Hoe kan ik voldoening uit mijn leven halen als ik niet werk?

23-11-2020 17:15 61 berichten
Ik heb geen baan, 8 uurtjes vrijwilligerswerk. Geen relatie. Een chronische eetstoornis. Ik voel me overwegend somber. Ik zou binnenkort beginnen met een Werkfit traject. Ik ben regelmatig suicidaal. Ik vraag me af wat ik nog te doen heb in dit leven. Zoals de titel al zegt; hoe kun je voldoening uit je leven halen als je geen werk hebt, geen kinderen op te voeden of een relatie? Ik ben iedereen tot last. Tijdje geleden ervaarde ik meer zinbeleving maar er is iets heel naars voorgevallen waardoor ik bijna alles kwijt ben geraakt zoals werk en sociale contacten.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
23-11-2020 22:54
Volgens mij zijn we het best wel met elkaar eens. :)
Ik kan alleen je ‘gezonde mensen’ toevoeging niet helemaal plaatsen.

Mensen zonder depressie, eetstoornis of wat voor psychische problemen. Iedereen (oké, de meeste mensen) heeft toch regelmatig frisse lucht nodig en ook soms behoefte aan lekker niks en cocoonen. :)
Alle reacties Link kopieren
Als je nog niet aan hardlopen toekomt, is een wandeling ook al een goede stap.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een tijd werkloos, maar ik besteedde wel tijd aan mijn hobby.

Daardoor kom ik buiten, en ontmoet ik andere mensen.
En ook als ik in mijn eentje oefen (meestal buiten), ben ik tevreden, want ik merk dat ik iets leer.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar om je zo te voelen. Ik heb ook tijden van depressies gehad waarbij ik geen school/werk had en dat voelt heel zinloos. Maar eerlijk is eerlijk, je depressie speelt daar ook een rol bij.

Kan je bijv. geen leuke nieuwe hobby zoeken waar je je tijd in kan steken? Of een (korte) cursus volgen als jij je daar toe kan zetten? Zo leer je bijv. wat en krijg je misschien het idee dat je zinvol bezig bent. Voor mij werkte dat wel goed.
Ik zit in hetzelfde schuitje (geen werk, relatief weinig sociaal contact etc.) Dus je bent in ieder geval niet de enige.

Bij mij hielp het hebben van huisdieren, hier ben je verantwoordelijk voor. Vroeger had ik ook last van suïcidale gedachten, maar sinds ik honden heb is dit voorbij. Ik houd namelijk van ze en zou ze niet achter willen laten. Niet dat jij gelijk honden moet nemen, maar ik noem maar even een voorbeeld wat bij mij hielp.

Ik denk trouwens dat werk niet automatisch zingevend is. Als jij nu in de knoop zit met jezelf, blijf je alsnog in de knoop zitten, ook als je wel werk hebt. Dus zie dit niet als automatische oplossing voor de leegte.

Bij mij helpt het om zoveel mogelijk “normale” dingen te doen. Mezelf omgeven met gezonde mensen. Ik woon al heel lang op groepen en merk dat deze setting me naar beneden kan halen. Dat ik te veel blijf hangen in een klein ziek wereldje. Hier ben ik me dus bewust van en probeer er actief wat mee te doen. Soms heb ik dus periodes dat ik te veel on ga met ongezonde mensen, of te weinig dingen buiten de deur doe. Of te veel op sociale media rondhang. Dan blijven mijn gedachten in kringetjes lopen en voelt alles heel zinloos. Maar ik kan het dus doorbreken door alsnog dingen te ondernemen, ook al heb ik er geen zin in. Hoe meer ik onderneem, hoe groter mijn wereld, en hoe minder ik in gedachtes vast kom te zitten. Dit is wel makkelijk gezegd natuurlijk. Ik kan me zo voorstellen dat als je depressief bent je van alles kan ondernemen en het nog steeds nutteloos voelt. Maar veel smaken zijn er eerlijk gezegd niet. Niks doen kan een tijdje helpen, om te ontstressen, maar als je echt iets wil veranderen zal je in beweging moeten komen. Je kan ook kleine doelen stellen. Elke dag een mooie foto maken van iets bijvoorbeeld.

Heb je professionele hulp?
dubbel
anoniem_64a73836ab974 wijzigde dit bericht op 24-11-2020 09:42
99.00% gewijzigd
Polsjef schreef:
23-11-2020 19:12
Jij bent geen baan....een baan is een aanvulling op al hetgeen wat je al in je leven hebt. Je hebt geen baan nodig om voldoening uit je leven te halen.

Op het moment dat je suïcidaal bent, depressief...dan is er helemaal geen ruimte voor werk. Dat komt pas als laatste. Een baan kun je pas volhouden als je kunt voldoen aan de voorwaarden en dat lukt niet.

Ik denk dat dagbesteding beter is. Op tijd op staan, vast ritueel van bijvoorbeeld schoonmaken, koffie drinken, krant lezen, rusten, ommetje maken etc.

Ben je al in behandeling?
Dit zou ik ook aanraden. Baan en relatie zijn voor later, als je de rest weer op de rit hebt, maar een beetje structuur in je dag kan soms voorkomen dat je verder afglijdt.
:hug:

Ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-11-2020 17:55
Ik zit soort van in 't zelfde schuitje, maar ik verveel me geen moment en vind het heerlijk om een beetje in huis en tuin aan te rommelen.
[/quot

Namens TO, bedankt voor je waardevolle bijdrage.
:facepalm:
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Misschien is je vraag wel veel te groot. Het is vaak meer een kwestie van "doen" om te voelen wat je voldoening geeft in het leven. Sommige mensen weten al wat hun voldoening geeft en kunnen gericht op zoek, anderen weten het pas later in het leven. Ik dacht dat kantoorwerk bij mij hoorde maar pas toen ik op latere leeftijd een switch maakte ervaarde ik voldoening. Je kan ook voldoening halen uit het feit dat je nu serieus met je zelf aan de slag gaat voor je toekomst. Het is een zware en lange weg maar iedere stap die je zet is er toch weer één. Blijf dat doen en je krijgt vanzelf voldoening.
gizzmo-returns schreef:
23-11-2020 17:55
Volgens mij is dit het doel waar je naar toe moet werken in je therapieën. Leer eerst van jezelf te houden, dan komt de rest ook vast wel.
Precies. Want zingeving heeft veel met het gevoel van nut te maken. Jij koppelt nut aan het hebben van een baan en een relatie. Dan zou je al snel de conclusie kunnen trekken dat iedereen die dat niet heeft, nutteloos is.
Terwijl dat onzin is, want nu bepaal je voor jezelf.
Je zou jezelf als meest nuttige doel moeten kunnen zien. En daarbij op zoek gaan naar de grote of kleine dingen waar je plezier uit haalt. Aangezien we allemaal sociale dieren zijn, is contact met anderen essentieel. Als je dat op korte termijn niet zo ziet gebeuren, probeer dat doel dan naar achter en naar later te verplaatsen, naar het moment dat je beter in je vel zit.
Misschien kun je uit goed voor jezelf zorgen: lekker koken, jezelf verzorgen met een haarmaskertje en stevige wandeling al een beetje een 'ik ben nuttig voor mezelf geweest vandaag' gevoel krijgen? Praten over somberheid en prio geven aan een behandeling is ook allemaal nut voor jezelf. Je huis schoon houden ook, net als een ritme. En mensen hebben vaak de behoefte om voor anderen te zorgen. Dat kunnen planten zijn, of dieren. Zelfs zorgen voor spullen (onderhouden van iets) geeft nut. Kan je jezelf ergens verantwoordelijk voor maken? Begin klein. Misschien het paadje langs je voordeur waar je zorgt dat de tegels schoon zijn, het onkruid geen kans krijgt, de tegels sneeuwvrij blijven. Of misschien een buur waar je 1 x per week voor boodschappen haalt. Maar liever neem je iets op je waar je elke dag een beetje voor moet of wilt zorgen. Kies iets uit wat haalbaar voor je is. Vaak merk je na verloop van tijd dat je je gaat hechten aan datgene waar je voor zorgt of verantwoordelijk voor voelt. Dan ga je daar meer plezier voor voelen.

Ik hoop dat je grote doelen kunt parkeren en op de lange baan kunt schuiven. Want je zult jezelf dan elke dag teleurstellen, omdat jouw leven daar nog zo ver vandaan is. Maak het dus realistisch voor jezelf en kijk eens om je heen. Is er een muur in je huis waar je veel aandacht aan kunt geven? Kun je deze leeghalen? Een verfje geven? Een tekening op projecteren en deze gaan inkleuren? Want afleiding helpt ook tegen somberheid. Dus jezelf ergens verantwoordelijk voor maken, hoe klein ook en afleiding. En blijf praten, schrijven, bellen, naar een therapeut gaan, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven