Hoe zien mensen met een zeer laag iq de wereld

08-02-2019 22:39 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
11-02-2019 14:38
Jeetje! Ik zie nog dat kleine jochie voor me :hihi:
Als hij eenmaal voorbij je is wordt het pas echt gek.
Ja, hij gaat iedereen wel voorbij op het moment.
Hij is nu ook langer dan mijn moeder :hihi: zo'n gek idee, een paar jaar geleden (voor mijn gevoel dan he) zat hij nog bij haar op schoot pap te eten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
11-02-2019 15:44
Ja, hij gaat iedereen wel voorbij op het moment.
Hij is nu ook langer dan mijn moeder :hihi: zo'n gek idee, een paar jaar geleden (voor mijn gevoel dan he) zat hij nog bij haar op schoot pap te eten.
Herkenbaar hoor. Hier is hij nu de langste van iedereen. Zo gek, ik weet nog precies hoe het voelde als hij in mijn armen lag.
Descriptions of the I.Q. ranges

Lower than 20 — Profound retardation

Usually multi-handicapped with obvious physical deformities and short life expectancy. Heavily dependent on others. Can learn no or only the very simplest tasks.

20-34 — Severely retarded

Basic intellectual tasks, including language, are difficult to learn. Can learn some self-care behaviour but remain dependent on others. There are usually motor problems and physical anomalies. Usually not employable.

Profound and severe retardation are typically caused by brain damage during pregnancy, at birth, or early in life, and as such not genetic and not inherited.

35-49 — Moderately retarded

Can learn simple life skills and employment tasks with special education. May be employed in special settings, and achieve some independence. Often socially immature. Self-awareness — having an inner image of self, realizing that one is a person separate from the others around one — may exist from here on, but is not guaranteed to exist as it depends on more than intelligence alone. The most intelligent non-human animals, such as some crows, chimpanzees, bonobos, parrots, and dolphins, are in this range. Bonobo or chimpanzee I.Q. scores are sometimes even quoted as high as 80 or 90, but those are childhood age-peer scores that correspond to adult I.Q.'s of only just over 40.

50-69 — Mildly retarded

Educable, can learn to care for oneself, employable in routinized jobs but require supervision. Might live alone but do best in supervised settings. Immature but with adequate social adjustment, usually no obvious physical anomalies.

Moderate and mild retardation, contrary to the more severe forms, are typically not caused by brain damage but part of the normal variance of intelligence, and therefore largely genetic and inherited. This is important with regard to the question whether or not retarded persons should have children; for especially the moderate and mild forms of retardation, with which it is physically possible to have children, are the most likely to be inherited.

70-79 — Borderline retarded

Limited trainability. Have difficulty with everyday demands like using a phone book, reading bus or train schedules, banking, filling out forms, using appliances like a video recorder, microwave oven, or computer, et cetera, and therefore require assistance from relatives or social workers in the management of their affairs. Can be employed in simple tasks but require supervision.

80-89 — Below average

Above the threshold for normal independent functioning. Can perform explicit routinized hands-on tasks without supervision as long as there are no moments of choice and it is always clear what has to be done. Assembler, food service.

This is also the I.Q. range most associated with violence. Most violent crime is committed by males from this range. This does not imply that all males in this range are violent, nor that all violent males are in this range. But when the modal I.Q. of a group is in this range, one may expect trouble with with many male members of that group. When the modal I.Q. of a society or population is raised upward of this range, violence decreases as fewer males fall in this range then, given the shape of an even remotely normal distribution. When the modal I.Q. of a society is below this range to begin with though, raising it may increase violence. The causal mechanism behind the (statistical) relation between crime and below-average I.Q. is likely that lower I.Q. levels inherently tend to go with having less impulse control, being less able to delay gratification, being less able to comprehend moral principles like the Golden Rule, and being overstrained by the cognitive demands of society.

And, this is the range into which men of average or just above average intelligence sink when under the influence of alcohol; alcohol reduces I.Q. by up to about 25 points while drunk (own data), which explains why many drunk men are violent and aggressive (own hypothesis).

https://paulcooijmans.com/intelligence/iq_ranges.html

Ik vond deze informatie ook wel interessant. De intelligentste dieren zitten volgens dit lijstje in de IQ-range tussen 35-49.

Zie hier bijvoorbeeld een filmpje van een varken dat een puzzel oplost.
https://www.youtube.com/watch?v=twS_COailzk
De IQ testen in de VS geven andere waardes dan die in NL. Niet 1 op 1 over te nemen dus.
Daarbij hanteren we een andere classificatie.
Alle reacties Link kopieren
quotiënt Categorie
160+ Exceptioneel begaafd/geniaal
145-160 Zeer hoogbegaafd
130-145 Hoogbegaafd
120-129 Begaafd
110-119 Bovengemiddeld
90-109 Gemiddeld
80-89 Benedengemiddeld
70-79 Zwakbegaafd
50-69 Licht verstandelijk beperkt
35-49 Matig verstandelijk beperkt
25-34 Ernstig verstandelijk beperkt
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
11-02-2019 16:41
De IQ testen in de VS geven andere waardes dan die in NL. Niet 1 op 1 over te nemen dus.
Daarbij hanteren we een andere classificatie.
Cooijmans is een Nederlandse psycholoog die zich heeft toegelegd op het ontwikkelen van IQ-tests.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat zit er dan onder 25? Hersendood?
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
11-02-2019 16:54
Maar wat zit er dan onder 25? Hersendood?
Hersendood betekent dat je hersens stoppen met werken. Dat heeft dus niets met een verstandelijke beperking te maken. Onder de 25 ben je zeer zeer ernstig beperkt en helemaal niet of nauwelijks in staat om zelfs de simpelste dingen te leren.
Dollop schreef:
11-02-2019 16:54
Maar wat zit er dan onder 25? Hersendood?
Oh please.
boontje80 schreef:
11-02-2019 16:50
quotiënt Categorie
160+ Exceptioneel begaafd/geniaal
145-160 Zeer hoogbegaafd
130-145 Hoogbegaafd
120-129 Begaafd
110-119 Bovengemiddeld
90-109 Gemiddeld
80-89 Benedengemiddeld
70-79 Zwakbegaafd
50-69 Licht verstandelijk beperkt
35-49 Matig verstandelijk beperkt
25-34 Ernstig verstandelijk beperkt
In Nederland kan er niet boven de 145 getest worden. Of beter gezegd, daar stopt de telling.
anoniem_381397 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 17:37
4.47% gewijzigd
Dollop schreef:
11-02-2019 16:54
Maar wat zit er dan onder 25? Hersendood?
Zo oprecht geïnteresseerd.
Dollop, hersendood heeft niets met IQ te maken. Niks, nakkes, nada. Onder de 25 kan je gewoon ademen, maar zal je niet in staat zijn om iets te leren.

Klopt Nemain. IQ hoger dan 145 wordt aangegeven met 145+.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 17:40
Dollop, hersendood heeft niets met IQ te maken. Niks, nakkes, nada. Onder de 25 kan je gewoon ademen, maar zal je niet in staat zijn om iets te leren.

Klopt Nemain. IQ hoger dan 145 wordt aangegeven met 145+.
Ah ok. Maar waarom begint het dan bij 25?
Dollop schreef:
11-02-2019 18:18
Ah ok. Maar waarom begint het dan bij 25?
Omdat het daaronder waarschijnlijk niet meetbaar is.
Borderline retarded kun je terugvinden onder Borderline Intellectual Function.

Teruglezend zie ik in sommige stukken een iq t/m 85 waarop de diagnose gesteld kan worden.

Ik weet ook weer waarom er speciale aandacht was tijdens colleges omdat het IQ niet laag genoeg is om mentaal gehandicapt genoemd te worden maar ook niet hoog genoeg om beschouwd te worden als een gemiddeld of normaal IQ.

Daardoor worden problemen niet of te laat gezien en valt deze groep tussen wal en schip.


Met dank aan Cazandra want na 5 jaar weet ik niet precies alles meer.
miekemv schreef:
11-02-2019 19:03
Borderline retarded kun je terugvinden onder Borderline Intellectual Function.

Teruglezend zie ik in sommige stukken een iq t/m 85 waarop de diagnose gesteld kan worden.

Ik weet ook weer waarom er speciale aandacht was tijdens colleges omdat het IQ niet laag genoeg is om mentaal gehandicapt genoemd te worden maar ook niet hoog genoeg om beschouwd te worden als een gemiddeld of normaal IQ.

Daardoor worden problemen niet of te laat gezien en valt deze groep tussen wal en schip.


Met dank aan Cazandra want na 5 jaar weet ik niet precies alles meer.
De lvb’ers dus.
Némaìn’ schreef:
11-02-2019 19:13
De lvb’ers dus.
Als ik het lesmateriaal van toen nog heb ligt het in een kast met allerlei stukken en moet ik eerst de boel uitmesten. Ik kan je dus niet zeggen of het " gewone" LVB betreft. Lijkt me wel dat je met een IQ van 85 over het hoofd wordt gezien.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
11-02-2019 15:42
Ik zie regelmatig Downies die niet mee kunnen draaien in de maatschappij en zal ook nooit in discussies zeggen dat Down geen diagnose is waarmee je een kind zou moeten houden. Sowieso is abortus een recht waarvan een ander gebruik mag maken om welke reden dan ook, als het binnen de wettelijke termijn gebeurt.

Maar mijn beeld is behoorlijk anders dan de mensen die alleen Down met Johnny kijken.
Precies. Een vriendin van me heeft gewerkt met verstandelijk beperkte kinderen. Daar zitten dus ook de down kinderen bij die niet zelfstandig kunnen functioneren. Die naast verstandelijk beperkt ook heel autistisch zijn. En/of heftige gedragsproblematiek vertonen. Dat heeft mijn beeld van Down aardig verbreed.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
11-02-2019 20:12
Precies. Een vriendin van me heeft gewerkt met verstandelijk beperkte kinderen. Daar zitten dus ook de down kinderen bij die niet zelfstandig kunnen functioneren. Die naast verstandelijk beperkt ook heel autistisch zijn. En/of heftige gedragsproblematiek vertonen. Dat heeft mijn beeld van Down aardig verbreed.
Helemaal eens. Ook met maleficient.
Alle reacties Link kopieren
tvp

eens handig om te lezen denk ik

mijn zoon heeft een laag iq (zit daar ook voor op speciaal onderwijs) o.a
misschien lees ik hier wel handige tips om hem beter te begrijpen en wellicht ook te begeleiden

ik heb overigens een broer met downsyndroom, ik noem hem eigenlijk altijd mijn broertje (ondanks dat hij 2 jaar ouder is)
hij heeft de leeftijd classificatie van een 3 a 4 jarige maar zit dus in een volwassen mannen lichaam

hij woont in een instelling en zit op dagverblijf waar die kleine klusjes zoals was vouwen of in tuin werken wel aan kan


down met Johnny alhoewel een heel goed programma laat inderdaad een vertekend beeld zien van downsyndroom
ik ken mensen zoals mijn broer en mensen die naar onderwijs gaan en met bus en trein reizen in hun eentje
wel merk ik dat ze beter geaccepteerd worden in mijn omgeving sinds die programma maar dat kan zo zijn omdat ik dat graag zo zie
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een interessante vraag. Juist omdat hier niet 1 antwoord op is, omdat er meerdere factoren meespelen en mensen onderling sowieso veel verschillen, dat maakt het een interessant onderwerp.

Alleen een IQ-score lijkt me in elk geval vrij weinig zeggen over de manier waarop iemand de wereld beleeft. Je score op die iq-tests zegt veel over de snelheid waarop je brein informatie verwerkt en hoeveel dingen je brein tegelijk aan elkaar kan koppelen.

Vroeger scoorde ik hoog op iq-tests. Nu, na hersteld te zijn van een psychische instorting, nog maar matig. Als ik zo'n iq-test vraag lees, dan duurt het lang voor ik de vraag helemaal begrijp. En waar er vroeger zomaar een antwoord uit m'n brein rolde, moet ik me nu uiterst inspannen. Het principe achter wiskunde vragen snap ik nog, maar ik moet het stapsgewijs doen, waardoor het 10x trager gaat of ik er helemaal niet uitkom.

Ben ik, nu ik zeker zo'n 40punten lager op een iq-test scoor dan voorheen, opeens een ander persoon geworden? Beleef ik de wereld anders? Nee. Ik denk nog steeds na over dezelfde dingen, heb dezelfde interesses, redeneer doorgaans nog hetzelfde. Kan gewoon leuke discussies voeren over uiteenlopende onderwerpen. Mijn sociale intelligentie is ook niet afgenomen denk ik.

Het is alleen erg frustrerend dat alles me nu meer tijd en moeite kost. Lezen gaat weer aardig, maar ingewikkelde of lange stukken laat ik liever door iemand anders lezen en aan me uitleggen. Vroeger was ik super handig met dingen als excel, nu lijk ik wel een bejaarde. Tot dusver mijn ervaring.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het verband tussen bewustzijn en IQ/intelligentie. Ik weet dat voor beide begrippen verschillende schalen zijn. En iemand met hoge intelligentie heeft op bepaalde momenten een laag bewustzijn (bv in de slaap). Maar heb je wel een bepaald intelligentie niveau nodig om de hoogste mate van 'bewustzijn' te ervaren?

Ik ben ook erg benieuwd hoe het komt dat je bij sommige mensen met lage intelligentie dit aan hun gezicht kunt aflezen. Dan bedoel ik met name de spierspanning, open mond, blik zonder focus ed. (Ik doel dus niet op uiterlijke kenmerken zoals bij down syndroom, ik bedoel echt de mimiek bij mensen die qua uiterlijk geen afwijkend gezicht hebben)

Ik heb ook eens gelezen dat naarmate mensen een lagere intelligentie hebben, ze meer last hebben van refluxproblemen. Zou er een verband zijn tussen die lage spierspanning rond de slokdarm en die in t gezicht?
mamsvan schreef:
12-02-2019 12:41
tvp

eens handig om te lezen denk ik

mijn zoon heeft een laag iq (zit daar ook voor op speciaal onderwijs) o.a
misschien lees ik hier wel handige tips om hem beter te begrijpen en wellicht ook te begeleiden

ik heb overigens een broer met downsyndroom, ik noem hem eigenlijk altijd mijn broertje (ondanks dat hij 2 jaar ouder is)
hij heeft de leeftijd classificatie van een 3 a 4 jarige maar zit dus in een volwassen mannen lichaam

hij woont in een instelling en zit op dagverblijf waar die kleine klusjes zoals was vouwen of in tuin werken wel aan kan


down met Johnny alhoewel een heel goed programma laat inderdaad een vertekend beeld zien van downsyndroom
ik ken mensen zoals mijn broer en mensen die naar onderwijs gaan en met bus en trein reizen in hun eentje
wel merk ik dat ze beter geaccepteerd worden in mijn omgeving sinds die programma maar dat kan zo zijn omdat ik dat graag zo zie
Zo'n leeftijdsaanduiding van 2 of 3 jaar zegt ook niet alles. Als je 40 jaar bent heb je ook 40 jaar levenservaring erbjj. Dus de beleving is niet hetzelfde als een 3 jarige.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 17:40
Dollop, hersendood heeft niets met IQ te maken. Niks, nakkes, nada. Onder de 25 kan je gewoon ademen, maar zal je niet in staat zijn om iets te leren.

Klopt Nemain. IQ hoger dan 145 wordt aangegeven met 145+.
Ik denk dat Dollop IQ verwart met bewustzijn. Er zijn schalen waarmee ze inschatten hoe diep iemand in coma is (na een paar weken meestal minimaal bewustzijn). Bij diepe coma moet de patiënt wel worden beademd, en de kans dat een coma uiteindelijk tot hersendood leidt, is ook vrij groot.

Dat meten ze inderdaad niet met IQ-tests, en het is ook wel echt iets anders. Maar dat het er 'niets-nada' mee te maken heeft, dat ben ik niet met je eens. Veel mensen die uit coma ontwaken hebben daarna nog allerlei cognitieve problemen.

Natuurlijk is niet-aangeboren-hersenletsel wat anders dan iemand die zwakbegaafd geboren wordt, maar toch blijkt er wel een verband te bestaan tussen deze begrippen
Alle reacties Link kopieren
@pammetjes

mensen met een verstandelijke beperking hebben hersenen die minde goed functioneren. Dus de aansturing van de hersenen naar de spieren (dus ook die in het gezicht) verloopt soms anders/is verstoord. Om die reden kan het zijn dat iemand andere gezichtsuitdrukkigen heeft.

Dit hoeft overigens niet. Maar kan wel als gevolg van de verstandelijke beperking.
mick87 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 19:34
13.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
12-02-2019 18:49
Zo'n leeftijdsaanduiding van 2 of 3 jaar zegt ook niet alles. Als je 40 jaar bent heb je ook 40 jaar levenservaring erbjj. Dus de beleving is niet hetzelfde als een 3 jarige.
In zijn geval is het misschien nu inmiddels wat meer door levenservaring maar met leervermogen en gedrag is echt tussen 3 en/of 6 jaar
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven