Moeite hebben met oogcontact

17-01-2018 23:03 81 berichten
Ik kreeg zonet weer van iemand te horen dat ik mensen amper in de ogen kijk. Ik maak inderdaad heel weinig oogcontact en merk dat anderen veel vaker oogcontact zoeken dan ik tijdens een gesprek. Ik weet niet echt waaraan dat ligt. Het is niet dat ik autistisch of sociaal beperkt ben. Ik ben ook niet echt verlegen (behalve misschien bij volstrekt vreemden), wel heel introvert.

Is dat iets dat bij introversie hoort? Ik vind het best ongemakkelijk omdat het meerdere mensen al is opgevallen. Ik heb dit bij iedereen, ook bij vrienden, familie...
Bloody_Mary schreef:
18-01-2018 21:00
Ik vind het een beetje jammer dat de discussie nu gaat over autisme versus hoogsensitiviteit en dat sommigen aannames presenteren als waarheden. Er is geen bewijs dat hoogsensitivteit bestaat, maar ook helemaal geen bewijs dat het niét bestaat. Mijn epilepsie wordt uitgelokt door een teveel aan prikkels, ik voel heel goed aan hoe mijn zintuigen in grote mensenmassa's langs alle kanten gebombardeerd worden, daar heb ik heus geen arts voor nodig die er een officiële term op plakt.

Ik was niet echt op zoek naar deze discussie en heb over autisme ook verder niks relevants toe te voegen, vandaar dat ik me er wat van tussen hou.
Dat begrijp ik wel dat je die discussie niet bedoelde.
Er hebben ook mensen gericht gereageerd cq hun eigen ervaringen gedeeld mbt moeite hebben met oogcontact en daar reageer je ook niet op, dat vind ik jammer aangezien je er een topic over opent. Blijkbaar wil je er dus wel over praten. Je kan toch ook de reacties negeren / eruit filteren waar je niks mee kunt?
Ah ja tuurlijk, heb je een punt :)

Ik voel er niet zo erg veel herkenning bij. Ik las dat iemand bv. zei dat ze niet graag mensen (lang) in de ogen kijkt omdat dat erg doordringend kan overkomen. Snap dat wel, maar ik ervaar dat niet echt. Het is me een raadsel waarom ik het vermijd eigenlijk. Vaak associeer ik erg veel waardoor als iemand iets zegt ik in mijn hoofd al veel verder zit dan de eigenlijke discussie, dan begin ik na te denken en zoek ik uiteraard geen oogcontact. Misschien moet ik het daar zoeken.

Morgen eens oefenen op mensen in de ogen staren op het werk. Die zullen raar opkijken xD
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
18-01-2018 20:25
Omdat het of topic gaat niet meer over oogcontact maar over de legitimiteit van hooggevoeligheid en het verschil met
Autisme en daar nogal lang over doorgegaan wordt vind ik. En dat vind ik vermoeiend, mag toch, en mag ik idd kiezen of ik al dan niet nog mee praat. Nu dus even wel nog.
Ik bedoelde verder idd meer hetgeen Solomio zei in haar post die hieronder ook gequote wordt en men benoemt dat hoogsensitieven worden gestigmatiseerd, zo kwam t namelijk ook op mij over.

En voor wat het waard is, wat ik daarstraks niet kon schrijven omdat mijn offline leven even de aandacht opeiste;
Bij mij is wel degelijk door een psycholoog vastgesteld dat ik
1. Geen autisme heb (ja, ben uitgebreid getest)
2. Geen andere persoonlijkheidsstoornis heb (ook daarop uitgebreid getest en de conclusie is dat ik
3. Hooggevoelig ben

Op papier.
Dit staat dus als zodanig in mijn medisch dossier. En dit was gewoon een 2e lijns gz psycholoog werkend binnen een grote regionale organisatie.
Ik besef overigens wel dat ik geluk heb gehad dat ik destijds medici trof die wel degelijk hooggevoeligheid onderkennen en die me oa hebben geleerd hoe ik daar beter mee om kan gaan.

Maar ga het alsjeblieft niet wegzetten als per definitie zelfbenoemde afwijking; dat is het namelijk niet altijd!

Overigens vind ik het jammer dat je zo stellig zegt; het staat niet in de DSM en dús vind ik dit en dit, máár als het er straks in staat heb ik niks gezegd.
Dat vind ik gewoon echt star, maar ik snap het wel want mensen willen graag een houvast en willen weten ‘hoe de dingen zijn’, houden niet van voorlopigheden.
Lees maar eens wat van John Dewey uit The Quest for Certainty, als je zin en tijd over hebt en niet bang bent voor taaie kost. Bijna een eeuw oud maar nog altijd actueel. Niet voor niets 1 van de grondleggers van de huidige moderne psychologie.


Toevoeging; jij VINDT persoonlijk dat hooggevoeligheid niet in verhouding staat tot autisme - ik vraag me af waarop je dat dan weer baseert, dat is wel degelijk mensen over 1 kam scheren en autisme per definitie ‘erger’ vinden - terwijl je toch nooit kunt bepalen of het erger of minder erg / moeilijk / wat dan ook is?!
Of ben jij zelf beiden? En ken jij alle ins en outs van beide afwijkingen?
Ik denk het niet, anders zou je dit niet met stelligheid kunnen zeggen.
Dat rijtje wat je opsomt met punt 1,2 en 3 begrijp ik niet helemaal. Wat wil je daar precies mee zeggen? Ik geloof je namelijk gewoon hoor, als je zegt dat je hooggevoelig bent en verder geen autisme of persoonlijkheidsstoornis hebt. En een psycholoog kan dat bevestigen en dat is in jou geval blijkbaar ook gebeurd. Maar het ging ook niet op JOU persoonlijk. Maar over het algemeen. Want er zijn namelijk zat mensen die dat van zichzelf zeggen zonder daarvoor bij een psycholoog geweest te zijn. En dat was waar wij het over hadden. Dat het inmiddels een label is die mensen op zichzelf plakken zonder te weten hoe of wat, en daardoor dus eventueel ook met autisme verward kan worden. En dat vind ik zonde voor mensen zoals jij die er echt last van hebben. Meer niet eigenlijk.

Maarja je mag mij star vinden, het is gewoon mijn mening ;)

En nee ik heb alleen autisme, en als je mijn eerdere berichten leest zie je ook dat ik niet geloof in de combinatie van HSP en autisme. Vandaar mijn linkje op bladzijde 2.

Maar dank voor de leestip, je bent de eerste die dat doet.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 18:44
Misschien moet je even hierboven lezen want daar staat beter uitgelegd wat we wél daarmee bedoelde.
Ik had alles gelezen, het ging mij, zoals hobbelster ook al zei, om het stigmatiseren. Alsof alle HSP'ers het gewoon een interessant etiketje vinden. En wie is "we"? Ik reageerde op Solomio
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
19-01-2018 09:24
Ik had alles gelezen, het ging mij, zoals hobbelster ook al zei, om het stigmatiseren. Alsof alle HSP'ers het gewoon een interessant etiketje vinden. En wie is "we"? Ik reageerde op Solomio
Oh, ja ik had het idee dat solomio en ik het later met elkaar eens waren, toen het dus nogmaals is uitgelegd hoe het wel bedoelt is. Als je dat goed had gelezen had je deze conclusie sowieso niet getrokken want niemand heeft iets gezegd over "alle HSP'ers". Er is volgens mij niemand die dit niet serieus neemt. Alleen gaat het erom dat iedereen dat etiket zomaar kan gebruiken. Dat betekent niet dat iedereen dat doet natuurlijk.
Ik heb er ns op gelet tijdens de lunch met collega. Bevindingen:

- collega zocht ruw geschat zo'n 30% keer vaker oogcontact
- tijdens het gesprek had ik niet echt moeite met oogcontact, we keken elkaar even vaak aan
- als het ff stil viel (omdat 1 van ons nadacht over het onderwerp of gewoon einde onderwerp) dan zocht hij aanzienlijk vaker oogcontact. Ik vond het ongemakkelijk om oogcontact te maken zonder dat we aan het praten waren. Ik zie er ook het nut niet van in om dan elkaar te zitten aankijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven