Genezen van (c)ptss

02-12-2019 17:56 67 berichten
Zijn er mensen hier die kunnen zeggen dat ze echt genezen zijn van cptss?

En kun je ( nog) ptss hebben zonder herbelevingen flashbacks of nachtmerries?
Dat je die jaren terug bv wel had maar nu niet meer maar dus wel een boel andere klachten die onder verschillende diagnoses zouden passen.. maar kan het dan in theorie ook ptss nog zijn dus terwijl je dus geen herbelevingen ed meer hebt?

Iemand ervaring met deze diagnose en wel of niet hebben van de herbelevingen?

Kan ptss andere stoornissen uitlokken?
Dat de ptss geneest maar de andere ervoor in de plaats komen oid
Wat zegt je behandelaar?
Alle reacties Link kopieren
Er is wel een verschil tussen cptss en ptss. Dankzij goede behandelingen heb ik echt veel, veel minder last van ptss. Maar helemaal weg zal het wel nooit meer gaan, zeker niet als ik in vergelijkbare situaties kom als waar ik het heb opgelopen. De vraag is: is dat erg?

Wat zegt je behandelaar over jouw situatie en wat is zelf je uiteindelijke doel?
Alle reacties Link kopieren
Weleens van innerlijke zelfvervreemding gehoord? Bij bol punt kom kun je bij het inkijkexpemplaar een stukje lezen. Dan kan het e.e.a. verklaren.

Zit op dit moment dat boek te bestuderen.
Ik heb heel veel behandelingen gehad voor mijn ptss. En kan nu ook wel zeggen dat mijn leven goed leefbaar is geworden. Maar helemaal weg is het nog niet, nu 10 jaar na diagnose. En ik denk dat het ook altijd een onderveel van mij blijft.

Normaal weinig last van. Maar soms kom ik mijn dader tegen en dan krijg ik wel weer tijdelijk last van zenuw tics, nachtmerries en herbelevingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf cptss en dissociatie.
Nog wel arousal en lijf sensaties.

Maar niet meer dat ik opeens een dader zie/voel/hoor en dan in tien daar zit en het meemaak. Die flash back niet.

Maar wel flinters van mijzelf die in trauma vastzitten en pijn of woede of eenzaamheid ervaren en mij dan 'kapen'. Ik ben er zelf bij, maak het mee mee maar kan het niet verklaren of reguleren.

Daarom start ik met een nieuwe peut.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel nog volop in de behandeling voor mijn ptss, maar de verwachting is dat het nooit helemaal weg zal gaan. Restverschijnselen zullen er waarschijnlijk bij blijven horen en er zullen ook enkele aanpassingen gedaan moeten worden in mijn dagelijkse leven, maar zolang als dat ik er ‘normaal’ mee kan functioneren (wat ik nu nog niet kan) ben ik ontzettend blij. Ptss hoor je zovaak, maar je weet pas wat het is als je er zelf mee te maken krijgt.
uggs wijzigde dit bericht op 02-12-2019 18:14
2.79% gewijzigd
Het ligt ingewikkeld.
Ooit in het begin cptss met dsnao vastgesteld.
Later werd in onderzoek een hele reeks vastgesteld.
Nog weer later benoemen ze gegeneraliseerde angststoornis en psychotische stoornis en wordt over.ptss niet gesproken.
Jaar of 3 geleden wilden ze dat ik emdr ging doen om uit te sluiten dat alles toch door ptss zou komen.
Dus gedaan. Als ik er bewust aan dacht voelde ik wel wat spanning en na emdr was dat neutraler.
Ik heb dus geen herbelevingen meer oid.
Bij fact wordt nooit over ptss gepraat en het staat ook niet in mn behandelplan.

De psychisomatische fysio zei dat zover zij wist ptss nooit genezen kan, maar wel dat klachten naar de achtergrond kunnen gaan oid

Maar mn psychiater is nog altijd ziek en ik dacht zou alles dan " gewoon" door cptss kunnen komen?

Geen gas
Geen schizofrenie of psychotische stoornis
Maar cptss

Dat geeft dan wellicht een andere kijk op behandeling


En ohja
Hoort sterke controledrang bij ptss? Dat vind ik niet op google
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 18:18
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
uggs schreef:
02-12-2019 18:11
Ik zit momenteel nog volop in de behandeling voor mijn ptss, maar de verwachting is dat het nooit helemaal weg zal gaan. Restverschijnselen zullen er waarschijnlijk bij blijven horen en er zullen ook enkele aanpassingen gedaan moeten worden in mijn dagelijkse leven, maar zolang als dat ik er ‘normaal’ mee kan functioneren ben ik ontzettend blij. Ptss hoor je zovaak, maar je weet pas wat het is als je er zelf mee te maken krijgt.

Ik kan er heel normaal mee functioneren en ik weet wat ik moet doen als ik in “ptss paniek” schiet. Als ik vooraf weet dat ik in een vergelijkbare situatie kom, trek ik vooraf aan de bel en zorg dat ik dan extra begeleiding bij mij heb en dat betrokkenen op de hoogte zijn (zodat zij kunnen ondersteunen). Voor mij is het daardoor heel leefbaar geworden. Niet weg, niet opgelost, maar wel: leefbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ga nou niet googlen naar symptomen. Dat is dom, en al helemaal bij psychiatrische en psychische aandoeningen. Ga een gesprek aan met je behandelaar zodat je goed en volledig wordt geïnformeerd over jouw situatie.
Alle reacties Link kopieren
Nou precies, het moet leefbaar zijn. Ik heb werkgerelateerde ptss en zal mijn eigen werk vermoedelijk nooit meer uit kunnen voeren en zal daar dus aanpassingen in moeten doen. Dat is de enige manier om uiteindelijk ook in privésfeer te kunnen functioneren, maar zover ben ik momenteel helaas nog niet.
Ik ben behandeld voor cptss. De behandeling is afgerond.

...aangepast...

Nachtmerries heb ik helaas nog wel regelmatig (wekelijks).
Ik kan zeggen dat ik gelukkig ben nu en dat is wel anders geweest.

*niet quoten graag*
anoniem_180046 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 06:47
Reden: een deel verwijderd ivm privacy en herkenbaarheid
43.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
uggs schreef:
02-12-2019 18:17
Nou precies, het moet leefbaar zijn. Ik heb werkgerelateerde ptss en zal mijn eigen werk vermoedelijk nooit meer uit kunnen voeren en zal daar dus aanpassingen in moeten doen. Dat is de enige manier om uiteindelijk ook in privésfeer te kunnen functioneren, maar zover ben ik momenteel helaas nog niet.

Het heeft bij mij ook lang geduurd. Ik ben nu dik 3 jaar verder en ik heb toevallig vorige week gedacht “verrek, het lijkt wel alsof ik weer een stapje heb gezet”. Maar het kan! Zet ‘m op :hug:
hanke321 schreef:
02-12-2019 18:06
Weleens van innerlijke zelfvervreemding gehoord? Bij bol punt kom kun je bij het inkijkexpemplaar een stukje lezen. Dan kan het e.e.a. verklaren.

Zit op dit moment dat boek te bestuderen.
Kende ik niet
Ik zie het op bol, maar niet in te kijken helaas
Goed te lezen dat veel er goed mee kunnen leven nu!

Het rare is mijn trauma was in 1996
In 2010 kreeg ik pas klachten, na het meemaken van een opzich onschuldig agressie incident op het werk
Alle reacties Link kopieren
Waarom hang je zo aan diagnoses?

Richt je op je behandeling en herstel.
.
Omdat diagnose ptss mss weer een opening geeft voor een behandeling
Daar waar de opties nu op lijken
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
02-12-2019 18:41
Omdat diagnose ptss mss weer een opening geeft voor een behandeling
Daar waar de opties nu op lijken

Als jij, met jouw klachten, in behandeling wil, leg het dan voor aan je behandelaar. Die kan daar over beslissen. Niet mee eens? Vraag dan naar een second opinion.
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
02-12-2019 18:41
Omdat diagnose ptss mss weer een opening geeft voor een behandeling
Daar waar de opties nu op lijken

Jij draait al zo lang mee in het circuit, nog een stickertje zou je niet helpen.
Het advies van je behandelaren opvolgen en iets minder eigenwijzen wel.
.
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
02-12-2019 18:20
Kende ik niet
Ik zie het op bol, maar niet in te kijken helaas
https://www.bol.com/nl/p/innerlijke-zel ... oductImage

Onder de foto van het boek staat
'Boek omdraaien'
Daaronder staat 'inkijkexemplaar'

Als je dat aanklikt kun je de eerst paar pagina's lezen.
Je hebt toch pas opnieuw onderzoeken gehad? Wat is daar uitgekomen en wat was hun advies?
Anoniem262821034 schreef:
02-12-2019 18:48
Jij draait al zo lang mee in het circuit, nog een stickertje zou je niet helpen.
Het advies van je behandelaren opvolgen en iets minder eigenwijzen wel.
Nou nog een sticker? Ik had dus diagnose ptss eerst en ook behandelingen voor gehad zowel klinisch als deeltijd als ambulante emdr
Maar nu benoemen ze dus ptss nooit meer
Maar ja ik denk veel over wat de oplossing nog kan zijn en kwam hierop
En ook op dat ik erg controledrang heb en dat mogelijk alles van daaruit ontstaan zijn? Dan zou therapie gericht op die controle mss wat kunnen zijn..


Zoo eigenwijs ben ik niet hoor in behandeling. Net mbt medicatie mss maar qua opties die zij geven ga ik er bijna altijd in mee en zet ik me ook echt in.
Maar probleem is dat zij ook vaak wisselen qua wat een optie is. Vaak doordat er dan weer een ander naar kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf erbij, ga eens doen wat je behandelaren zeggen, en dan écht. Ook als het moeilijk is. Als je het er niet mee eens bent. Als je twijfelt.
Spring in het diepe.. pijnloze therapie bestaat niet.
.
Sudrì schreef:
02-12-2019 18:57
Je hebt toch pas opnieuw onderzoeken gehad? Wat is daar uitgekomen en wat was hun advies?
Nee dus
De nieuwe inval psychiater wilde nieuw onderzoek o.a. ook naar autisme
De psycholoog moest het aanvragen maar wou dit niet, maar alleen neuropsychologisch onderzoek. Dus om te kijken of mn cognitie, zoals ik zelf zeg, achteruit is gegaan.
Want ze zei tegen mn spv dat ze verwachtte dat uit po hetzelfde zou uitkomen als in 2012, daar verwachtte ze niks anders van. En autisme was het niet omdat uit gesprek met mn moeder dit niet bleek...

Ik heb gevraagd waarom npo want wat dan? Stel ze stellen vast dat mn cognitie achteruit is gegaan of juist niet, wat dan? Welk doel heeft dit.
De spv gaf aan dat zij dit ook als vraag heeft en z ou dit nog navragen aan de psycholoog

Weer dus een voorbeeld van de een zegt a en de tweede zegt b

Ik had aan de ene kant graag gezien dat ze zouden ontleden, wat nou waarvan komt en wat er nu eens definitief echt aan de hand is
Alle reacties Link kopieren
Bepaalde belevingen die jij ervaart wat betreft hallucinaties en overtuigingen lijken op afstand toch echt wel duidelijk (rand)psychotisch, geen ptss.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven