Lotgenotengroep depressie

28-09-2025 16:03 331 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag van dit topic een lotgenotengroep depressie willen maken.

Dat we elkaar ondersteunen om de dag door te komen en elkaar er door heen te slepen.

Zelf terugval in depressie. Geprobeerd om antidepressiva te verhogen, maar is niet gelukt. Te veel bijwerkingen. Binnenkort overleg met psychiater hoe nu verder. Merk ook dat ik weer moeite heb om iedere dag naar buiten te gaan en sowieso te bewegen. Zou het liefst vaak op bed liggen. Alles lijkt ook uitzichtloos en hopeloos.
Verschrikkelijk, ik gun het mijn ergste vijand niet.
@Marcha: fijn om een bericht van je te lezen! En wat superlief dat je op iedereen reageert. Maar voel je niet verplicht hè. Ik herken precies wat je zegt. Vooral die slingerende gevoelens, emoties en gedachten de hele tijd. Het ene moment denk je inderdaad, dit wil ik even doen. Terwijl een moment later alles teveel voelt. Zo lastig. Is de spanning soms ook minder op momenten? Hier slingert dat ook. Het ene moment blokkeert het me en het andere moment voel ik juist onrust en ga ik van alles doen.

Wel super goed dat je je vriendin afgezegd hebt, voor jezelf kiest en even de rust van een lange douche hebt. Ik vind het enorm dapper hoe je doorgaat en dingen doet. Al zal dat niet altijd zo voelen. Lastig dat afleiding soms fijn voelt en soms te veel. Plannen vind ik ook nog enorm moeilijk. Ik denk dat als er meerdere makkelijke dagen komen dat het weer iets haalbaarder wordt. Hopelijk komt dat ook voor jou en lukt het om alle schommelingen te blijven accepteren. Je zou denken dat je er aan gewend raakt, maar soms lijkt het alleen maar moeilijker te worden hoe langer het duurt en verlang je nog meer naar jezelf. Denk goed om jezelf. :hug:

@Ditishet: wat vervelend dat je zo'n mindere dag hebt. Het hoort er helaas ook nog bij maar kan dubbel zo hard aankomen als het beter gaat. Sterkte! Ik hoop dat je het niet erg vind als ik mijn mening deel, maar bij mij had de PoH echt geen verstand van ad medicatie. Ophogen klinkt misschien als een 'snelle' oplossing, maar heeft niet altijd nut en is ook niet altijd snel. En je lichaam en hoofd moeten weer opnieuw wennen aan een andere dosis. Als het meevalt dan zullen de bijwerkingen best goed te doen zijn, maar dit verschilt zo per persoon.

Bij somberheid kan ad soms redelijk snel helpen (2 tot 4 weken ofzo), maar bij onrust en spanning (angst) duurt het helaas ook soms veel langer voordat je volledig effect voelt (kan wel 8 tot 12 weken zijn). Ik vind dat dit niet altijd goed uitgelegd word. Ik heb in het verleden wel al na 5 of 6 weken opgebouwd, maar wacht nu liever iets langer af. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe erg je klachten zijn en hoe lang een mindere periode duurt. Lastig is het sowieso. :hug:

@Carrie: lastig dat je ook medicatie aan het opbouwen bent. Ik hoop dat je snel effect voelt. Ik zit zelf inmiddels op week 4 (wel een andere situatie want zat eerst te hoog waardoor het wat ontregelt is). Ik voel wel verbeteringen maar het schommelt ook nog alle kanten op. Tegelijkertijd is er inderdaad dat verlangen naar stabiliteit en in ieder geval meer jezelf voelen. Sterkte!

Ook voor alle anderen sterkte!

Voelen jullie je soms ook net een rollercoaster? Het ene moment gaat het ok en het andere moment zit je vol spanning, onrust of barst je in huilen uit. Het is een soort verrassing elke dag (of elk uur) wat er nu weer komt. Vandaag vooral spanning (brrr), maar mentaal te doen. Alle zorgen van gisteren heb ik weer wat meer los kunnen laten en ga zo nog even online Sinterklaas cadeautjes kopen nu met black friday.

Weekend vind ik soms lastiger maar we moeten sowieso surprises knutselen (bleeeh) en ik heb nog genoeg was of opruim mogelijkheden als activiteit. En ga morgen nog even naar mijn zus voor haar verjaardag. Uit eten vond ik iets te veel, daar wil je eigenlijk echt van genieten. Maar een kopje thee en over de markt wandelen klinkt ok.

Hopelijk voor iedereen hier ook een rustig weekend. :daisy:
Jeetje mijn berichten worden wel heel lang zo. Vinden jullie dat niet erg? Of is het handiger om het in losse berichten te zetten.... 8-)
Starshine42 schreef:
28-11-2025 17:43
Jeetje mijn berichten worden wel heel lang zo. Vinden jullie dat niet erg? Of is het handiger om het in losse berichten te zetten.... 8-)
Zo dan, heb je mijn vorig bericht gezien dat leek wel een boek :-D Wat mij betreft schrijf het op zoals jij het prettig vindt!

Even een korte reactie, ik ga nu koken :heart:
Hier hetzelfde ook wat betreft iets willen ondernemen, en dan ineens denken van nee laat maar. Verwarrend.
Extra verwarrend is dat ik me uit het niets goed voel nadat ik tot bijna 12.00 echt heel erg extreem lamlendig in bed gelegen heb. Dus nu hoop ik heel erg dat dit stand houdt.
Marcha, goed dat je, je vriendin afgezegd hebt en dat je van de douche hebt kunnen genieten. Hoop dat je eten ook gesmaakt heeft! En dat je vandaag of morgen een prachtige tak in een vaas kan zetten!
Starshine, ja die medicatie is een lastige. Ik ben al een paar keer begonnen en weer zelf gestopt, hoe dom achteraf. Want ik heb eens goed nagedacht en de depressie is echt een terugkomend iets. Hoe is dat eigenlijk bij jullie?
Hebben jullie vaker last van een depressie of is dit de 1ste keer?
Starshine, dat rollercoaster gevoel herken ik. Als ik mezelf zou filmen dan zou ik haast denken, dit is niet echt want niemand kan zo van de ene emotie in de andere emotie schieten! Fijn om te lezen dat je de onrust van gisteren heb losgelaten, dat is een mooie stap. Veel plezier met het knutselen van de Sinterklaas surprises en geniet morgen dubbelop met je zus, dat is wat ik je gun. Trouwens complimenten hoe goed je bezig bent.

Carrie, heb jij ook zo een moeite met de ochtenden of komt dat zelden voor. Zodra jij je weer ok voelt onderneem je dan dingen, hopelijk lukt je dat. Ben jij gestopt omdat het weer goed ging en dacht ik heb het niet meer nodig? Wat trigger jou dat je weer in deze situatie zit, ben je er gevoelig voor? Hou deze rust vast.

Carrie, dit is niet mijn eerste depressie, zodra er iets heftigs gebeurd of ik word door iets of iemand getriggerd, ben ik er gevoelig voor. Een jaar of 15 geleden ben ik opgenomen geweest, voor een week of 4, ik mocht in de weekenden naar huis. En hoe raar dit misschien ook klink, die 4 weken was een van de beste beslissingen in mijn leven. Ik kan er zo een aantal jaren geen last van hebben, in die zin dat ik er iets beter mee kan omgaan. Maar in een goede periode dan ben ik net een sneltrein dan wil ik niks missen en ben dan vaak weg veel afspraken, uitjes, weekenden weg, etentjes, vrijwilligerswerk maar ook zorgzaam voor mensen, want dan sta ik in mijn kracht. Maar heb dan wel ergens ver weggestopt de gedachte Het gaat te goed!

Voor iedereen een goede rustig weekend :hug:

Nu The masked singer, even verstand op nul. De avonden zijn vaak wat prettiger, dan hoef ik niks.
Ik ga het morgen even goed lezen en reageren.

Het gaat nu redelijk. Ik weet niet wat het was vandaag maar er kwam niks uit en ik was heel gespannen.
Uiteindelijk wel wat huishouden gedaan.
De huisarts wil nog een paar weken wachten hoe het dan gaat en daar sta ik wel achter. Als ophogen niet hoeft dan liever niet. Dat zei de ha ook.
Terug van weggeweest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven