natuurlijke anti-depressiva

13-08-2009 23:49 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, voor de draad ermee dames..

Ik twijfelde of dit bij gezondheid moest, maar toch maar bij Psyche.

Ik heb elk jaar vreselijke last van een winterdepressie.

(je zal denken tis nog zomer, maar kzie er alweer als een huis tegen aan.)

Mijn huisarts had dan al maar voorgesteld om in de winter AD te gaan slikken, maar dat weiger ik pertinent.

Ook heb ik geen zin om met lampen te gaan zitten kloten.

Ik heb wel eens St. Janskruid geslikt, maar gezien dit invloed kan hebben op je anticonceptie slik ik dit ook liever niet meer.

Ik zie op internet/ google door de bomen het bos niet meer, wat zijn goede natuurlijke antidepressiva? Het viva orakel weet hier vast een antwoord op!!!
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Ah, al veel reacties zie ik!

Ik ga inderdaad een wake up light aanschaffen, kijken wat dat scheelt.

Ik heb vorig jaar ook aanvullende vitaminen geslikt, ik meen b en d. (potjes staan op mijn werk, ik heb nog vakantie)



Heb gekeken naar de aanschaf van lichttherapie lampen, maar die zijn wel erg duur in aanschaf. misschien inderdaad eerst maar eens uitproberen in het ZH dan.



Het al dan wel of niet verslavend zijn van AD, geen idee. Maar voor mij waarschijnlijk wel, want ik raak nogal snel verslaafd. Bovendien zie ik zoiets als "laatste redmiddel". Wil dus eerst de andere mogelijkheden verkennen.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Paque,



Ben zelf al de helft van mijn leven (ben nu 34) in meerdere en mindere mate depressief. Heb daarvoor vroeger AD geslikt, maar reageerde daar slecht op. Het afgelopen jaar is het heel slecht gegaan en moest eigenlijk aan de AD. En dat wilde ik niet. En nee, niet omdat het met mijn depressie wel meeviel, maar gewoon omdat ik die synthetische troep niet wil en het bij mij toch niet/nauwelijks helpt.

Ik ben me gaan inlezen en gebruik sinds 2 maanden het plantaardige antidepressivum 5HTP. 5-HTP is afkomstig uit de zaadjes van de Griffonia simplicifolia plant. 5-HTP, of voluit 5-hydroxytryptofaan, is de voorloper van de neurotransmitter serotonine en maakt deze lichaamseigen stof ook zelf aan.

Ik moet erbij zeggen dat mijn depressies endogeen zijn, van lichamelijke aard en dus niet psychosociaal. Ik heb een tekort aan serotonine en de 5HTP vult dit aan.

Ben zelf erg tevreden over het middel. Er zitten geen bijwerkingen aan, anders dan dat ik beter slaap. Misschien is het ook wat voor jou? Als je vragen hebt, hoor ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
-
-
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiane04 schreef op 14 augustus 2009 @ 12:30:

Hallo Paque,



Ben zelf al de helft van mijn leven (ben nu 34) in meerdere en mindere mate depressief. Heb daarvoor vroeger AD geslikt, maar reageerde daar slecht op. Het afgelopen jaar is het heel slecht gegaan en moest eigenlijk aan de AD. En dat wilde ik niet. En nee, niet omdat het met mijn depressie wel meeviel, maar gewoon omdat ik die synthetische troep niet wil en het bij mij toch niet/nauwelijks helpt.

Ik ben me gaan inlezen en gebruik sinds 2 maanden het plantaardige antidepressivum 5HTP. 5-HTP is afkomstig uit de zaadjes van de Griffonia simplicifolia plant. 5-HTP, of voluit 5-hydroxytryptofaan, is de voorloper van de neurotransmitter serotonine en maakt deze lichaamseigen stof ook zelf aan.

Ik moet erbij zeggen dat mijn depressies endogeen zijn, van lichamelijke aard en dus niet psychosociaal. Ik heb een tekort aan serotonine en de 5HTP vult dit aan.

Ben zelf erg tevreden over het middel. Er zitten geen bijwerkingen aan, anders dan dat ik beter slaap. Misschien is het ook wat voor jou? Als je vragen hebt, hoor ik het wel.



Hoi!



Ben zelf ook al enige tijd research aan het doen naar dit middel, al kan ik niet echt een rechte lijn trekken, omdat ik er veel verschillende verhalen over lees(al dan wel het overgrote deel positief). Nu las ik ergens dat je dit niet lang achtereen mag slikken omdat er dan gewenning kan optreden. En je mag daarnaast ook bepaalde dingen niet of juist minder eten omdat er anders teveel serotinine naar je hersenen gaat oid? Ik heb zelf last van slecht (of juist niet) in slaap komen en het middel klinkt veelbelovend, alleen ben ik dus bang dat ik het niet lang mag slikken en ik na het stoppen weer terug bij af ben. Maar misschien ligt dat aan de dosering. Kun jij me hier meer over vertellen? Ik heb binnenkort een afspraak bij de huisarts, misschien weet zij hier ook wel wat van, maar toch, ben zo benieuwd!!
Alle reacties Link kopieren
wandelen dan nog maar een keer want over sporten/bewegen lees je blijkbaar heen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanZie schreef op 14 augustus 2009 @ 20:54:

wandelen dan nog maar een keer want over sporten/bewegen lees je blijkbaar heen.

en dit heel vakkundig



Nee ik lees daar niet overheen. Ja, zou kunnen inderdaad. zocht meer naar vitaminen/ kruiden e.d.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Paque, die wake up light van philips zie ik voor rond de 150 euro, daar heb je ook een lichttherapielamp voor.

Die laatste werkt tegen de winterdepressie. De eerste vergemakkelijkt het wakker worden.

Je zegt vreselijk last te hebben van winterdepressies, maar het één is geklooi of te duur, sporten lijkt me ook niet naar je zin (je laatste reactie), dat je niet direct aan de AD wilt, kan ik inkomen...

Krijg wel wat het idee dat het enerzijds verschrikkelijk is, maar het mag ook niet te veel moeite kosten om er iets aan te veranderen.



Ik hoop dat 2 weken voor de lamp zitten in het ziekenhuis je kunnen laten zien wat een verschil het kan maken. Neem lekker een boek of tijdschrift mee en meld je tijdig aan.

Succes, hoop dat deze winter beter voor je wordt.
Known to cause insanity in laboratory mice
Alle reacties Link kopieren
quote:Paque_in_Pink schreef op 14 augustus 2009 @ 22:37:

[...]

zocht meer naar vitaminen/ kruiden e.d.Dat zijn luie oplossingen. Hup pil in je mik en je denkt van alles af te zijn (dit overdrijf ik maar even). Er wordt natuurlijk ook wel iets van je verwacht. Google er eens op.
Alle reacties Link kopieren
Ja en dat bedoelde ik ook met mijn -inderdaad- beetje onaardige posting.



Hoe erg is het dan echt als je een lamp huren of kopen voor 150,- al te veel gedoe vindt. En je ook niet enthousiast bent met sporten.



En als je ook nog eens heel verkeerde informatie hebt over antidepressiva, die dus niet verslavend zijn en al helemaal niet 'vreselijk lekker'.



Echt, dit soort mensen zorgt ervoor dat de term 'depressie' aan inflatie onderhevig is.



Want iedereen die echt depressief is geweest, heeft er heel veel voor over om dat nooit meer mee te hoeven maken. Dat je midden in een depressie niets wilt en kunt en nergens een gat in ziet: OK.



Maar midden in de zomer een kruidenmiddeltje willen en verder geen enkele motivatie voor iets dat bewezen wel werkt?
quote:hiltje schreef op 15 augustus 2009 @ 17:55:

Ja en dat bedoelde ik ook met mijn -inderdaad- beetje onaardige posting.



Hoe erg is het dan echt als je een lamp huren of kopen voor 150,- al te veel gedoe vindt. En je ook niet enthousiast bent met sporten.



En als je ook nog eens heel verkeerde informatie hebt over antidepressiva, die dus niet verslavend zijn en al helemaal niet 'vreselijk lekker'.



Echt, dit soort mensen zorgt ervoor dat de term 'depressie' aan inflatie onderhevig is.



Want iedereen die echt depressief is geweest, heeft er heel veel voor over om dat nooit meer mee te hoeven maken. Dat je midden in een depressie niets wilt en kunt en nergens een gat in ziet: OK.



Maar midden in de zomer een kruidenmiddeltje willen en verder geen enkele motivatie voor iets dat bewezen wel werkt?





Ik ben het hier niet mee eens.



Gokken is lichamelijk ook niet verslavend. Maar psychisch kan het ontzéttend verslavend werken. Zo kan het dus ook met antidepressiva. Je kunt overal verslaafd aan raken. Zelfs aan sporten. DUs dat AD niet verslavend zijn kun je niet zomaar zeggen.
Tja tips? Jezelf lekker verwennen. Goed voor jezelf zorgen. Inderdaad de rust, regelmaat en reinheid die hier al werd genoemd.

Af en toe wat leuks voor jezelf kopen, en vooral onthouden, het wordt wel weer zomer.
Alle reacties Link kopieren
quote:shining schreef op 15 augustus 2009 @ 19:04:

Tja tips? Jezelf lekker verwennen. Goed voor jezelf zorgen. Inderdaad de rust, regelmaat en reinheid die hier al werd genoemd.

Af en toe wat leuks voor jezelf kopen, en vooral onthouden, het wordt wel weer zomer.Denk dat je dit stadium wel voorbij bent als je arts je AD voor wil schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Bewegen, bewegen, bewegen, zeer regelmatig buiten zijn (ja, ook al vriest het en zit je liever binnen), omega 3 nemen.

Lampen werken ook goed juist bij die winterdepressie, maar dat vind je geklooi..sint janskruid ook niet...tja....

AD zou ik ook niet zomaar mee beginnen. Ik zou eerst andere alternatieven zoeken. (er zijn trouwens wel onderzoeken gaande naar bepaalde antidepressiva over de lichamelijke verslaving ervan, er lopen ook enkele zaken tegen een bepaalde farmaceut. Bij sommige merken hebben ze wel degelijk vermoeden van verslaving).

Bovendien is en blijft het troep. Het is fijn dat het er is als je het echt nodig hebt (ik heb er mijn leven door terug gekregen), maar mensen slikken het veel en veel te snel vind ik. Het word maar te pas en te onpas voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 15 augustus 2009 @ 17:55:



Maar midden in de zomer een kruidenmiddeltje willen en verder geen enkele motivatie voor iets dat bewezen wel werkt?



Sint Janskruid is aardig op weg hoor. Er zijn steeds meer positieve geluiden over de antidepressieve werking in studies over dit kruid.



Bovendien werkt AD bewezen effectief bij ongeveer 50 tot 65% van de mensen (farmaceuten zelf beweren 60 -70% ongeveer) en dan het best bij mensen die ernstig depressief zijn. Normaal gaan producten met zo'n laag slagingspercentage niet eens de markt op. Het is ook erg placebo gevoelig.

Maar mensen geloven dit vaak niet. Het lijkt wel een heilig huisje.
Alle reacties Link kopieren
Equus bedankt voor de moeite maar bewegen heeft ze geen zin in.......
Alle reacties Link kopieren
quote:hanZie schreef op 15 augustus 2009 @ 22:14:

Equus bedankt voor de moeite maar bewegen heeft ze geen zin in.......Dat is geen excuus. Totaal niet zelfs. Kwestie van discipline en doorzetten. Makkelijk, gezond en kost niets (buiten bewegen, heb je meteen portie daglicht).
Alle reacties Link kopieren
ik wou even reageren op dat iemand zei dat je overal aan verslaafd kunt raken. Dat is op zich ook zo, maar het gaat altijd volgens dezelfde principes. Namelijk: er is een actie (bijv. gokken) en binnen zeer korte tijd resultaat (winnen/ verliezen). Je raakt verslaafd als je het prettige gevoel wat je ervaart linkt aan de actie die je kort ervoor hebt gedaan. Bij gokken en bijv seksverslavingen gaat het om denk ik adrenaline, ontstaan door het doen van die aktie, waardoor je je goed gaat voelen, bij coke en heroine is het de stof zelf wat je een zeer goed gevoel geeft kort na het gebruiken van dat spul.

Zelf ben ik aan het 'afkicken' van efexor en kan zeggen dat dat geen pretje is. Maar er is een heel verschil tussen verslaafd en lichamelijke gewenning. Dit is een lichamelijke toestand waardoor het even heel vervelend is, maar niet te vergelijken met de drang naar een sigaret bij het stoppen met roken. Ik denk geen moment aan oh lekker even weer een pil om me goed te voelen. Daarvoor is de actie- reactie niet snel genoeg aan elkaar gelinkt en zo werkt AD zoiezo niet.



Zo....dat wou ik even kwijt... :-)
Alle reacties Link kopieren
wat niet wil zeggen dat je door ' verslavingsgedrag' misschien zoiezo snel naar pillen grijpt ipv het op een andere manier te proberen en je daarom misschien nu niet te snel naar pillen wilt grijpen. Maar als dat zo is ben je op dezelfde manier bezig door te zoeken naar een kruid ipv sporten o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad als je echt depressief bent geweest dan beweeg je voortaan wel hoor......



Waarmee ik niet wil zeggen dat TO geen depressieve gevoelens heeft, maar op een minder diep niveau (ja....is een aanname). Ik heb tot heel lang ook geen AD willen slikken en toen zat ik al diep, maar was wel aan het sporten, buiten bezig zijn, goed eten etc etc. waar ik totaal geen zin in had of energie voor, maar goed dat heb je in een depressie
Alle reacties Link kopieren
quote:maasje schreef op 15 augustus 2009 @ 22:29:

Zelf ben ik aan het 'afkicken' van efexor en kan zeggen dat dat geen pretje is. Maar er is een heel verschil tussen verslaafd en lichamelijke gewenning. Dit is een lichamelijke toestand waardoor het even heel vervelend is, maar niet te vergelijken met de drang naar een sigaret bij het stoppen met roken. Ik denk geen moment aan oh lekker even weer een pil om me goed te voelen. Hoe voel je het verschil tussen lichamelijke gewenning en lichamelijke verslaving?



Zoals ik dat uit jouw verhaal opmaak duurt lichamelijke gewenning kort? (nou wat is kort bij het "afkicken" van AD, dat kan best een tijd duren)

En je verlangt niet naar een pil om je goed te voelen...maar is het niet verlangen naar die pil psychisch of lichamelijk? Of kun je die 2 systemen niet zo scherp scheiden? (in de zin dat het een het ander beïnvloedt)
Alle reacties Link kopieren
nou wat ik bij de efexor-afbouw merk zijn heel vervelende schokjes in mijn hoofd als ik geminderd heb. Deze schokjes zijn een paar keer per dag en bijv drie dagen lang en is dan over. Tot ik weer opnieuw verder afbouw. Duurt best lang dus....zei ik kort?

Maar de functie van wel weer een efexor innemen zou denk ik hetzelfde zijn als paracetamol bij hoofdpijn.

Psychische verslaving gaat veel dieper. Want al ben je lichamelijk van de heroine afgekickt, de hang naar die kick blijft. En op een zwak moment bezwijk je, neem je een shot en ben je weer terug bij af, ga je het vaker gebruiken en raak je weer lichamelijk verslaafd. Bij AD heb je niet een kick en daarom ook geen ' zin' in weer lekker dat pilletje. Want dat geeft niet direkt een goed gevoel. Juist niet. Als je begint moet je door een periode van onwelbevinden heen.

Kan me wel voorstellen dat je tijdens het afbouwen van AD tijdelijk een toename hebt van je klachten waar je het oorspronkelijk voor bent gaan gebruiken, waardoor je ' er ' weer aan wilt en daardoor denkt verslaafd te zijn. Misschien meer een vorm van afhankelijk denken te zijn van een pil? Maar is toch wat anders dan een verslaving.
Alle reacties Link kopieren
oh sorrie, zie dat ik je vraag niet goed las. Verschil tussen lichamelijke gewenning en verslaving......



Tja.... ik weet niet of dat te voelen is. Ik ervaar het bij mij in ieder geval niet als verslaving. Zie het ' gewoon' als dat je lichaam zich weer moet aanpassen aan de nieuwe situatie en dat kost even tijd. Net als na een bevalling je ook moet ' ontzwangeren' van de hormonen.
quote:Equus schreef op 15 augustus 2009 @ 22:25:

[...]





Dat is geen excuus. Totaal niet zelfs. Kwestie van discipline en doorzetten. Makkelijk, gezond en kost niets (buiten bewegen, heb je meteen portie daglicht).



Wat een gelul.

Tenzij je doelt op een hardlooprondje langs het spoor.
quote:Equus schreef op 15 augustus 2009 @ 22:32:

En inderdaad als je echt depressief bent geweest dan beweeg je voortaan wel hoor......



Dat bedoel ik, kan het ook anders zeggen: als je echt diep diep diep depressief bent helpt een rondje rennen ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Maasje heeft helemaal gelijk met haar uitleg over AD en verslaving.



Gewenning ja, dat is bekend. En daar horen dus ontwenningsverschijnselen bij als je stopt. En dat is heel vervelend maar valt niet onder de definitie van verslaving.



Want niemand krijgt een rush of kick van AD en niemand snakt weer naar AD als ze zijn gestopt. Wel kunnen je klachten weer toenemen en dat kan zo tegenvallen en zo erg zijn dat je weer aan de AD begint. Maar de meeste mensen doen dat met ontzettend veel tegenzin (want iedereen wil het zonder kunnen) en moeten vaak door hun arts overtuigd worden om weer te beginnen.



En de vergelijking dat je ook verslaafd kunt zijn aan sporten klopt niet. Sporten geeft een goed gevoel, dus doe je het graag en merk je het als je het niet doet. En dus kun je het nodig hebben. Maar we spreken ook niet over 'verslaafd aan slapen'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven