Licht therapie

03-12-2019 21:05 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier ervaring mee? Hielp het jou om beter te slapen? Kreeg je meer energie? Werd je weer wat vrolijker?
En heb je een bril of een gewone lamp? Wit of blauw licht?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een daglichtlamp, het helpt mij idd om iets beter te slapen en minder somber te zijn.
Ik heb een witte lamp, die ik 's ochtends aanzet, liefst totdat het buiten licht is.
Op heel grauwe dagen doe ik em soms rond 16 uur nog een uurtje aan.

Overigens helpt het gedurende de donkerste twee (ofzo) maanden ook niet meer. Nu dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n lichttherapielamp, witte LEDs. Ik zit er elke ochtend een uur naast, gewoon tijdens het koffie drinken enzo. Het werkt voor mij wel om minder depressief en lusteloos te zijn in de winter. Echt blij en energiek word ik er niet van, maar het maakt wel het verschil tussen 'alleen maar in bed willen liggen met de dekens over m'n hoofd' en 'gewoon kunnen functioneren'.

Slapen kan ik altijd wel, en als ik depressief ben wil ik alleen maar slapen, dus ik ga er niet beter van slapen maar dat is ook niet nodig.

Ik slik in de winter ook vitamine D bij trouwens, dat helpt bij mij ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een witte lamp. Ik gebruik hem 's ochtends, als ik lunch smeer voor mijn kinderen. Dat is eigenlijk net te kort, maar langer gaat niet. Het helpt mij om echt wakker te worden. Voor slapen heb ik hem niet nodig, het probleem is nou juist dat ik de hele dag wel kan slapen.
Als ik nu een nieuwe zou kopen zou ik een bril kopen, omdat je daar mee rond kan blijven lopen en de dingen doen die gedaan moeten worden. Ik heb geen tijd om 's ochtends 45 minuten te zitten.
Toen ik eind 20 was heb ik zo'n lichttherapielamp gekocht (ben nu niet thuis, dus kan type niet voor je opzoeken, maar was van Philips).

In plaats van me de hele winter ziekig te voelen en met spierpijn alsof ik griep kreeg en mentaal labiel (je hoefde maar naar me te wijzen en ik kon wel janken) voelde ik me toen ineens stukken energieker en beter.

En jaar of 5, 6 geleden werden de winters weer steeds zwaarder voor me en heb ik uiteindelijk, samen met mijn huisarts, moeten concluderen dat het niet meer werkte. Nu slik ik van november tot 1 februari anti depressiva en voel ik me top in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg jaarlijks lichttherapie op de lichtpoli. Wit licht, 5000 lux. Het werkt goed! Kan het iedereen met klachten aanraden. Heb thuis een lamp gehad, maar dat hielp niet. Was niet sterk genoeg.
Je hebt tegenwoordig ook van die wake-up lights (die de slaapkamer langzaam lichter maken waardoor je meer natuurlijk wakker wordt), is dat eigenlijk wat? Iemand daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
03-12-2019 22:22
Ik volg jaarlijks lichttherapie op de lichtpoli. Wit licht, 5000 lux. Het werkt goed! Kan het iedereen met klachten aanraden. Heb thuis een lamp gehad, maar dat hielp niet. Was niet sterk genoeg.
Die thuislampen zijn net zo sterk als die in de ggz, meestal zelfs 10.000 lux.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
03-12-2019 22:50
Je hebt tegenwoordig ook van die wake-up lights (die de slaapkamer langzaam lichter maken waardoor je meer natuurlijk wakker wordt), is dat eigenlijk wat? Iemand daar ervaring mee?
Heb ik ook.
Ik vond het erg fijn om wakker te worden in een lichte slaapkamer.
Helaas ben ik tegenwoordig tussen 5 en 6 wakker en gebruik ik die wekker dus niet meer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja werkt voor mij zeker. Heb blauw licht 10.000 lux. Smorgens 20 min. Meestal 2 weken wel en dan 2 weken niet. Minder moe. Zin om dingen te ondernemen. Minder trek in zoetigheid. Minder chagrijnig.
RikM schreef:
03-12-2019 22:50
Je hebt tegenwoordig ook van die wake-up lights (die de slaapkamer langzaam lichter maken waardoor je meer natuurlijk wakker wordt), is dat eigenlijk wat? Iemand daar ervaring mee?

Ik vond het wel fijn ja.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-12-2019 06:22
Die thuislampen zijn net zo sterk als die in de ggz, meestal zelfs 10.000 lux.
De mijne was dat in ieder geval niet, dat zag ik al toen ik er achter zat qua wat er op me af kwam wbt licht. Op de lichtpoli raadden ze sowieso de eerste paar jaar op de poli aan en pas daarna evt een lichtlamp kopen. Voor mensen die geen geld hebben voor een lamp ook erg fijn, het kost mij nu niks want ik zit al aan mijn eigen risico.
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 04-12-2019 10:06
41.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
03-12-2019 22:50
Je hebt tegenwoordig ook van die wake-up lights (die de slaapkamer langzaam lichter maken waardoor je meer natuurlijk wakker wordt), is dat eigenlijk wat? Iemand daar ervaring mee?
Voorheen gebruikte ik dit! Op zich prettig, omdat ik altijd uit een diepe slaap wakker werd. Omdat ik nu door ritme van lichttherapie toch al uitgerust rond dezelfde tijd wakker word, heb ik 'm niet meer nodig. Maar kan zeker een goede zijn voor veel mensen denk ik.
Heeft iemand misschien een linkje van zo'n lamp?
Waar koop je die?
En is het wetenschappelijk bewezen dat het werkt?
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 10:06
En is het wetenschappelijk bewezen dat het werkt?
Ja, maar er wordt wel geregeld gewaarschuwd dat het niet voor iedereen is. De bijwerkingen kunnen heftig zijn en bvb bij bipolariteit moet je er onwijs mee oppassen. Er wordt ook geadviseerd om het eerst met een arts te overleggen.

https://www.health.harvard.edu/blog/sea ... 1212215663
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 10:06
En is het wetenschappelijk bewezen dat het werkt?
Ik las onlangs ergens dat het 'slechts' in 43% van de gevallen werkt.
Geen idee hoe wetenschappelijk dat was, maar het blijft iig een persoonlijk ding.

https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen ... eling.aspx

Hier hebben ze het over 70%.
solomio wijzigde dit bericht op 04-12-2019 11:32
18.85% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
04-12-2019 10:02
De mijne was dat in ieder geval niet, dat zag ik al toen ik er achter zat qua wat er op me af kwam wbt licht. Op de lichtpoli raadden ze sowieso de eerste paar jaar op de poli aan en pas daarna evt een lichtlamp kopen. Voor mensen die geen geld hebben voor een lamp ook erg fijn, het kost mij nu niks want ik zit al aan mijn eigen risico.
Behalve dan dat het meer tijd kost dan wanneer je het thuis kunt doen.

Ik gebruik em in de winter elke dag, bij de ggz is dat meestal niet de bedoeling.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-12-2019 11:30
Behalve dan dat het meer tijd kost dan wanneer je het thuis kunt doen.

Ik gebruik em in de winter elke dag, bij de ggz is dat meestal niet de bedoeling.
Klopt, maar voor veel mensen is 2 a 3 weken genoeg. Dan valt het wel mee qua tijd :-)
Waar kan je zo'n ding kopen dan; met hoge lux? Gewoon bij bol of zo?
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 12:08
Waar kan je zo'n ding kopen dan; met hoge lux? Gewoon bij bol of zo?
Volgens mij is 10.000 lux redelijk standaard. O.a. te koop bij bol idd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 12:08
Waar kan je zo'n ding kopen dan; met hoge lux? Gewoon bij bol of zo?
Yep.

Witte lamp hier. Mijn man en ik gebruiken 'm elke ochtend. Man een kwartiertje omdat hij niet meer tijd heeft, ik een dik uur.
Life is short. Eat dessert first.
Mijn daglichtlamp heeft ook een knop waarmee je de sterkte kunt aanpassen. Op de hoogste stand vind ik het niet prettig. Geen idee hoeveel lux die is, zou ik even moeten checken.
Solomio schreef:
04-12-2019 11:30
Behalve dan dat het meer tijd kost dan wanneer je het thuis kunt doen.

Ik gebruik em in de winter elke dag, bij de ggz is dat meestal niet de bedoeling.
Bij ons op de poli kunnen patiënten een lichtbak lenen voor de lichttherapie. Na een paar weken thuis gebruik brengen ze deze weer terug. Er wordt dan ook direct geëvalueerd!
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
04-12-2019 12:17
Bij ons op de poli kunnen patiënten een lichtbak lenen voor de lichttherapie. Na een paar weken thuis gebruik brengen ze deze weer terug. Er wordt dan ook direct geëvalueerd!
Ah, dat is handig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven