Psyche
alle pijlers
Last van ochtenddepressiviteit
maandag 22 juli 2024 15:50
De titel van dit topic geeft het al aan, ik heb last van ochtend depressiviteit. Een opzien tegen de dag. Heb dit al 30 jaar ofzo maar het lijkt nu tijdens de overgang erger te worden in de zin van dat het langer aanhoudt. Eerder was het zo dat als ik eenmaal opgestart was het gevoel wel wegebde maar nu duurt het langer. Herkent iemand dit? En vooral, is er wat aan te doen?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
maandag 22 juli 2024 15:55
Is dat anders dan een ochtendhumeur?
Ik ben smorgens ook niet te genieten. Liefst niet teveel tegen mij praten, zeker geen vragen stellen en in de loop van de ochtend gaat het steeds beter.
Nooit aan gedacht dat ik daar iets mee zou moeten (of kunnen)
Ik ben smorgens ook niet te genieten. Liefst niet teveel tegen mij praten, zeker geen vragen stellen en in de loop van de ochtend gaat het steeds beter.
Nooit aan gedacht dat ik daar iets mee zou moeten (of kunnen)
poesmetlaarzen wijzigde dit bericht op 22-07-2024 15:57
75.17% gewijzigd
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
maandag 22 juli 2024 15:57
Ja, want ik ben dan niet chagrijnig ofzo.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
maandag 22 juli 2024 15:58
maandag 22 juli 2024 15:58
maandag 22 juli 2024 16:03
Ik slaap behoorlijk slecht. Ben altijd moe (mede door andere gezondheidsproblemen).
maandag 22 juli 2024 16:07
maandag 22 juli 2024 16:12
Ik heb ooit een slaap onderzoek gehad om te kijken of ik apneu had. Was niet het geval gelukkig.It-is-joysjuhhh schreef: ↑22-07-2024 16:07Misschien heeft een slaappoli of slaappsycholoog nog ideeën?
Verder belangrijk om structuur te behouden.
Overigens hebben mensen met depressieve klachten vaker een dagschommeling, dat wil zeggen dat de ochtend dan het ergst is en de avond het beste moment van de dag.
Structuur behoud ik, sta altijd op rond dezelfde tijd. Ik doe ook wat ik moet doen tijdens die eerste moeilijke uren maar man man wat kost het een moeite. Ik baal daar van.
maandag 22 juli 2024 16:33
maandag 22 juli 2024 17:15
Misschien met de huisarts overleggen wat er te doen is aan de slaapproblemen.
Wanneer je via google zoekt naar depressie - ochtend wordt voornamelijk slaapritme en stresshormoon cortisol genoemd.
Voelt je hoofd 'wattig'?
Werd hierboven al gezegd maar bij depressie zou ik dan inderdaad ook wel denken dat je dat dan de rest vd dag ook bent, maar dan in mindere mate.
En misschien heel stom, maar voor mijn depressie had ik ook in de ochtenden al opstartproblemen, direct na opstaan een groot glas lauwwarm water hielp destijds. En minderen met koffie of in ieder geval niet meer na 14u koffie drinken verbeterde de slaapkwaliteit. Maar dat verschilt pp heel erg. Sommige mensen leven op koffie en slapen als een roosje.
Wanneer je via google zoekt naar depressie - ochtend wordt voornamelijk slaapritme en stresshormoon cortisol genoemd.
Voelt je hoofd 'wattig'?
Werd hierboven al gezegd maar bij depressie zou ik dan inderdaad ook wel denken dat je dat dan de rest vd dag ook bent, maar dan in mindere mate.
En misschien heel stom, maar voor mijn depressie had ik ook in de ochtenden al opstartproblemen, direct na opstaan een groot glas lauwwarm water hielp destijds. En minderen met koffie of in ieder geval niet meer na 14u koffie drinken verbeterde de slaapkwaliteit. Maar dat verschilt pp heel erg. Sommige mensen leven op koffie en slapen als een roosje.
maandag 22 juli 2024 18:36
noekske74 schreef: ↑22-07-2024 16:12Ik heb ooit een slaap onderzoek gehad om te kijken of ik apneu had. Was niet het geval gelukkig.
Structuur behoud ik, sta altijd op rond dezelfde tijd. Ik doe ook wat ik moet doen tijdens die eerste moeilijke uren maar man man wat kost het een moeite. Ik baal daar van.
Als je het ooit niet had, kan je het nu wel hebben.
maandag 22 juli 2024 18:45
Niet alles is een ziekte.
Ik zou wat huis,tuin en keuken dingen proberen.
Wakker worden met zo een Philips light, leuke muziek ipv wekker.
De dag er voor iets klaar zetten waar je naar uit kijkt, denk favo koffie, over night oats, wat mij betreft een croissant.
Bewegen in de ochtend, een stukje wandelen of een 5-10 min morning workout in je pyama via Youtube, ..etc.
Kortom een ochtendritueel waar je naar uit kan kijken, blij van wordt en wat een beetje activiert.
De dag er voor iets klaar zetten waar je naar uit kijkt, denk favo koffie, over night oats, wat mij betreft een croissant.
Bewegen in de ochtend, een stukje wandelen of een 5-10 min morning workout in je pyama via Youtube, ..etc.
Kortom een ochtendritueel waar je naar uit kan kijken, blij van wordt en wat een beetje activiert.
maandag 22 juli 2024 19:12
Nee, ik slik daar geen hormonen voor.
maandag 22 juli 2024 19:17
Nogmaals, het is geen ochtendhumeur. Het is een enorm zwaar gevoel. Heb het inderdaad al heel lang maar het is erger aan het worden in de zin van dat het langer duurt voordat ik bij trek zeg maar.
maandag 22 juli 2024 19:23
Ik herken volledig wat TO beschrijft. Ik heb alleen nooit geweten dat het een naam heeft.FaceofOZ schreef: ↑22-07-2024 18:45Niet alles is een ziekte.
Zelfs op de leukste dagen van het jaar; de dagen waar ik al maanden naar uitkijk, denk ik 's ochtends als ik wakker word: 'oooohhh nee hè.... ' ik zou me dan het liefst verstoppen onder de dekens om er nooit meer onder vandaan te komen.
Werkelijk elke dag. Ongeacht wat er op het programma staat voor die dag. Ook als ik een hele goede nacht slaap achter de rug heb.
En dat gevoel duurt inderdaad zeker wel een uur, soms wel twee uur.
Al zo lang ik me kan herinneren. En idd naarmate ik ouder word lijkt het wel steeds erger te worden.
Dat gaat een paar croissaintjes en een potje yoga helaas niet oplossen. Wat de oplossing dan wel is: geen idee. Dus ik lees graag mee. En ben een soort van blij dat ik niet de enige ben die dit heeft.
.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in