Omgaan met mensen met LVB; tips en advies gevraagd

10-01-2026 09:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand tips en ervaringen om, om te gaan met mensen met LVB(licht verstandelijke beperking)

Mijn moeder heeft dat en mijn zusje waarschijnlijk ook. Ik weet wel dat mijn zusje ook een sociaal emotionele achterstand heeft.

Mijn moeder heeft ook narcistisch persoonlijkheidstrekken, alhoewel dat zeiden de hulpverleners. Moeder wil geen therapie.

Alleen nu heb ik weer woorden met zusje en ik weet niet waarom. Alleen omdat ik mijn grenzen aangaf, ik reageerde niet gelijk op een appje. Nu krijg ik verwijten. Nu wordt de schuld op mij gelegd en krijg ik dreigingen dat ik de kinderen nooit mag zien en dat ik ben begonnen maar ik weet zelf niet wat ik heb gedaan. En ze hoeft mij nooit meer te zien en daarna blokkeerde ze mij.

Vervolgens appt ze mij, dat ze genoeg heeft gehoord over mii en lekker met de familie aan het praten is. Mijn moeder neemt het voor haar op omdat ze zwanger is. Maar ze zijn altijd al 4 handen op 1 buik geweest. Mijn moeder vertelt verhalen aan zusje wat ik blijkbaar tegen moeder heb gezegd over zusje? Terwijl ik het contact kort hou en weinig vertel aan haar. Hoe ze er bij komt weet ik niet.

Maar om nu weer het contact te verbreken vind ik gelijk een radicaal besluit. Ik heb geprobeerd om met ze te praten maar dan wordt alles omgedraaid en ben ik alsnog de schuldige in hun ogen.

Ik snap het soms niet.

Heeft iemand van jullie tips en adviezen hoe ik mee om kan gaan? In tegenstelling tot LVB.
Beter communiceren, het in een ander perspectief plaatsen, of gewoon afstand nemen?

Wat ik doe en probeer, het is nooit goed. Maar ik vind het nog steeds lastig om dat te accepteren en geen verwachtingen te hebben. Zal misschien ook een proces zijn, wat tijd nodig heeft.

Ik zie volgende week mijn psycholoog weer na 4 weken en zal het ook met haar er over hebben, maar misschien kunnen jullie mij nu wat advies geven. Zit echt met een rotgevoel en trek mij dat persoonlijk aan.
Kan dit niet gewoon in je andere topic?
Laat los waar je geen invloed op hebt . Heel simpel maar dat kan jij niet dus weer een topic .
smorre schreef:
10-01-2026 09:55
Kan dit niet gewoon in je andere topic?
Had idd gekund maar niet snel aan gedacht, sorry
Lungo schreef:
10-01-2026 10:00
Laat los waar je geen invloed op hebt . Heel simpel maar dat kan jij niet dus weer een topic .
Ik probeer dat maar heeft tijd nodig.
Sorry voor de zoveelste topic
Hele onaardige reacties. Lekker een topic openen hoor, ik zie hem nu voor het eerst dus krijg je ook weer andere adviezen/inzichten.

Wat rot dat je een moeder en zusje met LVB hebt, jij hebt overduidelijk een hogere intelligentie en daardoor heb je van jongs af aan al geleerd je steeds weer aan te passen. Dat is lastig en pijnlijk om uit te komen.

In deze situatie is aanpassen niet meer passend voor je als ik je zo lees. Super!
Nooit meer doen ook.

Het enige advies dat ik je kan geven is, stop met uitleggen/verklaren. Dat gaat je zusje nooit begrijpen en je moeder ook niet. Het geeft alleen maar voer voor meer discussie en geschut.
Als ze jouw grens niet respecteren is dat hun keuze.
Het enige wat je kan zeggen is: dat je van ze houdt en met ze om wil blijven gaan zonder ruzie en dat ze altijd welkom zijn.

Verder ligt de bal bij hen. Als zij je blokkeert omdat in haar hoofd jij iets vreselijks hebt gedaan, is dat haar keuze.
Je hoeft niet te gaan vechten tegen haar pijn. Dat is iets van haar. En een lvb'er heeft helaas dat inzicht vaak niet. Maar de boosheid zal vast ooit zakken.
En zo niet, dan weet je waar je staat. Hoe hard ook, maar ga je zelf nooit kleiner maken voor iemand. Ook al is dat familie.
Het is haar keuze.
Alleen nu heb ik weer woorden met zusje en ik weet niet waarom. Alleen omdat ik mijn grenzen aangaf, ik reageerde niet gelijk op een appje. Nu krijg ik verwijten. Nu wordt de schuld op mij gelegd en krijg ik dreigingen dat ik de kinderen nooit mag zien en dat ik ben begonnen maar ik weet zelf niet wat ik heb gedaan. En ze hoeft mij nooit meer te zien en daarna blokkeerde ze mij.

Tja, ze zit dus blijkbaar in het patroon dat ze heftig reageert als iets anders gaat dan ze wil. Dat zegt niks over jou. Bovendien kun jij onmogelijk altijd direct op haar reageren, want je hebt ook nog andere dingen te doen (zoals werken, douchen, slapen etc). Probeer wat vaker je schouders op te halen bij haar heftige gedrag. Ze wil geen contact? Prima, dan ga jij die andere dingen doen.
Verbreek het contact en ga je eigen leven leiden.
Probeer te begrijpen dat bij haar het zelfinzicht waarschijnlijk volledig ontbreekt. De schuld buiten zichzelf leggen hoort daar ook bij. Het niveau is te laag om te kunnen begrijpen wat haar acties bij anderen teweeg brengen. Of om bijvoorbeeld de lange termijn te kunnen zien. Vergelijk het met een jong kind. De wereld draait om haar. Er is geen impulsbeheersing. Kinderen ontwikkelen zich tot weldenkende volwassen met oorzaak/gevolg denken, empathie en inlevingsvermogen. Die fase is bij haar waarschijnlijk nooit gekomen. Ze begrijpt daadwerkelijk niet waar het verkeerd gaat en wat haar/hun rol daarin is. En dat gaat ook niet meer komen. Veel lvb ers willen erbij horen en meekomen met anderen. En voelen ook onmacht als dat niet lukt. Dat kan zich uiten in boosheid en dus die impulsen die niet beheerst kunnen worden (denk stampvoetende kleuter). Maar dan in jouw geval in boze apjes en kinderachtig gedrag. Dat is het niveau (ipv laten we hier een rustig gesprek over voeren).

Verdiep je eens in lvb. En bedenk dat daarin natuurlijk verschillen zitten per persoon.
NellieVermicelli schreef:
10-01-2026 11:14
Verbreek het contact en ga je eigen leven leiden.
Dit...
Tenzij je echt zin hebt in levenslang drama met je familie. Zij gaan niet veranderen en hoeveel therapie je ook krijgt om hier mee om te leren gaan, zal je continue op je tong moeten bijten, je best doen om niet te reageren op hun beschuldigingen en drama.
Mij was het de drama niet waard. Mijn broers en zus hebben ook diverse diagnoses en ik was de drama, spanning en geruzie zo zat. Het kost bakken energie en uiteindelijk levert het echt niks op.
Ik heb met alledrie gebroken direct na de uitvaart van onze moeder. Wat een rust gaf me dat.

Succes en misschien kun je met je therapeut eens bespreken wat dit contact met zus en moeder nou eigenlijk oplevert en wat het zou betekenen als je met ze breekt en kiest voor je eigen leven.
In 1 van je eerste topics zeg je dat je zelf lvb hebt. En daarna lees ik nog een heleboel andere dingen die je hebt (gehad), die ik hier niet ga opnoemen, wat jou erg kwetsbaar maakt.

Het patroon van je familie komt steeds terug. Je kan hen niet veranderen, je kan alleen zelf (met hulp) leren hoe hiermee om te gaan. En als bepaalde dingen teveel voor je zijn, mag je ook gewoon de grens trekken van tot hier en niet verder: geen contact meer.

Je geeft al aan dat je binnenkort weer hulp hebt en dat lijkt me niet verkeerd. Je zal echt aan de slag moeten.
Allemaal niet officieel vastgestelde diagnoses. Waarschijnlijk LVB, hulpverleners stellen narcistische persoonlijkeidstrekken vast ... het is nogal wat.
Je hebt al drie jaar therapie en zit nu een jaar in een zeer uitgebeid behandeltraject. En dan zouden wij hier, van achter ons schermpje, zonder enige kennis raad, tips en adviezen moeten geven? Lijkt me niet handig.
TO, ga voor raad, tips en adviezen naar je behandelaar. Die kent jou, die weet waarom jij zelf in zo'n intensief behandeltraject zit ... die is echt de enige die zinnig kan antwoorden op jouw vragen!
In dit geval was het toch wel handig geweest als je in je eerdere topic was verder gegaan, want er mist nu nogal wat context. Dat je al jaren af en aan vreselijke bonje hebt met je zus bijvoorbeeld, je het zwarte schaap van de familie voelt, zelf ASS hebt en forse psychische klachten (gehad). En je zal ook niet vanwege zweetvoeten volledig zijn afgekeurd. En je moeder is ook niet de enige - volgens jou - narcist die je in je omgeving hebt gehad, toch?
Maar goed, los van een LVB lijkt de omgang tussen jou en je zusje sowieso nogal giftig dus aan tips heb je vermoedelijk sowieso niet zo veel.
Qiya schreef:
10-01-2026 10:24
Wat rot dat je een moeder en zusje met LVB hebt, jij hebt overduidelijk een hogere intelligentie en daardoor heb je van jongs af aan al geleerd je steeds weer aan te passen. Dat is lastig en pijnlijk om uit te komen.

Dat is een bijzondere conclusie. TO heeft eerder aangegeven zelf LVB te hebben maar jij bent het daar niet mee eens? Ik begrijp je goede bedoelingen maar TO heeft al vaste begeleiding en therapeuten die haar al jaren begeleiden. Lijkt me dat zij dit toch een stuk beter in kunnen schatten. TO blijft net zo goed in dezelfde dynamiek zitten hè?
S-Groot schreef:
10-01-2026 17:14
Dat is een bijzondere conclusie. TO heeft eerder aangegeven zelf LVB te hebben maar jij bent het daar niet mee eens? Ik begrijp je goede bedoelingen maar TO heeft al vaste begeleiding en therapeuten die haar al jaren begeleiden. Lijkt me dat zij dit toch een stuk beter in kunnen schatten. TO blijft net zo goed in dezelfde dynamiek zitten hè?
Nee toch? Alleen haar moeder en zus, TO heeft ASS. Ik zie het nu, een lichte vorm van lvb schrijft ze inderdaad eerder.
Ik snap jullie reacties, eerder hadden ze vermoeden dat ik LVB had, later nog een test gedaan en bleek ik dat niet te hebben, alleen ASS.

En ja ik heb al een tijd therapie, 2.5 maar het gaat nu stukken beter. Ik kan beter mijn grenzen aangeven, heb geen depressie en al 1.5 geen Sucidale gedachten meer gehad.
Ik leer veel in mijn leven en ben mij veel bewuster van dingen en mijn eigen inzichten. Alleen moet ik soms nog een wel zien te vinden om er mee om te gaan alleen dat is een proces waarbij ik mezelf ook beter moet leren kennen.

Wat betreft mijn moeder en zusje; Ja moeder heeft lvb, is vastgesteld en heeft narcistisch persoonlijkheidstrekken. Ook vast gesteld. Zusje neemt vaak gedrag van moeder over. Zusje is sociaal emotioneel beperkt. Moeder en zusje zijn 2 handen op 1 buik, ik kom daar niet echt tussen.

Ik heb mijn zusje aangegeven dat ik graag een goede band wil opbouwen. Maar ik kreeg verwijten. Ik heb eerder gezegd dat ik haar reactie niet fijn vind en even afstand ga nemen, ook dat was niet goed want kreeg gelijk een app met wat heb ik jouw misdaan?

Ja ik snap Jullie harde kritiek, maar ik wil niet steeds in spanning en stress zitten, wat ik wel en niet tegen zusje kan zeggen. Ik probeer soms zoveel rekening met hun te houden en het in een andere perspectief te plaatsen. Maar vaak als ik niks zeg, is het niet goed maar als ik iets zeg is het ook niet goed.

Maar ondanks alles ben ik er wel op vooruit gegaan en ben ik sterker door geworden. Alleen is het nog steeds op bepaalde gebieden een leerproces voor mij waar ik het ook zeker met mijn psycholoog over ga hebben.

In alle opzichten blijf ik rustig tegen mijn zusje, duidelijk communiceren, soms vaak uitleggen maar dat pakt ze vaak niet goed op.

Ik wil ook niemand naar beneden halen of zwart maken maar het moet niet ten koste van mezelf gaan. Ik nog steeds en het leren en ontdekken om mezelf ook beter te ontwikkelen in dingen maar dat zal nooit in 1 stijgende lijn gaan.
paulowna wijzigde dit bericht op 10-01-2026 18:21
0.10% gewijzigd
Stop gewoon met die mensen, je haalt er toch helemaal niks uit?
Paulowna schreef:
10-01-2026 18:16
ik wil niet steeds in spanning en stress zitten, wat ik wel en niet tegen zusje kan zeggen. Ik probeer soms zoveel rekening met hun te houden en het in een andere perspectief te plaatsen. Maar vaak als ik niks zeg, is het niet goed maar als ik iets zeg is het ook niet goed.

Kortom, alle energie die je aan ze besteed is zonde van je tijd.
Kappen als je steeds tegen een muur loopt bij die twee en vooral als je er zelf ervan onderdoor gaat. Je bent er suicidaal door geworden, zoiets maak ik eruit op, dat is niet mis. Denk aan jezelf, er is vast wel meer in de wereld buiten je moeder en je zusje om.
.
Paulowna schreef:
10-01-2026 18:16

Ja ik snap Jullie harde kritiek, maar ik wil niet steeds in spanning en stress zitten, wat ik wel en niet tegen zusje kan zeggen. Ik probeer soms zoveel rekening met hun te houden en het in een andere perspectief te plaatsen. Maar vaak als ik niks zeg, is het niet goed maar als ik iets zeg is het ook niet goed.
Ik knip even een stukje uit je tekst waar ik op wil reageren, anders is het zo'n grote lap.

Je wilt niet steeds in spanning zitten. Begrijpelijk, want dat voelt naar en zuigt energie. Het klinkt voor mij nog wel alsof je een manier zoekt om te zorgen dat zus en moeder zich zo gaan gedragen dat ze jou geen stress en spanning bezorgen. Dat kan niet. Hun gedrag ligt niet binnen jouw controle. We kunnen hier geen tips geven die ervoor zorgen dat ze jou gaan begrijpen en je niet meer gaan kwetsen.
Dus als je minder stress en spanning wil over hun gedrag, dan zijn er twee dingen die je kunt doen:
1. Contact alleen oppervlakkig houden, verminderen, of verbreken. Dan zijn er minder gelegenheden om gekwetst te worden.
2. Werken aan hoe je van binnen omgaat met wat ze zeggen en doen. Dat betekent moeilijk werk doen aan je zelfbeeld en autonomie, maar ook stoppen met vasthouden aan de wens ze te veranderen. Stoppen met proberen ze te overtuigen, hun goedkeuring te krijgen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Waarom wil je uberhaupt een hechte band met je zusje?
Want ik heb je in meerdere topics nog niks positiefs over haar zien schrijven. Het kan hoor, dat ze van geen kanten deugt. Maar dan blijft de vraag hetzelfde.
Jij wilt niet in het algemeen leren omgaan met mensen met een LVB.
Jij wilt leren omgaan met specifiek jouw moeder en jouw zusje die kennelijk een LVB hebben. Dat terwijl jij zelf ook je uitdagingen hebt én er ontzettend veel oud zeer zit aan alle kanten. Dat kun je niet oplossen met wat tips van vreemden op een forum. Dat zul je echt bij je eigen hulpverleners moeten halen, die jou en je situatie kennen.

Ik vraag me samen met mijn voorgangers wel af waaróm je zo graag een hechte band met hen zou willen. Haal je daar zelf ook echt iets uit, of vind je bijvoorbeeld dat het zo hoort?
BrutaImmaculata schreef:
10-01-2026 18:17
Stop gewoon met die mensen, je haalt er toch helemaal niks uit?
Dit. En dat hoef je niet aan te kondigen of zo (voer voor meer drama en dus weer contact). Zij kunnen er niets aan doen dat ze een beperking hebben maar daar kun jij ook niets aan doen. En als het zo al jaren gaat dat jij de ‘kwaaie pier’ in hun belevingswereld bent, dan haal je er zelf toch niets uit behalve drama, ellende en verdriet?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
El4ra schreef:
10-01-2026 18:29
Kappen als je steeds tegen een muur loopt bij die twee en vooral als je er zelf ervan onderdoor gaat. Je bent er suicidaal door geworden, zoiets maak ik eruit op, dat is niet mis. Denk aan jezelf, er is vast wel meer in de wereld buiten je moeder en je zusje om.
Was suïcidaal maar kwam niet alleen door hun maar meerdere factoren in mijn leven. Combinatie van, maar heb nu wel meer rust gekregen.
tyche schreef:
10-01-2026 18:55
Ik knip even een stukje uit je tekst waar ik op wil reageren, anders is het zo'n grote lap.

Je wilt niet steeds in spanning zitten. Begrijpelijk, want dat voelt naar en zuigt energie. Het klinkt voor mij nog wel alsof je een manier zoekt om te zorgen dat zus en moeder zich zo gaan gedragen dat ze jou geen stress en spanning bezorgen. Dat kan niet. Hun gedrag ligt niet binnen jouw controle. We kunnen hier geen tips geven die ervoor zorgen dat ze jou gaan begrijpen en je niet meer gaan kwetsen.
Dus als je minder stress en spanning wil over hun gedrag, dan zijn er twee dingen die je kunt doen:
1. Contact alleen oppervlakkig houden, verminderen, of verbreken. Dan zijn er minder gelegenheden om gekwetst te worden.
2. Werken aan hoe je van binnen omgaat met wat ze zeggen en doen. Dat betekent moeilijk werk doen aan je zelfbeeld en autonomie, maar ook stoppen met vasthouden aan de wens ze te veranderen. Stoppen met proberen ze te overtuigen, hun goedkeuring te krijgen.
Misschien doe ik dat onbewust een manier zoeken zodat ik minder stress en spanning heb. Ik weet dat hun dat niet kunnen veranderen en dicht bij mijzelf moet blijven. Ik heb geprobeerd om het contact oppervlakkig te houden en te verminderen, alleen zocht zusje meer aandacht als ik haar die niet gaf. Hoe meer afstand ik nam hoe meer aandacht ze vroeg.
Ik ben bezig om minder verwachtingen te scheppen en daar heb ik hulp bij van een psycholoog. De volgende keer dat ik haar zie zal ik met haar er dieper er op in gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven