Moet je persee last hebben van seksueel misbruik?

25-03-2020 14:58 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onder behandeling bij een psycholoog, voor een fobie.
Nou kwam laatst seksueel misbruik ter sprake. Ik heb aangegeven hier geen trauma van te hebben en hier nooit aan terug te denken, toch stelt hij EMDR voor.
Ik zou niet weten wat ik tijdens zo een sessie moet vertellen want mijn herinneringen zijn vaag.

Meer mensen die in de jeugd iets mee hebben gemaakt maar hier voor hun eigen gevoel geen last meer van hebben?
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
26-03-2020 20:04
Ik denk dat het wel aan de situatie ligt. Bij sommige mensen zou er echt wel een onveilige situatie kunnen onstaan mocht bijvoorbeeld de verbinding wegvallen. Ik zou zelf geen emdr via beeldbellen willen doen in ieder geval en denk ook niet dat het verantwoord zou zijn als je nog niet weet hoe iemand reageert op emdr.
Klopt, maar in dit topic ging het over een al lopend EMDR traject.
Alle reacties Link kopieren
De emdr loopt helemaal nog niet...
Even een webinar volgen en dan over op video emdr? Sorry hoor. Wat een slechte zorg en prutserij. Als mijn psychiater dat zou voorstellen, wat overigens nooit zou gebeuren dan zou ik mijn behandeling direct stopzetten en een klacht indienen.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
26-03-2020 21:54
De emdr loopt helemaal nog niet...
Even een webinar volgen en dan over op video emdr? Sorry hoor. Wat een slechte zorg en prutserij. Als mijn psychiater dat zou voorstellen, wat overigens nooit zou gebeuren dan zou ik mijn behandeling direct stopzetten en een klacht indienen.
Nee het was een reactie van iemand in dit topic die de EMDR via beeldbellen ging voort zetten, niet to.
En dat heeft overigens niets met slechte zorg en prutserij te maken, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ieder z'n ding . Ik zeg run forest run. er zijn veel te veel mensen die denken dat ze emdr kunnen toepassen en vervolgens enorme schade aanrichten.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_390468 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 03:12
Reden: Nrv
98.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
26-03-2020 22:23
Ieder z'n ding . Ik zeg run forest run. er zijn veel te veel mensen die denken dat ze emdr kunnen toepassen en vervolgens enorme schade aanrichten.

Ik werk bij een erkende GGZ met erkende, goed opgeleide en betrokken therapeuten. Je kunt zelf kiezen waar je behandeld wordt. Dat we bereid zijn in deze tijd nieuwe manieren te zoeken om het proces van onze cliënten voort te zetten maakt ons geen prutsers of slechte zorgverleners. We gaan onze schematherapie groepen bijvoorbeeld ook proberen online voort te zetten. Het zal anders zijn dan IRL, maar onze cliënten zijn vooral blij dat we iets blijven aanbieden. Ik vind jouw opmerking die je eerder maakte eigenlijk echt rot en kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
Dat mag je vinden. Ik vind mensen met een psychische ziekte niet een groep om mee te experimenteren, zeker nu niet.
En ik vind dat elke zorgverlener nu extra zorgvuldig naar zijn eigen handelen moet kijken. Dit is niet een situatie van, baadt het niet dan schaadt het niet... In tegendeel waarschijnlijk.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
27-03-2020 11:01
Dat mag je vinden. Ik vind mensen met een psychische ziekte niet een groep om mee te experimenteren, zeker nu niet.
En ik vind dat elke zorgverlener nu extra zorgvuldig naar zijn eigen handelen moet kijken. Dit is niet een situatie van, baadt het niet dan schaadt het niet... In tegendeel waarschijnlijk.
We zijn zorgvuldig en we hebben het belang van onze cliënten als hoogste prioriteit. Mensen weken lang niets aanbieden terwijl ze middenin een belangrijk veranderproces zitten, schatten wij in als vele malen schadelijker. Daarbij hebben velen van hen ook erg veel last van deze crisis. Zij krijgen 6 contacten per week, telefonisch en online, individueel en in groepsverband. Dit heeft met experimenteren niks te maken. Jammer dat je zo'n negatieve en bevooroordeelde kijk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik niet... Prima als mensen gebeld worden of video bellen. Goed juist als er wat vaker contact is via de weg nu. Maar specifieke behandelingen geven die normaal gesproken face tot face gaan en nu dan maar via deze weg door moeten gaan terwijl het effect niet duidelijk is dat vind ik wel kwalijk. Dus EMDR of groeps schematherapie vind ik niet kunnen zo.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Het effect van deze behandeling is al lang duidelijk en daar verandert het medium dat je daarvoor gebruikt niet zoveel aan, dat het van een werkzame methode ineens schadelijk of ineffectief wordt.
En ja, dat is onderzocht.
Maar goed, jij hebt je ideeen en die zijn helder. Ik denk dat we het niet eens gaan worden, dus let's agree to disagree.
Fijne dag, geniet van de zon.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
27-03-2020 08:56
Ik werk bij een erkende GGZ met erkende, goed opgeleide en betrokken therapeuten. Je kunt zelf kiezen waar je behandeld wordt. Dat we bereid zijn in deze tijd nieuwe manieren te zoeken om het proces van onze cliënten voort te zetten maakt ons geen prutsers of slechte zorgverleners. We gaan onze schematherapie groepen bijvoorbeeld ook proberen online voort te zetten. Het zal anders zijn dan IRL, maar onze cliënten zijn vooral blij dat we iets blijven aanbieden. Ik vind jouw opmerking die je eerder maakte eigenlijk echt rot en kort door de bocht.
Dan weet jij vast het antwoord op mijn vraag, of het ook gewoon zo kan zijn dat je geen last meer hebt van seksueel misbruik
Kan het niet zijn dat je gewoon ermee hebt proberen te leven? Er niet meer aan denkt en zo wegstopt? Zelf kun je heel veel manieren vinden om er niet aan te denken en voor problemen een andere oorzaak probeert te zoeken? Seksueel misbruik is iets was ontzettend veel schade brengt aan je persoon en wie je bent. Het komt dichtbij en je krijgt met iets te maken wat je niet wilt.
Ik wil ermee zeggen, probeer je leven te spiegelen en probeer erachter te komen of het je nog handelingen doet dat voortkomt uit angst.
Alle reacties Link kopieren
Pennydehorse schreef:
27-03-2020 16:56
Dan weet jij vast het antwoord op mijn vraag, of het ook gewoon zo kan zijn dat je geen last meer hebt van seksueel misbruik
Je loopt bij een psycholoog voor een fobie. Een fobie is een angst voor iets waarvoor je eigenlijk geen onredelijk hoge angst zou hoeven te hebben. Houdt je fobie verband met een fundamentele angst om niet geholpen te mogen worden, om achtergelaten te worden of om niet op mensen te durven vertrouwen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Pennydehorse schreef:
27-03-2020 16:56
Dan weet jij vast het antwoord op mijn vraag, of het ook gewoon zo kan zijn dat je geen last meer hebt van seksueel misbruik
Ik weet natuurlijk niet wat je hebt meegemaakt. Hoeveel last je van misbruik hebt hangt af van veel factoren. Dus dat is zo niet te zeggen. Maar over het algemeen is het wel een heel beschadigende ervaring waar je zeker ook onbewust veel last van kunt hebben. Blijkbaar heeft jouw psycholoog het idee dat dit bij jou het geval.is.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
27-03-2020 19:14
Je loopt bij een psycholoog voor een fobie. Een fobie is een angst voor iets waarvoor je eigenlijk geen onredelijk hoge angst zou hoeven te hebben. Houdt je fobie verband met een fundamentele angst om niet geholpen te mogen worden, om achtergelaten te worden of om niet op mensen te durven vertrouwen?
Een sociale fobie, bang om afgewezen te worden
Wat naar. Ik zeg niet het heeft er wel of niet mee te maken,, maar vanuit mijn eigen ervaring had ik wel ik dat ik steeds bevestiging zocht voor wie ik was, omdat ik mezelf niet zag als volwaardig persoon. Dat heb ik nog steeds, nog voel ik diep weggestopt het gevoel dat ik minder waard ben, doordat je bent geschaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven