Licht therapie

21-10-2019 13:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zo ver, ik ben toe aan een kuurtje lichttherapie van mijn daglicht lamp.
Ik had een aantal jaren overgeslagen maar dit jaar kijkt het weer nodig te zijn.
Echter, ik kan mijn ogen amper open houden als ik achter die lamp zit!
Door het felle licht vallen m'n ogen zowat dicht en ze draaien weg.
Zo heb ik het nog niet eerder ervaren.
Heb geen lenzen in en heb nu 2 dagen achter de rug.
Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn lamp gewoon in de ochtend op mijn 5 werkdagen. Vorig jaar mee begonnen en wat een verschil! Mijn honger naar zoet, veel en calorierijk is veel minder, mijn humeur is fleuriger en ik ben minder moe.
Ik ben er dit jaar pas vorige week mee begonnen. En ik kom veel buiten. Ik heb echt baat bij mijn lamp.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Bee_Kind schreef:
21-10-2019 15:24
Zo'n lamp op een lichtpoli heeft veel meer kracht (lux) dan de lamp thuis. Dat je er vroeg mee moet beginnen klopt inderdaad! Al ben ik ook een keer later begonnen en had ik er toen de resterende maanden nog wel baat bij. Ik heb zelf heel erg het verschil gemerkt in zelf met die lamp thuis of zo'n lichtpoli. Dat is het eindelijk een winter niet ramdepressief doorkomen voor mij wel waard. Maar die afweging (en de ernst van de klachten) zijn voor iedereen anders natuurlijk. Wbt zonvakantie: lichttherapie gaat heel erg over om op hetzelfde moment 's ochtends voor die lamp te zitten zodat je je interne klok weer reset. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar op mijn vakantie sta ik echt niet om 8 uur op :-P
Ik dus wel. Ik ben een ochtendmens en zie graag de zon opkomen. Ik sta dagelijks rond 7 uur/half 8 op zonder wekker, ook in het weekend en zeker op vakantie waar ik alles uit mijn dag wil halen. Mijn interne klok werkt dus sowieso best okee.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 15:31
3.94% gewijzigd
suzyqfive schreef:
21-10-2019 15:25
Maar heb je een winterdepressie of een chronische depressie?
Beiden. Dystyme stoornis (chronische depressie) maar in de winter wordt dat allemaal nog wat naarder.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2019 15:22
Hoe kan dat fout gaan dan?
De lamp slaat zelf af na een half uur en je mag 'm niet na 10.30 gebruiken. Zelf gebruik ik 'm rond 7-8 uur.
O.a. door 'm te vaak/lang (wbt weken/maanden) te gebruiken, niet de juiste afstand, niet aan andere leefregels te houden (er zitten er nog al wat aan vast om lichttherapie goed te laten werken), er teveel in te kijken, lenzen in te hebben/bril op te hebben, niet elke keer strikt op zelfde tijd, enzovoorts. Dit is in ieder geval wat ik op deze poli terugkreeg.

Persoonlijk vind ik die 15 dagen daar ook echt veel beter werken. Ik merk ook dat het meer lux is en meer met me doet, de eerste dagen word je bijvoorbeeld misselijk etc. Dat heb ik met zo'n thuislamp nog nooit gehad. Vervolgens werd ik ineens na 2,5 week op de tijd wakker waarop ik normaal achter de bak zat. Ook dat had ik thuis niet. Ik denk wel dat er nog een verschil in zit dat jij het nog in overleg met een psycholoog hebt gedaan. Dat scheelt al :-)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2019 15:29
Ik dus wel. Ik ben een ochtendmens en zie graag de zon opkomen. Ik sta dagelijks rond 7 uur/half 8 op zonder wekker, ook in het weekend en zeker op vakantie waar ik alles uit mijn dag wil halen. Mijn interne klok werkt dus sowieso best okee.
Dat scheelt denk ik al! Bij mij gaat die klok door de donkerte dus helemaal de mist in. 's Ochtends mijn bed niet uit kunnen komen (want melatonine die niet goed wordt afgebroken) en nog heel lang moe zijn, plus 's avonds/'s nachts juist ineens wakker en honger. Daarvoor is dat beetje lux van de thuislamp helaas niet genoeg. Ik kan me wel indenken dat het per medische indicatie weer anders is.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
21-10-2019 14:16
Ik doe alles goed wat ik nu lees.
Ik zou de lamp verder van me af kunnen zetten maar dan moet ik langer voor de lamp blijven.
Ik vind 20min al een vreselijke opgave, ik snap niet hoe mensen dat doen. Lezen kan niet want dan zit je met je ogen half dicht naar beneden te loeren. Nu hou ik m'n telefoon wat omhoog maar m'n arm wordt daar moe van.
Bij mij staat/hangt de lamp in de badkamer en gaat aan als ik onder de douche stap. Na de rest van mijn ochtendritueel in de badkamer ben ik klaar. Je hoeft echt niet in de lamp zelf te kijken, het licht moet in je ogen vallen, of hoe je dat ook noemt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat in het ziekenhuis nooit. Als ik depressief/somber ben kan ik echt niet om 8 uur in het ziekenhuis zijn.

Ik doe het dan ook thuis.

Gewoon tijdens het ontbijt of ik kijk een serie op de laptop.

Ik vind het onzin dat het kan schaden. Je moet gewoon het in de ochtend doen, niet in de middag of avond.

Ik vind het in het ziekenhuis ook geld verspilling. Thuis heeft meer voordelen.

De begeleiding vanuit een ziekenhuis bij lichttherapie vind ik niks voorstellen.

Je hebt meer aan een psych, huisarts of psychiater.
Alle reacties Link kopieren
Lichtpoli zit vaak juist waar psychologen en psychiaters zitten. O.a. in GGZ-centra. Je kunt het onzin vinden dat het kan schaden, maar als professionals (psychologen o.a. dus) daar hun zorgen over uiten, dan lijkt dat me niet geheel onterecht.

Maar geldverspilling en thuis meer voordelen, dat ligt toch echt aan de persoon. Voor mij hielp die paar lux van de thuislamp niet en de professionele lamp wel. Ik vind naar de huisarts gaan voor een klein griepje een grotere geldverspilling en dat doen jaarlijks ook honderdduizenden mensen.
Tickel schreef:
21-10-2019 15:40
Bij mij staat/hangt de lamp in de badkamer en gaat aan als ik onder de douche stap. Na de rest van mijn ochtendritueel in de badkamer ben ik klaar. Je hoeft echt niet in de lamp zelf te kijken, het licht moet in je ogen vallen, of hoe je dat ook noemt.
Je mag zelf niet in de lamp kijken.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
21-10-2019 16:57
Je mag zelf niet in de lamp kijken.
Doe ik ook niet. Anders kan ik daarna mijn make-up niet meer op doen vanwege de vlekken in mijn ogen. TO heeft het over fel licht dat pijn doet aan haar ogen waardoor ze die bijna niet open kan houden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
21-10-2019 16:14
Ik begrijp dat in het ziekenhuis nooit. Als ik depressief/somber ben kan ik echt niet om 8 uur in het ziekenhuis zijn.

Ik doe het dan ook thuis.

Gewoon tijdens het ontbijt of ik kijk een serie op de laptop.

Ik vind het onzin dat het kan schaden. Je moet gewoon het in de ochtend doen, niet in de middag of avond.

Ik vind het in het ziekenhuis ook geld verspilling. Thuis heeft meer voordelen.

De begeleiding vanuit een ziekenhuis bij lichttherapie vind ik niks voorstellen.

Je hebt meer aan een psych, huisarts of psychiater.

Als je zover heen bent dat dat echt niet meer lukt gaat die lamp ook het verschil niet maken.

Ik heb het ook bij de GGZ gedaan, maar dat is echt wel wat meer dan even bij een lamp zitten. Een intake, bepalen van lichtsterkte (want er waren verschillende bakken, dat werd echt per persoon bepaald), en elke vrijdag evaluatie.
Ik zou er zeker niet zelf mee aan gaan lopen klungelen. Op z’n minst een persoonlijk advies over de lichtbak die je huurt/ koopt, onder begeleiding wennen aan hoe het werkt en dan indien nodig thuis voorzetten.
.
Tickel schreef:
21-10-2019 17:03
Doe ik ook niet. Anders kan ik daarna mijn make-up niet meer op doen vanwege de vlekken in mijn ogen. TO heeft het over fel licht dat pijn doet aan haar ogen waardoor ze die bijna niet open kan houden.
Dat herken ik wel, ondanks dat ik er niet in keek. Werd er ook misselijk van en hoofdpijn etc. In de loop van de week werd dat minder.
Ik mocht ook nog eens om 10 uur komen en gewoon mijn lenze in houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet welke lichtlamp je gebruikt, maar ik kan de mijne in 3 standen zetten. Ik begon met de laagste stand, maar zet hem nu meestal op de 2e stand.

De lamp staat meestal op ongeveer een armlengte naast me, terwijl ik iets lees, tv kijk of ontbijt.
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
twinkelrainbowstar schreef:
24-10-2019 17:40
Ik weet niet welke lichtlamp je gebruikt, maar ik kan de mijne in 3 standen zetten. Ik begon met de laagste stand, maar zet hem nu meestal op de 2e stand.

De lamp staat meestal op ongeveer een armlengte naast me, terwijl ik iets lees, tv kijk of ontbijt.
Ik heb m op de hoogste stand, dat moest van m'n psychiater.

Maar ondertussen heb ik geen enkele last meer, het was dus gewoon even wennen vermoed ik.

En ter vermaek ga ik me uitgebreid opmaken. Dus ik zie er smorgens vroeg meteen fantastisch uit als ik achter die lamp vandaan kom😂
Alle reacties Link kopieren
Dag armlengte afstand lees ik hier wel meer, maar mijn beschrijving zegt 20cm...
Dus bij mij is het meer handlengte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven