Moeite hebben met oogcontact

17-01-2018 23:03 81 berichten
Ik kreeg zonet weer van iemand te horen dat ik mensen amper in de ogen kijk. Ik maak inderdaad heel weinig oogcontact en merk dat anderen veel vaker oogcontact zoeken dan ik tijdens een gesprek. Ik weet niet echt waaraan dat ligt. Het is niet dat ik autistisch of sociaal beperkt ben. Ik ben ook niet echt verlegen (behalve misschien bij volstrekt vreemden), wel heel introvert.

Is dat iets dat bij introversie hoort? Ik vind het best ongemakkelijk omdat het meerdere mensen al is opgevallen. Ik heb dit bij iedereen, ook bij vrienden, familie...
Alle reacties Link kopieren
Nog 1 dingetje: Autisme is in principe ook gewoon een persoonskenmerk. Je bent neurologisch wat anders 'bedraad' dan de meeste andere mensen. Het wordt pas een officiele stoornis als je er veel problemen door krijgt.
.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 00:25
Oooh zo, nee prima joh. Ik dacht even dat ik iets verkeerd zei!! Ik kan me ook behoorlijk in het onderwerp vastbijten hoor, dan raak je inderdaad overprikkeld. Nou slaap lekker dan maar :) En wie weet komen we er later nog op terug!
:rose:
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
18-01-2018 00:27
Nog 1 dingetje: Autisme is in principe ook gewoon een persoonskenmerk. Je bent neurologisch wat anders 'bedraad' dan de meeste andere mensen. Het wordt pas een officiele stoornis als je er veel problemen door krijgt.
Dat is natuurlijk zeker waar. Maar de " vele problemen" daar gaat het juist om, dat onderscheid zich van de 'norm' . Bijna iedereen heeft autistische kenmerken bijvoorbeeld, maar wanneer je er een x aantal hebt is er sprake van een stoornis. Maar goed, dat weet jij ook natuurlijk. Maar vandaar dat ik benadrukte dat hoogsensitiviteit dus geen stoornis is. En dat dus wel een verschil is. Maar ook daar kan je natuurlijk last van ondervinden.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-01-2018 23:27
Er zijn wetenschappers die 'hoogsensitief' een eufemisme vinden voor een autistische stoornis.
Misschien ben je wel (wat) autistisch maar heb je een verkeerd/stereotiep beeld van ass?
Ik heb wel een ass diagnose maar weer geen moeite met mensen aankijken :-D
Dit. Exact.

Het feit dat er even expliciet bij vermeld wordt dat iemand niet autistisch is betekent eigenlijk al dat daar een bepaald beeld van bestaat, want ik geloof nooit dat al die mensen die dat vermelden daadwerkelijk onderzocht zijn op autisme, dus weten ze helemaal niet of ze dat niet hebben.

Daarnaast is moeite met oogcontact helemaal niet iets waar alle autisten last van hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
17-01-2018 23:32
Hoofsensitiviteit en autisme kunnen hoogstwaarschijnlijk niet samen voorkomen. Tenminste dat lijkt mij heel sterk. Als autist ben je vaak wel gevoelig voor prikkels, dat wel. Maar mensen die hoogsensitief zijn voelen dingen altijd heel goed aan, en dat is bij autisme het tegenovergestelde.
En nog zo'n vooroordeel.

Mensen die zichzelf hoogsensitief noemen denken dat ze alles heel goed aanvoelen, maar mijn ervaring is dat daar heel veel invullen-voor-anderen bij zit en dat die hooggevoeligheid zeer vergelijkbaar is met de overgevoeligheid van autisten.

Autisten kunnen ook van alles aanvoelen trouwens, alleen kunnen ze dat vervolgens lastig verwerken en er daardoor vaak niet adequaat op reageren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Om terug te komen op oogcontact, ik kijk blijkbaar mensen heel doordringend aan volgens mijn man en moet juist bewust wegkijken af en toe. Mensen die me niet aankijken hou ik niet van.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 00:49
Dat is natuurlijk zeker waar. Maar de " vele problemen" daar gaat het juist om, dat onderscheid zich van de 'norm' . Bijna iedereen heeft autistische kenmerken bijvoorbeeld, maar wanneer je er een x aantal hebt is er sprake van een stoornis. Maar goed, dat weet jij ook natuurlijk. Maar vandaar dat ik benadrukte dat hoogsensitiviteit dus geen stoornis is. En dat dus wel een verschil is. Maar ook daar kan je natuurlijk last van ondervinden.
Hoogsensitiviteit is geen stoornis omdat het niet in de DSM5 staat.
Ik gok dat het zomaar in de DSM6 kan staan en dan is het ineens wel een stoornis.

Ik ben voor bepaalde zintuigen overgevoelig (omdat ik een hekel heb aan de term hooggevoelig, maar zo zou ik het dus ook kunnen noemen) en voor andere ondergevoelig.
Mensen die zichzelf hooggevoelig noemen zijn ook vaak gevoelig voor een aantal zintuigen en leggen daar de nadruk op, maar meestal zijn ze niet overgevoelig voor alle zintuigen.

Nou heb ik eigenlijk uitsluitend negatieve ervaringen met mensen die zichzelf hooggevoelig noemen (en ik heb er aardig wat in mijn omgeving), omdat mijn ervaring is dat ze dan mss wel van alles van mensen aanvoelen (waar volgens mij dan ook nog eens heel veel eigen invulling bij komt), maar ze zijn zonder uitzondering niet bereid en/of in staat om vervolgens rekening te houden met de gevoelens van die ander.
En dát klinkt toch wel erg autistisch.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ze kijken niet naar je puistjes of alles wat jij raar aan jezelf vindt (want daardoor kijk jij niet in de richting waar het geluid vandaan komt) want ze zijn vooral bezig met wat ze zelf zeggen en doen en helemaal niet met jou.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vertoon voor de rest geen tekenen van autisme dus daar ligt het simpelweg niet aan. Ik ben overigens hoogsensitief geworden na een zware hersenoperatie.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
18-01-2018 10:37
Ik vertoon voor de rest geen tekenen van autisme dus daar ligt het simpelweg niet aan. Ik ben overigens hoogsensitief geworden na een zware hersenoperatie.
Moeite met oogcontact is ook nier per se een teken van autisme.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 10:40
Moeite met oogcontact is ook nier per se een teken van autisme.
Hoogsensitiviteit is dat eerder 😁.
Autisme hoeft overigens ook niet aangeboren te zijn. (Omdat dat nu ook aangevoerd wordt.)
Ik zeg niet dat je een ass hebt, maar je redenen om aan te nemen dat dat niet zo is, zijn niet echt sluitend.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het probleem TO. Bij mij komt het doordat ik oogcontact heel intens vind. Ik ben ook hooggevoelig en ik merk dat ik met oogcontact nog meer 'naar de ander gezogen word'. Dit klinkt natuurlijk weer vaag, maar eigenlijk is weinig contact voor mij een manier om me niet zo te laten overspoelen door gevoel waar ik op dat moment niet zoveel mee kan. Ik vind het overigens wel makkelijker als er meer afstand zit tussen een persoon en mijzelf. Dan is aankijken minder intens.
Alle reacties Link kopieren
Relaxingatthelake schreef:
18-01-2018 11:02
Ik herken het probleem TO. Bij mij komt het doordat ik oogcontact heel intens vind. Ik ben ook hooggevoelig en ik merk dat ik met oogcontact nog meer 'naar de ander gezogen word'. Dit klinkt natuurlijk weer vaag, maar eigenlijk is weinig contact voor mij een manier om me niet zo te laten overspoelen door gevoel waar ik op dat moment niet zoveel mee kan. Ik vind het overigens wel makkelijker als er meer afstand zit tussen een persoon en mijzelf. Dan is aankijken minder intens.
Dit is ongeveer exact de uitleg die gegeven wordt over waarom autisten soms moeite hebben met oogcontact: het overspoeld worden door de prikkels die ermee gepaard gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
impala schreef:
17-01-2018 23:27
Er zijn wetenschappers die 'hoogsensitief' een eufemisme vinden voor een autistische stoornis.
Misschien ben je wel (wat) autistisch maar heb je een verkeerd/stereotiep beeld van ass?
Ik heb wel een ass diagnose maar weer geen moeite met mensen aankijken :-D
Dit was ook mijn eerste gedachte, vooral omdat autisme bij vrouwen zich doorgaans anders uit dan bij mannen, en hier pas de laatste jaren aandacht voor is.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 06:41
En nog zo'n vooroordeel.

Mensen die zichzelf hoogsensitief noemen denken dat ze alles heel goed aanvoelen, maar mijn ervaring is dat daar heel veel invullen-voor-anderen bij zit en dat die hooggevoeligheid zeer vergelijkbaar is met de overgevoeligheid van autisten.

Autisten kunnen ook van alles aanvoelen trouwens, alleen kunnen ze dat vervolgens lastig verwerken en er daardoor vaak niet adequaat op reageren.
Luister, ik heb het al een aantal keer herhaalt, maar nee ik heb geen vooroordelen over autisme aangezien ik zelf vrouw ben en autisme heb, dus ik weet hoe de maatschappij tegen autisme aankijkt en dat dit vooral bij vrouwen totaal niet overeen komt met het beeld wat er van is.

Maar dat betekend niet dat ik alles wat ik lees ovet autisme gelijk geloof, nogmaals ik vind het zeer interessant als jullie betrouwbare info hebben waar iets staat over hoogsensitiviteit en autisme. Die combinatie daarvan dus. Want nee ik heb niet beweerd dat daar geen overlap in zit, want die is er wel, maar is er ook een groot verschil.

Maar alsnog snap ik je bericht niet helemaal. Want wat je eigenlijk zegt is dat mensen denken dat ze hooggevoelig zijn omdat ze dingen denken te kunnen aanvoelen maar eigenlijk is dat meer invulling, dat klopt zeker en dat is denk ik mede de reden dat mensen met autisme vaak onterecht de term hoogsensitiviteit krijgen. Dus dan zijn we het toch eigenlijk gewoon met elkaar eens? Alleen heb jij het anders verwoord?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 06:52
Hoogsensitiviteit is geen stoornis omdat het niet in de DSM5 staat.
Ik gok dat het zomaar in de DSM6 kan staan en dan is het ineens wel een stoornis.

Ik ben voor bepaalde zintuigen overgevoelig (omdat ik een hekel heb aan de term hooggevoelig, maar zo zou ik het dus ook kunnen noemen) en voor andere ondergevoelig.
Mensen die zichzelf hooggevoelig noemen zijn ook vaak gevoelig voor een aantal zintuigen en leggen daar de nadruk op, maar meestal zijn ze niet overgevoelig voor alle zintuigen.

Nou heb ik eigenlijk uitsluitend negatieve ervaringen met mensen die zichzelf hooggevoelig noemen (en ik heb er aardig wat in mijn omgeving), omdat mijn ervaring is dat ze dan mss wel van alles van mensen aanvoelen (waar volgens mij dan ook nog eens heel veel eigen invulling bij komt), maar ze zijn zonder uitzondering niet bereid en/of in staat om vervolgens rekening te houden met de gevoelens van die ander.
En dát klinkt toch wel erg autistisch.
Ja maar dat is toch ook precies wat ik ook bedoel... Die mensen waar jij het over hebt noemen zichzelf hoogsensitief, denken dat ze dat zijn omdat ze waarschijnlijk te weinig weten van autisme en daarom denken dat ze dat niet kunnen hebben. Dus word het verward met elkaar ...
Alle reacties Link kopieren
Dit is wat is bedoelde als het aankomt op autisme bij vrouwen en hoogsensitiviteit ( het verschil dus). Maar als er inmiddels vernieuwde informatie is ben ik natuurlijk benieuwd.

http://www.autsider.net/nl/Levenmetauti ... e-hsp.html
Alle reacties Link kopieren
missdory schreef:
17-01-2018 23:06
Ik herken het wel. Kijk mensen ook niet graag lang in de ogen.
Ik ook niet. Niet iedereen is hetzelfde toch?
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
17-01-2018 23:32
Hoofsensitiviteit en autisme kunnen hoogstwaarschijnlijk niet samen voorkomen. Tenminste dat lijkt mij heel sterk. Als autist ben je vaak wel gevoelig voor prikkels, dat wel. Maar mensen die hoogsensitief zijn voelen dingen altijd heel goed aan, en dat is bij autisme het tegenovergestelde.
Maar bij beide ben je meestal erg gevoelig voor prikkels :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
18-01-2018 15:38
Maar bij beide ben je meestal erg gevoelig voor prikkels :lightbulb:
Jaa dat sowieso!! Dat is zeker een groot overlap tussen die twee. Hoewel je bij autisme ook juist ondergevoelig kan zijn voor bepaalde prikkels. Dat verschilt per persoon.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
18-01-2018 10:51
Hoogsensitiviteit is dat eerder 😁.
Autisme hoeft overigens ook niet aangeboren te zijn. (Omdat dat nu ook aangevoerd wordt.)
Ik zeg niet dat je een ass hebt, maar je redenen om aan te nemen dat dat niet zo is, zijn niet echt sluitend.
Autisme niet aangeboren? Zeker wel. Het is een ontwikkelingsstoornis die onstaat bij de aanleg van je hersenen. Het kan wel later tot uiting komen, maar in de aanleg is het wel of niet aanwezig en niet iets wat zomaar ontstaat. Moeite met oogcontact hoeft niet direct op autisme te wijzen uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
18-01-2018 15:42
Autisme niet aangeboren? Zeker wel. Het is een ontwikkelingsstoornis die onstaat bij de aanleg van je hersenen. Het kan wel later tot uiting komen, maar in de aanleg is het wel of niet aanwezig en niet iets wat zomaar ontstaat. Moeite met oogcontact hoeft niet direct op autisme te wijzen uiteraard.
Inderdaad .... :worship:
Ghost79 schreef:
18-01-2018 15:42
Autisme niet aangeboren? Zeker wel. Het is een ontwikkelingsstoornis die onstaat bij de aanleg van je hersenen. Het kan wel later tot uiting komen, maar in de aanleg is het wel of niet aanwezig en niet iets wat zomaar ontstaat. Moeite met oogcontact hoeft niet direct op autisme te wijzen uiteraard.

Heel goed: de aanleg is vanaf de geboorte aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 15:22
Ja maar dat is toch ook precies wat ik ook bedoel... Die mensen waar jij het over hebt noemen zichzelf hoogsensitief, denken dat ze dat zijn omdat ze waarschijnlijk te weinig weten van autisme en daarom denken dat ze dat niet kunnen hebben. Dus word het verward met elkaar ...
In je eerste post in dit topic schreef jij dat hoogsensitief en autisme niet samen kunnen voorkomen, omdat autisten juist niet van alles aanvoelen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Of heb ik die eerste post van jou dan verkeerd begrepen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
18-01-2018 15:42
Autisme niet aangeboren? Zeker wel. Het is een ontwikkelingsstoornis die onstaat bij de aanleg van je hersenen. Het kan wel later tot uiting komen, maar in de aanleg is het wel of niet aanwezig en niet iets wat zomaar ontstaat. Moeite met oogcontact hoeft niet direct op autisme te wijzen uiteraard.
Ze weten eigenlijk helemaal niet of en hoe de hersenen bij autisten anders zijn aangelegd. Dus ook niet zeker of dat aangeboren is.
Het is niet volgens alles wat je erover hoort, maar ik denk idd dat het best mogelijk zou kunnen zijn dat autisme zich bijv pas na de geboorte ontwikkelt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven