Hoe weet ik of ik misbruik uit mijn jeugd goed verwerk heb

05-08-2020 11:28 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel voel ik mij vaak gelukkig.
Nu ik me gelukkiger voel heb ik het gevoel dat ik meer durf te vertellen over misbruik van vroeger
Maar dat ik mij gelukkig voel is dat een teken dat ik het al verwerkt heb wat er vroeger is gebeurd?
Ik heb namelijk geen drank probleem of andere ernstige problemen, alleen soms nog een vervelend gevoel, ik heb een schrijfopdracht gedaan om vervelende gebeurtenissen te verwerken maar mijn gevoel veranderd gewoon niet. Kan ik er nog iets mee of zal dit gevoel gewoon bij mij horen omdat je nooit zal vergeten wat er is gebeurd
Alle reacties Link kopieren
Als je je vaak gelukkig voelt is het toch prima. Verdoe je tijd niet met piekeren of het misschien anders had gemoeten volgens het boekje. En je verleden verwerkt hebben, wil niet zeggen dat het uit je geheugen is, het betekent meer dat de scherpe kantjes afgesleten zijn. Dus ga geen problemen maken als ze er niet zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
05-08-2020 11:39
Als je je vaak gelukkig voelt is het toch prima. Verdoe je tijd niet met piekeren of het misschien anders had gemoeten volgens het boekje. En je verleden verwerkt hebben, wil niet zeggen dat het uit je geheugen is, het betekent meer dat de scherpe kantjes afgesleten zijn. Dus ga geen problemen maken als ze er niet zijn

Heel erg dit! Van navelstaren wordt niemand gelukkiger.
Je zou kunnen overleggen met een psycholoog of EMDR misschien kan bijdragen aan je gevoel om het af te sluiten?
Alle reacties Link kopieren
Iets is een probleem als je er (nog) last van hebt.
Er zijn geen regels en geen meetpunten voor verwerking. JIJ bepaalt hoe het met je gaat.
Alle reacties Link kopieren
Kan ik er nog iets mee of zal dit gevoel gewoon bij mij horen omdat je nooit zal vergeten wat er is gebeurd


Geen idee of je er nog wat mee kan en dat is echt aan jou. Zoals ik je lees lijk je het heel ‘normaal’ te ervaren. Over het algemeen zorgen nare gebeurtenissen voor gelijksoortige gevoelens en die komen af en toe terug. Dus zoals je zelf als schrijft: mijn ervaring is dat die gevoelens dus ‘gewoon bij mij horen’. Net zoals de fijne en blije gevoelens. Het wordt een probleem als deze als een probleem ervaart en ze van directe en langdurige invloed zij op jouw dagelijks functioneren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Een vervelend gevoel is normaal, dat is niet een teken dat je het niet genoeg verwerkt hebt.

Je schrijft dat je over het algemeen gelukkig bent. Daar gaat het om!
Als het vervelende gevoel langdurig is, of erg intens, of zorgt dat je bijvoorbeeld niet een relatie kan aangaan op de manier die jij wilt, dan kun je daar nog iets mee doen.
Dat kan therapie zijn, maar ook erover praten met mensen in je eigen omgeving, of erover schrijven.
What a nuanced anxiety
ik weet niet hoe oud je bent maar mijn ervaring is dat door je hele leven heen je trauma’s en verwondingen uit je jeugd op de één of andere manier zullen blijven opspelen. Het gaat dan niet om gelukkig of om ongelukkig zijn maar het gaat bijvoorbeeld om de manier waarop je zelf vader of moeder bent, over hoe je je gedraagt op je werk en hoe je vormgeeft aan je relaties.
verwerken vind ik ook een verkeerde term. Je jeugd is geen boek dat je dicht kan slaan en op de plank kan zetten. Je neemt het altijd mee en het zal altijd bepalend zijn. De vraag is of je dat dan kan herkennen en bijstellen.
Alle reacties Link kopieren
Leg je focus bij de oplossing, niet het probleem. Focus je op wat je kunt doen om te herstellen en te genieten van het moois in het leven, en niet hoe je je zou moeten voelen of in welke mate je verdriet voelt. Dat is negatieve gevoelens opwekken. Verwerken en opschrijven is hardstikke goed, dus probeer het wat luchtiger: schrijf wanneer je behoefte hebt om te schrijven hoe je je voelt (en niet omdat het moet van jezelf of bijvoorbeeld je psycholoog). Gevoelens gaan op en neer dus een constante stabiele lijn kun je niet verwachten. Daarom raadt ik je aan: sluit af met iets positiefs, bijvoorbeeld door te schrijven wat voor een vooruitgang je hebt gemaakt sinds het begin.

En als antwoord op je vraag:
Ja. Van je steeds meer goed voelen tot angst voor een terugval tot je werkelijk minder goed voelen op sommige dagen: Dat is verwerking. Je bent beter bezig dan je misschien ziet of denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven