Moeite om mijzelf te zijn rondom anderen

24-04-2024 12:28 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals de titel al zegt, ik heb moeite om mijzelf te zijn rondom mensen. Ik ervaar vrijwel altijd spanning op een of andere manier en het voelt alsof ik een enorme druk ervaar om aan sociale standaarden te voldoen. Over het algemeen voel ik mij het comfortabelst wanneer ik alleen ben, maar ik wil wel graag (regelmatig) onder de mensen zijn!
Deze spanning ervaar ik rondom iedereen, of het nou familie, vrienden of wie dan ook is. Het vervelendste vind ik nog wel dat ik dit ook rondom mijn vriend ervaar. We zijn nu een halfjaar samen en beginnen steeds meer tijd samen door te brengen, waardoor deze spanning ook steeds meer zijn tol op mij begint te eisen. Hij is echt een schat van een persoon en een goede partner, maar het blijft voelen alsof ik een masker op moet houden. Het idee van ergens in de toekomst samenwonen vliegt mij dan ook enorm aan omdat die spanning echt zijn tol begint te eisen als we veel tijd samen spenderen.

Ik heb voorheen vrij wat therapie gehad om aan mijzelf te werken, maar het voelt nu alsof ik niet veel baat bij therapie meer heb...
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er tijdens de therapie ingegaan op de sociale angst? Is er een diagnose gesteld geworden?
Ik ben namelijk bekend met bovenstaande en het feit dat je dit ook rondom je innerlijke kring ervaart, maakt dat het wel ernstig klinkt..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook, alleen niet bij mijn meest innerlijke kring. Dus zeker niet bij mijn vriend, maar goed, we wonen dan ook al een aantal jaar samen. Dus dit zou over moeten gaan als het goed is, naarmate je elkaar langer kent.

Bij anderen heb ik het wel. Als ik echt mezelf zou zijn zou ik namelijk niet echt een heel aangenaam persoon zijn, dus ik moet ook altijd een masker op hebben om nog een beetje leuk gevonden te worden naar mijn idee. Maar waarom ik dat blijkbaar zo belangrijk vind weet ik ook niet helemaal.
mijniebelle wijzigde dit bericht op 24-04-2024 12:41
0.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is voor jou jezelf zijn? Je op een bepaalde manier gedragen? Voor bepaalde meningen uitkomen, of over bepaalde onderwerpen praten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer is dat begonnen? Had je het als kind ook al?
Waren je ouders kritisch en streng vroeger?
En werk je? Beinvloedt het je werk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je destijds in therapie oefeningen meegekregen?

Ik ben ook benieuwd op welke manier je niet jezelf bent bij anderen. Niet laten zien wat je voelt en vindt? Of is het meer een gevoel, alsof je constant in de schijnwerpers staat en iedereen je zit te beoordelen?

Waar ben je bang voor dat er zal gebeuren als je wel jezelf bent?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Een betere therapeut zoeken en dit probleem aankaarten
sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een aandoening zoals autisme of adhd?

Of heb je misschien de verkeerde mensen om je heen? Niet dat deze mensen vervelende mensen zijn maar gewoon niet jouw soort mensen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je niet jezelf bent, wie ben je dan wel? Het is een mythe dat we onszelf niet zijn. Je gespannen zelf is net zo goed je echte zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is je vraag precies?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er sowieso iemand in je leven bij wie je jezelf helemaal durft te zijn?

In vorige topics lees ik bindingsangst, dat je Liefdesbang hebt gelezen, et cetera maar als je weer tegen hetzelfde blijft aanlopen, is het m.i. de moeite waard om toch weer goed te investeren in therapie.
Heb je exposuretherapie gehad?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd moeite met de term "mezelf zijn" , als jij jezelf niet bent, wie ben je dan? Met andere woorden, dit ben jij dus ook gewoon. Wellicht niet de meest relaxte kant van jezelf maar wel gewoon jij.
Ga lekker niet samenwonen zou mijn tip zijn, blijf op jezelf en latten, als jij op die manier op je best bent.

En vertel je vriend hoe je je voelt als je dat nog niet gedaan hebt, dat haalt de zwaarte eraf.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
24-04-2024 15:34
Ik heb altijd moeite met de term "mezelf zijn" , als jij jezelf niet bent, wie ben je dan? Met andere woorden, dit ben jij dus ook gewoon. Wellicht niet de meest relaxte kant van jezelf maar wel gewoon jij.
Ga lekker niet samenwonen zou mijn tip zijn, blijf op jezelf en latten, als jij op die manier op je best bent.

En vertel je vriend hoe je je voelt als je dat nog niet gedaan hebt, dat haalt de zwaarte eraf.
Mensen die bijvoorbeeld een periode depressief zijn, voelen zich meestal niet zichzelf. Er hangt een dikke sluier om de wereld heen en ze herkennen zichzelf niet terug. Iemand die normaal gesproken vrolijk, optimistisch en ambitieus is, kan veranderen in een passief, negatief en cynisch persoon die nergens zin in heeft. Ik zie dit als een ziektebeeld, niet als de persoon zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
24-04-2024 15:44
Mensen die bijvoorbeeld een periode depressief zijn, voelen zich meestal niet zichzelf. Er hangt een dikke sluier om de wereld heen en ze herkennen zichzelf niet terug. Iemand die normaal gesproken vrolijk, optimistisch en ambitieus is, kan veranderen in een passief, negatief en cynisch persoon die nergens zin in heeft. Ik zie dit als een ziektebeeld, niet als de persoon zelf.
Dan ben je in mijn optiek nog steeds je(zieke)zelf.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bedoel je dan met “jezelf zijn”? Wat houd je dan allemaal in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is je vraag, ik wil me meer relaxed en minder geblokkeerd voelen in bijzijn van anderen? Ik wil minder spanning voelen?

Ben je bang voor afwijzing door anderen? Dat er iets mis gaat als je niet meer op je hoede bent? Heb je deze spanning al van jongs af aan?
.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven