Oppepper nodig want gestopt met Venlafaxine
zondag 14 juni 2026 om 12:04
Hi allemaal,
Ik ben sinds een week gestopt met Venlafaxine in overleg met de huisarts. De afbouw naar een lagere dosering ging goed en voelde me mentaal veel beter, maar had wel twee weken last van duizelingen. Mentaal gaat het veel beter met me en voelde me na jaren weer echt mezelf waar ik al lang na opzoek was. Heb deze medicatie wel 5 jaar genomen. Nu met het stoppen merk ik dat ik weer opnieuw duizelig/draaierig ben, maar nu slaap ik ook heel slecht. Paar nachten met enkel levendige dromen en een nacht met helemaal niet slapen. Ik weet dat het waarschijnlijk met ontwenningsverschijnselen te maken heeft, maar dat slechte slapen maakt me wel angstig . Ik ben overdag al gespannen voor de nacht en het bang zijn dat ik dadelijk niet meer goed kan slapen. Ik ben eigenlijk opzoek wat geruststelling.
Ik ben sinds een week gestopt met Venlafaxine in overleg met de huisarts. De afbouw naar een lagere dosering ging goed en voelde me mentaal veel beter, maar had wel twee weken last van duizelingen. Mentaal gaat het veel beter met me en voelde me na jaren weer echt mezelf waar ik al lang na opzoek was. Heb deze medicatie wel 5 jaar genomen. Nu met het stoppen merk ik dat ik weer opnieuw duizelig/draaierig ben, maar nu slaap ik ook heel slecht. Paar nachten met enkel levendige dromen en een nacht met helemaal niet slapen. Ik weet dat het waarschijnlijk met ontwenningsverschijnselen te maken heeft, maar dat slechte slapen maakt me wel angstig . Ik ben overdag al gespannen voor de nacht en het bang zijn dat ik dadelijk niet meer goed kan slapen. Ik ben eigenlijk opzoek wat geruststelling.
zondag 14 juni 2026 om 21:19
zondag 14 juni 2026 om 21:24
Heel herkenbaar wat je schrijft. Je linkt het niet meteen met de medicatie, althans dat deed ik niet. Ik heb er heel veel voor over en weet dat het geen makkelijke weg zal zijn. Mijn omgeving en partner steunen me hier volledig in en dat doet al veel goeds. Ik wil er alles aan doen om er vanaf. te komen, maar het vergt wel veel van jezelf. Ik vind het prettig om deze verhalen te lezen, ondanks het verloop van velen niet makkelijk was/is.
Er is wel licht aan het einde van de tunnel, maar zo klonk het niet op andere diverse forums.
Er is wel licht aan het einde van de tunnel, maar zo klonk het niet op andere diverse forums.
Dinterloord schreef: ↑14-06-2026 21:01Ik heb dat ook zo ervaren. Daarom moest ik er ook van af. Voelde me altijd net wel net geen zombie door die troep. Op een gegeven moment begon er iets van binnen te schreeuwen (in de verte) en besloot ik af te bouwen. Het afbouwen (met taperingstrips) was één van de meest pittige ervaringen van mn leven. Je brein heeft jarenlang op een bepaald stofje geleefd wat je nu steeds minder slikt. Onderschat de moeilijkheidsgraad niet. Afbouwen was voor mij moeilijker dan stoppen met roken. Uiteindelijk is het mij gelukt. Ik hoop dat het jou ook goed zal vergaan. Succes!
dinsdag 16 juni 2026 om 08:20
Hi allemaal,
Ik wilde toch even een update geven.
Heb contact gehad met de huisarts en moet toch weer terug naar 37,5 mg. Het is toch een te grote stap geweest naar 0. Ik moet dit zes weken nemen en vanuit daar rustig afbouwen met taperingstrips. Het is even wat het is, maar vond het kwalijk dat een andere huisarts (niet mijn vaste huisarts) dit advies niet heeft gegeven. De ontwenningsverschijnselen zijn zo pittig op het moment. Ik hoop echt dat het met taperingstrips wat beter te doen is in de toekomst.
Heb contact gehad met de huisarts en moet toch weer terug naar 37,5 mg. Het is toch een te grote stap geweest naar 0. Ik moet dit zes weken nemen en vanuit daar rustig afbouwen met taperingstrips. Het is even wat het is, maar vond het kwalijk dat een andere huisarts (niet mijn vaste huisarts) dit advies niet heeft gegeven. De ontwenningsverschijnselen zijn zo pittig op het moment. Ik hoop echt dat het met taperingstrips wat beter te doen is in de toekomst.
dinsdag 16 juni 2026 om 16:29
Hoi,IsaMae2 schreef: ↑16-06-2026 08:20Hi allemaal,
Niet iedereen weet van taperingstrips. Afbouwen van 37,5 mg naar 0 of welke tussenstap van meer dan 5 mg is onverantwoord (afhankelijk van het middel dat je gebruikt). De tussenstap in het afbouwproces (van 37,5 naar 0) is zo groot dat de kans groot is dat je zoveel last van ontwenningsverschijnselen krijgt dat je noodgedwongen toch het middel blijft gebruiken. Je kan niet zonder functioneren. Dit gebeurd niet alleen met Venlafaxine maar ook met andere middelen. Het is een doorn in het oog van oa de vereniging afbouwmedicatie. Het was (misschien is dit veranderd in de tussentijd) in de ogen van de farmaceutische industrie niet rendabel om afbouwmedicatie te produceren. Niet alleen omdat er minder grondstoffen in zo'n pakket zitten verwerkt maar ook omdat het hun verdienmodel is om zoveel mogelijk pillen te verkopen. Zembla heeft hier een docu aan geweid: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -de-pillen. Het is jammer dat veel huisartsen niet bij het voorschrijven ook rekening houden met het afbouwen. Er zijn namelijk wel antidepressiva die wel in kleinere doseringen verkrijgbaar zijn en de taperingstrips niet noodzakelijk zijn.
Het voelt misschien als een stap terug maar dit is het beste wat je kunt doen. Je neemt alleen een extra stap om voor altijd van dit middel af te zijn. Er is een reden dat je ooit bent begonnen met anti depressiva en nu geef je aan dat je ook weer zonder wilt en ook kunt. Je bent hardstikke goed bezig.
Ik heb persoonlijk in 3 maanden afgebouwd van 75mg. Van 75mg naar 37,5 in 1 maand (of eigenlijk 28 dagen) en van 37,5 naar 0 in 2 maanden. Dit op advies van de regenboog apotheek (de producent van de taperingstrip) ivm de vele brainzaps waar ik last van had. Succes!
woensdag 17 juni 2026 om 07:37
De ontwenningsverschijnselen waren inderdaad niet te doen. Ik dacht hier moet je doorheen, maar het was om gek van te worden. Ik vind het erg dat 37,5 mg de laagste dosering is en dat ze eigenlijk weten dat je hier niet in een keer mee kunt stoppen. Ze willen inderdaad de mensen afhankelijk houden en het levert veel geld op.. Ik ga deze docu zeker kijken, ben benieuwd.
Overigens ben ik ooit op deze medicatie gezet door een psychiater. Toen het al lange tijd goed ging, hebben ze het overgedragen aan de huisarts. Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in het afbouwproces weg is bij de huisarts,
zeker omdat ze de optie gaf om het om de dag te nemen. Je gaf aan in je berichtje dat je van 37,5 naar 0 bent gegaan in twee maanden onder begeleiding van die apotheek. Ik denk dat ik na de zes weken contact met hun ga opnemen en leg dit ook voor bij mijn huisarts. Ik heb momenteel weinig vertrouwen in mijn huisarts omdat het zo mis ging.
Overigens ben ik ooit op deze medicatie gezet door een psychiater. Toen het al lange tijd goed ging, hebben ze het overgedragen aan de huisarts. Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in het afbouwproces weg is bij de huisarts,
zeker omdat ze de optie gaf om het om de dag te nemen. Je gaf aan in je berichtje dat je van 37,5 naar 0 bent gegaan in twee maanden onder begeleiding van die apotheek. Ik denk dat ik na de zes weken contact met hun ga opnemen en leg dit ook voor bij mijn huisarts. Ik heb momenteel weinig vertrouwen in mijn huisarts omdat het zo mis ging.
Dinterloord schreef: ↑16-06-2026 16:29Hoi,
Niet iedereen weet van taperingstrips. Afbouwen van 37,5 mg naar 0 of welke tussenstap van meer dan 5 mg is onverantwoord (afhankelijk van het middel dat je gebruikt). De tussenstap in het afbouwproces (van 37,5 naar 0) is zo groot dat de kans groot is dat je zoveel last van ontwenningsverschijnselen krijgt dat je noodgedwongen toch het middel blijft gebruiken. Je kan niet zonder functioneren. Dit gebeurd niet alleen met Venlafaxine maar ook met andere middelen. Het is een doorn in het oog van oa de vereniging afbouwmedicatie. Het was (misschien is dit veranderd in de tussentijd) in de ogen van de farmaceutische industrie niet rendabel om afbouwmedicatie te produceren. Niet alleen omdat er minder grondstoffen in zo'n pakket zitten verwerkt maar ook omdat het hun verdienmodel is om zoveel mogelijk pillen te verkopen. Zembla heeft hier een docu aan geweid: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -de-pillen. Het is jammer dat veel huisartsen niet bij het voorschrijven ook rekening houden met het afbouwen. Er zijn namelijk wel antidepressiva die wel in kleinere doseringen verkrijgbaar zijn en de taperingstrips niet noodzakelijk zijn.
Het voelt misschien als een stap terug maar dit is het beste wat je kunt doen. Je neemt alleen een extra stap om voor altijd van dit middel af te zijn. Er is een reden dat je ooit bent begonnen met anti depressiva en nu geef je aan dat je ook weer zonder wilt en ook kunt. Je bent hardstikke goed bezig.
Ik heb persoonlijk in 3 maanden afgebouwd van 75mg. Van 75mg naar 37,5 in 1 maand (of eigenlijk 28 dagen) en van 37,5 naar 0 in 2 maanden. Dit op advies van de regenboog apotheek (de producent van de taperingstrip) ivm de vele brainzaps waar ik last van had. Succes!
donderdag 18 juni 2026 om 15:58
Ik ben 1,5 jaar geleden ook van 37,5mg naar 0 gegaan in 1 keer. Heftige ontwenningsverschijnselen gehad, een dag of 2/3 echt enorm ziek geweest (lichamelijk met overgeven, maar ook psychisch), en een dag of 10 echt wel een beetje labiel. Doorgezet en het trok weer weg, blij dat ik dat gedaan heb en er vanaf ben. Toch lijken taperingstrips mij wel fijner, raar inderdaad dat dit niet standaard is bij venlafaxine. In het verleden ook escitalopram & sertraline afgebouwd maar dat was een stuk minder heftig.
vrijdag 19 juni 2026 om 14:12
Hi Kaasmeisje,Kaasmeisje schreef: ↑18-06-2026 15:58Ik ben 1,5 jaar geleden ook van 37,5mg naar 0 gegaan in 1 keer. Heftige ontwenningsverschijnselen gehad, een dag of 2/3 echt enorm ziek geweest (lichamelijk met overgeven, maar ook psychisch), en een dag of 10 echt wel een beetje labiel. Doorgezet en het trok weer weg, blij dat ik dat gedaan heb en er vanaf ben. Toch lijken taperingstrips mij wel fijner, raar inderdaad dat dit niet standaard is bij venlafaxine. In het verleden ook escitalopram & sertraline afgebouwd maar dat was een stuk minder heftig.
Ik trok het zelf echt niet met zo weinig slaap en de duizelingen. Ik weet niet hoeveel jaar je het hebt genomen, maar ik heb het 5 jaar genomen. Ik vind het zelf een fijn idee om nu langzaam af te bouwen. Helaas weer een stapje terug moeten doen, maar het is niet anders.
Uiteindelijk kom ik er wel. Heel fijn dat jij er vanaf bent gekomen!
zaterdag 20 juni 2026 om 03:29
Gelijk heb je! Het is echt niet niks. Ik hoop dat het met wat kleinere stapjes beter gaat. Ook al is het tijdelijk, het moet niet ten koste van alles gaan.IsaMae2 schreef: ↑19-06-2026 14:12Hi Kaasmeisje,
Ik trok het zelf echt niet met zo weinig slaap en de duizelingen. Ik weet niet hoeveel jaar je het hebt genomen, maar ik heb het 5 jaar genomen. Ik vind het zelf een fijn idee om nu langzaam af te bouwen. Helaas weer een stapje terug moeten doen, maar het is niet anders.
Uiteindelijk kom ik er wel. Heel fijn dat jij er vanaf bent gekomen!
Ik heb het iets van 2,5 jaar geslikt. Bij alle andere stapjes - van 150 naar steeds een stapje van 37,5 eraf - had ik ook steeds last, maar wel véééél minder dan de laatste stap van 37,5 naar 0. Ik wil het eigenlijk niet aanraden, maar droomsap heeft mij toen geholpen om wel nog wat te slapen. Misschien kan je met je psychiater overleggen om, indien toch nog nodig, tijdelijk wat rustgevend voor de nacht voor te schrijven? Maar weet ook dat het goedkomt.
zondag 21 juni 2026 om 11:20
Het is zeker niet niet niks! Ik vind het erg knap dat het jou is gelukt. Ik zou het niet erg vinden met afbouwen als je wat ontwenningsverschijnselen hebt, dat had ik tenslotte ook met de afbouw van 75 mg naar 37,5 mg. Dit is de lastigste stap en dat heb ik ook veel gelezen. Ik geef het afbouwen nu ruim de tijd. Met kleine stapjes kom ik er ook wel! Ik heb nu wel wat slaapmedicatie want mijn zenuwstelsel is enorm ontregeld geweest, maar voel me nu gelukkig weer steeds meer de oude. Ik neem je advies over het droomsap ook mee voor in de toekomst!
Kaasmeisje schreef: ↑20-06-2026 03:29Gelijk heb je! Het is echt niet niks. Ik hoop dat het met wat kleinere stapjes beter gaat. Ook al is het tijdelijk, het moet niet ten koste van alles gaan.
Ik heb het iets van 2,5 jaar geslikt. Bij alle andere stapjes - van 150 naar steeds een stapje van 37,5 eraf - had ik ook steeds last, maar wel véééél minder dan de laatste stap van 37,5 naar 0. Ik wil het eigenlijk niet aanraden, maar droomsap heeft mij toen geholpen om wel nog wat te slapen. Misschien kan je met je psychiater overleggen om, indien toch nog nodig, tijdelijk wat rustgevend voor de nacht voor te schrijven? Maar weet ook dat het goedkomt.
dinsdag 23 juni 2026 om 14:38
Huisartsen hebben hier eigenlijk veel te weinig kennis voor, in het algemeen.IsaMae2 schreef: ↑16-06-2026 08:20Hi allemaal,
Mocht je meer hulp nodig hebben kan ik je de afbouwpoli van GGZ ingeest aanraden (kan allemaal digitaal, dus niet erg als je niet in de regio Amsterdam woont).
woensdag 24 juni 2026 om 20:54
Hi!
Goed om te weten. Dankjewel voor de tip!
vrijdag 10 juli 2026 om 22:46
zaterdag 1 augustus 2026 om 22:02
Wat vervelend voor je.. Blijf in jezelf geloven. Hopelijk voel je je snel weer meer verbonden. Probeer in het moment te blijven en bewust mee te maken wat je voelt. Minder voelen mag ook, maar ik hoop dat je ook leuke momenten voelt.
Zelf ga ik via de eerder vernoemde Regenboog Apotheek met taperingstrips in 4 maanden van 75mg naar 0mg. Ik zie er tegenop, maar ik wil het proberen juist om meer te voelen. Therapie lijkt te werken dus het is een poging waard. Ik heb wel in de avond last van veel onrust in mijn hoofd. Niet gedachtes,maar moeilijk te beschrijven onrust. Lastig voor mensen om te begrijpen. Als ik rust neem in de avond begint het en gaat dan over in schokkende benen (RLS). Als ik actief door blijf gaan meek ik het niet maar ja, moet ook rusten/slapen. Dat kaatste gaat dan moeizaam, vaak met ibuprofen lukt het wel.
Herkennen mensen dit laatste stukje wat betreft onrust ? Is dat wat jullie brainzaps noemen ?
zaterdag 1 augustus 2026 om 22:05
Bedankt voor de tip. Deze houd ik in gedachten als het moeilijk gaat. Gelukkig is mijn psychiater heel duidelijk en meedenkend (zie vorige post).
zondag 16 augustus 2026 om 15:55
Ik ben onlangs overgestapt naar Escitalopram. Gebruik deze nu een aantal weken. Deze ad heb ik in het verleden gebruikt en reageerde ik goed op. Ik had gelezen dat de overstap van Venlafaxine naar Escitalopram wat soepeler ging, dan weer afbouwen. Ik durfde niet de stap te nemen om weer af te gaan bouwen in kleine stapjes. Ik voelde me ontzettend ongelukkig toen ik weer op de Venlafaxine zat en voelde me helemaal gedissocieerd. Ik wil nu stabiel worden op Escitalopram en vanuit daar uiteindelijk ook gaan afbouwen. Ik voel nu ook minder druk omdat ik met deze medicatie wel mezelf ben. Het voelt wel gek dat ik jaren Venlafaxine nam en niet meteen de link kon leggen dat het door de Venlafaxine kwam dat ik zo gedissocieerd was.Dinterloord schreef: ↑28-07-2026 21:28Venlafaxine vlakte mij ook af. Ik kon niet meer bij mijn eigen gevoel. Hoe gaat het nu? Ben je alweer aan het afbouwen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in