Paniek door de herbelevingen - deel II

23-12-2016 22:17 3015 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Op 26 nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar deel 2. De originele post was:



Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.



Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).



Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.



Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.



Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??



Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.



Link naar het vorige topic:

Paniek door de herbelevingen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 24 december 2016 @ 00:20:

(dat schrijven over aaien doet me denken aan een spelletje dat veilige aanraking en toch geborgenheid gaf in mijn jeugd: achter op de rug van de ander 'schrijven'. Alleen met je vinger. Kun je woorden maken, zinnen, grapjes.... Kost wel meer tijd dan het sneltypen van je).

Oh ja, dat ken ik nog wel!! Dat ga ik niet doen haha, wil vriend wel kunnen zien

(hij moet toch een soort van ehh geCONTROLEerd worden he ).
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga offline..

welterusten allemaal

hopelijk tot snel weer
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Jaaaaaaa een heel fijn handcremepje



En nu issie leeg



Elmervrouw, mensen die manipuleren kunnen en zullen altijd draaikonten in hun eigen voordeel, maar dat gaat altijd ten koste van een ander. Ze zoeken mensen uit waarbij dat kan. Het maakt mij echt boos dat iemand het slachtoffer uithangt terwijl hij in mijn ogen zo ontzettend schuldig is!



Sommige dingen zijn zo stuk , kapot en heftig dat het niet te repareren is. Hooguit kun je voor de goede vrede ( je kinderen ) een modus proberen te vinden om normaal met elkaar om te gaan. Maar zo iemand moet je niet toelaten. Hij kan je breken en kapot maken en je weet dat hij het zal doen als hij vind dat het mag/"moet".



Knuf, wat voor appjes stuurt ze?
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal! Ik heb geen Rituals pakket voor mezelf liggen en kan er ook niet aan komen vandaag, aangezien ik in Duitsland zit. Verder heb ik ook geen moeite om dingen voor mezelf te kopen en ben ik dol op Rituals, ik gebruik bijna altijd iets van Rituals onder de douche. Ik vind dat ik natuurlijk wel moet steunen in dit supergoede initiatief, dus als we weer in NL zijn ga ik voor mezelf nog een fijn pakket halen, ok?



Knuffelbeertjes, wat goed dat je nadenkt over je verdiet laten zien. Het is heel kort geleden, dus inderdaad heel normaal om nog verdriet te laten zien. En dit is ook altijd wel een periode om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Dus momenten van herdenken en de bijbehorende emoties vind ik normaal. Daar mag (moet) je je ruimte voor nemen. En tegelijkertikd mag je ook zeggen als je iets niet met iemand wil bespreken of wil delen. Dat is beiden goed voor jezelf zorgen, die balans vinden.

Ik wens jullie allen een fijne Heiligenabend, in Duitsland is de 24e de belangrijkste Kerstdag, met cadeautjes onder de boom en zo!
Alle reacties Link kopieren
Frohe Weihnachten Aikidoka!
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmervrouw schreef op 23 december 2016 @ 23:31:

Pruttel, en anderen ook, zeg gewoon wat in je opkomt hé, ik kan ertegen. Ik wil eerlijkheid en oprechte reacties.

Ik voel me heel dom, maar gemanipuleerd worden heb ik dus echt niet door, geloof ik..

Ik voel me net zo dom als jij, want ik wist niets over de patronen waar Hanke en anderen over hebben. Van mij dus even geen wijze woorden. Probeer bij jezelf te blijven. Da's al moeilijk genoeg in deze tijd waar we overspoeld worden met beelden van idyllische families rond prachtig opgetuigde kerstbomen, maar in zoveel tumult al helemaal. Kun je vandaag ergens gaan uitwaaien? Naar het bos, de heide, desnoods alles van je af laten spoelen in een zwembad, ofzo? Iets waar je alleen kunt zijn (of met iemand die je echt vertrouwt) en even kunt herladen? Dan kun je daarna alles beter aan en beter in perspectief plaatsen, denk ik. In ieder geval veel sterkte



Hanke, ik ga nadenken over wat je schreef over patronen en manipuleren.



Hier niet zo goed. Ik ben boos op mezelf, omdat ik gister vergeten was de verwarming laag te zetten (stoken voor de vogeltjes is niet nodig), en omdat ik zojuist toen ik havermout ging koken niet zag dat er nog een dekseltje onder de bodem van het pannetje gekleefd zat. En ik dus vrolijk het vuur aan deed. Nu stinkt het huis en heb ik geen deksel meer en van het pannetje weet ik het nog niet of die het nog doet. [...]
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier Aikidoka!
Tobbie
Voor iedereen hele fijne dagen, zonder stress en nare beelden, met veel aandacht en liefde!
quote:Knuffelbeertjes schreef op 23 december 2016 @ 23:32:

Oh en Aaaanne, ik wilde nog wel even antwoord geven op jouw vraag:

nee, ik raak niet overstuur van je directe vragen en daar is niks stoms aan

sorry voor de late reactie Gelukkig :-). Lief dat je er nog op terugkwam.
En goeiemorgen dus allemaal, lekker vrij vandaag

En een voor wie deze dagen zo lastig zijn.
Yay een nieuw topic wat fijn! Hele mooie openingspost ook Knuffel

Ik ben overstag, ik ga de stap wagen en een rituals pakket kopen



Ik vind vanochtend nog heel druk en een beetje paniekerig over de kerst dus mijn inhoudelijke bijdragen komen later, maar mooie dingen zijn hier weer geschreven. Voor iedereen alvast een knuffel en veel sterkte, warmte, veiligheid en geluk gewenst tijdens deze dagen



(Ik zal hier trouwens gewoon komen kijken tijdens Kerst hoor Knuffel)
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen! Hier ruikt het lekker naar wasmiddel. Aanrecht is schoon, afwas gedaan, plantjes bewaterd. De hele avond ga ik vol in kerstsfeer zingen, dus vroeg eten en overdag mijn gemak houden.



Ik had de Trouw voor de zaterdag kado gekregen maar die is voor de 2e keer al niet bezorgd



Zo'n zin in kerstpuzzel....
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend van dat pannetje en de geur....ik zou er ook de pest in hebben ook al helpt de gedachte mij dat het gebruiksvoorwerpen zijn die af en toe ook vervangen moeten worden. Ben blij dat er geen grote brand is ontstaan bij je....



Ik vergeet ook weleens de verwarming laag te zetten.



Lastig als je gezin van herkomst zo gesloten/geïsoleerd is. Heb je voor jezelf een plan voor achteraf? Zodat je wat kan ontladen?
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 24 december 2016 @ 09:32:

Frohe Weihnachten Aikidoka!Danke schön, Hanke!
Alle reacties Link kopieren
Schon gel!
Alle reacties Link kopieren
Even vertellen, niet quoten, ik wis het daarna weer.



Date (... ik noem hem maar even zo) deelt gevoelig nummer met mij: Perfect world, van Maan. Voor hem met een betekenis (hij deelt ook zijn gevoel hierover) - maar mij raakt het ook.

'In a perfect word, my heart still beats for you'

en ik denk aan de situatie van gisteravond.



De man (ex) is zo niet goed voor mij, zo zelfs maar niet het overwegen waard om terug te gaan naar hem, zo bad news, zo niet gezond.

Ik zie het allemaal, ik snap het, ik weet het... hij heeft ook niet meer gereageerd na mijn afwijzing, duidelijk genoeg toch ook weer. Hoezo liefde en iemand anders' gevoel respecteren? Ik moet me nu dan zeker schuldig gaan voelen of zo.



Ik heb nu het inzicht denk ik, de link met vroeger ook, maar gevoel pff..

Net in de supermarkt praatje met een buurtgenote, tel.nrs uitgewisseld, en we hadden het over de kerst. En ik zei hardop dat ik alleen ben, geen familie, vriendinnen hebben hun eigen leven en gezinnen en familie, mijn kinderen zijn er niet en het gezin wat ik had is kapot - en ik voelde het zo erg - ook dat maakt me emotioneel.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Pruttel, ik ben van plan straks naar een kerstviering te gaan hier in de grote kerk, met muziek en zingen - dat vind ik fijn. Hou van liedjes en zingen en meezingen. Dat deed ik in mijn eerdere woonplaats ook; maar wel allemaal in mijn eentje, toen ook al..



Vanmorgen voelde ik me heel helder en krachtig en nu kan ik alleen maar huilen.



Ik schreef een brief aan mijn inside kind, kleine EV. Een beetje daarvan wil ik wel delen: als je met volwassenen omgaat, begrijp dan dat volwassenen hun eigen leven regelen, en zelf verantwoordelijk zijn. Jij was destijds niet verantwoordelijk voor hun gevoel, en nu ook niet. Je moet niets en bent niemand iets verplicht. Wat jij geeft, is uit vrije wil, omdat jij het wil delen of geven. Volwassenen zorgen voor zichzelf. En als iemand dat niet kan, regelt hij of zij hulp of hulpmiddelen. Jij hoeft niemands leven te fixen of te repareren. Dat moet iemand zelf doen. Jij hoeft er niets mee. Ik, als volwassen persoon, doe dat ook. En ik zorg voor jou. Jij mag voelen wat je voelt en mij dat laten weten, en ik help je. Ik bescherm je. Je bent mijn kostbare kind



Ik weet niet of ik het durf te laten staan.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
EV ik lees je
Alle reacties Link kopieren
Oh en zo congruent als wat, dat verweesde alleenige gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Lekker Pruttel, een handcrème! Wij gaan zo richting de winkel, twijfel nog steeds haha.

De appjes van m'n schoonzus gaan over heel veel regeldingen, qua eten, drinken, de visite, het slapen, waaaaahh

Laatste drukke werkdag voor jou vandaag?



Aikidoka, oh dat klinkt leuk, cadeautjes onder de boom en zo, heel veel plezier in Duitsland!

Bedankt voor je tips. Ik denk dat ik het inderdaad moeilijk vind om die balans te vinden, omdat het allemaal nog heel nieuw is. Vriend zegt wel: soms sla je tegenover mij nu een beetje door naar de andere kant (dit wil ik NIET ), maar dat is logisch want je bent het aan het oefenen. Tegenover anderen vind ik het lastiger, vriend is veilig oefenmateriaal

Ik ga jouw opmerkingen proberen te onthouden, vind het spannend hoor! Ben zo gewend me aan te passen, zal dat waarschijnlijk ook heel snel weer gaan doen, maar door al die goede zelfzorg is het moeilijker geworden m'n eigen grenzen enorm over te gaan... Alhoewel ik in gezelschap makkelijk in die valkuil trap.. alles voor de lieve vrede en zo... we zullen zien



Tobbert, dikke knuffel voor jou schrijf hier ook gerust he, klinkt alsof je ook wel wat steun kunt gebruiken, ook met kerst. Is het alleen eerste kerstdag of ook tweede, dat je bij je ouders bent?



Goedemorgenmiddag Aaaaannne



Jasse, bedankt, ik ga ook proberen een pakket te kopen... spannend! Fijn dat je hier af en toe komt kijken en misschien schrijven. Ik wens jou ook hele fijne kerstdagen



Hanke, wat een leuke activiteit vanavond zeg! En wat heb je al veel gedaan vanmorgen, ik voel me meteen lui als ik dat lees

Jouw tip voor Tobbert vind ik ook wel handig voor mezelf; een plan om te ontladen als de mensen weg zijn....

Vanaf half 5 vanmiddag zitten we met gezelschap. Die vanavond dus blijven slapen... en morgenavond rond 9 uur pas weer weg zijn

Ik heb vriend proberen uit te leggen hoe dat voor mij is. Hij was heel lief en meedenkend: we kunnen de slaapkamer van onszelf wel op slot doen? Als dat een veiliger gevoel geeft?

Dat is wel een fijn idee voor vannacht (ook al vind ik het heel erg stom van mezelf...).

Als ze morgenavond weg zijn, zal ik super gestresst zijn voor de volgende dag (komen mijn vader etc). Maar misschien is het goed om dan eerst even te ontladen inderdaad, een plan te hebben (gedachten zeggen uiteraard snijden, veel eten, alcohol drinken, etc.).

Ik vind het moeilijk iets anders te bedenken....



Elmervrouw, wat gebeurt er veel bij jou, wat ben je goed bezig met de inzichten, maar wat is het ook veel Ik hoop dat je straks een mooie middag hebt, klinkt in elk geval wel fijn wat je gaat doen!

En wat een prachtige tekst voor het kind dat je was.. ik word er stil van, wauw..
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen vriend de oefening voorgelezen..

Hebben het gelijk even geprobeerd, maar het lukt niet zo goed.

Het is de bedoeling dat ik 5 (!) minuten lang niks terug mag doen, tijdens het aaien van bijv. de rug.

Dat gaat dus echt niet lukken.

Binnen 10 seconden was de weerstand zo groot dat ik terug ging aaien.

Of hem probeerde over te halen tot meer (mag niet van de oefening).

Heb er heel veel moeite mee.

Voelde wel slecht, vriend zei: het heet een oefening, oftewel: je bent aan het oefenen.

Oh ja...



Later probeerden we het andersom, dat ik hem moest aaien.

Hij vond het een leuke oefening, want 'dit doe je nooit'.

Ehh nee daar heb ik zo mijn redenen voor (dit mag echt niet).

Ik vond het afschuwelijk en wist binnen een halve minuut me geen houding te geven.

Probeerde opnieuw hem over te halen tot meer.

(dat mag namelijk wel van de gedachten, aaien dient uit te lopen tot meer, en niet 'omdat het fijn voelt', dat is echt iets wat absoluut niet mag).



Na afloop mochten we volgens de oefening niks met elkaar doen qua afmaken..

dat vond ik helemaal lastig.

Want wat was het doel dan van die aanrakingen??

Omdat het puur fijn is om aangeraakt te worden?

Bah, dat kan niet. Gedachten zijn woedend.



Gelukkig daarna gedoucht en afleiding gevonden.

Voel me nu redelijk oké...

Was een hele nieuwe ervaring en ook al schreeuwen de gedachten dat het verkeerd was en fout en ik het nog moet afmaken en ik alleen maar goed ben voor dat, toch voelt het ergens ook fijn... dat dit het was... dat dit mag... een soort kriebel in mijn buik.... moeilijk hoor!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer facebook overigens deze dagen te ontwijken..

Vanmorgen toch gekeken en de foto's van mijn lieve vrienden en vriendinnen met gezinnetjes vliegen me om de oren

Het lijkt opeens alsof iedereen een kind heeft gekregen terwijl ik niks doorhad

(of het valt me nu pas extra op )

Ik probeer vooral heel erg blij voor ze te zijn, en haat mezelf dat het zo steekt.

Kerstkaartjes hebben we dit jaar niet verstuurd, omdat ik het moeilijk vond.

Voel me daar nu best wel schuldig over.

Want we hebben wel heel veel ontvangen, met allemaal stralende gezinnetjes erop...

Hun blijdschap staat los van ons verdriet, dat gevoel moet ik toch kunnen parkeren..

Ik vind het echt heel slecht van mezelf dat het me zo raakt.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Het raakt je Knuf, en dat mag.



Wat jullie oefening betreft: heel goed gedaan, en ook heel goed huiswerk trouwens. Mooi dat je even, ergens, ook kon voelen dat aanraken gewoon fijn is. Dat begin ik ook te ervaren. Heb het zo erg gemist, heel lang.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven