Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 2102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
22-02-2023 12:09
Oh fijn, ik wil meelezen en wanneer ik iets kan bijdragen ook meeschrijven.
Dochter van 11 is 2022 ADHD gediagnosticeerd. Zoektocht juiste medicatie en dosering begon. Er zijn mensen in mijn omgeving die van mening zijn dat medicatie not done is, dat het kind zichzelf moet kunnen zijn, dat ik suikers moet schrappen en het probleem daarmee opgelost is……terwijl wij merken dat kind zoveel beter bereikbaar en handelbaar is sinds ze medicatie neemt. Ze begrijpt zichzelf beter en wij begrijpen haar beter. Ze zit beter in haar velletje. Hoe mooi en waardevol is dat?! Ik ben dankbaar dat we deze stappen hebben gezet en hoop van ganser harte dat dit succesvol blijft.
Fijn om te lezen Bla Bla!

Bij mijn zoon van 10 is hoogbegaafdheid + ADHD gediagnosticeerd en heel lang lopen twijfelen over medicatie. Gevoel van 'not done'. Maar toen we eindelijk de knoop hadden doorgehakt was het zo eenvoudig!

Een paar weken opbouwen, conclusie dat het eigenlijk wel heel goed gaad met deze hoeveelheid. Volgens zoon werken de medicijnen niet, maar is de klas opeens veel stiller geworden en praten de kinderen niet meer overal doorheen. De lessen zijn opeens een stuk interessanter en minder vermoeiend. (De leerkracht geeft aan dat school & de klas niks verandert is, alleen hoe het bij mijn zoon binnenkomt).

Hij heeft net zijn rapport binnen, heel goede scores, omdat hij zich nu eens wel kon concentreren op de toets. Hij is erg trots!
aliana schreef:
22-02-2023 15:58
Bij mijn zoon van 10 is hoogbegaafdheid + ADHD gediagnosticeerd
Mag ik jou hier prive een bericht over sturen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
22-02-2023 16:01
Mag ik jou hier prive een bericht over sturen?
ja natuurlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Hier AD(H)D en ASS.

ASS diagnose heb ik al een jaar of 6/7 (op 19e gediagnostiseerd) en AD(H)D weet ik nog maar enkele maanden.

Ik klets graag mee, afgezien van medicatie (Concerta) heb ik nog niet heel veel handvatten gehad voor de nieuwe diagnose.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet meteen wel even klagen hoor.

Hoe gaan jullie om met 'grapjes' wbt ASS?
Dat mensen er lullig over doen, maar misschien niet weten dat jij ook Autisme hebt?

Ik was aan het werk vanmiddag (ben aan het re-integreren) en ik hoorde ineens door de winkel allemaal lelijke woorden, en 'Rare autist is het ook' 'Ben je autist ofzo?'.
Omdat er iets anders ging dan iemand aan de telefoon wilde of iets.

Nu typ ik die eerste zin er bij omdat ik dus niet heel veel werk, maar 4/6 uurtjes in de week. Mijn collega's weten van mijn autisme en alles, maar ik geloof dat het 'nieuwere' mensen waren die dit zeiden.

Ik weet nu niet of ik er nog op terug moet komen dat ik dit echt not done vind, want dat vind ik, maar wil ook niet als een zeikerd over komen. :-x
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfel of ik wil laten diagnosticeren. Er is ASS en ADD genoemd bij mij. Op dit moment heb ik een burn-out, dus nu is niet het juiste moment denk ik. Mijn zoon van 6 zit nu in het diagnostisch traject.

In ieder geval een tvp voor nu, ik lees vanavond even bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
22-02-2023 12:09
Oh fijn, ik wil meelezen en wanneer ik iets kan bijdragen ook meeschrijven.
Dochter van 11 is 2022 ADHD gediagnosticeerd. Zoektocht juiste medicatie en dosering begon. Er zijn mensen in mijn omgeving die van mening zijn dat medicatie not done is, dat het kind zichzelf moet kunnen zijn, dat ik suikers moet schrappen en het probleem daarmee opgelost is……terwijl wij merken dat kind zoveel beter bereikbaar en handelbaar is sinds ze medicatie neemt. Ze begrijpt zichzelf beter en wij begrijpen haar beter. Ze zit beter in haar velletje. Hoe mooi en waardevol is dat?! Ik ben dankbaar dat we deze stappen hebben gezet en hoop van ganser harte dat dit succesvol blijft.
O ja, herkenbaar, maar gelukkig wist ik als ouder echt wel beter ;) Mijn kind zou amper kunnen functioneren zonder medicatie. Ik vergelijk het soms met iemand die moeite heeft met lopen: die geef je een stok of rollator, en laat je niet doorstrompelen.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
22-02-2023 12:16
Ik wil ook (vooral) meelezen en misschien af en toe eens advies inwinnen.

Kind is neurodivergent en heeft op dit moment ook een zware depressie. (en zit in het examenjaar).

Ook al steunen we kind met alles, vind ik het soms moeilijk er mee om te gaan.
Wat moeilijk voor jullie :hug: Ik hoop dat hij goede hulp heeft of gaat krijgen. Hoe gaat school ermee om?
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Enya schreef:
22-02-2023 18:04
Wat moeilijk voor jullie :hug: Ik hoop dat hij goede hulp heeft of gaat krijgen. Hoe gaat school ermee om?
School is geweldig.

Ze denken mee, hij mag zijn rust pakken en hij krijgt uitstel in samenspraak met de examencommissie.

Dat scheelt echt zo veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tinkeltje33 schreef:
22-02-2023 17:19
Ik twijfel of ik wil laten diagnosticeren. Er is ASS en ADD genoemd bij mij. Op dit moment heb ik een burn-out, dus nu is niet het juiste moment denk ik. Mijn zoon van 6 zit nu in het diagnostisch traject.

In ieder geval een tvp voor nu, ik lees vanavond even bij.
Of misschien juist wel? Heb je wel eens over burn out bij ass gelezen?
aliana schreef:
22-02-2023 15:58
Fijn om te lezen Bla Bla!

Bij mijn zoon van 10 is hoogbegaafdheid + ADHD gediagnosticeerd en heel lang lopen twijfelen over medicatie. Gevoel van 'not done'. Maar toen we eindelijk de knoop hadden doorgehakt was het zo eenvoudig!

Een paar weken opbouwen, conclusie dat het eigenlijk wel heel goed gaad met deze hoeveelheid. Volgens zoon werken de medicijnen niet, maar is de klas opeens veel stiller geworden en praten de kinderen niet meer overal doorheen. De lessen zijn opeens een stuk interessanter en minder vermoeiend. (De leerkracht geeft aan dat school & de klas niks verandert is, alleen hoe het bij mijn zoon binnenkomt).

Hij heeft net zijn rapport binnen, heel goede scores, omdat hij zich nu eens wel kon concentreren op de toets. Hij is erg trots!
Wat fijn om dit te lezen. Hoe je het omschrijft, zo treffend.
Hier zegt dochter ook dat ze niets merkt van de medicatie. Terwijl voor het eerst in alle jaren haar concentratie sprongen maakt, er een serieus gesprek met haar te voeren is, ze taken afmaakt en ze zelf nadenkt over dingen alvorens ze doet.

Nav onderzoek is gebleken dat dochter een hoge intelligentie heeft zonder medicatie en haar intelligentie met medicatie vermoedelijk richting hoogbegaafdheid gaat.
Mij is verteld dat deze hoge intelligentie vermoedelijk er voor heeft gezorgd dat ze tot nu heeft weten te overbruggen, echter dat zonder gerichte aanpak van medicatie en therapie de kans op uitval heel groot is.

Hoe merken jullie bij zoon hoogbegaafdheid en ADHD?
anoniem_65e9b0826cfac wijzigde dit bericht op 22-02-2023 18:47
0.32% gewijzigd
Enya schreef:
22-02-2023 18:02
O ja, herkenbaar, maar gelukkig wist ik als ouder echt wel beter ;) Mijn kind zou amper kunnen functioneren zonder medicatie. Ik vergelijk het soms met iemand die moeite heeft met lopen: die geef je een stok of rollator, en laat je niet doorstrompelen.
Absoluut waar!!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee. Broertje (nouja... Hij is een kop groter en 30+) met pdd-nos
Dochter (7) vermoeden van ass + dyslexie
Dochter (5) mogelijk hoogbegaafd
Zelf; niet gevrijwaard van autistische en depressieve trekjes.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Frambloos schreef:
22-02-2023 18:36
Of misschien juist wel? Heb je wel eens over burn out bij ass gelezen?

Ik zit nog maar net thuis met een burn-out, op dit moment komt er weinig binnen. Ik heb het gevoel alsof ik nog helemaal een beginneling in dit alles ben. Met mijn psycholoog ben ik aan het onderzoeken of diagnostiek nu een goed idee is. Ik merk dat ik afgelopen jaren echt worstel in werk en ook in ons gezin steeds vastloop. Ik herken veel bij mijn zoon en voor hem als herkenning lijkt het me ook fijn om te diagnosticeren.

Maar goed. Ik heb ook diagnose PMDD en er is zoveel overlap, ik wil dat er naar het complete plaatje gekeken wordt. Daar ben ik naar op zoek met mijn psycholoog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf en lees ook graag mee.
cPTSS, HSP.
Grootste struikelblok, angststoornis erdoor.

Puzzelstukjes vallen meer en meer op de plek, maar het kost intense energie.

Opgegroeid met een moeder met ADD, een zusje met BPD en een zusje die bipolair is. Ergens kom ik er nog goed vanaf zullen we maar zeggen, maar zijn mijn problemen ontstaan door verwaarlozing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
22-02-2023 18:23
School is geweldig.

Ze denken mee, hij mag zijn rust pakken en hij krijgt uitstel in samenspraak met de examencommissie.

Dat scheelt echt zo veel.
Wat fijn dat school meedenkt. Depressiviteit is zo lastig en ingewikkeld, zeker bij kinderen / pubers.

Ik moet zeggen dat ik me soms best zorgen maak over de puberjaren. Ik wil graag nu ze nog jong zijn (en nog doen wat ik zeg) de juiste diagnose, weten of medicijnen helpen of niet, zodat ze straks niet helemaal vastlopen in pubertijd. Ik maakte me erg zorgen over depressive klachten van mijn zoon (= jongste). Hij zei letterlijk: “mama, ik ben steeds zo verdrietig, ik denk niet dat dit normaal is. Kunnen we misschien naar de dokter ofzo?” Achteraf bleek dat er allerlei dingen speelden op school, maar toen ging ook het balletje rollen wat geleid heeft tot testen en diagnose. Ook op school zijn uiteindelijk heel veel dingen opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tinkeltje33 schreef:
22-02-2023 22:34
Maar goed. Ik heb ook diagnose PMDD en er is zoveel overlap, ik wil dat er naar het complete plaatje gekeken wordt. Daar ben ik naar op zoek met mijn psycholoog.
Even een korte reactie, want bedtijd.

Ik ben tegelijk met adhd medicatie gestart met fluoxetine. Dat is ook het aangewezen middel voor pmdd. Wie weet iets om mee te nemen bij de psych :hug:.
Alle reacties Link kopieren Quote
Philó schreef:
22-02-2023 22:44
Even een korte reactie, want bedtijd.

Ik ben tegelijk met adhd medicatie gestart met fluoxetine. Dat is ook het aangewezen middel voor pmdd. Wie weet iets om mee te nemen bij de psych :hug:.
Dank je wel. Ik slik medicatie voor de PMDD, maar geen AD. Ik reageer heel slecht op AD. Na veel zoekwerk met mijn psychiater ben ik hier op uitgekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zal vooral meelezen ben niet gediagnosticeerd maar vermoed wel hsp bij mezelf. Vink niet altijd alle boxjes aan maar wel veel.
Mijn zoon wordt getest op adhd waarvan ik het vermoeden heb dat dat best wel s zo kan zijn. Het is vooral zijn concentratie die erg slecht is maar soms ook erg druk lekker warrig hyperfocus. Maar onderzoek zal het uitwijzen.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
22-02-2023 18:39

Hoe merken jullie bij zoon hoogbegaafdheid en ADHD?
Als hij iets leuk vind kan hij het heel goed. Dus bijvoorbeeld spelletjes kan hij beter dan menig volwassene, en zeker beter dan zijn HB oudere zus. Maar als hij een taalopgave moet maken (zonder medicijnen) dan zit dat vol spelfouten en vergeet hij de achterkant te maken.

Toen we hem op ADHD wilden testen, hoorde de intelligentietest daarbij, dus dat kwam er meteen uit. Op school zie je dan een gemiddeld resultaat (rond Havo scores), en leerkracht denkt dat het een gemiddelde leerling is, omdat hij met intelligentie zijn adhd compenseert. In plaats van dat hij een probleemleerling is door adhd of er bovenuitsteekt met hb, maar het heft elkaar een beetje op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tinkeltje33 schreef:
22-02-2023 17:19
Ik twijfel of ik wil laten diagnosticeren. Er is ASS en ADD genoemd bij mij. Op dit moment heb ik een burn-out, dus nu is niet het juiste moment denk ik. Mijn zoon van 6 zit nu in het diagnostisch traject.

In ieder geval een tvp voor nu, ik lees vanavond even bij.
Ben je bekend met de autistische burn-out?

https://a-typist.nl/autisme-burn-out/
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
22-02-2023 18:23
School is geweldig.

Ze denken mee, hij mag zijn rust pakken en hij krijgt uitstel in samenspraak met de examencommissie.

Dat scheelt echt zo veel.
Fijn :redrose:
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dit initiatief! Ik ben een vrouw met ass, op latere leeftijd gediagnostiseerd, moeder van twee jong volwassen zoons. De jongste, nu 18, is 5 jaar geleden gediagnostiseerd met ass en een lvb. De oudste van 20 heeft geen diagnose maar loopt nu wel vast met stress/ burn out klachten sinds er meer van hem verwacht wordt in zijn opleiding en zelf dingen regelen,

Het alle ballen in de lucht houden van gezin, werk, sociale bewegingen ( ja, ik heb vriendinnen en kennisen , en onderhoud contact met familie), huishoudrn plannen en mijn broodnodige me-time reserveren overvraagt mij gigantisch.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Enya schreef:
22-02-2023 11:54
O, wat een fijn topic. Heb een ASS-kind en ben zelf ook niet bepaald neurotypisch te noemen ;-D Naarmate de jaren verstreken en er steeds meer bekend is geworden over autisme bij vrouwen vielen (en vallen, ik leer nog elke dag) er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats.
Taalkundig zou 'neurodivers' natuurlijk alles moeten omvatten, van neurotypisch tot neuro-atypisch.
Het gaat dan over de diversiteit in neurologisch opzicht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
23-02-2023 05:20
Taalkundig zou 'neurodivers' natuurlijk alles moeten omvatten, van neurotypisch tot neuro-atypisch.
Het gaat dan over de diversiteit in neurologisch opzicht.
True, maar gezien neurotypie enorm in de meerderheid is, gaat het wanneer je het hebt over neurodiversiteit relatief meer over neurodivergentie.

Overigens denken de meeste mensen van mij dat ik neurotypisch ben.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven