Oppepper nodig want gestopt met Venlafaxine
zondag 14 juni 2026 om 12:04
Hi allemaal,
Ik ben sinds een week gestopt met Venlafaxine in overleg met de huisarts. De afbouw naar een lagere dosering ging goed en voelde me mentaal veel beter, maar had wel twee weken last van duizelingen. Mentaal gaat het veel beter met me en voelde me na jaren weer echt mezelf waar ik al lang na opzoek was. Heb deze medicatie wel 5 jaar genomen. Nu met het stoppen merk ik dat ik weer opnieuw duizelig/draaierig ben, maar nu slaap ik ook heel slecht. Paar nachten met enkel levendige dromen en een nacht met helemaal niet slapen. Ik weet dat het waarschijnlijk met ontwenningsverschijnselen te maken heeft, maar dat slechte slapen maakt me wel angstig . Ik ben overdag al gespannen voor de nacht en het bang zijn dat ik dadelijk niet meer goed kan slapen. Ik ben eigenlijk opzoek wat geruststelling.
Ik ben sinds een week gestopt met Venlafaxine in overleg met de huisarts. De afbouw naar een lagere dosering ging goed en voelde me mentaal veel beter, maar had wel twee weken last van duizelingen. Mentaal gaat het veel beter met me en voelde me na jaren weer echt mezelf waar ik al lang na opzoek was. Heb deze medicatie wel 5 jaar genomen. Nu met het stoppen merk ik dat ik weer opnieuw duizelig/draaierig ben, maar nu slaap ik ook heel slecht. Paar nachten met enkel levendige dromen en een nacht met helemaal niet slapen. Ik weet dat het waarschijnlijk met ontwenningsverschijnselen te maken heeft, maar dat slechte slapen maakt me wel angstig . Ik ben overdag al gespannen voor de nacht en het bang zijn dat ik dadelijk niet meer goed kan slapen. Ik ben eigenlijk opzoek wat geruststelling.
zondag 14 juni 2026 om 13:04
Je herkent dit gedrag wel van jezelf denk ik? Dat je op internet gaat zitten zoeken naar je klachten en dan uiteraard angst krijgt van elk verhaal dat niet helemaal positief is? En dan weer geruststelling gaat zoeken voor die angst, wederom op internet? En dan krijg je een reactie van iemand waarbij het niet over ging en niet lukte en hoppa, weer de angst een boost. En dan weer geruststelling zoeken en op repeat.
Dat is een eindeloze put.
Ik ga er vanuit dat je therapie gehad hebt, weet je nog wat je geleerd hebt daar om op gezonde manieren met je angsten om te gaan? Ga daar weer mee aan de slag, hoe moeilijk je het ook vindt om weerstand te bieden aan het vruchteloze zoeken naar geruststelling. En neem zeker contact op met je huisarts, die begeleidt je immers. Of heb je dat al gedaan en ben je toen alsnog weer verder naar geruststelling gaan zoeken op internet?
zondag 14 juni 2026 om 13:08
Het klinkt alsof je te snel afgebouwd hebt, overleg met je behandelaar of je bijvoorbeeld tijdelijk iets kunt slikken voor het slapen, om deze weken door te komen.
Ik ben ooit succesvol afgebouwd door na de laatste stap, zo nodig nog een paar korreltjes uit een capsule te nemen, om zo de onttrekkingsverschijnselen te onderdrukken. Bij mij werkte dat goed, maar overleg het met je behandelaar, het is wellicht niet een goede keuze nu je laatste dosis al een paar dagen geleden is.
(het is gewoon een lastige AD om af te bouwen, net als seroxat).
Ik ben ooit succesvol afgebouwd door na de laatste stap, zo nodig nog een paar korreltjes uit een capsule te nemen, om zo de onttrekkingsverschijnselen te onderdrukken. Bij mij werkte dat goed, maar overleg het met je behandelaar, het is wellicht niet een goede keuze nu je laatste dosis al een paar dagen geleden is.
zondag 14 juni 2026 om 15:02
Hoi isamae2,
Ik heb ook jarenlang Venlafaxine geslikt. Ik herken alles wat je schrijft. Het heeft even tijd nodig totdat je weer gewend bent om jezelf terug te vinden. Met slapen heb ik geleerd om me er niet druk over te maken. Ik sliep zolang ik sliep. Als ik om 4 uur wakker werd dan stond ik gewoon op. Als ik me nog steeds slaperig voelde dan probeerde ik verder te slapen. In ieder geval ging ik me niet meer druk maken als ik iets meer of minder sliep. Dat heeft uiteindelijk geholpen. Ik kan weer slapen als een roosje. Ik heb nog wel eens last van angst maar het komt niet meer zo hard binnen. Er zijn nog een aantal andere dingen die ik heb aangepast om lekker te kunnen slapen. Denk aan 4 uur voor het slapen gaan geen alcohol/suiker/eten meer. Minder vlees eten heeft mij ook enorm geholpen.
Ik heb ook jarenlang Venlafaxine geslikt. Ik herken alles wat je schrijft. Het heeft even tijd nodig totdat je weer gewend bent om jezelf terug te vinden. Met slapen heb ik geleerd om me er niet druk over te maken. Ik sliep zolang ik sliep. Als ik om 4 uur wakker werd dan stond ik gewoon op. Als ik me nog steeds slaperig voelde dan probeerde ik verder te slapen. In ieder geval ging ik me niet meer druk maken als ik iets meer of minder sliep. Dat heeft uiteindelijk geholpen. Ik kan weer slapen als een roosje. Ik heb nog wel eens last van angst maar het komt niet meer zo hard binnen. Er zijn nog een aantal andere dingen die ik heb aangepast om lekker te kunnen slapen. Denk aan 4 uur voor het slapen gaan geen alcohol/suiker/eten meer. Minder vlees eten heeft mij ook enorm geholpen.
zondag 14 juni 2026 om 17:06
Wat fijn om dit te lezen. Dit geeft toch wat meer hoop met het stoppen! Ook de tips qua voeding ga ik zeker hierin meenemen, dankjewel!
Dinterloord schreef: ↑14-06-2026 15:02Hoi isamae2,
zondag 14 juni 2026 om 17:09
Dankjewel voor je berichtje! En ik wist niet dat dit mogelijk is. Mijn huisarts gaf aan dat de optie alleen mogelijk is om het om de dag te nemen of helemaal stoppen. Ik ga dit wel even voorleggen!
OgenvanTijgers schreef: ↑14-06-2026 13:08Het klinkt alsof je te snel afgebouwd hebt, overleg met je behandelaar of je bijvoorbeeld tijdelijk iets kunt slikken voor het slapen, om deze weken door te komen.
zondag 14 juni 2026 om 17:10
Volgensmij is het niet zo vreemd om ook goede ervaringen te lezen, dat staat los van mijn verleden. Positieve verhalen geven ook wat hoop. Als je enkel negatieve dingen leest op het internet, dan wil je ook wat succes verhalen lezen.
S-Groot schreef: ↑14-06-2026 13:04Je herkent dit gedrag wel van jezelf denk ik? Dat je op internet gaat zitten zoeken naar je klachten en dan uiteraard angst krijgt van elk verhaal dat niet helemaal positief is? En dan weer geruststelling gaat zoeken voor die angst, wederom op internet? En dan krijg je een reactie van iemand waarbij het niet over ging en niet lukte en hoppa, weer de angst een boost. En dan weer geruststelling zoeken en op repeat.
Ik ga er vanuit dat je therapie gehad hebt, weet je nog wat je geleerd hebt daar om op gezonde manieren met je angsten om te gaan? Ga daar weer mee aan de slag, hoe moeilijk je het ook vindt om weerstand te bieden aan het vruchteloze zoeken naar geruststelling. En neem zeker contact op met je huisarts, die begeleidt je immers. Of heb je dat al gedaan en ben je toen alsnog weer verder naar geruststelling gaan zoeken op internet?
zondag 14 juni 2026 om 17:10
Volgensmij is het niet zo vreemd om ook goede ervaringen te lezen, dat staat los van mijn verleden. Positieve verhalen geven ook wat hoop. Als je enkel negatieve dingen leest op het internet, dan wil je ook wat succes verhalen lezen.
S-Groot schreef: ↑14-06-2026 13:04Je herkent dit gedrag wel van jezelf denk ik? Dat je op internet gaat zitten zoeken naar je klachten en dan uiteraard angst krijgt van elk verhaal dat niet helemaal positief is? En dan weer geruststelling gaat zoeken voor die angst, wederom op internet? En dan krijg je een reactie van iemand waarbij het niet over ging en niet lukte en hoppa, weer de angst een boost. En dan weer geruststelling zoeken en op repeat.
zondag 14 juni 2026 om 17:11
zondag 14 juni 2026 om 17:11
Zelf ben ik ook aan het afbouwen onder begeleiding van psychiater. Langzaam en iedere paar weken een controle hoe het gaat en of ik weer stapje lager ga. Ik herken het: af en toe terugval, zeer realistische dromen en hoofd wat regelmatig tolt. Je bent niet alleen. Probeer overdag niet met de nacht bezig te zijn. Als je wakker wordt na een droom kun je tegen jezelf zeggen dat het een droom is en waardoor het komt. Je moet hier helaas doorheen... Ik neem overdag soms ook echt even een rustmomentje om bij te tanken. Maar je kunt het ! Kijk van waar je vandaan komt !
Hou vol !
Hou vol !
zondag 14 juni 2026 om 18:30
Graag gedaan. Bij mij heeft het een half jaar tot een jaar geduurd voordat ik redelijk (90% ofzo) aan mijn nieuwe ik gewend was. Ik heb onlangs een zwaartedeken aangeschaft van Ella. Hoewel ik nu veel minder angst ervaar als destijds, snap ik wel waarom ze claimen dat dit helpt tegen angst. Succes met je ontdekkingsreis.
zondag 14 juni 2026 om 19:30
Wat goed dat je ook aan het afbouwen bent en goed dat dit onder begeleiding is van een psychiater.
De dromen zijn gelukkig niet akelig, maar wel heel levendig. Ik heb trouwens wel wat slaapmedicatie gekregen van de huisarts ter ondersteuning.
Ik probeer wel voldoende rustmomenten te pakken overdag en om even te wandelen. Ik was in het begin ook niet heel bang voor het niet slapen en na drie dagen levendig dromen wilde ik even goed bijtanken. Dag later wilde ik het zonder proberen, maar toen lukte het dus niet om te slapen en toen schoot de paniek er meteen in, mede door alle horrorverhalen die op internet staan. Toen ontstond de vicieuze cirkel. Vind het daarom wel prettig om deze verhalen te lezen en dat doet me goed. Ben nog steeds heel blij dat ik deze stap heb genomen want ik merk dat ik weer echt mezelf ben. Ik merkte dat ik al lange tijd ver van mezelf verwijderd was. Wat was de reden voor jou om af te bouwen?
De dromen zijn gelukkig niet akelig, maar wel heel levendig. Ik heb trouwens wel wat slaapmedicatie gekregen van de huisarts ter ondersteuning.
Ik probeer wel voldoende rustmomenten te pakken overdag en om even te wandelen. Ik was in het begin ook niet heel bang voor het niet slapen en na drie dagen levendig dromen wilde ik even goed bijtanken. Dag later wilde ik het zonder proberen, maar toen lukte het dus niet om te slapen en toen schoot de paniek er meteen in, mede door alle horrorverhalen die op internet staan. Toen ontstond de vicieuze cirkel. Vind het daarom wel prettig om deze verhalen te lezen en dat doet me goed. Ben nog steeds heel blij dat ik deze stap heb genomen want ik merk dat ik weer echt mezelf ben. Ik merkte dat ik al lange tijd ver van mezelf verwijderd was. Wat was de reden voor jou om af te bouwen?
Live2Love schreef: ↑14-06-2026 17:11Zelf ben ik ook aan het afbouwen onder begeleiding van psychiater. Langzaam en iedere paar weken een controle hoe het gaat en of ik weer stapje lager ga. Ik herken het: af en toe terugval, zeer realistische dromen en hoofd wat regelmatig tolt. Je bent niet alleen. Probeer overdag niet met de nacht bezig te zijn. Als je wakker wordt na een droom kun je tegen jezelf zeggen dat het een droom is en waardoor het komt. Je moet hier helaas doorheen... Ik neem overdag soms ook echt even een rustmomentje om bij te tanken. Maar je kunt het ! Kijk van waar je vandaan komt !
Hou vol !
zondag 14 juni 2026 om 19:36
Dat begrijp ik, zeker als je het lange tijd hebt gebruikt. Ik ga ook eens kijken naar de zwaartedeken, dankjewel voor de tip!
Het is ook een zoektocht en ben eigenlijk al langere tijd bezig waarom ik zo ver van mezelf verwijderd was en ben er achter gekomen dat ik door deze medicatie te veel afvlakte. Niet iedereen zal dit zo ervaren, maar ik voelde dit al lange tijd zo.
Het is ook een zoektocht en ben eigenlijk al langere tijd bezig waarom ik zo ver van mezelf verwijderd was en ben er achter gekomen dat ik door deze medicatie te veel afvlakte. Niet iedereen zal dit zo ervaren, maar ik voelde dit al lange tijd zo.
Dinterloord schreef: ↑14-06-2026 18:30Graag gedaan. Bij mij heeft het een half jaar tot een jaar geduurd voordat ik redelijk (90% ofzo) aan mijn nieuwe ik gewend was. Ik heb onlangs een zwaartedeken aangeschaft van Ella. Hoewel ik nu veel minder angst ervaar als destijds, snap ik wel waarom ze claimen dat dit helpt tegen angst. Succes met je ontdekkingsreis.
zondag 14 juni 2026 om 19:49
Wat een slecht advies van de huisarts om eventueel om de dag te nemen, goed dat je dat niet hebt gedaan. Een huisarts zou moeten weten dat de halfwaardetijd van venlafaxine te kort is om dit om te dag te slikken. Dat geeft veel te veel bijwerkingen.
Waren taperingstrips al genoemd? Daar zou je het ook met je huisarts over kunnen hebben mocht het op deze manier toch niet lukken: https://www.taperingstrip.nl/
Afbouwen onder begeleiding van een psychiater met meer kennis van deze specifieke medicatie is inderdaad fijner.
zondag 14 juni 2026 om 20:54
Ik neem zelf venlafaxine.
Ik moet niet afbouwen, maar ben het wel eens vergeten te slikken.
Ja, dat heb ik gevoeld.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat het moeilijk is om ermee te stoppen.
Zoals al aangehaald in dit topic zou je aan de slag kunnen gaan met taperingstrips.
Dat kan je nog meer gedoseerd afbouwen.
Ik moet niet afbouwen, maar ben het wel eens vergeten te slikken.
Ja, dat heb ik gevoeld.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat het moeilijk is om ermee te stoppen.
Zoals al aangehaald in dit topic zou je aan de slag kunnen gaan met taperingstrips.
Dat kan je nog meer gedoseerd afbouwen.
zondag 14 juni 2026 om 21:01
Ik heb dat ook zo ervaren. Daarom moest ik er ook van af. Voelde me altijd net wel net geen zombie door die troep. Op een gegeven moment begon er iets van binnen te schreeuwen (in de verte) en besloot ik af te bouwen. Het afbouwen (met taperingstrips) was één van de meest pittige ervaringen van mn leven. Je brein heeft jarenlang op een bepaald stofje geleefd wat je nu steeds minder slikt. Onderschat de moeilijkheidsgraad niet. Afbouwen was voor mij moeilijker dan stoppen met roken. Uiteindelijk is het mij gelukt. Ik hoop dat het jou ook goed zal vergaan. Succes!IsaMae2 schreef: ↑14-06-2026 19:36Dat begrijp ik, zeker als je het lange tijd hebt gebruikt. Ik ga ook eens kijken naar de zwaartedeken, dankjewel voor de tip!
zondag 14 juni 2026 om 21:13
Ik vijf jaar 75 mg gebruikt en heb twee maanden afgebouwd na 37,5. Nu sinds een week helemaal gestopt.
zondag 14 juni 2026 om 21:17
Ik heb ook benoemd dat ik dit niet wilde, maar ze gaf maar twee opties: stoppen of het om de dag nemen.
Ik heb toen ook aangegeven dat de ontwenning dan alleen maar langer lijk te duren. Ze heeft me sowieso niet goed ingelicht over de ontwenningsverschijnselen, daarvoor heb ik zelf onderzoek moeten doen. Taperingstrips zie ik hier voor het eerst voorbij komen, maar ik weet niet of dat nu te laat is aangezien ik nu al een week bent gestopt. Ik ga het wel aankaarten bij de huisarts.
Ik heb toen ook aangegeven dat de ontwenning dan alleen maar langer lijk te duren. Ze heeft me sowieso niet goed ingelicht over de ontwenningsverschijnselen, daarvoor heb ik zelf onderzoek moeten doen. Taperingstrips zie ik hier voor het eerst voorbij komen, maar ik weet niet of dat nu te laat is aangezien ik nu al een week bent gestopt. Ik ga het wel aankaarten bij de huisarts.
OgenvanTijgers schreef: ↑14-06-2026 19:49Wat een slecht advies van de huisarts om eventueel om de dag te nemen, goed dat je dat niet hebt gedaan. Een huisarts zou moeten weten dat de halfwaardetijd van venlafaxine te kort is om dit om te dag te slikken. Dat geeft veel te veel bijwerkingen.
Waren taperingstrips al genoemd? Daar zou je het ook met je huisarts over kunnen hebben mocht het op deze manier toch niet lukken: https://www.taperingstrip.nl/
Afbouwen onder begeleiding van een psychiater met meer kennis van deze specifieke medicatie is inderdaad fijner.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in