Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:41
99.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het aangeeft Vivasu, ik heb het ook even aangepast :)

:hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
..
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 19-09-2017 02:42
99.99% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
x
anoniem_348386 wijzigde dit bericht op 19-09-2017 17:34
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja het is wel veel te veel inderdaad, sorry :$

Maar herkenbaar hoor, wat je schrijft. De impact die zoiets heeft op alles, inderdaad.
:hug:

Ik zag een voorstukje van het nieuwe bnn programma, en zoiets moet ik helemaal niet kijken
maar toch gedaan
En daarin sprak een slachtoffer van misbruik met haar broer,
en die broer vertelde welke invloed het op zijn relatie (met zijn vrouw dus) (gehad) heeft.

Ik ben me daar altijd erg van bewust.
Waarschijnlijk ben ik me er meer van bewust hoe groot de impact voor anderen was dan voor mezelf.
Maar het was goed dat ze dat lieten zien, want daar werd hetzelfde punt gemaakt:
het werkt door, op zoveel gebieden, mensen en relaties.

:hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Yes, fijn! Voel me goed dat ik heb gepost in het vorige topic en dat er ruimte is om even alles er uit te gooien. Ik voel me daardoor soms wel schuldig want ik wil vooral niet dat alles om mij draait maar ik weet ergens dat het kan/mag en dat jullie allemaal ontzettend lief zijn. Happy new topic waar iedereen veel steun in kan vinden :redrose:

Voor mij werkt schrijven ook verhelderend en helend. Ik vind het oprecht heel goed van je dat je schrijft en ik weet zeker dat er mensen zijn die het wel helemaal doorlezen en dat helpend vinden. Dus blijf het alsjeblieft gewoon doen als jij dat fijn vindt. :-D

x
anoniem_348386 wijzigde dit bericht op 19-09-2017 17:34
67.04% gewijzigd
@Ernie, ik heb het merendeel van je woorden gemist, maar ik begrijp dat de therapie er aan zit te komen en dat je geblesseerd bent geraakt. Dus een lieve, zachte knuffel kun je vast gebruiken :hug:.

@Vivasu, bedankt voor het delen van je verhaal, ik vind het fijn dat je dit topic hebt gevonden. Snow schrijft waardevolle woorden voor je, ik geloof dat je er iets aan kunt hebben (zonder dat ik negatief oordeel over hoe je het tot nu toe zelf bedenkt).

Ik wil graag een ding toevoegen waar je misschien iets aan hebt (en misschien ook niet, dan doe je er gewoon niets mee, oké?).
Je zou naar de 'stem' kunnen kijken als een deel van jezelf. Niet een stem die iets zegt, maar een deel van jezelf dat jou graag iets wil vertellen.
De persoonlijkheid van mensen is opgebouwd uit verschillende delen. Dit maakt je niet schizofreen of zo, al denken sommige mensen dit wel. Iedereen heeft verschillende delen die met elkaar samenwerken. Het samenwerken maakt dat de delen geen aparte identiteiten zijn. Ze bestaan allemaal met elkaar en samen vormen zij Vivasu. De stem die je omschrijft, is maar een deel van jou.
Het kost nu wellicht teveel energie om dit bij jezelf verder te onderzoeken.
Het kan je wel 'geruststellen' dat het bestaan van verschillende delen van jezelf niet per definitie ongezond is, maar juist gezond. Vooral als je ze uiteindelijk beter leert kennen en met jouw 'bewuste ego' besluit wat je met de informatie die ze je geven, gaat doen.
:hug:

Wat betreft de EMDR: je kunt niets fout doen. Je mag het gewoon ondergaan. En als er geen emoties komen, komen er geen emoties. Als er veel emoties komen, komen er veel. Het is een middel, een methode. Die vaak werkt. En soms niet. Het is geen diagnostisch middel om te beoordelen of iemand een trauma heeft.
Je stelt je niet aan. Niemand vindt dat jij je aanstelt. Behalve een deel van jou misschien. Verder niemand. En dat deel vindt dat ook alleen maar omdat het dat ooit van iemand heeft geleerd. Dat deel weet nog niet beter. Dat komt nog wel. :hug:

@Tobbert, nog een dagje werken en dan lekker vakantie! Fijn! :hug:

@EV, ik vind je geweldig dapper! :hug: Ontzettend indrukwekkend wat je aan het ontdekken bent, waar je ruimte aan geeft, welke grote stappen je maakt in het niet langer 'meegezogen worden' in allerlei moeilijke en ingewikkelde emoties en situaties.

@Selune, hoe is het? :hug:
Alle reacties Link kopieren
X
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 21-08-2018 14:04
0.00% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Jemappelle goed om te lezen dat je die ruimte ervaart, in deze topics. Dat vind ik fijn om te lezen :hug:

Sofie wat een lieve, treffende woorden heb je weer voor iedereen. Ik hoop dat het goed met je gaat en je ook zo lief voor jezelf bent :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
:hug:
@Knuff, ik heb je woorden gelezen en nu moeite om de woorden te vinden die uitdrukken wat het met me doet.
Ze zijn raak, je woorden.
Wat je schrijft.
Alles.
:(
Herkenning in je stuk over de gedachten en het werk en vrije dagen, mededogen en heel veel behoefte je te steunen in wat je schrijft in het stuk vader, hoopvol gejuich over dat wat je schrijft over vriend en een combinatie van dit alles bij het stukje over je angsten.
Ik wil op álles reageren. :$
Wees niet bang, dat ga ik niet doen.
Één ding kan ik niet laten je mee te geven: ook dat waar je (nog) niet over schrijft, (nog) niet over praat, dit geef je al ruimte door hier aan te geven dat het er is. Wellicht voelt het ooit zo dat je het meer ruimte durft en kunt geven. Dan zijn wij er om je te lezen, je therapeuten om naar je te luisteren, en het hele Team Knuff om je te steunen. Want dat gaan we doen, ook al kun jij je daar nu helemaal niets bij voorstellen.
Dat geeft niet Knuffelbeertjes.
Dat waar jij denkt dat je geen stapjes in aan het maken bent, ook daar zet je muizenstapjes in de juiste richting. Door het hier alvast een beetje aan te stippen.

Verder ga ik niets zeggen. Je woorden zeggen genoeg.
Dank je wel.
:bigkiss:
Knuffelbeertjes schreef:
31-08-2017 21:03
[...]
Ik heb alleen nooit de link gelegd tussen m'n verleden en heden. Tussen de herinneringen die ik heb, en het afschuwelijke idee dat die over mij gaan. Het waren (en zijn) gewoon aparte werelden. Die persoon van toen, hoe kan ik dat zijn? Daar hoeft niemand op te antwoorden hoor, ik begrijp inmiddels dat m'n hoofd zo werkt.
[...]
Herkenbaar Knuff. In het werk wat ik doe, ligt een overduidelijke link met mijn verleden. Die ik alleen zelf pas sinds een paar jaar zie :$ . Inmiddels werkt mijn hoofd anders en dat vind ik toch wel fijn....

Met mij gaat het best wel goed. Er speelt wel iets wat ik als lastig ervaar, dit delen gaat nog even niet. Dat geeft niet, ik heb het vertrouwen dat dit vanzelf komt. Uiteindelijk ga ik woorden vinden en moedig genoeg zijn om te delen in plaats van alles altijd alleen te doen.
'Alleen' dat is mijn veiligheid. Dat is mijn kracht. Ik ben aan het leren dat samen ook veilig kan zijn. En krachtig.
Dus het komt wel.
Een keer.
Alle reacties Link kopieren
x
tobbert wijzigde dit bericht op 24-05-2018 22:28
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
31-08-2017 22:09
'Alleen' dat is mijn veiligheid. Dat is mijn kracht. Ik ben aan het leren dat samen ook veilig kan zijn. En krachtig.
Dus het komt wel.
Een keer.

Mooi Sofie :) :hug:
En je weet dat wij je lezen wanneer je het wilt en kunt delen, of dat nou vandaag, morgen of over een hele lange tijd is.
Maar ook zonder daarover te schrijven, lees ik je graag hoor, altijd :smooch:

Bedankt voor je lieve woorden over mijn bericht. Bedankt dat je het wilde lezen, en wat je schreef raakt me. Bedankt lieve Sofie!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Tobbert schreef:
31-08-2017 22:31
Bemoedigend Knuffel, dat je to do lijstje op vrije dag niet dicteert dat je voor de lunch dezelfde sokken aan moet hebben :) Ik stel me dan gelijk een Knuffel voor met twee verschillende, maar allebei vrolijk gekleurde sokken.

;-D

Dit was voor de oplettende lezer haha, ik had niet verwacht dat iemand het zou opvallen :proud:

Bedankt voor je reactie Tobbie. Ik waardeer 'm zeer. Wat een mooie zin over het afzetten tegen de bodem van het zwembad. Dat is een passende, aangezien de woorden bodem en afzetten best relevant zijn de laatste periode..

Verdrietig dat het zo herkenbaar is, maar fijn dat je dat erkent, en hier deelt. Het is heel erg om al die dingen te moeten missen, nog erger om daar alleen mee rond te moeten lopen :hug:

En ook bedankt voor je uitleg over de uitleg over delen van je persoonlijkheid. Zo is het mij ook uitgelegd en zo wordt het in de literatuur ook benoemd :) Hopelijk geeft dat wat lucht Vivasu? Sterkte vandaag met de PT! En Ernie ook natuurlijk! En ikzelf :$ En voor iedereen ook een dikke :hug:

Enne voor Tobbie in het bijzonder: vandaag afronden, en dan.... vakantie
:cheer2: Het is je gegund! :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
31-08-2017 20:53
.....

Die laatste vijf zinnen van je Snow, ik zal je niet quoten, maar het is zo verdrietig :hug:

Ik weet niet wat ik erover kan zeggen, omdat mijn situatie zo anders was, dan enkel het misbruik. Ook bij jou speelde er meer, dan alleen dit thema (of zal ik deze zin verwijderen?) :hug:

Ik denk dat misbruik altijd een enorme krater slaat (in levens, ontwikkeling, etc) en mensen achter laat met de brokstukken. Ik denk alleen ook dat gebrek aan (emotionele) steun of heftige gebeurtenissen als pesten, ongelukken, ziektes, etc dat ook doen.

Helaas zijn onze verhalen geen uitzonderingen, vaak (niet altijd!) spelen er veel verschillende zaken mee, en maakt het allemaal dat er een onveilige basis gelegd wordt :( :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:41
99.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:42
99.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is er veel geschreven en wat is het allemaal indrukwekkend.
Ik kan niet inhoudelijk reageren. Ben al vanaf woensdagavond in een soort bubbel met MM (ook al is hij nu op zijn werk en gisteren ook) en dat is heel veel voelen en ervaren, en moe nu; en dan werkt ook nog de PT van woensdag erg door, en voel ik ook de klein(st)e delen van mezelf. Ja... samenwerken en samenzijn zoals hier ook gezegd wordt, geruststellen, veiligheid bieden. Hoe doe ik dat en hoe maak ik dat elke dag voor mezelf voelbaar en eigen.

Het is eigenlijk nu heel fijn om hier alleen te zitten, in een gemakkelijke stoel, en even niks te hoeven (waar ik thuis mezelf nogal veel opleg). Ik ben heel moe. En terwijl ik nu al wat dagen met hem samen ben, ligt toch negatief/angst/afwijzing/banggggg/gevoel op de achtergrond, ongeloof; hoe kan dit allemaal, het is zo fijn samen en ik kan het niet bevatten.

Veel liefs voor iedereen :hug: :hug: :hug:
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je lange post gelezen Knuffel en ik vind het wel gestructureerd!
Je verwoordt alles echt heel goed en mooi en begrijpelijk (ook al hoeft dat niet, want je schrijft het in eerste instantie voor jezelf).

Het stuk dat Tobbert gequotet heeft over wat je allemaal wél tekort bent gekomen, raakt mij wel, omdat minus de laatste twee zaken mijn man dat ook voor een groot deel gemist heeft. In dat opzicht herkenbaar dus. Het zijn ook essentiële zaken om een kind te geven.

Verder lees ik heel veel mooie ontwikkelingen en inzichten en ben ik erg blij dat er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats vallen in jou. En natuurlijk gaat er nog heel veel niet goed en durf je over bepaalde zaken nog niet te praten, maar je kunt ook niet alles tegelijk verwerken Knuf. Jij hebt in negen maanden al zoveel progressie geboekt, daar kun je alleen maar trots op zijn (of blij, als trots zijn op jezelf moeilijk is :$). Ik ben het in elk geval wel! :)

Ik ben erg moe na weer een drukke week en vanaf volgende week wordt het nog drukker en moet ik mijn lessen echt goed gaan voorbereiden. Mijn experimenteren met 'minder goed' moet dan helaas weer stoppen omdat ik anders echt chaos in de klas ga krijgen (hoewel ik dat, ondanks een goede voorbereiding, alsnog verwacht :facepalm:, dus waar doe ik goed aan).

Ook een druk weekend voor de boeg, wel met leuke dingen, maar ook nog veel werk helaas. :nooo:
Maar vanavond doe ik niks meer, zo uiteten met man, lekker ontspannend. :)
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Elmervrouw schreef:
01-09-2017 10:54
[...]En terwijl ik nu al wat dagen met hem samen ben, ligt toch negatief/angst/afwijzing/banggggg/gevoel op de achtergrond, ongeloof; hoe kan dit allemaal, het is zo fijn samen en ik kan het niet bevatten.
Bevat het maar gewoon EV. Zo fijn kan het gewoon zijn. Dit is niet te mooi om waar te zijn, dit is waar. Of het ooit anders gaat zijn, weet je niet. Wat je wel mag voelen, is dat het nu is zoals je schrijft. En dat is nieuw. Nieuwe dingen zijn vaak een beetje eng. Dat geeft niet. :hug:

@Vivasu, fijn dat je er iets aan hebt gehad. Hoe is het geweest? :hug:

:hug: voor iedereen.

Ik ben vooral heel moe na een volledige week werken en een lichaam wat mij van alles wil vertellen wat ik maar niet begrijp. Schokken en krampen in de nacht, overdag buikpijn en heel warm en dan weer koud.
Meestal voel ik mijn lichaam nu als een geheel in plaats van allemaal stukjes. Dat is raar en eng. Ik voel ook andere dingen die fijn voelen en dat is heel heel heel verboden eng.
De woorden die ik EV schrijf over nieuw, zijn ook voor mezelf. Ze pakken nog niet.
Ik weet dat ik het mag verwelkomen, dat het oké is. En dat wil ik ook echt.
Zoveel in mij schreeuwt dat het niet mag, dat het gevaarlijk is, dat het walgelijk is en heel erg fout. Het vernietigende deel in mij waarover ik laatst schreef, denkt nu haar kans te kunnen grijpen, maar zo werkt het dan toch weer niet.
Dat deel begrens ik.
En dat vind ik best wel gaaf van mezelf :$ .
Al die andere delen zijn doodsbenauwd en dat is nu even lastiger. Ik heb een dagtaak aan het geruststellen, troosten, handen reiken, samen muizenstapjes maken.
Terwijl ik eigenlijk verlang naar opgekruld in bed liggen met een deken over me heen, daar waar ik me veilig genoeg voel om mijn verdrietige tranen te laten stromen. En dat er dan iemand komt die me vasthoudt en me belooft dat alles goed komt.
En dat dat dan waar is. :( :'(
Alle reacties Link kopieren
Lieve Sofie, ik ben ervan overtuigd dat het goed komt! *houdt vast en belooft* :hug:
Je bent zo hard aan het werken aan jezelf en je voelt weer! En dat is soms eng en verwarrend en teveel tegelijk.
Het geeft niet dat het nog niet echt went, dat zou natuurlijk heel fijn zijn, maar dat komt vanzelf wel.
Knap dat je het vernietigende deel in jezelf kunt begrenzen. Dat is toch al een hele stap?

Je doet het zo goed en je bent altijd zo lief en invoelend voor en tegenover anderen.
Ik hoop dat je nu lekker in bed ligt en jezelf de rust geeft die je na zo'n drukke week nodig hebt. :there:
Dit weekend extra goed voor jezelf zorgen. :hug:

EV: misschien moet je het ook niet willen bevatten? Probeer van de fijne momenten met MM te genieten!
Ik begrijp je wel en herken het heel erg. Ik denk zo vaak 'wat moet man toch met mij?' en 'ooit komt er een moment dat hij genoeg van me heeft' en zelfs na drie jaar getrouwd te zijn, vraag ik me dat nog regelmatig af en vraag ik om bevestiging dat hij me echt leuk vindt. :facepalm: Hij antwoordt altijd dat hij anders toch niet met me getrouwd zou zijn en laat vaak weten dat hij me echt leuk/lief etc. vindt. Ik probeer het maar te geloven en dat lukt steeds vaker, maar de angst voor afwijzing sluimert nog wel steeds.

Vivasu: fijn dat je zoveel aan het delen bent! Ik hoop dat het je helpt zaken wat meer te structureren in je zelf.
Fijn dat het goed lijkt te klikken met je psycholoog. Je hebt wel een erg drukke week gehad met afspraken zoals ik het lees!
Ik hoop dat de EMDR goed is gegaan, althans, dat je tevreden bent over de eerste sessie. Ga je de komende dagen heel lief voor jezelf zijn? Veel rusten, goed eten, niks doen, afleiding zoeken: alles is goed he, als het maar goed voor jou is. Je bent een bikkel hoe je alles maar oppakt en doet! :hug: :hug:

Ernie: heb je bericht niet meer kunnen lezen, maar ik maak uit de berichten van andere schrijfsters op dat je een ongeluk hebt gehad. Veel sterkte! :hug:

Selune, Hanke, Snow e.a.: :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
X
anoniem_72944 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 14:12
99.33% gewijzigd
Dank je wel lieve Diva.
Ik wens je een weekend toe met weinig werk en veel fijne momentjes voor jezelf.
Ik ben benieuwd of je aan de slag bent gegaan met het zorgen voor jezelf wanneer je aan het werk bent.

@Caar, spannend, zo'n (eerste) post. Fijn dat je het gedurfd hebt. :hug: Wil je meer schrijven over het 'waarom' van het inzetten van EMDR? Ik ben vast niet de enige die daar graag over wil lezen.

:hug: voor al die stoere schrijvers hier die de afgelopen week PT hebben gehad. En voor al die anderen die er gewoon eentje kunnen gebruiken :hug:.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven