Last van ochtenddepressiviteit

22-07-2024 15:50 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel van dit topic geeft het al aan, ik heb last van ochtend depressiviteit. Een opzien tegen de dag. Heb dit al 30 jaar ofzo maar het lijkt nu tijdens de overgang erger te worden in de zin van dat het langer aanhoudt. Eerder was het zo dat als ik eenmaal opgestart was het gevoel wel wegebde maar nu duurt het langer. Herkent iemand dit? En vooral, is er wat aan te doen?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Wat zegt je huisarts?
Heb jij je wel eens laten testen op add/ adhd ?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Is dat anders dan een ochtendhumeur?

Ik ben smorgens ook niet te genieten. Liefst niet teveel tegen mij praten, zeker geen vragen stellen en in de loop van de ochtend gaat het steeds beter.
Nooit aan gedacht dat ik daar iets mee zou moeten (of kunnen)
poesmetlaarzen wijzigde dit bericht op 22-07-2024 15:57
75.17% gewijzigd
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
PoesmetLaarzen schreef:
22-07-2024 15:55
Is dat anders dan een ochtendhumeur?
Ja, want ik ben dan niet chagrijnig ofzo.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
noekske74 schreef:
22-07-2024 15:57
Ja, want ik ben dan niet chagrijnig ofzo.

Maar je voelt je kut.

Dat is wat ik dan ook voel. Weinig ruimte om meer te verdragen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Lorrelies schreef:
22-07-2024 15:51
Wat zegt je huisarts?
Heb jij je wel eens laten testen op add/ adhd ?
De keren dat ik het bij mijn huisarts benoemde werd het weggewuifd.
Zeker herkenbaar. Ik heb er over gelezen dat het o.a. met slaapritme te maken kan hebben.

Hoe voel je je in de ochtend? Gaat het bij jou om het daadwerkelijke opstaan of speelt er meer? Ben je ook moe?
Roereitje schreef:
22-07-2024 15:58
Zeker herkenbaar. Ik heb er over gelezen dat het o.a. met slaapritme te maken kan hebben.

Hoe voel je je in de ochtend? Gaat het bij jou om het daadwerkelijke opstaan of speelt er meer? Ben je ook moe?
Ik slaap behoorlijk slecht. Ben altijd moe (mede door andere gezondheidsproblemen).
Misschien heeft een slaappoli of slaappsycholoog nog ideeën?

Verder belangrijk om structuur te behouden.

Overigens hebben mensen met depressieve klachten vaker een dagschommeling, dat wil zeggen dat de ochtend dan het ergst is en de avond het beste moment van de dag.
It-is-joysjuhhh schreef:
22-07-2024 16:07
Misschien heeft een slaappoli of slaappsycholoog nog ideeën?

Verder belangrijk om structuur te behouden.

Overigens hebben mensen met depressieve klachten vaker een dagschommeling, dat wil zeggen dat de ochtend dan het ergst is en de avond het beste moment van de dag.
Ik heb ooit een slaap onderzoek gehad om te kijken of ik apneu had. Was niet het geval gelukkig.

Structuur behoud ik, sta altijd op rond dezelfde tijd. Ik doe ook wat ik moet doen tijdens die eerste moeilijke uren maar man man wat kost het een moeite. Ik baal daar van.
Ik ben overdag op mijn best. In de avond ben ik vooral moe maar zeker niet depressief.
Als ik depressief ben is het meestal in de ochtend (veel) erger dan later op de dag.
Maar dan ben ik 's middags en 's avonds wel ook depressief.
Weet je zeker dat dat bij jou niet zo is?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Het is bij mij in de ochtend. Mijn hoofd heeft dan tijd nodig om op te klaren lijkt het.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Tegenzin om aan de dag te beginnen herken ik wel.
Misschien met de huisarts overleggen wat er te doen is aan de slaapproblemen.

Wanneer je via google zoekt naar depressie - ochtend wordt voornamelijk slaapritme en stresshormoon cortisol genoemd.

Voelt je hoofd 'wattig'?

Werd hierboven al gezegd maar bij depressie zou ik dan inderdaad ook wel denken dat je dat dan de rest vd dag ook bent, maar dan in mindere mate.

En misschien heel stom, maar voor mijn depressie had ik ook in de ochtenden al opstartproblemen, direct na opstaan een groot glas lauwwarm water hielp destijds. En minderen met koffie of in ieder geval niet meer na 14u koffie drinken verbeterde de slaapkwaliteit. Maar dat verschilt pp heel erg. Sommige mensen leven op koffie en slapen als een roosje.
Je noemt zelf de overgang. Slik je daar hormonen voor?
Zo niet dan kan dat ook nog een oorzaak zijn. De overgang kan depressieve gevoelens veroorzaken.
noekske74 schreef:
22-07-2024 16:12
Ik heb ooit een slaap onderzoek gehad om te kijken of ik apneu had. Was niet het geval gelukkig.

Structuur behoud ik, sta altijd op rond dezelfde tijd. Ik doe ook wat ik moet doen tijdens die eerste moeilijke uren maar man man wat kost het een moeite. Ik baal daar van.

Als je het ooit niet had, kan je het nu wel hebben.
Lichttherapie? Wel even overleggen met huisarts of slaapkliniek maar je kunt zo’n daglichtlamp aanschaffen om ‘s ochtends voor te zitten.
Niet alles is een ziekte.

Ik zou wat huis,tuin en keuken dingen proberen.

Wakker worden met zo een Philips light, leuke muziek ipv wekker.
De dag er voor iets klaar zetten waar je naar uit kijkt, denk favo koffie, over night oats, wat mij betreft een croissant.
Bewegen in de ochtend, een stukje wandelen of een 5-10 min morning workout in je pyama via Youtube, ..etc.

Kortom een ochtendritueel waar je naar uit kan kijken, blij van wordt en wat een beetje activiert.
FaceofOZ schreef:
22-07-2024 18:45

Niet alles is op te lossen met wat huis-tuin-en-keuken ideetjes! 💡
Ik zou in ieder geval niet voor een 30 jaar lang durend ochtendhumeur naar de huisarts gaan. Sommige mensen zijn geen ochtend mens en het depressiviteit noemen is een belediging voor mensen die echt depressief zijn.
Ahuevo schreef:
22-07-2024 18:10
Je noemt zelf de overgang. Slik je daar hormonen voor?
Zo niet dan kan dat ook nog een oorzaak zijn. De overgang kan depressieve gevoelens veroorzaken.
Nee, ik slik daar geen hormonen voor.
FaceofOZ schreef:
22-07-2024 18:55
Ik zou in ieder geval niet voor een 30 jaar lang durend ochtendhumeur naar de huisarts gaan. Sommige mensen zijn geen ochtend mens en het depressiviteit noemen is een belediging voor mensen die echt depressief zijn.
Nogmaals, het is geen ochtendhumeur. Het is een enorm zwaar gevoel. Heb het inderdaad al heel lang maar het is erger aan het worden in de zin van dat het langer duurt voordat ik bij trek zeg maar.
FaceofOZ schreef:
22-07-2024 18:45

Ik zou wat huis,tuin en keuken dingen proberen.

Wakker worden met zo een Philips light, leuke muziek ipv wekker.
De dag er voor iets klaar zetten waar je naar uit kijkt, denk favo koffie, over night oats, wat mij betreft een croissant.
Bewegen in de ochtend, een stukje wandelen of een 5-10 min morning workout in je pyama via Youtube, ..etc.

Kortom een ochtendritueel waar je naar uit kan kijken, blij van wordt en wat een beetje activiert.
Ik herken volledig wat TO beschrijft. Ik heb alleen nooit geweten dat het een naam heeft.

Zelfs op de leukste dagen van het jaar; de dagen waar ik al maanden naar uitkijk, denk ik 's ochtends als ik wakker word: 'oooohhh nee hè.... :|' ik zou me dan het liefst verstoppen onder de dekens om er nooit meer onder vandaan te komen.

Werkelijk elke dag. Ongeacht wat er op het programma staat voor die dag. Ook als ik een hele goede nacht slaap achter de rug heb.

En dat gevoel duurt inderdaad zeker wel een uur, soms wel twee uur.
Al zo lang ik me kan herinneren. En idd naarmate ik ouder word lijkt het wel steeds erger te worden.

Dat gaat een paar croissaintjes en een potje yoga helaas niet oplossen. Wat de oplossing dan wel is: geen idee. :| Dus ik lees graag mee. En ben een soort van blij dat ik niet de enige ben die dit heeft.
.
Je slaat de spijker op z'n kop, Barnsteen. Iedere dag, ook als er iets leuks op de planning staat. Ook na een prima nacht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven