzelen/knutselen/Lego en een tijd naar bed gaan. Maar alles met beleid dus niet vol plannen.
Kijk ook of er eventueel in de buurt iets is waar je terecht kunt voor informatie en/of lotgenoten. Ik heb heel veel baat gehad bij se Herstel Academie door eerst in kleine groepjes te praten en vervolgens herstel cursus te volgen. Je leert ook wat herstellen is en wat je valkuilen zijn. Erg leerzaam en goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Ik kan het iedereen aanbevelen.
Je staat niet alleen ! Het is ok en het mag even niet gaan. Deze fase is moeilijk maar wel leerzaam als je er later op terug kijkt. Succes
Je bent sterker dan je zelf denkt !
Vraag evt se huisarts wat die kan bieden in de tussentijd bv gesprekken met een praktijkondersteuner.
A.D. heb je verschillende vormen dus het is inderdaad eerst belangrijk om te kijken wat voor jou het beste gaat werken.
Wat je nu kunt doen is kijken naar je huidige situatie. Werk je, studeer je, zit je thuis ? Momenteel heb je rust nodig dus pak die rust ook ! Geef aan dat het niet gaat (werk/vrienden/familie/sociale omgeving) en meld je ziek. Van daaruit kun je kijken wat je nodig hebt om niet verder terug te vallen. Kijk wat de (max 8) basis stappen (aantal uren slaap, lichamelijke verzorging, maaltijden, beweging etc) zijn die je nodig hebt om te overleven, noteer ze en probeer je daar ook aan te houden. Slapen lukt dan misschien niet momenteel maar neem wel die rust op bed zonder prikkels. Het is belangrijk een proberen structuur aan te houden en een planning voor jezelf te maken. Geen druk schema, maar bv tijd van opstaan, 3 eetmomenten, wandeling, iets om uit je hoofd te gaan lezen/puzzelen/knutselen/Lego en een tijd naar bed gaan. Maar alles met beleid dus niet vol plannen.
Kijk ook of er eventueel in de buurt iets is waar je terecht kunt voor informatie en/of lotgenoten. Ik heb heel veel baat gehad bij se Herstel Academie door eerst in kleine groepjes te praten en vervolgens herstel cursus te volgen. Je leert ook wat herstellen is en wat je valkuilen zijn. Erg leerzaam en goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Ik kan het iedereen aanbevelen.
Je staat niet alleen ! Het is ok en het mag even niet gaan. Deze fase is moeilijk maar wel leerzaam als je er later op terug kijkt. Succes
Vraag evt se huisarts wat die kan bieden in de tussentijd bv gesprekken met een praktijkondersteuner.
zondag 22 maart 2026 om 15:05
Dank je wel voor je uitgebreide en lieve reactie. Ik heb al gesprekken met de praktijkondersteuner maar daar haal ik helaas niet zoveel uit.Live2Love schreef: ↑22-03-2026 14:40Allereerst wat vervelend voor je en heel veel sterkte met herstellen !
Je staat niet alleen ! Het is ok en het mag even niet gaan. Deze fase is moeilijk maar wel leerzaam als je er later op terug kijkt. SuccesJe bent sterker dan je zelf denkt !
Ik werk momenteel nog wel maar volledig uit huis omdat kantoor me niet lukt meer.
Ik heb 2 kids dus ik vind dat ook lastig momenteel want ik was altijd die leuke ondernemende moeder en nu ben ik zo beperkt. En voel ik me intens schuldig ook nog naar ze. Ik ben natuurlijk thuis gewoon met ze bezig maar echt iets ondernemen zoals een pretpark lukt nu niet, en dat hoeft ook niet natuurlijk.
Maar ik vind het zo confronterend dan hoe mijn leven was en hoe het nu is.
Maakt me heel verdrietig.
Ik ga kijken of er bij mij in de buurt ook zoiets is voor lotgenoten. Nogmaals bedankt!
zondag 22 maart 2026 om 15:15
Gaat het je om je depressie onder controle te krijgen of om je slaapproblemen? In hrt 2e geval zou je kunnen vragen om (tijdelijke) slaapmedicatie of angstremmers. In het 1e geval een doorverwijzing naar een psychiater (een psycholoog mag geen ad voorschrijven. Huisarts wel, maar deze wil kennelijk niet).
Kun je verder meer rust in bouwen? Overspannen en volledig door blijven werken klinkt niet perse als een goede combi. Of geeft het je de broodnodige structuur en afleiding?
Kun je verder meer rust in bouwen? Overspannen en volledig door blijven werken klinkt niet perse als een goede combi. Of geeft het je de broodnodige structuur en afleiding?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
zondag 22 maart 2026 om 15:23
Ik heb al slaapmedicatie maar dat mag ik maar heel beperkt gebruiken helaas.Lucy schreef: ↑22-03-2026 15:15Gaat het je om je depressie onder controle te krijgen of om je slaapproblemen? In hrt 2e geval zou je kunnen vragen om (tijdelijke) slaapmedicatie of angstremmers. In het 1e geval een doorverwijzing naar een psychiater (een psycholoog mag geen ad voorschrijven. Huisarts wel, maar deze wil kennelijk niet).
Ik kan vragen om een doorverwijzing naar de psychiater maar daar zijn denk ik ook lange wachttijden. De huisarts heeft dit niet als optie genoemd maar dat ik gewoon de ggz moet afwachten. Maar dat kan maanden duren nog.
Ja wat betreft werken weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Ene kant afleiding en andere kant vind ik het heel lastig om me ziek te melden. Wel paar keer gedaan na een slapeloze nacht en paniekaanvallen maar echt helemaal ziek melden vind ik moeilijk.
zondag 22 maart 2026 om 15:24
Ik heb al slaapmedicatie maar dat mag ik maar heel beperkt gebruiken helaas.Lucy schreef: ↑22-03-2026 15:15Gaat het je om je depressie onder controle te krijgen of om je slaapproblemen? In hrt 2e geval zou je kunnen vragen om (tijdelijke) slaapmedicatie of angstremmers. In het 1e geval een doorverwijzing naar een psychiater (een psycholoog mag geen ad voorschrijven. Huisarts wel, maar deze wil kennelijk niet).
Ik kan vragen om een doorverwijzing naar de psychiater maar daar zijn denk ik ook lange wachttijden. De huisarts heeft dit niet als optie genoemd maar dat ik gewoon de ggz moet afwachten. Maar dat kan maanden duren nog.
Ja wat betreft werken weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Ene kant afleiding en andere kant vind ik het heel lastig om me ziek te melden. Wel paar keer gedaan na een slapeloze nacht en paniekaanvallen maar echt helemaal ziek melden vind ik moeilijk.
zondag 22 maart 2026 om 15:39
Kijk ook naar je slaapvoorbereiding. Geen koffie, cola, chocolade voor het slapen. Heb je al ontspanningsoefeningen geprobeerd ? Op spotify of via verzekeringsapp (bv bij VGZ) gratis online te vinden.
Ik snap je schuldgevoel naar je kinderen. Op de lange termijn is het voor hen ook beter dat je nu even stapje terug doet. Is er ook een vader in beeld die uitstapjes kan doen met ze ? Je kunt niet altijd die lieve zorgzame sociale moeder zijn. Daar is energie voor nodig. Praat eens met je leidinggevende of bedrijfsarts en vraag hoe zij je kunnen ondersteunen. Soms kun je via het werk ook hulp krijgen. Bespreek het dan komt het voor hun ook niet onverwacht.
Ik snap je schuldgevoel naar je kinderen. Op de lange termijn is het voor hen ook beter dat je nu even stapje terug doet. Is er ook een vader in beeld die uitstapjes kan doen met ze ? Je kunt niet altijd die lieve zorgzame sociale moeder zijn. Daar is energie voor nodig. Praat eens met je leidinggevende of bedrijfsarts en vraag hoe zij je kunnen ondersteunen. Soms kun je via het werk ook hulp krijgen. Bespreek het dan komt het voor hun ook niet onverwacht.
zondag 22 maart 2026 om 15:45
Qua slaap hygiëne pas ik alles al toe. Van geen cafeïne tot aan meditaties.Live2Love schreef: ↑22-03-2026 15:39Kijk ook naar je slaapvoorbereiding. Geen koffie, cola, chocolade voor het slapen. Heb je al ontspanningsoefeningen geprobeerd ? Op spotify of via verzekeringsapp (bv bij VGZ) gratis online te vinden.
Maar door mijn spanning lukt in slaap vallen of doorslapen helaas niet.
Ja vader is in beeld maar die werkt ook veel. Kids zijn heel erg op mij gericht en dat maakt het zo moeilijk.
Mijn leidinggevende is op de hoogte en ik krijg een doorverwijzing naar de bedrijfspsycholoog. Ik hoop dat dit snel is en we ook evt antidepressiva kunnen bespreken.
zondag 22 maart 2026 om 15:50
zondag 22 maart 2026 om 16:06
zondag 22 maart 2026 om 16:08
Dan heb je heel wat stappen gezet in ieders geval ! Ik hoop dat je snel ergens hulp/steun kunt vinden. Tot die tijd goed voor jezelf blijven zorgen en probeer leuke kleine dingen met je kinderen te doen die ook jou positieve energie geven.AngieG schreef: ↑22-03-2026 15:45Qua slaap hygiëne pas ik alles al toe. Van geen cafeïne tot aan meditaties.
Maar door mijn spanning lukt in slaap vallen of doorslapen helaas niet.
Ja vader is in beeld maar die werkt ook veel. Kids zijn heel erg op mij gericht en dat maakt het zo moeilijk.
Mijn leidinggevende is op de hoogte en ik krijg een doorverwijzing naar de bedrijfspsycholoog. Ik hoop dat dit snel is en we ook evt antidepressiva kunnen bespreken.
zondag 22 maart 2026 om 16:15
Een niet verslavende optie om slaapproblemen tijdelijk aan te pakken is amytriptiline. Ik slik dit nu een jaar om slaapproblemen aan te pakken en vooral het inslapen gaat hier heel makkelijk mee. Voor mij is 10mg genoeg maar ik begon met 25 mg maar ben dus verlaagd en 10 werkt net zo goed.
Een paar maanden daarna ben ik ook antidepressiva gaan gebruiken (fluoxetine) en dit heeft me mentaal echt zo enorm goed geholpen.
Ik zou je adviseren een verwijzing naar een zelfstandig psychiater te regelen die hebben vaak eerder plek.
Voordat ik daar terecht kon ben ik dus begonnen met de amytriptiline en dat haalde de grootste slaapproblemen er af.
Veel sterke!
Een paar maanden daarna ben ik ook antidepressiva gaan gebruiken (fluoxetine) en dit heeft me mentaal echt zo enorm goed geholpen.
Ik zou je adviseren een verwijzing naar een zelfstandig psychiater te regelen die hebben vaak eerder plek.
Voordat ik daar terecht kon ben ik dus begonnen met de amytriptiline en dat haalde de grootste slaapproblemen er af.
Veel sterke!
zondag 22 maart 2026 om 16:19
Ik zat in hetzelfde schuitje. Via thubble kon ik online sessies krijgen met een psycholoog. Dat werkte goed voor mij, want zo hoefde ik de deur niet uit.
De bedrijfsarts heeft toen gezegd dat ik 3 weken thuis moest blijven van het werk. Rust nemen dus.
Samen met een psycholoog en psychiater heb ik besloten om antidepressiva te slikken en hoewel de bijwerkingen de eerste twee weken best heftig waren, gaat het nu een aantal maanden verder, heel goed. Het heeft er voor mij voor gezorgd dat ik me niet opgejaagd voel en ik geen huilbuien en depressieve gedachten heb. Voor mij werkte het direct goed. Ze zeggen wel dat je het minimaal een jaar moet gebruiken, dat wist ik niet. Na precies een jaar voel ik me weer mezelf en gelukkig niet ‘de oude’. Ik voel me echt veel meer in balans en leef weer ipv overleven. Sterkte!
De bedrijfsarts heeft toen gezegd dat ik 3 weken thuis moest blijven van het werk. Rust nemen dus.
Samen met een psycholoog en psychiater heb ik besloten om antidepressiva te slikken en hoewel de bijwerkingen de eerste twee weken best heftig waren, gaat het nu een aantal maanden verder, heel goed. Het heeft er voor mij voor gezorgd dat ik me niet opgejaagd voel en ik geen huilbuien en depressieve gedachten heb. Voor mij werkte het direct goed. Ze zeggen wel dat je het minimaal een jaar moet gebruiken, dat wist ik niet. Na precies een jaar voel ik me weer mezelf en gelukkig niet ‘de oude’. Ik voel me echt veel meer in balans en leef weer ipv overleven. Sterkte!
zondag 22 maart 2026 om 16:24
Daar kan een psycholoog je niet bij helpen.
Heb je deels ziekmelden al overwogen, zodat je je dat bijvoorbeeld wat langzamer op kan starten?
Everything is possible for the one who believes.
zondag 22 maart 2026 om 17:01
Bij antidepressiva bedoel je? Ik weet dat een psycholoog dat niet mag voorschrijven maar ik dacht dat ik mss een verwijzing kan krijgen naar een psychiater?
Deels ziekmelden heb ik overwogen maar vind ik toch nog heel lastig. Super stom natuurlijk. Maar typeert mij een beetje als persoon en waarschijnlijk ook de reden dat ik overspannen ben geraakt. Weinig aan mezelf denken.
zondag 22 maart 2026 om 17:03
Wat fijn dat te lezen voor je!Mintel88 schreef: ↑22-03-2026 16:19Ik zat in hetzelfde schuitje. Via thubble kon ik online sessies krijgen met een psycholoog. Dat werkte goed voor mij, want zo hoefde ik de deur niet uit.
Ik hoop echt dat ik snel aan de beurt ben bij de ggz maar die kans is heel erg klein. Ik ben nu ook vaak aan het overleven ipv aan het leven. Dat continu nerveus zijn, die somberheid. Het put je helemaal uit.
zondag 22 maart 2026 om 17:05
Dank je wel. Die verwijzing ga ik met mijn huisarts bespreken.Bedlamp76 schreef: ↑22-03-2026 16:15Een niet verslavende optie om slaapproblemen tijdelijk aan te pakken is amytriptiline. Ik slik dit nu een jaar om slaapproblemen aan te pakken en vooral het inslapen gaat hier heel makkelijk mee. Voor mij is 10mg genoeg maar ik begon met 25 mg maar ben dus verlaagd en 10 werkt net zo goed.
Veel sterke!
Fijn dat het met jou beter gaat!
zondag 22 maart 2026 om 17:25
Kun je er anders naar kijken? Als je nu tegen beter weten doorgaat en doorgaat, is de kans groot dat je straks niet overspannen bent maar in een burnout zit. Of dat je van een depressie naar suicidaliteit gaat. Dan is echt iedereen verder van huis.
Begin eens 2 uur per dag ziek te mrlden zodst je smorgens wat meer rust hebt, bijvoorbeeld. Stop met doorgaan en doorgaan. Je lijf laat je zo duidelijk merken dat je rust moet pakken.
En als je van jezelf weet dat je moeilijk voor jezelf kan kiezen, probeer daar dan nu al langzaam aan te werken. Kleine dingetjes. Hoeft niet meteen van de een op de andere dag goed te gaan, maar probeer zo af en toe iets te doen dat goed voelt voor jou.
Ad is geen wondermiddel. Het ondersteunt, maar laat je niet ineens weer slapen. En doorgaan met rennen helpt ook niet.
Begin eens 2 uur per dag ziek te mrlden zodst je smorgens wat meer rust hebt, bijvoorbeeld. Stop met doorgaan en doorgaan. Je lijf laat je zo duidelijk merken dat je rust moet pakken.
En als je van jezelf weet dat je moeilijk voor jezelf kan kiezen, probeer daar dan nu al langzaam aan te werken. Kleine dingetjes. Hoeft niet meteen van de een op de andere dag goed te gaan, maar probeer zo af en toe iets te doen dat goed voelt voor jou.
Ad is geen wondermiddel. Het ondersteunt, maar laat je niet ineens weer slapen. En doorgaan met rennen helpt ook niet.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
zondag 22 maart 2026 om 17:43
Nee zij durft het niet aan. Volgens de poh heb ik complexe problematiek. En de huisarts wil dat ik strikt gemonitord wordt. Omdat de klachten ook eerst erger kunnen worden.
Nu krijg ik kalmeringsmiddelen die ik max een paar weken mag gebruiken en de andere maanden moet ik maar uitzoeken
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in