Kleine of grote instelling voor psychische klachten?

06-09-2019 16:43 125 berichten
Ik wil geen groepstherapie maar, gewoon individuele therapie. Is het dan beter om bij een kleine instelling/praktijk of grote instelling te gaan. Het gaat om een angststoornis, depressie en persoonlijkheidsproblematiek.
Coconuts12 schreef:
07-09-2019 11:16
Jawel, de consequentie is dat als ze erachter komen, je van de therapie afgehaald kan worden.
Misschien is dat wel de bedoeling van groepstherapiehaters? Of ze zijn sowieso al klaar met therapie of ze stappen over naar een praktijk waar wel 1 op 1 geboden wordt? Het hoeft niet direct te zijn he dat doorlullen.
redbulletje schreef:
07-09-2019 11:19
Misschien is dat wel de bedoeling van groepstherapiehaters? Of ze zijn sowieso al klaar met therapie of ze stappen over naar een praktijk waar wel 1 op 1 geboden wordt? Het hoeft niet direct te zijn he dat doorlullen.
Groepstherapie is niet de hel he. Tenminste, zo ervaar ik het niet.
Coconuts12 schreef:
07-09-2019 11:22
Groepstherapie is niet de hel he. Tenminste, zo ervaar ik het niet.
Ik ben niet zo'n groepsmens.
redbulletje schreef:
07-09-2019 11:12
Maar er zitten geen consequenties aan als je toch door roddelt. Een therapeut kan z'n baan verliezen bij het delen van persoonlijke info, maar van een labielo die in therapie moet kun je toch nooit zeker zijn wat ze doen? Klinkt als 'n wassen neus.
Is ook een kwestie van vertrouwen Idd.
Maar waarom zou iemand dit doen?
Ik heb nooit de behoefte gehad om de privacy van mijn groepsgenoten te schenden.
benmamma schreef:
07-09-2019 11:36
Is ook een kwestie van vertrouwen Idd.
Maar waarom zou iemand dit doen?
Ik heb nooit de behoefte gehad om de privacy van mijn groepsgenoten te schenden.
Bij mij zou alles ene oor in gaan en andere oor uit omdat ik mijn aandacht al snel verlies als iemand die niets voor mij betekent over z'n problemen aan 't oreren gaat. Maar ikzelf zou het alleen bij oppervlakkigheden of algemeenheden houden zoals op een forum bijv en niet de dingen bespreken die ik wel met mijn psych deel. Zelfs bekenden kunnen je een loer draaien, dus waarom zou je compleet vreemden wél vertrouwen?
Allesmag schreef:
07-09-2019 11:06
Oké, dus omdat ik ergens een mening over heb, heb ik die automatisch ook op andere vlakken en ben ik een bepaald persoon? Grappig. En ja, je zit er behoorlijk, zo niet volledig naast. Maar ik voel niet de behoefte om mijn privé leven noch diagnoses oid op internet te gooien. En ik voel me niet geroepen om mezelf te bewijzen of te verantwoorden omdat een ander iets over me denkt te weten of vindt. Het is maar een forum hier.. En in het echte leven denk ik er trouwens net zo over.
On topic.
Hoezo gaan we bibian er hier bijhalen? Ik begrijp de vergelijking niet. In dit geval heeft zij toch een chronische vorm van kanker en moet ze volgens mijn beredenering toch juist onbeperkt behandeling kunnen krijgen? Net als iemand met schizofrenie bv.. (en nee ik ben niet schizofreen)
Nee, daar was het vraagteken voor..
De vergelijking met Bibian deed ik omdat je in 1 van je vorige postst een max wilde voor behandelingen. Het moest een keer klaar zijn. Kost de maatschappij bakken met geld.
Ik vroeg me af of die max ook voor mensen met kanker geldt wat jou betreft.
Zijn allebei ziektes namelijk.
En Bibian heeft de ongelooflijke pech om al 11 keer de klos te zijn.
Bij psychische klachten hangt het af van wat jij een lange therapie waard vind. Burnout kan in zoveel weken...
En zo werkt het niet. Ligt maar net aan de reden van de burnout.
Lang therapie is volgens jou vaak niet nodig. Blijven hangen in je ziekte noemde jij bv.
Zou je dat ook tegen iemand met kanker zeggen of de achtste keer dat iemand iets met zijn hart heeft.
Enz enz.

Je gaat ook volledig voorbij aan de deskundigheid van GGZ therapeuten. En die hebben er geen persoonlijk belang bij dat je nog een half jaar langer therapie nodig bent. De wachtlijst is inmens dus zonder cliënten komt hij/ zij niet.

Is je goed recht om je eigen leven niet op het forum te plempen. Is niet verplicht.
Je manier van reageren roept bij mij wel een beeld op. Die volledig mis kan zijn.
Als ik in het echte leven zo in gesprek zou zijn zou ik er snel klaar mee zijn. Geen veilig gevoel om kwetsbaar op te durven stellen als de ander gesloten en met een oordeel tegenover mij zit.

Het mag wel, en dat is ook wel weer mooi, dat dit kan
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
07-09-2019 11:06
Oké, dus omdat ik ergens een mening over heb, heb ik die automatisch ook op andere vlakken en ben ik een bepaald persoon? Grappig. En ja, je zit er behoorlijk, zo niet volledig naast. Maar ik voel niet de behoefte om mijn privé leven noch diagnoses oid op internet te gooien. En ik voel me niet geroepen om mezelf te bewijzen of te verantwoorden omdat een ander iets over me denkt te weten of vindt. Het is maar een forum hier.. En in het echte leven denk ik er trouwens net zo over.
On topic.
Hoezo gaan we bibian er hier bijhalen? Ik begrijp de vergelijking niet. In dit geval heeft zij toch een chronische vorm van kanker en moet ze volgens mijn beredenering toch juist onbeperkt behandeling kunnen krijgen? Net als iemand met schizofrenie bv.. (en nee ik ben niet schizofreen)
Mss ben je in het dagelijks leven een zorgzame, empathische, liefdevolle vrouw, maar je mening die je in dit topic vekondigt over de ggz vind ik onempathisch en hard.
Meer weet ik niet van je en daar heb ik dus ook geen mening over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-09-2019 11:24
Ik ben niet zo'n groepsmens.
Je kunt enorm veel leren van mensen die worstelen met vergelijkbare problemen.
Over hoe zij daarmee omgaan, over hoe jij overkomt op anderen, over hoe helpend andere mensen kunnen zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik "verkondig" het zo omdat ik vind dat we compleet de verkeerde kant op gaan met z'n allen. Ja, ik vind echt dat de ggz niet langdurig beschikbaar zou moeten zijn voor heel veel psychische klachten waar het nu wel voor ingezet wordt. En dat als je wel hulp nodig hebt, dat kan en ook moet kunnen, maar wel beperkt.
Ergens werd geschreven dat het aan de maatschappij ligt, dat we zoveel moeten en dat klopt deels (ik denk dat we zelf ook heel veel willen, duur huis, 2 auto's vakantie... Niet iedereen trouwens maar veel mensen wel.). We moeten vaak allebei werken om rond te kunnen komen en alles moet snel snel snel.. Ik denk dat we op de verkeerde plek zitten als we de ggz uiteindelijk belasten met dit probleem. We zouden bv de kinderopvang gratis moeten hebben, zorgverlof voor vaders veel beter geregeld moeten hebben. Het schoolsysteem heel anders ingedeeld. Daar zie ik de oplossing voor veel problemen.
En wat ik aangaf over andere "emotionele problematiek" of angsten. Sorry, daar sta ik nog steeds achter... Veel doen we onszelf aan door eigen denken en zijn we daar in onze westerse wereld veel te veel mee bezig. Met hoe we zijn grootgebracht en wat anderen van ons denken.. Hoe we zouden moeten zijn volgenden anderen en onszelf ipv "gewoon" te leven.. Ik schrijf het misschien makkelijk en snap echt wel dat het niet zo simpel werkt, maar nogmaals, in heel veel landen hebben ze daar echt geen tijd voor en spelen deze problemen helemaal niet.
Er zijn stoornissen zoals ik eerder schreef die echt langdurig behandeling en of medicatie nodig hebben zoals schizofrenie, bipolaire stoornis of autisme bv, die horen thuis in de langdurige ggz en zouden doorlopend en volledig vergoed moeten worden. Voor de meeste andere "aandoeningen" zijn andere oplossingen mogelijk in mijn ogen.
En nu hou ik op 😄
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Het was me al duidelijk hoor, ik zie alleen de 'oplossing' niet in het verminderen van de ggz.
Vaststellen wie 'echt' hulp nodig heeft en wie niet is namelijk helemaal niet zo simpel.
Ik heb autisme, maar daar heb ik geen behandeling voor nodig, omdat dat gewoon een stabiel ding is.

Vroeger kregen mensen hulp vanuit de kerk(gemeenschap) bijvoorbeeld. Dat is er tegenwoordig nauwelijks nog, maar moet je dan diegenen die toch hulp nodig hebben maar aan hun lot overlaten, omdat ze geen 'echte' psychiatrische aandoening hebben?

Onze maatschappij stoot steeds meer mensen eruit, dat is wat mij betreft een zeer slechte ontwikkeling en een groot deel van de oorzaak van de toegenomen psychische problemen.
Maar als die maatschappij niet verandert, en de mensen die er buiten vallen ook geen hulp meer krijgen van bijv de ggz wordt het voor die groep wel heel erg triest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Allesmag schreef:
En nu hou ik op 😄
Graag. Je maakt me echt pissig met je posts.
Alle reacties Link kopieren
John__doe schreef:
06-09-2019 17:34
Hoe zit het met individuele therapie bij een grote GGZ-instelling?

Kan gewoon. Maar een behandelplan wordt in overleg gemaakt. Niet alleen basis van wat jij prettig vindt, maar op basis van wat jij nodig hebt voor herstel. Therapie is niet leuk, maar dat is het doel ook niet.

Grootte van de instelling doet er trouwens niks toe, ik zit nu bij een kleine 3e-lijnsafdeling waar iedereen elkaar bij voornaam kent, tot de secretaresses aan toe, maar die valt nog steeds onder die grote organisatie.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 16:56
23.97% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
ik vraag me dan af voor wie de ggz dan wel toegankelijk zou moeten zijn, Allesmag. En het is echt niet zo dat je onbeperkt maar behandeling krijgt. Ook die behandelingen worden steeds meer uitgekleed.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
07-09-2019 16:50
ik vraag me dan af voor wie de ggz dan wel toegankelijk zou moeten zijn, Allesmag. En het is echt niet zo dat je onbeperkt maar behandeling krijgt. Ook die behandelingen worden steeds meer uitgekleed.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik nu een aantal keren uitgelegd denk ik. Dat het blijkbaar niet duidelijk is kan ik niet helpen. En daarbij, het is maar mijn mening..
Coconuts, waarom pissig worden. Toch nergens voor nodig.
niks moet en alles mag
Allesmag schreef:
07-09-2019 19:22
Dat heb ik nu een aantal keren uitgelegd denk ik. Dat het blijkbaar niet duidelijk is kan ik niet helpen. En daarbij, het is maar mijn mening..
Coconuts, waarom pissig worden. Toch nergens voor nodig.
Wat geeft jou de indruk dat een groot deel van de cliënten binnen de ggz er eigenlijk zonder reden rondloopt?
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
07-09-2019 19:22
Dat heb ik nu een aantal keren uitgelegd denk ik. Dat het blijkbaar niet duidelijk is kan ik niet helpen. En daarbij, het is maar mijn mening..
Coconuts, waarom pissig worden. Toch nergens voor nodig.
of je legt het gewoon niet goed uit....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
07-09-2019 19:22
Dat heb ik nu een aantal keren uitgelegd denk ik. Dat het blijkbaar niet duidelijk is kan ik niet helpen. En daarbij, het is maar mijn mening..
Coconuts, waarom pissig worden. Toch nergens voor nodig.
Maar waar baseer je die mening op?
Zit je dagelijks in ggz-wachtkamers te turven met welke klachten mensen daar komen, en of dat wel 'echt' genoeg is om in aanmerking te kunnen komen voor betaalde behandeling?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Allesmag schreef:
07-09-2019 19:22
Dat heb ik nu een aantal keren uitgelegd denk ik. Dat het blijkbaar niet duidelijk is kan ik niet helpen. En daarbij, het is maar mijn mening..
Coconuts, waarom pissig worden. Toch nergens voor nodig.
Ik vind het kwestend wat je schrijft. Wie ben jij te zo te zeggen dat een groot deel onnodig gebruik maakt of zonder reden rondloopt van en bij de ggz?
Bij de gewone GGZ ben je na een paar trajecten uitbehandeld en wordt je doorverwezen naar de SGGZ maar daar kom je alleen binnen met 'n diagnose, dus zo makkelijk is het niet om zonder geldige redenen bij de psych te kunnen blijven lopen naar mijn idee.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-09-2019 20:14
Bij de gewone GGZ ben je na een paar trajecten uitbehandeld en wordt je doorverwezen naar de SGGZ maar daar kom je alleen binnen met 'n diagnose, dus zo makkelijk is het niet om zonder geldige redenen bij de psych te kunnen blijven lopen naar mijn idee.
is het ook niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-09-2019 20:14
Bij de gewone GGZ ben je na een paar trajecten uitbehandeld en wordt je doorverwezen naar de SGGZ maar daar kom je alleen binnen met 'n diagnose, dus zo makkelijk is het niet om zonder geldige redenen bij de psych te kunnen blijven lopen naar mijn idee.
Voor de SGGZ heb je wel wat meer nodig dan een diagnose.
Ik kwam er iig niet binnen, ondanks autisme en een forse depressie.
Want autisme is niet te behandelen en voor een depressie is de basis-ggz met 10 gesprekken genoeg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Coconuts12 schreef:
07-09-2019 20:03
Ik vind het kwestend wat je schrijft. Wie ben jij te zo te zeggen dat een groot deel onnodig gebruik maakt of zonder reden rondloopt van en bij de ggz?
+1
En verstandelijk weet ik heus wel dat het maar een mening is.
Zo werkt het alleen bij mij dan weer niet.
Het roept bij mij het volgende op:
Niet waard om naar GGZ te mogen en bij wel gaan onterecht gebruik maken van geld van de maatschappij, opgebracht door de wel oké mensen.
En dat ik te slap ben om het zelf te kunnen. Het is helemaal niet nodig als je niet onder de door jou bepaalde diagnoses valt.
Ik ben een kostenpost.

En of je dit als doel hebt weet ik niet. Het is wel wat jouw mening met mij doet.
Solomio schreef:
07-09-2019 20:18
Voor de SGGZ heb je wel wat meer nodig dan een diagnose.
Ik kwam er iig niet binnen, ondanks autisme en een forse depressie.
Want autisme is niet te behandelen en voor een depressie is de basis-ggz met 10 gesprekken genoeg.
Ik ben er zonder problemen binnen gekomen gelukkig en voor zover ik begrepen heb zitten ze hier niet aan een limiet qua behandelbeurten. Ik ga eens per twee weken.
benmamma schreef:
07-09-2019 20:18
+1
En verstandelijk weet ik heus wel dat het maar een mening is.
Zo werkt het alleen bij mij dan weer niet.
Het roept bij mij het volgende op:
Niet waard om naar GGZ te mogen en bij wel gaan onterecht gebruik maken van geld van de maatschappij, opgebracht door de wel oké mensen.
En dat ik te slap ben om het zelf te kunnen. Het is helemaal niet nodig als je niet onder de door jou bepaalde diagnoses valt.
Ik ben een kostenpost.

En of je dit als doel hebt weet ik niet. Het is wel wat jouw mening met mij doet.
Precies dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven