Euthanasie ivm psychisch lijden

18-04-2018 19:31 1141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment midden in een euthanasietraject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Met dit topic wil ik in eerste instantie mijn verhaal kwijt, omdat dit iets is waar ik in mijn omgeving niet makkelijk over kan praten, en omdat de mensen met wie ik er wel over kan praten, uiteraard erg emotioneel betrokken zijn.

Ik lijd aan een therapieresistente bipolaire stoornis. Manie speelt maar een kleine rol, maar de depressie is er bijna altijd. Ik ben op dit moment al 2,5 jaar aan een stuk ernstig depressief. Als ik alle depressieve perioden bij elkaar optel, kom ik denk ik wel aan zo’n 20 jaar (ik ben 48). En dan ben ik niet een klein beetje depressief, maar meestal heel ernstig. Ik heb meer dan 20 verschillende reguliere medicijnen geprobeerd, ook heel wat alternatieve medicijnen en behandelingen, therapie en opnames. En ik kan niet meer, ik wil niet meer, ik ben op. Het is ondraaglijk. Het moet afgelopen zijn, over, sluiten. Er is nog één behandeloptie, en daarna houd ik het voor gezien.

Twee maanden geleden besloot ik, om tijd te sparen, naast die laatste behandeling ook alvast te starten met het euthanasietraject. Ik had namelijk verwacht voor mijn euthanasie bij de levenseindekiniek terecht te komen, omdat bijna geen enkele arts zich aan euthanasie wegens psychisch lijden wil wagen. Daar is een wachtlijst van 6 maanden en daarna duurt het traject ook nog eens minstens 6 maanden. Maar tot mijn blijdschap bleek mijn huisarts bereid mijn verzoek in behandeling te nemen, en dat betekent dat het allemaal een heel stuk sneller gaat. De onafhankelijke psychiater waar ik heen moest is inmiddels ook akkoord. Nu alleen de scenarts nog. Het definitieve oordeel van de scenarts kan pas na de laatste behandeling, maar omdat ik het zo moeilijk vind om met de onzekerheid te leven, heb ik binnenkort wel alvast een oriënterend gesprek, zodat ik een beetje kan inzien welke kant diens oordeel op gaat.

Ik had niet durven hopen dat dit zo voorspoedig zou gaan, ben hier zo blij mee! Hoewel de weinige mensen in mijn omgeving die hiervan weten niet verbaasd zijn dat ik dit doe, willen ze niet dat ik doodga. Het is dus moeilijk om erover te praten. Misschien kan ik hier toch een beetje mijn ei kwijt.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
-
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 18:09
0.00% gewijzigd
NVM
anoniem_36795 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 18:06
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:rose:
heat wijzigde dit bericht op 11-01-2020 18:33
Reden: .
93.50% gewijzigd
FadeToBlack schreef:
10-01-2020 22:47
Je hebt pb!
Zou je mij ook een pb willen sturen?
:redrose:
anoniem_6398d67752325 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 18:55
93.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:rose:
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 11-01-2020 19:24
85.00% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen nou gewoon zelf een pb stuurt naar Fade....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vraag me af of het wel handig is - al die pb's.

Ik snap dat we allemaal betrokken (en/of nieuwsgierig zijn), maar als Fayanna iets had willen laten weten dan had ze dat toch gedaan of laten doen? Dan had een openbaar bericht ook kunnen blijven staan, maar blijkbaar gingen wat berichten voorbij aan de eigen wil van Fayanna. Waarom zou een pb aan iedereen die het vraagt wel oké zijn? En als ze niet in staat is te kiezen, wie bepaalt aan wie welke informatie wordt verstrekt?

Iets om bij stil te staan in de keuze of je wel of niet een pb vraagt/stuurt.
Fayanna, ik hoop dat je nu je rust gevonden hebt.
tu1nhek schreef:
11-01-2020 17:02
Ik vraag me af of het wel handig is - al die pb's.

Ik snap dat we allemaal betrokken (en/of nieuwsgierig zijn), maar als Fayanna iets had willen laten weten dan had ze dat toch gedaan of laten doen? Dan had een openbaar bericht ook kunnen blijven staan, maar blijkbaar gingen wat berichten voorbij aan de eigen wil van Fayanna. Waarom zou een pb aan iedereen die het vraagt wel oké zijn? En als ze niet in staat is te kiezen, wie bepaalt aan wie welke informatie wordt verstrekt?

Iets om bij stil te staan in de keuze of je wel of niet een pb vraagt/stuurt.
Daar heb je gelijk in. Ik heb mijn vraag om een pb verwijderd.
Ik vind eigenlijk ook dat de informatie ook gewoon in dit topic had gekund.
Maar oké.

Fayanna :hug:
Miss-Pippilotta schreef:
11-01-2020 21:53
Ik vind eigenlijk ook dat de informatie ook gewoon in dit topic had gekund.
Maar oké.

Fayanna :hug:
Neen, gelukkig heeft iemand nog altijd recht op zijn of haar privacy.

🌹 van een meelezer
Broodbakmachine schreef:
12-01-2020 23:35
Neen, gelukkig heeft iemand nog altijd recht op zijn of haar privacy.

🌹 van een meelezer
Ik bedoel niet de privacygevoelige gegevens natuurlijk. Alleen wat er gebeurde. Dat heeft verder niks met “recht op privacy” te maken.
De privacygevoelige informatie zou in pb’s ook niet gedeeld moeten worden als dat verwijderd is.
Miss-Pippilotta schreef:
11-01-2020 21:53
Ik vind eigenlijk ook dat de informatie ook gewoon in dit topic had gekund.
Maar oké.

Fayanna :hug:
mee eens, TO wilde euthanasie , als dat gelukt is , is dat toch geen privacy?
chrys schreef:
13-01-2020 15:18
mee eens, TO wilde euthanasie , als dat gelukt is , is dat toch geen privacy?
Speculeren of het al dan niet gelukt zou zijn, vind ik eigenlijk al niet heel erg gepast. En daarbij: het is aan Fayanna om te delen wat ze wil delen met het forum, niet aan ons.
Het is niet raar dat men (waaronder ik) gaat speculeren na al die berichten hier. We hebben met haar meegeleefd. Het is aan Fayanna om te delen wat ze wil, daar gaat niemand anders over. Maar het is niet gek dat we ons dingen afvragen.
Kikkertje79 schreef:
13-01-2020 18:48
Speculeren of het al dan niet gelukt zou zijn, vind ik eigenlijk al niet heel erg gepast. En daarbij: het is aan Fayanna om te delen wat ze wil delen met het forum, niet aan ons.
Maar dat is het punt; daar ging het helemaal niet om (wat er gebeurde). Dat gespeculeer komt nu gewoon door dit rare, geheimzinnige gedoe.
Er had best zonder veel info of privacygevoelige info gezegd kunnen worden wat er gebeurde. Dat was nog beter geweest dan veel berichten en het gevraag om pb’s.
Oneens. We zijn/waren passanten. Het gaat ons geen ene reet aan, ook de inhoud van de verwijderde berichten niet.
Alle reacties Link kopieren
Broodbakmachine schreef:
14-01-2020 19:22
Oneens. We zijn/waren passanten. Het gaat ons geen ene reet aan, ook de inhoud van de verwijderde berichten niet.
Er zijn forummers die meeleven en die betrokken zijn broodbakmachine, dat zijn geen passanten maar people who care. Ik maak me ook zorgen en hoop dat het goed gaat met fayanna.
:redrose:
MissMaran schreef:
14-01-2020 21:47
Er zijn forummers die meeleven en die betrokken zijn broodbakmachine, dat zijn geen passanten maar people who care. Ik maak me ook zorgen en hoop dat het goed gaat met fayanna.
:redrose:
Het had in ieder geval niets te maken met het feit of Fayanna nu wel of niet euthanasie heeft gekregen. Dus daar is verder geen info over. Dus hoeft er ook niet meer gespeculeerd te worden.
En nee, ik ga geen PB's versturen. Het was gewoon een willekeurig bericht van een passant.
MissMaran schreef:
14-01-2020 21:47
Er zijn forummers die meeleven en die betrokken zijn broodbakmachine, dat zijn geen passanten maar people who care. Ik maak me ook zorgen en hoop dat het goed gaat met fayanna.
:redrose:
"People who care" zijn ook passanten. We mogen kortere of langere tijd met elkaar meelopen. Die eer hebben we allemaal. Een kijkje in de ziel. Ook ik hoop dat het goed gaat met Fayanna, waar ze ook mag zijn. :flag: :rose:
anoniem_371087 wijzigde dit bericht op 18-01-2020 01:10
0.41% gewijzigd
Afbeelding
:hug: voor jou, Fayanna.
Opdat we je niet vergeten. :rose:



Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven