Ik moet zoveel van mezelf

15-04-2024 09:42 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel de laatste weken heel veel onrust in mijzelf en vind dat super irritant. Wellicht hebben jullie tips want ik maak het mezelf zó moeilijk.... Ik zal proberen het duidelijk te omschrijven.

- ik kijk vaak youtube filmpjes over minimalisme en duurzaamheid want dat vind ik leuk en interessant, maar ik voel me tegenwoordig schuldig over zo'n beetje alles wat ik koop en bij veel dingen die ik doe (terwijl ik al vrij duurzaam leef). Als ik nu boodschappen ga doen moet het gezond, betaalbaar maar ook goed voor het milieu zijn. Ohja en de juiste hoeveelheid want het idee alleen al dat ik eten zou moeten weggooien vind ik vreselijk (komt denk ik nog geen 1x per maand voor, maar het idee alleen al)
Boodschappen doen vond ik altijd heerlijk, maar nu is t nogal een opgave. Onze lokale supermarkt is verbouwd en die is nu méga, met heel veel opties. Laatst wilde ik spa rood kopen i.v.m. bezoek, maar er waren dus 2 gangpaden met alleen maar frisdrank en een heeeeele rij met spa rood soorten. haha Koop ik 1 fles? Maar als het niet opgaat moet ik het weggooien, dus kleine flesjes is beter, maar slecht voor het milieu... pff :@@:
Nou zo gaat het dus tegenwoordig met alles.

- Sinds ik Marie Kondo en de capsule wardrobe heb ontdekt, moeten al mijn kledingstukken bij elkaar passen én ze moeten me heel gelukkig maken (spark joy). Dan heb ik een keer een nieuwe broek nodig, maar hij moet dus overal bij passen, perfect zitten (bijna onmogelijk met jeans) en ja, het moet natuurlijk ook duurzaam zijn. Maar duurzaam is duur en straks geef ik veel geld uit maar zit hij weer niet perfect.... Dus ik ben vaak in de weer met kopen en retourneren want het is allemaal niet perfect (duh)
Ik dacht dit op te lossen door gewoon minder te gaan kopen en doe nu dus met een groep vrouwen mee aan "maximaal 5 nieuwe kledingstukken per jaar kopen". Op zich heel gezellig, met groepsapp ook, maar nu ben ik helemaal continu bezig met kleding en duurzaamheid en dat wil ik nou juist niet. :facepalm:

- Ik probeer m'n hoofd tot rust te brengen dus lijstjes te maken en te plannen (op welke dag kook ik wat, zodat ik niet elke dag boodschappen hoef te doen maar wel gezond kan eten én niets weg hoef te gooien), maar nu heb ik tig agenda's en planningen en wordt het een beetje obsessief, terwijl het dus helemaal geen rust oplevert. Laatst kwamen er mensen op bezoek en ik had hen spontaan uitgenodigd om ook te blijven eten. Had niets gepland, gewoon spontaan wat dingen uit de kast getrokken, maar het was súper gezellig en ik had geen moment stress.

Vroegah had ik hier ook echt nooit last van, was ik hier helemaal niet mee bezig en volgens mij had ik toen deze onrust niet. Word ik gewoon oud (halverwege de 30)?? Ik denk dat het ook wel voortkomt uit een angst voor afwijzing en heb wel therapie gehad daarvoor.
Misschien moet ik gewoon al m'n planningen weggooien... Of gewoon níet erover lezen en alles over-analyseren maar het leven gewoon nemen zoals het komt. Maar hoe doe ik dat praktisch gezien? M'n man zei al: "ga je hier nu ook filmpjes over opzoeken op YouTube" - tja ik had "pluk de dag" en "minder plannen" inderdaad al opgezocht hahaha. Maar al die informatieve en inspirerende filmpjes werken tot nu toe averechts... behalve whatsapp en youtube heb ik trouwens geen social media...

Sorry voor dit lange verhaal! Iemand praktische tips? Of herkennen jullie dit überhaupt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooral die eerste herken ik! Geen tips dus maar lees graag mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het probleem wel is dat je veel moet van jezelf. Ik denk dat een onderdeel van het probleem is, dat je geen fouten mag maken van jezelf. En dat trek je nogal ver door, want kom op, een fles spa rood geeft je keuzestress omdat je misschien de verkeerde koopt, of teveel? En dan? Dan drink je de verkeerde op. Dat kan toch weken blijven staan? Dat gaat toch gewoon mee op?
Graag dat soort content bekijken is uiteraard prima, maar misschien jezelf wel afvragen of het uitvoeren daarvan wel echt bij je past, als het je zoveel stress geeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
En bedenk eens, wat als....?
Wat als een kledingstuk níet bij de rest past, maar je het wel graag draagt? Wat gebeurt er dan?
Wat als een kledingstuk níet perfect blijkt, maar wel gewoon fijn?
Wat als je een keer te veel van een bepaalde boodschap hebt gekocht?
Wat als Marie Kondo niet echt bij je past? Dan hoef je er van niemand mee door te gaan. Nobody cares, behalve jij.
jufjoke wijzigde dit bericht op 15-04-2024 10:11
3.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
15-04-2024 09:52
Ik weet niet of het probleem wel is dat je veel moet van jezelf. Ik denk dat een onderdeel van het probleem is, dat je geen fouten mag maken van jezelf. En dat trek je nogal ver door, want kom op, een fles spa rood geeft je keuzestress omdat je misschien de verkeerde koopt, of teveel? En dan? Dan drink je de verkeerde op. Dat kan toch weken blijven staan? Dat gaat toch gewoon mee op?
Graag dat soort content bekijken is uiteraard prima, maar misschien jezelf wel afvragen of het uitvoeren daarvan wel echt bij je past, als het je zoveel stress geeft.
ik denk dat dit de kern is. je mag niet falen en versterkt dat door perfectie na te streven met die filmpjes.

ik heb zo'n familielid de het zichzelf op die manier zo verschrikkelijk moeilijk maak. die schop ik soms bijna letterlijk voor haar kont en commandeer wat ze moet gaan doen zoals met een boek in het zonnetje zitten (wat ze heel gaar wil, maar kan niet want "vul onnodige drang in" moet eerst.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees dat je vooral veel in je hoofd zit en niet in je lijf. Wat voel je (in je lijf) en wat wil jij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het wel. Perfectionisme en een vals gevoel van meer controle over het leven zorgen ervoor dat ik me kan verliezen in het analyseren van stompzinnige zaken.

Zoals de kleur broodtrommels van mn kinderen of de vraag of ik een creme of haverkleurig vest moet kopen.

Een echte oplossing heb ik niet. Het helpt me wel om me te focusen op de ‘echte’ dingen ipv op randzaken.

Dus ‘ik ga die documentaire zien’ of ‘mn oude tante opzoeken’ ipv ‘hoe hou ik mn kasten netjes’.

En om af te spreken met vrienden die dit soort dingen totaal niet boeiend vinden. Dat relativeert enorm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het zeker zulke dingen, vooral als ik stimulantia en/of cafeïne gebruik (ik heb ADD). Je raakt dan in een cirkel waar je nooit meer uitkomt en dat kost heel veel energie.

Wat mij helpt is om naar de gevoelens toe te gaan die er achter zitten. Dus tijd vrij maken (of inplannen) om mijn lichaam en gevoelens te ervaren en daar helemaal in te proberen te verdwijnen. Niets denken maar me overgeven aan mijn gevoelens. Naar de onrust, de onderliggende angst, die soms heel diep weggestopt zit, maar er meestal wel op de achtergrond is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tips voor to: vermijd de meeste media. Die proberen vaak mensen allerlei onnodige schuldcomplexen aan te praten.
En "duurzaam" betekent meestal niks. Het is nu vooral een marketing woord, bedoeld om de verkopen aan te jagen.
Gewoon je gezond verstand gebruiken is stukken beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aanvullend nog: probeer eens om je planning overboord te gooien. Het is nergens voor nodig om een dusdanig uitgebreide planning te hebben dat je er meerdere agenda's voor nodig hebt. Het geeft je extra stress en meer mogelijkheden tot wat jij zal zien als falen. Minder planning is minder stress en minder falen. Je geeft zelf al aan dat toen je het eens onverwacht losliet, je helemaal geen stress en onrust voelde. Nou, daar ligt je antwoord. Een hoop, zo niet alle, planning aan de kant zetten.
Er zijn maar weinig dingen die perfect moeten. Een hersenoperatie moet perfect. Verder maakt het niemand iets uit of jouw garderobe, boodschappen of planning perfect zijn of niet. Mikken op perfectie is vragen om falen. Mik eens op bijvoorbeeld: ik wil graag een voldaan gevoel aan het einde van de dag. Mik eens op prettig in plaats van perfect.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik herken veel dingen die jullie schrijven en dat helpt me al. Vooral het stukje perfectionisme en het valse gevoel van controle. (Dat laatste is wel verergerd sinds ik een auto-imuunziekte heb)

Op het moment zit ik inderdaad vooral in mijn hoofd, ik weet niet precies wat ik voel behalve dan veel onrust en spanning. Ik kan me sinds twee weken ook niet focussen op m'n boek bijvoorbeeld. Ik voel dezelfde soort onrust die ik voel als ik continu wil checken of de autodeur wel op slot zit of de strijkijzer wel uit staat (heb ik niet altijd hoor!) Maar goed het plannen maakt het alleen maar erger, dus ik ga hier wel mee stoppen of in ieder geval minderen.

@jufjoke vooral je laatste post helpt me heel erg om te relativeren. Er zijn inderdaad maar weinig dingen die echt perfect moeten verlopen. Ik ga eens wat planningen verwijderen.

Hebben jullie een agenda/planning?
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
15-04-2024 10:18
Tips voor to: vermijd de meeste media. Die proberen vaak mensen allerlei onnodige schuldcomplexen aan te praten.
En "duurzaam" betekent meestal niks. Het is nu vooral een marketing woord, bedoeld om de verkopen aan te jagen.
Gewoon je gezond verstand gebruiken is stukken beter.
Dit ook inderdaad, mijn man is hier helemaal niet mee bezig maar leeft in de praktijk wel vrij duurzaam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel een agenda/planning. Wat mij helpt is om als basis rust/plezier/verveling in te plannen en de rest daar omheen. Anders heb ik de neiging om alles ultra efficiënt te willen doen en heb ik eind van de dag niets gevoeld van wat er in me omgaat. Dat lijkt comfortabel maar daardoor ontstaan angsten en obsessieve gedachten (die ik dan weer wil bestrijden met nog meer denken en doen).

Het klinkt alsof je chronisch hoog in je stress zit en het controlezoeken een gewoonte voor je is. Opnieuw kijken naar therapie, of een mindfulness training bijvoorbeeld, is dat een optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, wat rot, to. Het kan een grote impact hebben om opeens geconfronteerd te worden met een ziek lijf. Je vertrouwen in je lichaam krijgt een knauw, en er moet een nieuwe vorm van vertrouwen groeien, wellicht met bepaalde beperkingen. Dat is best moeilijk om te accepteren, en op andere vlakken zoveel mogelijk controle willen behouden is geen vreemde uitingsvorm hiervan. Herken het voor wat het is: je hebt ervaren dat je geen controle hebt op het gebied van gezondheid, en je probeert dit te compenseren met controle over andere zaken. Herkennen is een fantastische eerste stap. Het besef dat controle over andere zaken je niet echt iets gaat brengen, zal er wellicht al voor zorgen dat je dat langzaamaan weer wat los zal kunnen laten.
Probeer niet te streng voor jezelf te zijn. Ziek zijn is rot, en het is logisch dat het accepteren daarvan een proces is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik liep ook tegen dit soort regeltjes aan. Voor mij heeft ACT therapie heel goed gewerkt. Ik heb gezocht waar dit gedrag vandaan kwam, heb alle regels losgelaten en gekeken hoe ik wil leven en wat me gelukkig maakt. Heel blij dat ik het heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Autumnmoon schreef:
20-04-2024 15:03
Ik liep ook tegen dit soort regeltjes aan. Voor mij heeft ACT therapie heel goed gewerkt. Ik heb gezocht waar dit gedrag vandaan kwam, heb alle regels losgelaten en gekeken hoe ik wil leven en wat me gelukkig maakt. Heel blij dat ik het heb gedaan.
Ik ook

En het zit er nog wel wat in, maar ik heb nu ook een inner-tegengeluid.
Heb ik echt ZIN om dat boek te lezen of moet het van mezelf, en wil ik Netflixen?
Heb ik behoefte aan even een dutje? Of moet ik echt de badkamer dweilen.

Lief zijn voor jezelf is een belangrijke vorm van goed voor jezelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
15-04-2024 13:29
Ach, wat rot, to. Het kan een grote impact hebben om opeens geconfronteerd te worden met een ziek lijf. Je vertrouwen in je lichaam krijgt een knauw, en er moet een nieuwe vorm van vertrouwen groeien, wellicht met bepaalde beperkingen. Dat is best moeilijk om te accepteren, en op andere vlakken zoveel mogelijk controle willen behouden is geen vreemde uitingsvorm hiervan. Herken het voor wat het is: je hebt ervaren dat je geen controle hebt op het gebied van gezondheid, en je probeert dit te compenseren met controle over andere zaken. Herkennen is een fantastische eerste stap. Het besef dat controle over andere zaken je niet echt iets gaat brengen, zal er wellicht al voor zorgen dat je dat langzaamaan weer wat los zal kunnen laten.
Probeer niet te streng voor jezelf te zijn. Ziek zijn is rot, en het is logisch dat het accepteren daarvan een proces is.
Ja precies, het vertrouwen in m'n lijf is echt een beetje weg en ik probeer inderdaad controle te houden door dat plannen. Ik heb vorige week een aantal planningen en lijstjes verwijderd en heb ze niet gemist. Ook de youtube filmpjes over duurzaamheid heb ik even links laten liggen, iemand noemde het perfectionisme en denk dat dit ook echt wel klopt v.w.b. duurzaamheid
Het hier schrijven helpt ook en heb in ieder geval niet meer die extreme onrust die ik de afgelopen weken had :)
Alle reacties Link kopieren Quote
@bijtie: dit klopt ook wel denk ik. Nu had ik laatst weer een afspraak aangevraagd bij m'n therapeut, maar afgezegd omdat ik er niet uitkwam met m'n planning :facepalm: lekker ironisch...
Autumnmoon schreef:
20-04-2024 15:03
Ik liep ook tegen dit soort regeltjes aan. Voor mij heeft ACT therapie heel goed gewerkt. Ik heb gezocht waar dit gedrag vandaan kwam, heb alle regels losgelaten en gekeken hoe ik wil leven en wat me gelukkig maakt. Heel blij dat ik het heb gedaan.
Hier heb ik weleens over gehoord, ga ik eens over lezen. Wat Lila-Linda zegt probeer ik ook toe te passen
Alle reacties Link kopieren Quote
Citygirl schreef:
22-04-2024 09:40
@bijtie: dit klopt ook wel denk ik. Nu had ik laatst weer een afspraak aangevraagd bij m'n therapeut, maar afgezegd omdat ik er niet uitkwam met m'n planning :facepalm: lekker ironisch...



Hier heb ik weleens over gehoord, ga ik eens over lezen. Wat Lila-Linda zegt probeer ik ook toe te passen
prioriteiten stellen, wat is ECHT belangrijk?
Je gezondheid, dus goed eten, goed slapen en een beetje bewegen

Maak tijd voor gezonde maaltijden, maak tijd voor je geestelijke gezondheid, dus dingen die je ontspannen, niet die moeten.
En probeer (buiten) te bewegen
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
15-04-2024 12:46
Ik heb wel een agenda/planning. Wat mij helpt is om als basis rust/plezier/verveling in te plannen en de rest daar omheen. Anders heb ik de neiging om alles ultra efficiënt te willen doen en heb ik eind van de dag niets gevoeld van wat er in me omgaat. Dat lijkt comfortabel maar daardoor ontstaan angsten en obsessieve gedachten (die ik dan weer wil bestrijden met nog meer denken en doen).

Het klinkt alsof je chronisch hoog in je stress zit en het controlezoeken een gewoonte voor je is. Opnieuw kijken naar therapie, of een mindfulness training bijvoorbeeld, is dat een optie?

Wat een interessante manier van naar je planning kijkdn! Ik herken het mezelf voorbij rennen op een dag en alles nuttig te laten zijn en efficiënt te doen, en daardoor niets voelen.

Hoe doe je dat met je planning zo? Heb je nog tips om daar mee te beginnen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
20-04-2024 15:17
Ik ook

En het zit er nog wel wat in, maar ik heb nu ook een inner-tegengeluid.
Heb ik echt ZIN om dat boek te lezen of moet het van mezelf, en wil ik Netflixen?
Heb ik behoefte aan even een dutje? Of moet ik echt de badkamer dweilen.

Lief zijn voor jezelf is een belangrijke vorm van goed voor jezelf zorgen.
Ik moest opnieuw inloggen en hele tekst kwijt. Maar kort gezegd; leef voor jezelf en niet volgens de regels en wil van de maatschappij.
wooz wijzigde dit bericht op 28-04-2024 17:51
Reden: Viva laat je 100x opnieuw inloggen
15.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een gezinsagenda, om te weten wie wanneer een verplichting heeft en af te spreken wie onze zoon naar zijn verplichtingen brengt. En ik maak een weekplanning voor eten, maar dat is eten voor voldoende dagen, niet per dag precies gepland wat, dus dat is aan te passen nav zin van de dag, onverwachts mee etende gasten etc. Ik heb een lijstje met zaken die moeten voor mijn moeder en voor mijn zoon en als ik op mijn vrije dag veel energie heb pak ik dat erbij. En indien niet dan kan het ook een boek lezen of netflixen worden. Ik plan alleen mijn werkagenda, maar aangezien ook daar weleens opeens een aanpassing noodzakelijk is of de hele agenda leegeveegd wordt voor een prioriteit hecht ik daar ook maar beperkte waarde aan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven