Licht therapie

21-10-2019 13:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zo ver, ik ben toe aan een kuurtje lichttherapie van mijn daglicht lamp.
Ik had een aantal jaren overgeslagen maar dit jaar kijkt het weer nodig te zijn.
Echter, ik kan mijn ogen amper open houden als ik achter die lamp zit!
Door het felle licht vallen m'n ogen zowat dicht en ze draaien weg.
Zo heb ik het nog niet eerder ervaren.
Heb geen lenzen in en heb nu 2 dagen achter de rug.
Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Lees nog eens de instructie door. Misschien moet de lamp wat verder weg, minder in je gezicht of iets dergelijks.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet hij ook niet direct/recht in je ogen schijnen, maar juist vanaf een bepaalde hoek.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Oh das een goeie ja. Ik ga de beschrijving eens opzoeken.
Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik doe alles goed wat ik nu lees.
Ik zou de lamp verder van me af kunnen zetten maar dan moet ik langer voor de lamp blijven.
Ik vind 20min al een vreselijke opgave, ik snap niet hoe mensen dat doen. Lezen kan niet want dan zit je met je ogen half dicht naar beneden te loeren. Nu hou ik m'n telefoon wat omhoog maar m'n arm wordt daar moe van.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik hem als ik zit aan mijn bureau. Dan ben ik aan het werk en ondertussen schijnt de lamp.

Misschien kun je iets bedenken dat je 30 minuten kunt doen aan tafel terwijl de lamp schijnt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon rustiger opbouwen.

Verder weg zetten en begin met 10 minuten.

En wellicht naar de huisarts gaan. Overgevoeligheid voor licht kan betekenen dat je bijvoorbeeld een (onzichtbare) ontsteking in je ogen hebt. Of iets anders waardoor je overgevoelig voor licht bent.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
21-10-2019 14:16
Ik doe alles goed wat ik nu lees.
Ik zou de lamp verder van me af kunnen zetten maar dan moet ik langer voor de lamp blijven.
Ik vind 20min al een vreselijke opgave, ik snap niet hoe mensen dat doen. Lezen kan niet want dan zit je met je ogen half dicht naar beneden te loeren. Nu hou ik m'n telefoon wat omhoog maar m'n arm wordt daar moe van.
Gebruiksaanwijzingen zijn een richtlijn en maximaal Advies.

Verder weg zetten en 10 minuten is ook prima. Doe wat jij fijn vind.

Ook is het aan te raden vitamine d smeltabletten te nemen. Kijk bij voedingscentrum voor meer informatie. Dit is geen medisch advies. Er zijn gewoon algemene regels voor. Kom je niet 1 uur buiten tussen 13 en 15. Moet je al vitamine d nemen.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk ben je te laat als je zelf het gevoel hebt erachter te moeten zitten. Je moet dat gevoel voor zijn.

Het is vandaag ook wel erg donker buiten trouwens.

Ik kan sowieso niet tegen het licht van zo’n lamp. Mijn ex-man gebruikte de lamp maar dan kon ik niet in dezelfde ruimte zijn. Hij ging tegelijkertijd nakijken oid.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Bij mij staat ie naast m'n laptop en schijnt dus schuin op m'n gezicht.
Ik begin zo gewoon de ochtend, beetje forummen en bijlezen op facebook terwijl die lamp z'n werk doet.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 14:18
Ik gebruik hem als ik zit aan mijn bureau. Dan ben ik aan het werk en ondertussen schijnt de lamp.

Misschien kun je iets bedenken dat je 30 minuten kunt doen aan tafel terwijl de lamp schijnt.
Ja ga ik eens over nadenken. Misschien de laptop van m'n man eens pakken...
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
21-10-2019 14:27
Gebruiksaanwijzingen zijn een richtlijn en maximaal Advies.

Verder weg zetten en 10 minuten is ook prima. Doe wat jij fijn vind.

Ook is het aan te raden vitamine d smeltabletten te nemen. Kijk bij voedingscentrum voor meer informatie. Dit is geen medisch advies. Er zijn gewoon algemene regels voor. Kom je niet 1 uur buiten tussen 13 en 15. Moet je al vitamine d nemen.
Ik geef m'n dochter vitamine d druppels. Wellicht kan ik zelf ook die druppels gaan nemen.
Ik kom inderdaad te weinig buiten denk ik. Maar de laatste dagen is het gewoon echt heul erg donker...
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-10-2019 14:54
Eigenlijk ben je te laat als je zelf het gevoel hebt erachter te moeten zitten. Je moet dat gevoel voor zijn.

Het is vandaag ook wel erg donker buiten trouwens.

Ik kan sowieso niet tegen het licht van zo’n lamp. Mijn ex-man gebruikte de lamp maar dan kon ik niet in dezelfde ruimte zijn. Hij ging tegelijkertijd nakijken oid.
De lamp is van een afstandje ook echt feller van van dichtbij is mij opgevallen.
Het is inderdaad erg donker vandaag... Niks aan!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2019 14:57
Bij mij staat ie naast m'n laptop en schijnt dus schuin op m'n gezicht.
Ik begin zo gewoon de ochtend, beetje forummen en bijlezen op facebook terwijl die lamp z'n werk doet.
Ja dat ga ik proberen. Het is wel een erg grote lamp dus hoop dat t een beetje lukt. Bedenk me ineens dat ik dat vroeger ook deed, gewoon achter de laptop! Maar ik heb zelf geen laptop momenteel. Maar mag die van m'n man vast wel gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Je mag gewoon lezen en je hoeft helemaal niet recht in de lamp te kijken! Sterker nog, dat kun je juist beter niet doen. Ik zou overigens adviseren om dit gewoon op een lichtpoli te doen, zelf met lichtlampen knoeien is namelijk absoluut geen 'baat het niet, dan schaadt het niet'.
Bee_Kind schreef:
21-10-2019 15:06
Je mag gewoon lezen en je hoeft helemaal niet recht in de lamp te kijken! Sterker nog, dat kun je juist beter niet doen. Ik zou overigens adviseren om dit gewoon op een lichtpoli te doen, zelf met lichtlampen knoeien is namelijk absoluut geen 'baat het niet, dan schaadt het niet'.
Dat lijkt me nogal een rompslomp om een half jaar lang dagelijks naar een lichtpoli te moeten voor een daglichtbehandeling.
Ik word al depressief als ik er alleen maar aan denk!
Mijn daglichtlamp heb ik via mijn psych gekregen en is gewoon geschikt voor thuisgebruik.
Zou nogal een zorgkostenpost zijn als iedereen daarvoor naar 'n speciale locatie zou moeten!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2019 15:09
Dat lijkt me nogal een rompslomp om een half jaar lang dagelijks naar een lichtpoli te moeten voor een daglichtbehandeling.
Ik word al depressief als ik er alleen maar aan denk!
Mijn daglichtlamp heb ik via mijn psych gekregen en is gewoon geschikt voor thuisgebruik.
Zou nogal een zorgkostenpost zijn als iedereen daarvoor naar 'n speciale locatie zou moeten!
Een halfjaar? Lichttherapie op een lichtpoli is, dankzij de professionele lamp, maar 1-3 weken nodig voor de hele herfst/winter. En dan 5 dagen p/w, geen 7. Dus dat zijn 15 dagen op een heel jaar max. Dat lijkt me een kleine investering tegen een winterdepressie. Overigens gaat dat in groepen van 20,30 man per keer waar amper personeel op staat, dus de kostenpost valt mee.
Alle reacties Link kopieren
En onder advies/begeleiding van een psych vind ik inderdaad wel alweer wat anders, maar ik zie teveel mensen zelf aanklungelen zonder correcte info. Was ik er eentje van trouwens. En daarmee kun je je eigen interne klok best wat schade toebrengen.
Bee_Kind schreef:
21-10-2019 15:16
Een halfjaar? Lichttherapie op een lichtpoli is, dankzij de professionele lamp, maar 1-3 weken nodig voor de hele herfst/winter. En dan 5 dagen p/w, geen 7. Dus dat zijn 15 dagen op een heel jaar max. Dat lijkt me een kleine investering tegen een winterdepressie. Overigens gaat dat in groepen van 20,30 man per keer waar amper personeel op staat, dus de kostenpost valt mee.
Ik zou het ontzettend belastend vinden als ik 3 weken lang dagelijks 's ochtends vroeg ergens god weet waar naartoe moet voor iets in groepssessies ook nog. Terwijl je het gewoon lekker relaxt thuis achter de laptop kunt doen in je eentje, zonder stress.

Overigens geloof ik niet in de werking van zo'n lamp als je maar 3 weken zou nodig hebben. Volgens mijn psych moet je er juist vroeg mee beginnen (dit jaar dus begin september al begonnen). En een vakantie naar de zonovergoten tropen in de winter lost mijn depressie ook niet op, dus waarom zou een lamp dat wél in een paar weken voor elkaar kunnen krijgen?
Bee_Kind schreef:
21-10-2019 15:18
En onder advies/begeleiding van een psych vind ik inderdaad wel alweer wat anders, maar ik zie teveel mensen zelf aanklungelen zonder correcte info. Was ik er eentje van trouwens. En daarmee kun je je eigen interne klok best wat schade toebrengen.
Hoe kan dat fout gaan dan?
De lamp slaat zelf af na een half uur en je mag 'm niet na 10.30 gebruiken. Zelf gebruik ik 'm rond 7-8 uur.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2019 15:09
Dat lijkt me nogal een rompslomp om een half jaar lang dagelijks naar een lichtpoli te moeten voor een daglichtbehandeling.
Ik word al depressief als ik er alleen maar aan denk!
Mijn daglichtlamp heb ik via mijn psych gekregen en is gewoon geschikt voor thuisgebruik.
Zou nogal een zorgkostenpost zijn als iedereen daarvoor naar 'n speciale locatie zou moeten!
Dan ben je niet goed geïnformeerd.

Wat je op zo’n poli doet is (naast de intake) thuis wekelijks een soort digitaal formulier invullen met hoe je je voelt. Als ze dan registreren dat je gemoedstoestand minder wordt of vermoeidheid toeneemt word je opgeroepen en ga je een week lang ‘s ochtends ongeveer 20-30 minuten voor die lamp zitten. In die week (5dg) wordt dagelijks je gemoed bijgehouden. Na die week is het klaar voor de rest van het jaar, een enkeling komt later nog eens terug voor een oppepper van een paar dagen.
De lampen in het zh zijn heel anders dan de thuisbakjes en werken dus ook vele malen beter. Je wordt goed in de gaten gehouden. Mijn ex-man heeft ook wel eens vier dagen gezeten ipv vijf omdat het dan echt genoeg was (overdosis lichttherapie wordt je namelijk manisch van). Ze hebben hier zo’n 20 lampen in het zh die vanaf september elke ochtend worden gebruikt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2019 15:20
Ik zou het ontzettend belastend vinden als ik 3 weken lang dagelijks 's ochtends vroeg ergens god weet waar naartoe moet voor iets in groepssessies ook nog. Terwijl je het gewoon lekker relaxt thuis achter de laptop kunt doen in je eentje, zonder stress.

Overigens geloof ik niet in de werking van zo'n lamp als je maar 3 weken zou nodig hebben. Volgens mijn psych moet je er juist vroeg mee beginnen (dit jaar dus begin september al begonnen). En een vakantie naar de zonovergoten tropen in de winter lost mijn depressie ook niet op, dus waarom zou een lamp dat wél in een paar weken voor elkaar kunnen krijgen?
Zo'n lamp op een lichtpoli heeft veel meer kracht (lux) dan de lamp thuis. Dat je er vroeg mee moet beginnen klopt inderdaad! Al ben ik ook een keer later begonnen en had ik er toen de resterende maanden nog wel baat bij. Ik heb zelf heel erg het verschil gemerkt in zelf met die lamp thuis of zo'n lichtpoli. Dat is het eindelijk een winter niet ramdepressief doorkomen voor mij wel waard. Maar die afweging (en de ernst van de klachten) zijn voor iedereen anders natuurlijk. Wbt zonvakantie: lichttherapie gaat heel erg over om op hetzelfde moment 's ochtends voor die lamp te zitten zodat je je interne klok weer reset. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar op mijn vakantie sta ik echt niet om 8 uur op :-P
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-10-2019 15:23
Dan ben je niet goed geïnformeerd.

Wat je op zo’n poli doet is (naast de intake) thuis wekelijks een soort digitaal formulier invullen met hoe je je voelt. Als ze dan registreren dat je gemoedstoestand minder wordt of vermoeidheid toeneemt word je opgeroepen en ga je een week lang ‘s ochtends ongeveer 20-30 minuten voor die lamp zitten. In die week (5dg) wordt dagelijks je gemoed bijgehouden. Na die week is het klaar voor de rest van het jaar, een enkeling komt later nog eens terug voor een oppepper van een paar dagen.
De lampen in het zh zijn heel anders dan de thuisbakjes en werken dus ook vele malen beter. Je wordt goed in de gaten gehouden. Mijn ex-man heeft ook wel eens vier dagen gezeten ipv vijf omdat het dan echt genoeg was (overdosis lichttherapie wordt je namelijk manisch van). Ze hebben hier zo’n 20 lampen in het zh die vanaf september elke ochtend worden gebruikt.
Dankjewel, jij legt het wat beter uit!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2019 15:20
Ik zou het ontzettend belastend vinden als ik 3 weken lang dagelijks 's ochtends vroeg ergens god weet waar naartoe moet voor iets in groepssessies ook nog. Terwijl je het gewoon lekker relaxt thuis achter de laptop kunt doen in je eentje, zonder stress.

Overigens geloof ik niet in de werking van zo'n lamp als je maar 3 weken zou nodig hebben. Volgens mijn psych moet je er juist vroeg mee beginnen (dit jaar dus begin september al begonnen). En een vakantie naar de zonovergoten tropen in de winter lost mijn depressie ook niet op, dus waarom zou een lamp dat wél in een paar weken voor elkaar kunnen krijgen?
Maar heb je een winterdepressie of een chronische depressie?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
21-10-2019 15:25
Dankjewel, jij legt het wat beter uit!
Helaas wel met een lekkere spelfout zie ik :rofl:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven