Omgaan met mensen met LVB; tips en advies gevraagd

10-01-2026 09:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand tips en ervaringen om, om te gaan met mensen met LVB(licht verstandelijke beperking)

Mijn moeder heeft dat en mijn zusje waarschijnlijk ook. Ik weet wel dat mijn zusje ook een sociaal emotionele achterstand heeft.

Mijn moeder heeft ook narcistisch persoonlijkheidstrekken, alhoewel dat zeiden de hulpverleners. Moeder wil geen therapie.

Alleen nu heb ik weer woorden met zusje en ik weet niet waarom. Alleen omdat ik mijn grenzen aangaf, ik reageerde niet gelijk op een appje. Nu krijg ik verwijten. Nu wordt de schuld op mij gelegd en krijg ik dreigingen dat ik de kinderen nooit mag zien en dat ik ben begonnen maar ik weet zelf niet wat ik heb gedaan. En ze hoeft mij nooit meer te zien en daarna blokkeerde ze mij.

Vervolgens appt ze mij, dat ze genoeg heeft gehoord over mii en lekker met de familie aan het praten is. Mijn moeder neemt het voor haar op omdat ze zwanger is. Maar ze zijn altijd al 4 handen op 1 buik geweest. Mijn moeder vertelt verhalen aan zusje wat ik blijkbaar tegen moeder heb gezegd over zusje? Terwijl ik het contact kort hou en weinig vertel aan haar. Hoe ze er bij komt weet ik niet.

Maar om nu weer het contact te verbreken vind ik gelijk een radicaal besluit. Ik heb geprobeerd om met ze te praten maar dan wordt alles omgedraaid en ben ik alsnog de schuldige in hun ogen.

Ik snap het soms niet.

Heeft iemand van jullie tips en adviezen hoe ik mee om kan gaan? In tegenstelling tot LVB.
Beter communiceren, het in een ander perspectief plaatsen, of gewoon afstand nemen?

Wat ik doe en probeer, het is nooit goed. Maar ik vind het nog steeds lastig om dat te accepteren en geen verwachtingen te hebben. Zal misschien ook een proces zijn, wat tijd nodig heeft.

Ik zie volgende week mijn psycholoog weer na 4 weken en zal het ook met haar er over hebben, maar misschien kunnen jullie mij nu wat advies geven. Zit echt met een rotgevoel en trek mij dat persoonlijk aan.
LolplusLolisHiHi schreef:
10-01-2026 19:00
Waarom wil je uberhaupt een hechte band met je zusje?
Want ik heb je in meerdere topics nog niks positiefs over haar zien schrijven. Het kan hoor, dat ze van geen kanten deugt. Maar dan blijft de vraag hetzelfde.
Misschien omdat ik onbewust dat had gehoopt en meer moeite doe dan zij. Terwijl ik weet dat onze band nooit meer zal worden zoals die was. Mijn psycholoog zei dat moet je ook niet willen want anders was je nooit zover gekomen dan waar je nu staat.
Ik moet leren om die verwachtingen los te laten
LemoosGaatDoor schreef:
10-01-2026 19:12
Dit. En dat hoef je niet aan te kondigen of zo (voer voor meer drama en dus weer contact). Zij kunnen er niets aan doen dat ze een beperking hebben maar daar kun jij ook niets aan doen. En als het zo al jaren gaat dat jij de ‘kwaaie pier’ in hun belevingswereld bent, dan haal je er zelf toch niets uit behalve drama, ellende en verdriet?
Heb je gelijk in, soms vraag ik mij af waarom ik al die moeite doe als ik er niks voor terug krijg. Ze komen alleen bij mij wanneer ze iets nodig hebben, en daar buiten hoor ik vrij weinig wat van zusje
Maar ik weet ook dat als ik opeens het contact verbreek zonder aankondiging, dat ik de eerste tijd toch weer verwijten krijg en gezeur. Misschien dat ik het daarom een beerje uitstel en onbewust het zelf ook gaande hou.

Hoe je en went en keert; als ik niet reageer is het niet goed maar als ik reageer ook niet als ik iets zeg wat hun niet willen horen.
Ik gaf aan zusje aan, ik vind het niet fijn dat je zo reageert. Ik neem even afstand. Maar ik kreeg gelijk allemaal verwijten.

En ja ik wil idd niet constant op mijn tenen hoeven te lopen om mij aan te passen met wat ik wel en niet kan zeggen want dat kost mij ook meer energie dan het mij op levert.
het in een ander perspectief plaatsen
Als je zus sociaal emotioneel bijvoorbeeld rond kleuterleeftijd ( of - veel - lager ) zit dan kan ze bepaalde dingen gewoon niet.
Heeft je zus begeleiding ?

https://www.kennispleingehandicaptensec ... dingsstijl
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
11-01-2026 09:22
Als je zus sociaal emotioneel bijvoorbeeld rond kleuterleeftijd ( of - veel - lager ) zit dan kan ze bepaalde dingen gewoon niet.
Heeft je zus begeleiding ?

https://www.kennispleingehandicaptensec ... dingsstijl
Nee ze heeft geen begeleiding. Ze staat wel aangemeld voor therapie maar dat is meer voor een psychologische hulp. Voor de rest wil ze geen hulp hebben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven