Leren (meer) van mezelf te houden...

04-05-2020 13:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
ik schrijf en lees regelmatig hier op het forum en vraag daarom nu om jullie raad. Mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen is namelijk heel laag.
Dit kan te maken hebben met mijn autisme (Asperger) i.cm. ADD. Maar ook merk ik dat ik veel bevestiging zoek bij anderen dat ik de moeite waard ben.

Ik ben 39 en zit sinds half december werkloos thuis (zelf vorige baan opgezegd omdat deze toch niet passend bleek). Die baan had ik via de Participatiewet, ik ben afgekeurd en zit in de Wajong. De vooruitzichten op ander werk waren al niet goed, maar sinds de corona-crisis ligt de zoektocht naar werk zo goed als stil. En misschien mag ik het niet hardop zeggen..maar wanneer ik binnen mijn mogelijkheden betaald werk (rond 24 uur per week) ga ik er momenteel financieel zelfs op achteruit....

Door mijn koopverslaving / verzameldrang en het maken van verkeerde keuzes, ben ik vorig jaar de Msnp in gegaan. Dus nog drie jaar te gaan.

Na dit keer bijna een jaar en voorheen driekwart jaar, is mijn relatie sinds donderdag uit. En ja, er waren spanningen in ruzies, maar ik heb voor alles in mijn leven geknokt en dubbel zo hard voor hem en onze relatie... Maar het lijkt wel alsof ik standaard val op 'labiele' mannen met in elk geval psychische problematiek). Vooral nu, ondanks een paar lieve vrienden om me heen, voel ik me alleen en eenzaam. Ik woon in een klein dorpje met zeer beperkt buren/ buurtcontact. De meeste contacten zijn ook voornamelijk via Facebook of Whatsapp.

Zelf heb ik een neiging tot depressiviteit en vind het erg lastig om mijn gedachten om te buigen naar positieve. Ik vind mezelf niet mooi wanneer ik in de spiegel kijk en ben zeer zeker niet trots op mezelf....Ik heb vaak het gevoel dat ik er niet echt toe doe of niet goed (genoeg) ben zoals ik ben.

Hoe leer ik weer (of meer) van mezelf te houden?
Snoopy80 schreef:
12-05-2020 23:12
Dankje voor de virtuele knuffel. Hoe neem ik de verantwoordelijkheid voor mijn leven weer in eigen hand?
Ik heb in elk geval vandaag naar vacatures gezocht waar ik op ga reageren, dat wel.
Hoewel werken een positieve invloed heeft op je gemoedstoestand, is het misschien verstandig om jezelf af te vragen of een baan in je draagkracht past momenteel.

Mocht dit namelijk niet het geval zijn en het niet lukken, lijkt me dit niet een hele goede invloed op je proces.
Alle reacties Link kopieren
Wat een baan - al dan niet betaald - me zou kunnen bieden is een zinvolle dagbesteding en een vast ritme. Vanmorgen ben ik pas rond half elf opgestaan...want er was geen reden om eerder op te staan en ik had weinig te doen vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
12-05-2020 23:12
Dankje voor de virtuele knuffel. Hoe neem ik de verantwoordelijkheid voor mijn leven weer in eigen hand?
Ik heb in elk geval vandaag naar vacatures gezocht waar ik op ga reageren, dat wel.
Naar de dokter gaan dus, met een lijst van je lichamelijke en geestelijke klachten. En stuk voor stuk kijken wat daar aan te doen zou kunnen zijn. Met een coach/therapeut een plan maken, ook voor je werkplannen. Als je niet goed in je vel zit, lichamelijk en geestelijk, wordt het misschien lastig om een baan te vinden die daar rekening mee houdt.

Over je gewicht zou ik me in dit stadium geen zorgen maken, het gaat om je gezondheid en je welzijn. Als er goede medicijnen zijn, waar je een beetje van aankomt, dan is dat maar zo. Wel zou ik je aanraden te (blijven) bewegen, elke dag een stuk wandelen bijvoorbeeld. Beweeg je veel?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
13-05-2020 08:04
Naar de dokter gaan dus, met een lijst van je lichamelijke en geestelijke klachten. En stuk voor stuk kijken wat daar aan te doen zou kunnen zijn. Met een coach/therapeut een plan maken, ook voor je werkplannen. Als je niet goed in je vel zit, lichamelijk en geestelijk, wordt het misschien lastig om een baan te vinden die daar rekening mee houdt.

Over je gewicht zou ik me in dit stadium geen zorgen maken, het gaat om je gezondheid en je welzijn. Als er goede medicijnen zijn, waar je een beetje van aankomt, dan is dat maar zo. Wel zou ik je aanraden te (blijven) bewegen, elke dag een stuk wandelen bijvoorbeeld. Beweeg je veel?
Ik zou wel wat meer mogen bewegen. Ik doe dagelijks mee met Nederland in beweging op tv en ga zo af en toe wandelen. Maar deze week vanwege het mindere weer nog niet geweest. Wat ik wel kan doen is boodschappen gaan doen op de fiets ipv met de auto.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt toch als een goed plan. Heb je al contact opgenomen met de dokter?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
14-05-2020 22:56
Dat klinkt toch als een goed plan. Heb je al contact opgenomen met de dokter?
T plan opzich is goed...maar in de praktijk heb ik deze week alleen gisteravond een uurtje gewandeld. Ik neem het me wel voor, maar mezelf ertoe zetten het ook te doen is een ander verhaal. Nee, nog geen contact opgenomen met de dokter.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt maar mooi gisterenavond een uurtje gewandeld! Goed gedaan!

...Zo kun je het ook zien hè?

En waarom niet de dokter gebeld? Heb je geen klachten meer?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Dankje..ook al voelde dat heel dubbel. Ik zag op mijn wandelroute op een nestkastje een torenvalk zitten, en later kwam er nog een 2de bij. Ex was helemaal gek van roofvogels, vooral buizerds en torenvalkjes. Ik ging met hem regelmatig wandelen en we namen dan zijn spiegelreflexcamera met telelens mee...dat fotograferen is nu ook wegevallen. Vandaag heb ik ook gewandeld, 1,5 uur..naar zijn huis om nog wat spullen op de bus te doen die nog bij mij lagen.

Hoe bedoel je Bulbul, heb ik geen klachten meer?
Alle reacties Link kopieren
Nou, waarom je de dokter niet belt? Vind je het niet belangrijk genoeg? Zijn je klachten over? Het is jouw leven hè en je hebt er maar één.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het Snoopy?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
17-05-2020 10:11
Hoe is het Snoopy?
Het gaat. Weekend was oke, een dagje met een vriend naar een wildpark geweest en naar mijn moeder. Waarschijnlijk zie ik morgen ex weer, voor t eerst sinds de breuk. Dinsdag heb ik een gesprek met een nieuwe thuisbegeleidster die gaat helpen met praktische zaken. En een afspraak met de jobcoach wordt gepland.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt goed, Snoopy. Je hebt al wat stappen gezet! Waarom spreek je met ex af, om spullen terug te geven?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
20-05-2020 07:29
Dat klinkt goed, Snoopy. Je hebt al wat stappen gezet! Waarom spreek je met ex af, om spullen terug te geven?
Nee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven