Paniek door de herbelevingen - deel V

11-04-2017 19:31 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Ondertussen zijn we alweer toe aan deel 5, wat betekent dat er meer dan 12.000 berichtjes geschreven zijn :cheer2:

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al meeschrijft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is. Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 29-08-2017 22:41
51.76% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Oh, maar hier is ook wel iemand met Pasen hoor. Ik kom wel even een eitje met je tikken



En Pasen is ook maar Pasen. Eigenlijk is het gewoon zondag en maandag. Met als verschil dat er overal kinderen naar eieren zoeken en wij onszelf dat familiegebeuren opleggen. Nu zie ik mijn familie graag en te weinig, dus Pasen komt goed uit voor ons. Maar verder moet je er geen waarde aan hechten.



Tenzij je gelovig bent, dan is Pasen wel belangrijk, maar dan gaat het niet over eten of eieren
Alle reacties Link kopieren
x



Ik weet niet of ik het kan verwoorden, ik ben niet zo helder en goed daarin als jij Knuffelbeertjes, maar ik hoopte eigenlijk dat er misschien schrijvers zijn die signalen van hun lijf dat ze te moe zijn wel herkennen en hoe ze dat dan hebben geleerd?
Alle reacties Link kopieren
@pruttel, voor gelovige mensen is Pasen belangrijker dan Kerst he.

Ik vind eieren vies, dus hecht niet zoveel waarde aan pasen haha.
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:06
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Stronggirl1987 schreef op 11 april 2017 @ 22:38:

Met paas ben ik alleen zoals altijd met de feestdagen ik geen familie of gezin waar ik bijhoor ik hoop dat iedereen fijn passen heeft met leuke vooruitzichten!!Hier precies hetzelfde, Stronggirl.. ik ken de pijn.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Het moe zijn is wel herkenbaar. Uitgeput eerder, maar toch lukt het niet om eraan toe te geven. Ik slaap alleen vannacht (en afgelopen nacht) en dan is het nog rotter, durf ik helemaal niet te gaan slapen eigenlijk. Mijn "mantra" is maar dat het steeds weer een keer ochtend wordt.



Dat gevoel van het niet meer aankunnen en tegelijk het gevoel hebben dat niemand in de wereld dat serieus neemt, omdat ik toch wel doorga heb ik al heel lang. De enige die mij daarin echt serieus neemt is mijn vriendin, die ziet ook echt de momenten dat het niet gaat en boekt aan dat het echt teveel is dan.



Ik ben momenteel niet zo actief is schrijven. Mijn hoofd zit te vol. Het leren voor het tentamen gaat langzaam en vergt heel veel tijd (ook doordat mijn concentratie vreselijk slecht is), de kinderen vragen heel intensief aandacht, man gaat niet lekker, aantal situaties in de privésfeer die heel veel aandacht vergen en therapie wat me echt ontregeld. Mijn hoofd ontploft en ik krijg het niet uitgelegd. Ben er wel, maar ben zo in de war dat ik me alleen maar staande hou door me terug te trekken en toe te kijken.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook in dit deel weer.



Probeer allemaal te slapen, of in ieder geval te rusten, allemaal



Alle reacties Link kopieren
Fail
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:07
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stronggirl, probeer een beetje lief voor jezelf te zijn.



Welterusten allemaal
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gezin, mijn eigen gezin met mijn geweldige kinderen, maar het is incompleet en dat geeft ook een enorm eenzaam gevoel. Met elkaar en toch niet compleet.



stronggirl, ook hier vaak herbelevingen tijdens het douchen. Dat is enorm naar.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Fail
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:07
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van vier kinderen, waarvan er helaas twee overleden zijn. Na het overlijden van ons jongste dochtertje is mijn man ernstig depressief geworden, waarna ik er maandenlang alleen voor heb gestaan met de kinderen en hoewel we nu wel weer samen zijn is hij heel erg veranderd. Ook in die zin is er een stuk kwijt in ons gezin. Compleet zijn we niet meer en zullen we ook nooit meer kunnen zijn. Familie hebben we bijna niet, alleen wat contact met familie van man, maar niet zodanig dat we met feestdagen enz vaak iets hebben. Mijn beste vriendin komt nog het dichtste bij familie voor mij, maar zij heeft haar eigen gezin, haar eigen familie en schoonfamilie. Praktisch ben ik dus altijd alleen met twee van mijn kinderen en soms, als hij het aankan, mijn man.



Als douchen zo triggergevoelig is kun je ook proberen of het in de ochtend makkelijker gaat. Niet ideaal misschien, maar dat is zo de nacht ingaan ook niet
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
....
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:08
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de diagnose complexe ptss gekregen en ben net begonnen met therapie, ruim een jaar van wachtlijst naar wachtlijst gezet, met een korte periode van emdr tussendoor bij iemand waar ik niet kon blijven. De bedoeling is traumaverwerking, maar nu is het vooral stabilisatie.in juni krijgt ik hopelijk een vaste therapeut (deze overbrugt alleen maar) en dan gaan we zien hoe nu verder. Voor nu is het dus gewoon doorvechten. De nachtmerries, herbelevingen en paniekaanvallen doorstaan en zo goed en kwaad als het gaat mijn leven blijven leiden en het gezin draaiende houden.



Ik ga proberen iets van rust te vinden, over minder dan 5 uur gaat de wekker en anders is de dag moeten helemaal zo onoverzichtelijk zwaar.



Ik hoop dat het lopen helpt voor je stronggirl
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
@selune

Wat naar hopelijk zo dan eindelijk vaste terapeut.

Waar je echt dingen plekje kan geven.

Lees wel dat je een doorzetter bent!!

Hopelijk kun toch je nachtrust vinden.

Thanks voor kletsen hier.....

Ik weet of echt verstandig is omdat soms echt na herbeleving opeens uren van de tijd kwijt ben of niet meer weet wat er gebeurt.
@stronggirl: wel naar therapie gaan vandaag hoor! al doe je verder helemaal niets, daar 'zijn' is genoeg!



@theekransjes: ik ben aan het leren om het te voelen. Bij mij helpt het om even te gaan zitten, ogen dicht, voelen wat er te voelen valt. Vaak komt dan de vermoeidheid opzetten, alsof het dan pas ruimte krijgt om er te mogen zijn. Ik ben de laatste weken bezig om bewuster stil te staan bij signalen die mijn lichaam geeft om mij te vertellen dat het moe is: gapen, zuchten, zware benen voelen, soms even de ogen dicht doen en voelen wat er dan gebeurt. Feit is dat ik zoveel signalen negeer, dat mijn lichaam heel heel heel fors moet aangeven dat er iets is (zowel honger als kou, als vermoeidheid, als eigenlijk alles) voordat ik er op reageer. Mijn lichaam en ik moeten weer opnieuw leren op elkaar af te stemmen of zoiets.

Dus ik geloof niet dat je hier echt iets aan hebt



@Granny: als je wilt delen, ga je gang!



@Selune: Ik vind het rot voor je dat je nog altijd in zo'n nare situatie zit, ik gun het je anders. Maar ben wel heel blij voor je dat de gestarte therapie wordt doorgezet.



@Pruttel:



Wat betreft Pasen: ik heb niet zo'n band met mijn familie dat we met dit soort dagen bij elkaar zijn, maar ik merk dat ik die behoefte niet zo heb en daardoor niet het gemis ervaar wat Stronggirl en EV wel aangeven. Ik vind het vooral fijn om een extra dagje vrij te zijn van mijn werk en geen verplichtingen te hebben. En dus geen familie te hoeven begrenzen in wat ik wel en niet wil .

Ik heb wel wat leuke dingetjes bedacht voor dit weekend, ik wil vooral veel buiten zijn.



Fijne dag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Yey nieuw topic! Fijn om erbij te zijn.



Zulke middagen hakken er in lieve Knuff. Maar...wat je aan het terug veroveren bent is je authenticiteit. Ik merk dat je meer durft te ervaren wie je bént ipv wie je zou moeten zijn. En dat is een ontdekkings- én een ontmoetingstocht. (waarin ik graag beetje mee loop met je).



Ik heb een lange nacht geslapen. Gisterenmiddag laat brak er kies af en omdat er nog een stuk los-vast in mond zit en dat raar en naar voelt ben ik vroeg op de avond via een halve freeze in slaap gesukkeld op de bank en daar gebleven. Ik ben net een uurtje wakker...



(De aanloop naar en) Pasen is qua zingen druk en intensief. Paasochtend héél vroeg..moet rond 5 uur opstaan. Niet met familie afgesproken maar zal waarschijnlijk wel vrienden zien en ga iig met een vriendin naar de film
Alle reacties Link kopieren
Pfff
anoniem_338941 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 18:08
Reden: Veiligheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Miss Granny heb je gelezen... Naar voor je
Alle reacties Link kopieren
En ik moet dus zo de tandarts bellen en heb een pesthekel aan de tandarts en dan met name omdat de vorige keer de assistente zó niet lief was. Wilde mijn hand niet vasthouden toen ik het vroeg. En tandarts was nagenoeg onverstaanbaar (combi accent/monddoek/mompelen). Was zó niet fijn die ervaring. Ben al jaren niet geweest..
Alle reacties Link kopieren
Dat is naar Hanke. Ik had vorige week ook zoiets (stukje kies afgebroken) en moest eigenlijk naar een vervanger, maar heb op eigen tandarts gewacht. Ik vind tandartsen ook naar. Dat niet lief zijn vind ik behoorlijk asociaal eigenlijk, je patiënten op hun gemak stellen lijkt mij onderdeel van het vak. Sterkte straks



Ik ben tot half vier opgebleven, daarna toch nog even in slaap gevallen, redelijk rustig gelukkig. Zo kind naar school brengen en dan aan de studie.



Komend weekend voor het eerst sinds januari een bijna leeg weekend, alleen een verjaardag. En eigenlijk vind ik dat wel prima, familiegedoe hoeft niet zo. Ik heb alleen mijn kinderen beloofd dit jaar wel weer eieren te verstoppen. Vorig jaar kon afgeraffeld, ik trok dat gedoe slecht, maar nu willen ze het wel erg graag. Ik had al een brok in mijn keel bij het kopen, gewoon het idee dat mijn kleine meisje nu groot genoeg had moeten zijn om mee te kunnen doen. Ik weet dat ik het moet accepteren, maar ik mis haar zo enorm en met dit soort dingen raakt het soms nog keihard.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Gebeld. Goed he?!



Over uur kan ik al terecht. Ieks. Maar wel fijn zo snel.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Hanke! Heldin!

Dat is eng snel, maar dan ben je er ook snel vanaf. Heel veel sterkte straks
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
En dat strenge gedoe of opmerkingen dat ik al zo lang niet geweest ben. Krijg idd mijn vaste mompelaar. Zijn werk is altijd goed geweest. Dat wel.



Was net wel heel vriendelijk aan telefoon en zij waren het ook. Ben intussen wel 5 jaar ouder/wijzer/vaardiger. Ik neem denk ik vooraf al een oxa. Ga iig binnenkant mededelen wat zo de bedoeling is. Anders is het geheid puinruimen daarna.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je gebeld hebt Hanke, sterkte zo



Verder iedereen gelezen, geen tijd om te reageren, maar wel om te zeggen dat ik jullie allemaal graag lees en lief vind
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven