Paniek door de herbelevingen - deel IV

16-02-2017 09:35 3014 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De intake voor de traumatherapie is inmiddels geweest (eind januari) en vanaf maart zal ik wekelijks die therapie volgen.

De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden, van borrelnootjes tot paaseitjes, en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar nu alweer deel 4. De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.



Link naar deel 1:

Paniek door de herbelevingen



Link naar deel 2:

Paniek door de herbelevingen - deel II



Link naar deel 3:

Paniek door de herbelevingen - deel III
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Zo helder verwoord, Knuffel.

(Wat heerlijk om te horen lijkt me, dat hij zegt dat hij zielsveel van je houdt.)



Het zou zo mijn gedachtengang kunnen zijn.

Achter zowat elke uitspraak van MM (mijn afkorting vanaf nu voor Manmens ofwel dateman) volgt er in mijn hoofd iets negatiefs. En dat komt samengevat neer op: oh, ik ben niet belangrijk, wat ik wil doet er niet toe, ik mag niets willen, ik doe er niet toe.



In mij hoor ik nu ik dit typ alleen maar: en ik dan? en ik dan? zie mij!

Terwijl, als er dan die aandacht is, ik het eigenlijk ook weer doodeng vind.

Tegenstrijdige stemmen
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Stronggirl, veel beterschap. Ik hoop dat je therapeute nog reageert.



Yellow
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor, Stronggirl

Ik ben uiteindelijk wel even in slaap gevallen

Ik ga niet standaard elke middag liggen

Kan ook niet ivm werk

Is me ook afgeraden omdat je lichaam daar aan went

Heb jij hier al advies over gevraagd?

Ook omdat je 's nachts moeilijk slaapt,

of lees ik dat verkeerd?

Het blijft pittig, zie het niet als kritiek maar als meedenken hoor



Mijn nieuwe peut reageert na ongeveer drie dagen op mijn mail. Dat lijkt lang, omdat voor mij elke dag een gevecht is. Maar ze neemt wel tijd voor mijn mails, en komt met een antwoord waar ik wat aan heb. Daarnaast wil ze sommige dingen liever face tot face bespreken.

Dit heeft ze allemaal uitgelegd, en dat heeft mij geholpen. Ik heb wel moeten aangeven dat ik onzeker was over het mail contact. Dat kun jij ook aangeven, zodat zij kan vertellen wat je van haar kunt verwachten. Het zal nooit haar bedoeling zijn jou dit gevoel te geven. Dat kun je opvangen door het bespreekbaar te maken.

.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
@Stronggirl, dat hoop ik ook!

@Elmervrouw, tegenstrijdigheid
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 11 april 2017 @ 14:32:Wat heb ik mezelf dan aangedaan? Wat hebben anderen, mijn eigen ouders, mij aangedaan waardoor ik zo slecht over mezelf denk... wat betekent dat allemaal?Ik lees je post nog een keer en vind 'm zo indrukwekkend. En deze zin, ja, die zet mij ook aan het denken. Denk ik zo slecht over mezelf, vind ik mezelf zo niets, zo minderwaardig..... door anderen? Door ook ouders die een heel klein kind dat gevoel al wisten te geven....?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken theekransjes

Vriend wil zijn verjaardag dus wel vieren, we moeten echt gaan nadenken hoe. Oude peut heeft idee geopperd om een activiteit te doen zoals bowlen; niet in mijn veilige huis en toch gezellig voor vriend. Vader en stiefmoeder uitnodigen of niet wordt een vraag... gezien hun gezondheid kunnen ze niet zo veel. En willen we ze erbij? En zo nee, wat leggen we schoonfamilie dan uit

Etc etc



Verder heb ik de planning 'rond' het roept alleen enorm veel spanning op. En ik haat het van mezelf dat dat zo is. Al zou ik het hele jaar in bed willen liggen dan moet ik dat toch zelf weten? Het frustreert me enorm hoe erg ik onder invloed stond en sta van hen.



Met vriend afgesproken deze week een korte mail naar ze te sturen waarin ik alvast aangeef niet op het verjaardagsfeestje te komen, wel een bakje koffie wil komen drinken, en of ze nog cadeauwensen hebben.



Ik vind het doodeng, en ik weet ook wel waarom. Afgelopen periode was de aanloop hier naar toe, maar nu zal concreet voor ze duidelijk worden dat ik niet meer naar hun pijpen dans. En hoe ze daarop gaan reageren, vrees ik heel erg voor. Het voelt nu als stilte voor de storm.



En dan baal ik weer zo van mezelf; ik zou veel sterker in m'n schoenen willen staan en gewoon m'n grenzen willen kunnen aangeven. Maar hoe en wanneer heb ik daar nou ooit mee geoefend??
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmervrouw schreef op 11 april 2017 @ 19:17:

[...]

Ik lees je post nog een keer en vind 'm zo indrukwekkend. En deze zin, ja, die zet mij ook aan het denken. Denk ik zo slecht over mezelf, vind ik mezelf zo niets, zo minderwaardig..... door anderen? Door ook ouders die een heel klein kind dat gevoel al wisten te geven....?





Fijn ook je te lezen over je gesprek van gisteren lieve EV

Heel herkenbaar, wat maakt ons hoofd er een potje van he?
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Yellow begrijp hoe je je voelt

Onthoud dat je meer bent dan een etiketje

Die is een alleen om jou goed te kunnen helpen

Heb je een exacte datum gekregen nu?



Oh en ik zie dat de berichtjes al aangepast zijn, top. Dan zal ik een nieuw topic openen

Hopelijk zie ik jullie daar lieve allemaal
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Je oefent er nu mee, Knuf.

Met steun en hulp. Je hoeft het niet alleen te doen.

En je doet het goed, je werkt zo hard!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
x
Alle reacties Link kopieren
@Elmervrouw, een gek potje in ons hoofd
Alle reacties Link kopieren
Als jullie het goed vinden reageer ik even in het nieuwe topic oké?



Paniek door de herbelevingen - deel V
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
@knuffelbeertjes

Ik me terapeut al heel lang discussie over dat eigenlijk niet mag slapen overdag behalve als ziek ben

Maar ik slaap echt zo slecht en ben soms zo moe dat ik soms echt nodig heb want anders gewoon niet trek. Bijvoorbeeld na lang dag heb soms 2 dagen nodig om bij te komen.

Liefst doe echt graag andere dingen . Maar ik trek het gewoon niet om de hele dag wakker te zijn soms slaap ik echt 3 uur. En barst vaak van de hoofdpijn. Maar terapeut wil dat geen dutjes maar ook gezegd ik trekt anders niet.

Ik weet allemaal ff niet meer voel zo belabberd en dan nog zoveel pijn dat echt ff teveel wordt.

Ik wil zo gaan slapen en dan morgen wakker worden en dan dat ik stukken beter voel.

Maar helaas dat werk niet zo!!!



En wat mijn terapeut betreft heb zoiets van laat maar ik mail liever niet en geef liever niet aan dat zo kut voel want het helpt toch niet.

Ik ben echt moe en uitgeput en verdrietig
Alle reacties Link kopieren
Stronggirl zoiets dacht ik wel, dat jij ook het advies gekregen hebt overdag niet te slapen. Ik zou daar mee oppassen; dag/nacht ritme door de war is niet fijn. Ze zegt dat, net als ik, om je te helpen he

Misschien kun je haar vragen mee te denken in een afbouw in het slapen overdag?

En rot voor je dat je je zo voelt

Als je wilt, kom vooral maar weer meeschrijven in het nieuwe topic



Paniek door de herbelevingen - deel V
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven