Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
@Diva, wat goed dat je een beslissing hebt genomen t.a.v. je werk voor komend schooljaar. Het klinkt als een haalbaar plan, zeker omdat je zelf daarbijbehorende uitdaging al noemt..... Hoe ga je ervoor zorgen dat je daadwerkelijk naar huis gaat?
Ik heb zelf in het onderwijs gewerkt en weet hoe moeilijk het kan zijn om werk te laten liggen. Het is namelijk nooit af en het kan altijd beter.
Het is dus een stukje oefenen met ermee dealen dat het niet af is, en dat het soms niet goed genoeg is.
Daarnaast gaf ik mezelf één vaste dag in de week waarop ik langer doorwerkte dan de bedoeling was (bij mij was dit de vrijdag). Ik zette dan wel een eindtijd vast (20.00) en schoof de hele week alles wat niet af was door naar vrijdag. Gedurende de week gaf me dit heel veel rust (want.... vrijdag....) en op vrijdagavond ging ik meer ontspannen het weekend in (want: heel hard gewerkt, gedaan wat ik kon, best wel wat dingen af).
Maar ja, dan moet je het wel willen om een dag in de week veel meer uren te maken dan die waarvoor je bent aangesteld. Ik deed het niet voor de organisatie, maar voor mezelf. Het was voor mij een manier waarop ik het oké kon vinden van mezelf dat ik niet kon voldoen aan mijn eigen maatstaven.
Andere trucjes om jezelf aan je eindtijd te houden zijn: reizen met OV (dat vertrekt gewoon op een bepaald moment en wacht niet), een afspraak met een vriend/vriendin, sportafspraak, verheugmomentje-afspraak (bijv, 1x in de week met jezelf afspreken dat je die dag alleen met jezelf heerlijk ergens buiten de deur gaat lunchen (en dat kan niet meer als je om vier uur aan komt kakken), collega's inlichten over je voornemen en hen vragen je naar huis te schoppen als je toch blijft plakken, geen vaste werkplek (en een lokaal wat ingenomen wordt door een volgende groep met docent).

Succes! En ik vind het al super stoer van je dat je zo duidelijk noemt wat mogelijk roet in het eten kan gooien. Nu nog de kracht in jezelf vinden om het te veranderen.
:hug:

@Snow, hoe is t met je?

@Selune: ik meen me te herinneren dat augustus vaak niet zo fijn voor je is (en die maand komt al aardig dichtbij). Hoe is t nu met je?

@Knuff: :hug:

@Tobbie: wil je je stress delen of liever niet?

Dank jullie wel voor het lezen van mijn vorige post. Voelt fijn dat ik 'gelezen' ben :$ door jullie.

En voor iedereen die ik nu niet genoemd heb, zeker een welgemeende :hug: en dan nog 1! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Heb jullie ook gelezen. Geen woorden, maar blij met jullie berichten :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
@Sofie: dankjewel voor je reactie. :heart:
Collega’s zeggen ook dat ik ‘gewoon’ naar huis moet gaan en niet te lang aan voorbereiding moet werken, want die verleiding is er gewoon als ik weet dat ik de hele middag heb. Ik heb wel een eigen lokaal, was dat niet zo, dan was dat een heel goed middel geweest. OV, er gaan hier heel veel bussen en ik zou zelfs met de fiets kunnen. Het enige dat echt helpt is afspraken inplannen zodat ik op een bepaalde tijd echt weg moet. En op vrijdag wel langer blijven inderdaad. Dan kan ik een beetje bijwerken en de voorbereiding van maandag doen, want dat wordt mijn volledige werkdag. Bedankt voor je tips!

Familielid van man heeft longontsteking. Afwachten of de ab aanslaat, anders duurt het geen twee weken meer. Precies onze vakantie :-[

Ik voel me heel egoïstisch, maar ik heb echt een rustige vakantie nodig en ik moet m’n dagen nu opnemen (kan ze niet doorschuiven) en ik voorzie dat ik nu geen fijne vakantie ga hebben. En als het nou alleen het familielid is! Maar je krijgt de rest er gratis bij. Gisteren ook alweer gezeur. Dan vragen ze man iets, zegt hij nee, wordt dat zoals altijd niet geaccepteerd en moet het nog 4x worden gevraagd.

Ik ben gisteren niet mee geweest omdat iedereen daar was. Volgens man was de spanning te snijden. Precies daarom was ik dus niet mee. Hij kan er wel tegen. Vandaag gaat hij weer even langs. Dikke kans dat sm en sz (koude kant) er ook zijn. Sz denkt weer dat ze de redder in nood is. Ik wil op zich ook wel even mee, want het gaat echt heel slecht en misschien is het de laatste keer dat ik hem zie, maar aan de andere kant wil ik coconen en wil ik me er ver van houden. Alle spanningen en stress buiten mij houden. Ook bang voor vragen van sz of ik dit of dat wil. Gisteren heeft man het afgewimpeld, maar zelf kan ik dat niet denk ik.
Kijken wat ik doe, misschien heel even gaan en dan goede afspraken maken met man over wat we wel en niet doen en zeggen.

Knuffel :redrose: :hug:

Knuffels voor iedereen :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Diva, klinkt als een fijn rooster. Als je op vrijdag langer blijft en toch op tijd weg wil, zou ik regelmatig een vrijdagmiddagborrel met een vriendin inplannen, of andere plannen maken (lekker koken thuis, bijv.). Dat dwingt je om het niet al te laat te maken. Wat betreft het familielid: is er geen (informeel) rooster van wie wanneer op bezoek gaat? Dan kun je het beste moment uitkiezen. Enne.. het is balen dat het in je vakantie valt, maar ja, dit soort dingen komt nooit uit, natuurlijk. Hopelijk hadden jullie geen reisplannen.

Sofie, ja ik zou wel willen delen, maar dat gaat niet, want dan ben ik nogal herkenbaar omdat ik het ook wat dingen tegen bekenden heb gezegd :(

Oh, en Lovebird, ik durf je echt geen advies te geven over verhuizen. Dit is zo'n complexe situatie dat ik het gewoonweg niet weet. Praat erover met je familie, psych, en vooral ook met deskundigen (over stalkers, over hoe een stalkingssituatie je kinderen beïnvloedt, hoe een verhuizing je kinderen zal beïnvloeden). Sterkte, het is een hele zware situatie waar je in zit.

Heb een goede week, allemaal! :hug:
Imaginary_Diva schreef:
15-07-2018 12:08
[...]
Ik ben gisteren niet mee geweest omdat iedereen daar was. Volgens man was de spanning te snijden. Precies daarom was ik dus niet mee. Hij kan er wel tegen. Vandaag gaat hij weer even langs. Dikke kans dat sm en sz (koude kant) er ook zijn. Sz denkt weer dat ze de redder in nood is. Ik wil op zich ook wel even mee, want het gaat echt heel slecht en misschien is het de laatste keer dat ik hem zie, maar aan de andere kant wil ik coconen en wil ik me er ver van houden. Alle spanningen en stress buiten mij houden. Ook bang voor vragen van sz of ik dit of dat wil. Gisteren heeft man het afgewimpeld, maar zelf kan ik dat niet denk ik.
Kijken wat ik doe, misschien heel even gaan en dan goede afspraken maken met man over wat we wel en niet doen en zeggen.
@Diva, je man kan er wel tegen, schrijf je. Dus over dat stukje hoef jij je niet druk te maken.
Je hoeft alleen maar bezig te zijn met jezelf, met wat jij wel en niet wilt. Bij de keuzes die je maakt, horen vervolgens (volwassen) consequenties. Als je het met sz niet wilt hebben over allerlei dingen, zul je daarin je grenzen aan moeten geen. Met risico op ruzie, onaardig gevonden worden, buitengesloten te worden, of iets anders waar je bang voor bent.
Natuurlijk schiet je sz in de rol van zorgend, regelend, enzovoorts. Zoals jij een manier hebt om om te gaan met spanning en ruzie, heeft zij haar manier. Die van een 'goedmaker' die daarbij de realiteit uit het oog verloren is. En ja, dat is ontzettend lastig voor jou. Maar voor haar net zo ingewikkeld als het voor jou is om je gezicht te laten zien.
Dus mijn tip zou zijn: focus op jezelf, op wat jij wilt, en neem daar dan ook de verantwoordelijkheid voor. Dan is elke keuze die je maakt een juiste. Maar verlang niet dat anderen het juiste doen voor jou, want die hebben misschien hun handen wel al vol aan het handhaven van zichzelf in deze situatie vol spanning. En ga zelf ook niet het juiste doen voor hen.
Uiteindelijk moet iedereen hier, met mededogen van de anderen, leren voor zichzelf te zorgen.
Het klinkt overigens alsof jouw man dit behoorlijk lukt.
:hug:

@Tobbie: :hug: Vervelend dat je nu hier je verhaal niet kwijt kunt. Het klinkt wel fijn dat je het met anderen hebt kunnen bespreken (of bedenk ik dat verkeerd, omdat ik dat zelf nou eenmaal heel fijn vind (en het me nog niet vaak genoeg lukt)). Als dat niet zo is, kun je altijd aan een van ons PB-en :hug:

Fijne dag allemaal :daisy: B-) :sun: :sun:
Alle reacties Link kopieren
@ Tobbie: we hebben wel reisplannen, we hebben twee keer een week geboekt.
Eerst deze week maar afwachten en dan beslissen wat we doen.

@ Sofie: ik ben ook blij met mijn beslissing dat ik niet mee ben geweest. Morgen misschien wel even langs na het werk, maar dan echt heel even. Verder wel ik me inderdaad nergens mee bemoeien en wil ik dat misschien ook nog tegen sz zeggen als zij er is. Als ze wil communiceren, graag direct met man, maar niet via mij. Man gaat het doen wat hij zelf wil inderdaad goed af, al krijgt hij van niemand mededogen Wel veel schuldgevoelens aangepraat en gemanipuleer.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees jullie ook; en ook geen woorden. Wel liefs :hug: :heart: :redrose:
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ook ik lees mee. M'n slaaptekort speelt me parten. Dus ik hou het kort, want het denken en meedenken gaat ook niet zo lekker.

Afbeelding
Deze kitten in combinatie met regen is wat gezelliger :-)
Afbeelding
@Diva: :hug: krachtig van je! :hug:

@Snow, Selune, Hanke, EV: :hug: :hug: :hug:

En voor alle anderen ook eentje (of meer, eigenlijk: een hele berg) :hug:
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 16-08-2018 20:08
97.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:hug: :hug: :hug: :hug: :daisy: :rose:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Kattenplaatjes en -filmpjes zijn altijd fijn :heart:
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn sowieso altijd goed! :hug:

Ik ben inmiddels afgestudeerd en heb daardoor een beetje met ruimte om adem te halen. Kinderen hebben nu vakantie en ik (op een beetje solliciteren na) ook. Verder gaat het best redelijk goed. Het blijft moeilijk, maar ik heb wel meer een modus gevonden om met mijn klachten om te gaan.

Hele dikke :hug: voor jullie allemaal
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Wow Selune, wat tof en gaaf dat je dat binnen hebt. Meesterlijk!
Alle reacties Link kopieren
Heeee Selune! Afgestudeerd! :cheer: :cheer: :cheer:
En dat zegt ze dan zo eventjes heel nonchalant tussen de regels door. Wat een prestatie! Van harte gefeliciteerd!!!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
@lieve Selune :cheer: :yes: :cheer2:
Niet alleen voor je afstuderen, misschien zelfs nog wel meer voor al het andere wat je schrijft. Dat je meer ruimte ervaart en een modus gevonden hebt om met je klachten om te gaan. Hoop ik wel dat lief zijn voor jezelf en bestaansrecht voelen tot deze modus behoren. :hug: :hug:

ST: goed uitrusten dan nu :hug:

En deze nog even voor iedereen, past goed bij Snows kattenfilmpjes :cat: :cat: :cat:
En deze, want die past bij het weer van vandaag: mét B-) of zónder :sun: muziekje en discolampjes.
O ja, en deze, gewoon, omdat ik dit voortaan op een fijne manier kan brengen :hug: :hug: :hug:
Gefeliciteerd, @Selune!
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd Selune! :cheer:
Een masteropleiding doe je niet zo maar even! Heel knap!

Vandaag voor het laatst tijdens een werkweek op woensdag vrij.
En ik ben zowaar niet moe :jump:

Gisteren goed aan mezelf gedacht en de hele middag administratie gedaan ipv lesgeven. Morgen weer. En dan vrijdag nog één les met een afscheidsfeestje en dan heb ik vakantie! Of we weg kunnen, is maar zeer de vraag, maar ik hoef dan in ieder geval even niet te werken.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met slapen lieve Snow?

Fijn dat het aftellen begonnen is ID!

Ik heb overmorgen de emdr over een heftig topic. Merk dat ik sinds een dag er toch last van heb. Vóór die tijd was ik vrolijk van alles aan het doen. Nu gaat het allemaal wat moeizamer. Ik zie het, probeer ipv meteen medicatie eerst meditatie in de hangmat uit op mijn oppas/logeer adres. Verder vermijd ik het feestgedruis hier in de buurt en dat lukt aardig. Volgende week is het hier een uitgestorven boel. Nu zit ik op een bankje in de schaduw in een bos na een poosje geshopt te hebben (geen mooie dekbedhoezen kunnen vinden :roll: ) Thee erbij. Krekels. En in de verte lawaai van feest. Hoop dat ze het leuk hebben. Voor mij is dit de max wat er in zit vandaag.
@Hanke, wat goed dat je luistert naar je grenzen en zo goed voor jezelf zorgt!
Hier in huis is de siësta ingevoerd. Je moet toch wat.
Alle reacties Link kopieren
Ja. En het weer nodigt daar toe uit. Ik lig op hete dagen 's middags ook opeens te snurken op de bank. Zelfzorg verder een beetje op orde?
Ja, nu weer redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Fijn!
@Hanke, het zou vreemd zijn als het anders was.... Ik heb van mijn psych geleerd dat het 'normaal' is om spanning te voelen als er iets staat te gebeuren wat ik eng vind.
In dit geval: EMDR betekent dat je teruggaat naar iets wat ooit moeilijk voor je was. Waarbij het zomaar kan zijn dat het voelt alsof het iets is van nu.
Wat gelukkig niet zo is.
Nu is het 'alleen maar' heel spannend omdat je in je gedachten, in je hart en in je lijf terug gaat naar toen. Terwijl je gelukkig hier bent, met een psych die tijdens de EMDR goed op je past.
Zorg goed voor jezelf, niet alleen vandaag, maar ook morgen en juist juist juist ook overmorgen en daarna. :hug:

@Snow: fijn dat je de basale zelfzorg weer redelijk voor elkaar hebt. Ik hoop dat het slaaptekort ook minder gaat worden. Enig idee wat je 's nachts hindert om gewoon goed uit te rusten? :hug:

@Diva: :jump: Jeeej! (bijna) vakantie, geniet ervan.

:sun: :sun: :sun: :sun: :sun: :sun: :sun: :sun: voor ons allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven