Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Tranen bij het stuk van knuffel aan Tobbie en een hoofd vol vragen. Waarom is dit belangrijk dan? Ik kom ook niet verder dan douchen, haren wassen, tandenpoetsen. Dat leer ik ook aan mijn kinderen. Smeren, scrubben, make-up enz doe ik nooit. Doe ik ze daarmee tekort door niet te 'tutten'? Is dat belangrijk? Zou dochter dat moeten leren?
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
@Sofie dank je wel. Dat continue alarm is zo lastig. En ik vind het maar moeilijk bepalen wat waar houdt, wat is oud, wat is nu, wat mag ik voelen, wat is aanstellen, wat hoort er helemaal niet te zijn. Dit proces is zo ingewikkeld.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Och lieve lieve Selune, nee, jij doet je kinderen geen tekort. Een basis met liefde, steun, begrip en stabiliteit (zoals een ouder waar je terecht kunt) is het allerbelangrijkste voor (een gezonde ontwikkeling van) een kind. Je bent een super lieve, betrokken, zorgzame moeder voor je kinderen, daar hoef je niet over te twijfelen! :hug: :hug:

Met die voorwaarden treedt jouw kind het leven tegemoet. Vanuit gezond vertrouwen, en daarmee kan ze zelf ontdekken wat bij haar past, zoals met een vriendin een keer nagellak kopen en proberen, zonder angsten, oordelen, etc. Als ze daar zin in heeft, die behoefte voelt. En anders niet en dan weet ze dat dat ook ok is. Want ze krijgt van jouw opvoeding mee dat ze Oke is. En dat is de basis lieverd. Een basis die wij gemist hebben, en daar schreef ik over. Dus niet onzeker worden alsjeblieft, je doet het hartstikke goed juist! :hug: :hug:

En ja, dit proces is ingewikkeld. Heel ingewikkeld. Des te meer redenen om die zorgzaamheid die jij richting je lieve kinderen hebt ook misschien een heeeel klein beetje richting jezelf toe te laten.. En als dat nog te moeilijk is, hoop ik dat je de lieve woorden van dit topic laat binnen komen. En de steun van je peut en LV. Al voel je het zelf (nog) niet, je bent een lieverd Sun :hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Dank je knuff. Ik vind het zo moeilijk om te weten wat goed is, wat goed genoeg is, voor de kinderen. Dochter houdt wel van nagellak en als ze wil kan ik haar nagels, maar meestal doet ze het zelf of met haar vriendinnen. Dingen als scrub enz kent ze denk ik ook niet. Ik heb dat nooit meegekregen en zij nu ook niet. Het zou wel mogen, maar ik kan het haar niet uitleggen.
Het hele lichaamsgedoe vind ik lastig, ik heb daar zelf zo weinig beeld bij.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me veel minder belangrijk dat je je dochter leert tutten dan dat je haar leert dat het ok is om te tutten. Niet iedereen houdt daarvan en dat is ok. Maar als zij het leuk vindt en wil doen, is het goed als ze dat kan en mag zonder het gevoel te krijgen dat het - of zij - slecht is. Zo te lezen, doe je dat. En dat is de kern.

Of ze nou van jou leert nagellakken of scrubben of van haar vriendinnen... Dat maakt niet uit. Veel belangrijker is dat ze leert dat het ok is om dingen te doen die ze leuk en fijn vindt.

Nu staat het er misschien dubbelop, maar ik vind het lastig uitleggen. Je doet het dus goed!

Ik ben trouwens aan het nadenken over jullie berichten aan mij, dus daar probeer ik later op terug te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees af en toe vluchtig de posts.
Voel me niet op mijn gemak verder.

Posts lezen en inhoudelijk reageren kost mij ontzettend veel energie.
En als ik dat doe, of een nieuw iemand welkom heet en er komt geen enkele respons maakt me dat zeer onzeker en bevestigd dat zo'n beetje alles waar ik laat van heb. Zeker als er op posts boven mij en onder mij wel gereageerd wordt.
Het zal ongetwijfeld niet altijd bewust/met opzet gaan. Maar ik word er in ieder geval verdrietig van.
@ (lieve) becoming: je hebt dit vaker aangegeven. Daarmee bedoel ik niet dat je zeurt, maar dat dit iets is wat voor jou heel belangrijk is. Waarschijnlijk heb je er niet alleen last van in dit topic, maar ook in andere stukjes van je leven. Goed dat je het hier post, dat vind ik stoer van je.
Je weet hoe het werkt hier. Niemand wordt genegeerd en alle verhalen zijn belangrijk.
Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid aandacht en tijd te besteden. Soms reageer je meer op de een omdat je daar sneller een reactie op hebt, of het iets van jezelf raakt, of gewoon omdat je er iets over te zeggen hebt. Soms reageer je niet, omdat je er geen energie voor hebt, geen zin in hebt, geen tijd voor hebt, of iets anders. Dat mag hier. Daar hoef je je niet voor te verantwoorden.
Misschien is het interessant voor je om eens te kijken wat er nou precies getriggerd wordt bij jou, op het moment dat je iets post en er niet op gereageerd wordt door anderen. Wat is het waar je behoefte aan hebt, wat je nodig hebt, wat je niet krijgt?
Dat kan heel verschillend zijn.
Mocht je er aan twijfelen of je hier gezien wordt: je wordt gezien. :hug:
Als het iets anders is, post het dan, dan kunnen we er met je over meedenken. :hug:

@Selune: we maken allemaal fouten. Ik ben geen moeder, helaas. Als ik het wel was, weet ik zeker dat ik dingen verkeerd zou doen. Dus ik verwacht niet dat jij voor jouw kinderen de allerbeste moeder bent die er bestaat. Je doet de dingen met de beste intenties en soms gaan ze mis. Je kunt ze niet alles bieden wat je ze zou willen bieden. Dat is het leven.
Ik geloof wel in de woorden van Tobbie en Knuff. Volgens mij geef jij je kinderen mee dat ze er mogen zijn, dat ze goed zijn zoals ze zijn, dat ze zelf mogen weten waar ze zich in willen ontwikkelen, dat ze zichzelf mogen zijn. Ook als dit anders is dan anderen, of anders dan het perfecte plaatje wat jij in je hoofd hebt. Dat is heel wat. Echt, dat is heel wat. :hug:
En wat je zegt over je proces en hoe ingewikkeld het is: dat is het. Ik vond (en vind nog steeds af en toe) het heel ingewikkeld om te ontdekken wat oud is en wat niet, juist doordat het zo door elkaar heen loopt. Het is een ontdekkingsreis, een proces, waarin jij aan het dansen bent. Het is een ingewikkeld dansje met pasjes die soms niet in te studeren zijn. Het is ook een mooi dansje, een indrukwekkend dansje, een dapper dansje. Je doet het goed :hug:.

@Tobbie: ik hoop dat je woorden kunt vinden voor jezelf, over jezelf. Tot die tijd is de stilte wat het is en dat is ook oké. En goh, wat ben je lief! :hug:

@Knuff: dank je wel voor je woorden. Veel te herkenbaar ook. :|

@EV: hoe is het met je?

Een dikke :hug: (of een dunne als dat beter voelt :P ) voor jullie allemaal.
Alle reacties Link kopieren
@ Becoming me: ik weet zeker dat jouw posts wel gelezen worden, maar ik begrijp ook je gevoel. Ik geloof alleen voor 100% dat niemand bewust niet op jou reageert.
Je doet er echt toe, echt. Ik lees je in elk geval graag. :)

Soms gaat het topic ook zo snel dat ik op iedereen wil reageren, maar op dat moment zelf met een vol hoofd zit of dat reageren op iedereen iets teveel gevraagd is. Ik denk dat dit voor meer forummers geldt. Het is niet bewust.
Nogmaals ik lees je graag. :hug: :hug:

@ Tobbie: je hebt het goed verwoord vind ik. Mijn moeder hield helemaal niet van make-up en tutten enzo, maar ik mocht wel nagellak en make-up hebben als ik dat wou. Ik hoop dat je dat lippenspul toch nog gaat proberen. Je bent het waard, Tobbie. (Even gejat van L’Oreal ;-D)
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Sofie en Tobbie :hug:

Becomingme ik heb je gelezen :hug:

:hug: iedereen :hug:

Emdr gehad, totaal doorgedraaid kind opgevangen (mijn semi-autistje en carnaval gaan niet samen), hetzelfde kind begeleid bij de tandarts (een doorgedraaid kind en de tandarts gaan niet samen), kind + beste vriendje hadden zwemdisco vanavond en hoe goed ze ook kunnen zwemmen ik laat ze daar niet zomaar achter (iets met ze zijn me te kostbaar), nu totaal maar dan ook totaal afgedraaid,maar zo bang voor de nacht dat ik toch nog maar even hier kwam kijken. Ik haat de emdr :-(
Forever is a hell of a long time
Selune schreef:
09-02-2018 22:19
[...] Ik haat de emdr :-(
Ik haat met je mee :hug:
EMDR is :moon:
EMDR is :thunder:
EMDR is :swear:
EN jij Selune, jij bent :kneel:
Jij bent :bigkiss:
Jij bent :applause:

Zorg goed voor jezelf, nu, vannacht (ook al kun je niet slapen, dat is logisch), morgen, overmorgen, en nog langer. :hug:
Alle reacties Link kopieren
:hug: Sofie
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
becomingme schreef:
09-02-2018 21:01
Ik lees af en toe vluchtig de posts.
Voel me niet op mijn gemak verder.

Posts lezen en inhoudelijk reageren kost mij ontzettend veel energie.
En als ik dat doe, of een nieuw iemand welkom heet en er komt geen enkele respons maakt me dat zeer onzeker en bevestigd dat zo'n beetje alles waar ik laat van heb. Zeker als er op posts boven mij en onder mij wel gereageerd wordt.
Het zal ongetwijfeld niet altijd bewust/met opzet gaan. Maar ik word er in ieder geval verdrietig van.
In aanvulling op wat Sofie en Diva al schrijven, volgens mij negeert niemand je expres en niemand wil je verdrietig maken. Ik heb niet veel toe te voegen, maar ik merk dat ik me een beetje aangevallen voel door je bericht, juist omdat over dit onderwerp al vaker geschreven is.

Volgens mij is er op je recente posts door verschillende schrijfsters gereageerd, soms kort, soms uitgebreid. En als je gaat kijken, zul ze zien dat van iedereen wel eens een berichtje onbeantwoord blijft. Zo heb ik me vandaag afgevraagd of ik het topic om zeep geholpen had toen er na mij niemand schreef. Als je een duidelijke vraag stelt of helder omschrijft waar je mee worstelt, is het voor ons makkelijker om te reageren. Waardoor en in welke situatie voel je je opgefokt? Wie is in hemelsnaam die Kathleen? Ik had geen flauw idee. Het leek mij iets dat je gewoon even kwijt wilde, en ik heb het gelezen. Er schrijven hier supermeelevende dames, maar helderziend weten waar jij behoefte aan hebt, bestaat niet. En soms zullen we zelf ook praktisch of emotioneel niet in staat zijn om op dat issue te reageren, en wel op anderen. Maar dat is iets waar we allemaal mee geconfronteerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Selune, heel veel sterkte alvast voor de nacht.
Eerlijk gezegd zie ik ook tegen elke nacht op, omdat het niet lukt om te slapen zonder de slaapmeds, en als ik ze wel gebruik, word ik ook nog 1 of 2 keer wakker. En dan is de EMDR nog niet eens begonnen (a.s. donderdag is het zover).

Becoming, je wordt gezien.
Ik lees alles, maar ik heb weinig tot geen woorden om te reageren.

In laatste keer PT grote stap gezet die heel pijnlijk was. Durf er verder niets over te zeggen. Dat ging tot in het diepst van mijn wezen, hét grote pijnpunt.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik moet giechelen van die smileys, Sofie. Zo is emdr stiekem misschien toch een beetje leuker voor Selune, hoop ik.

Selune, ik hoop dat je vannacht een beetje tot rust kan komen en het morgen heel rustig aan kunt doen. Woon je het zuiden? Dan heb je komende week misschien vrij? Hopelijk is dat zo, en kun je dan een beetje opladen. En je bent een held dat je weer emdr gedaan hebt!
Alle reacties Link kopieren
EV is ook een held!

En voor nu slaap-zo-goed-mogelijk, allemaal (desnoods met pilletje!)!
Alle reacties Link kopieren
.
smallthings wijzigde dit bericht op 03-03-2018 14:55
99.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieverds lees jullie.

Ik voel me ongelofelijk opgefokt. Vandaag huiswerk voor peut gemaakt. Iets met tekeningetjes maken waarin in kleine stapjes alles bij elkaar komt. Dat heb ik gedaan ook al snapte ik geen reet van wat ik deed en wat de afzonderlijke symbooltjes die ik gebruikt heb betekenen.

Daarna gaan werken en op het werk opeens weer erg wazig, spasmen in lijf die heeel veel pijn deden. Niks gezegd erover, medicatie gepakt, zelfhulppersoon geappt, rustige taak opgezocht en gewacht tot de boel zou werken. Het werd idd minder de pijn maar eenmaal thuis ook pijnstiller genomen want echt au en stram.

Gerust. Gehuild. Zepfhulppersoon gesproken. Met haar aan telefoon gekookt want anders te wazig. Gegeten. Vroeg in bed en toen proberen te slapen maar helaas neemt mijn opfok gevoel met de minuut toe. Ook in bed.

Vorige week heb ik een andere HR ketel gekregen en deze heeft een douchefunctie :-? Iets waar ik niet blij mee ben. Want er komt water van max 40 graden uit en ook maar iets van 6 liter per minuut. Ik douche meestal niet zo lang en ik baal. Echt, ik word agressief dat ik nu een functie heb die ik niet wil. En dat deze ketel minder presteert qua douchen dan mijn vorige. En dat als ik google ik amper info tegenkom hierover. Of ik de douche functie uit kan zetten... Ik kan het niet vinden. Ook niet welke douchekop geschikt is voor zo'n lage waterdruk. De douchekop dié ik heb nu die krijg ik niet recht aangeschroefd waarddor hij licht lekt (en er dus nog meer een zacht straaltje komt) en moet 'm nu noodgedwongen lager hangen om niet te vernikkelen. Echt zo pissig word ik er van. En dam robeer ik fotos te maken vam de onderkant van de ketel waar de specificatie stickers zitten en dan krijg ik ze in spiegelbeeld zodat ik ze niet kan lezen (6) Arrrrgggg en dat allemaal om 2 uur s nachts!
Er gaat duidelijk iets mis in mijn hoofd dat ik me nu hierover op dit uur zo druk maak. Maar ook dat hierover zo weinog online te vinden is, maakt me woest.
Echt dat als ik me probeer te informeren over een legitiem onderwerp en ik google me het habbiebabbie en ik kan het niet vinden...

Ik weet niet wat ik met me aanmoet deze nacht. Krijg het wéér koud (en had al een keer gedoucht vannacht om op te warmen) :loveit:

Sorry voor de rant, dit ken ik niet zo van mij. Ik voel me echt door elkaar geschud. Verdrietig. Bang. Agressief. Onmachtig maar vooral écht opgefokt.

Iemand die dit herkent? Wat werkt dam voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Lieve Hanke :hug:
Ik herken het wel, maar echt een oplossing heb ik niet. Soms helpt het me om het door te gooien tegen iemand, bijvoorbeeld tegen mijn man en dan samen een oplossing te zoeken, maar toen ik alleen woonde kon ik gaan nergens heen met die frustratie en dan bleef het zo hangen, meestal tot ik een oplossing voor iets heb gevonden. Straks het bedrijf bellen wat je de ketel geleverd heeft? Die zouden het moeten weten of moeten kunnen oplossen.
:hug:
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieverd. Ff als een ongeleid projectiel hier ranten gaf beetje rust/lucht en heb een paar uur onder mijn 2 dikste dekbedden geslapen. Slaapkamer is enkel glas brrr.

Dank je voor de tip om te bellen en ben ik ook van plan. Alles doet het in principe, en het is weekend, dus dit zal tot maandag moeten wachten. Dan kan ik evt het installatiebedrijf of de fabrikant bellen. Had al de handleiding voor klant én die voor de installateur al doorgespit en geen voorbeeld van douche water temp verhogen kunnen vinden. Het is een ingebouwde beveiliging tegen verbranden (keuken water wordt wél 60 gr). Alleen heb ik omdat ik vrouw ben behoefte aan nog een graad of 3 (en 2 liter water p min) méér.

Ik kan hoogstens naar een andere douchekop kijken. De specificaties die ik zoek staan niet op de site van bijv de gamma. Dus evt naar badkamerspeciaalzaak gaan voor info is een optie.

Maar eerst maar eens kijken wat dat hoofd van mij nodig heeft. Dat opgefokte is niet fijn en me zo uneasy voelen verdient aandacht. Nog 2 nachten voor ik peut zie...Oefening nav innerlijk gaan versmelten/opnemen/samenkomen is zo pittig. Ik snap mezelf niet. Herkenbaar?

Hoe is het met jou Sun? Beetje ok nacht gehad en wat bij kunnen komen? :hug:
hanke321 schreef:
10-02-2018 03:31
[...]
Sorry voor de rant, dit ken ik niet zo van mij. Ik voel me echt door elkaar geschud. Verdrietig. Bang. Agressief. Onmachtig maar vooral écht opgefokt.

Iemand die dit herkent? Wat werkt dam voor jou?
Jippie! Er komt een kant van je boven die je niet zo goed kent. Dat is mooi!
Een nieuw stukje Hanke die je niet zo goed kent. Je hebt geen idee wat het stukje van je wil en hoe je er mee om kunt gaan. Dat ligt ineens voor je neus, om ontdekt te worden :sherlock: .

Wat ik doe op zulke momenten is eerst opmerkzaam zijn (dat heb je al gedaan, je merkt op dat je je opgefokt voelt), dat gevoel gewoon maar laten 'uitrazen' (waarbij ik mezelf uitleg dat ik vast niet de rest van mijn leven in deze staat zal verkeren, oftewel: de opgefokte Hanke wordt vanzelf een keer minder opgefokt, ook als je niets doet) en zodra het gevoel er nog is maar wel minder is, gaan onderzoeken. Dan stel ik vragen als: wat wil dit deel van mij nou eigenlijk? Waar heeft het behoefte aan? Is het slim om aan die behoefte te voldoen of kan ik dit deel geruststellen dat dat wat ze wil, niet nodig is? Of is er een compromis nodig?

Voor mij geldt: als ik me opgefokt voel, is dit omdat ik het gevoel heb iets te moeten oplossen of fixen, wat niet kan wachten. Het stukje van mezelf wat kan inschatten hoe snel/belangrijk het is, staat dan te scherp afgesteld. Het is mijn 'oude' alarm van vroeger wat keihard gaat loeien en de realiteit een beetje uit het oog verliest. In combinatie met een ander 'oud' gevoel, dat van machteloosheid, waarvan ik ergens met mezelf heb afgesproken dat ik dat NOOIT meer wil voelen. Een afspraak waar ik me niet aan kán houden, want in sommige situaties ben je nou eenmaal machteloos.
Ik hoop dat het niet te vaag klinkt.

Als ik m 'vertaal' naar jouw situatie (en misschien zit ik verkeerd) dan zou het als volgt zijn:
Je hebt een HEEL PITTIGE dag gehad. Zelfzorg is een hele uitdaging en dit doe je goed :hug:. Je voelt ergens dat je dit ook heel hard nodig hebt. Het douchen helpt om alle gevoelens van vandaag te kunnen verdragen. Tenminste, als die :swear: douche gewoon goed zou werken. Dat doet die niet. En het lukt je niet dit te veranderen. Het belang van een fijne douche wordt nu steeds groter. Het wordt een op zichzelf staand enorm belang (terwijl het eigenlijke belang eigenlijk: goede, liefdevolle zelfzorg en steun is). Je voelt je machtelozer en machtelozer worden, omdat het je niet lukt dit :swear: ding fatsoenlijk aan de praat te krijgen.
Wat je misschien kunt doen, is jezelf geruststellen dat je dit doucheprobleem gaat fiksen op een ander moment. Dit moment kun je eventueel concreet maken: maandag bel ik iemand die er verstand van heeft (of zo)
Dan vertel je jezelf dat je hoort en ziet dat het nu vooral belangrijk is dat Hanke liefdevolle verzorging krijgt en dat je haar die op een andere manier gaat geven.
(en kijk dan even naar de opties: 's nachts kun je misschien niemand bellen die je een (telefonische) knuffel geeft, dus kies je misschien andere dingen dan wanneer dit overdag gebeurt)
Je gaat bijvoorbeeld een fijne fleecedeken pakken en daarmee tegen de verwarming zitten. Of je leest jezelf een sprookje voor. Of je kijkt grappige kat-filmpjes van Snow. Of....
Op een beter moment kun je hiervan een lijstje maken, zodat je hier niet over na hoeft te denken als je het al zo moeilijk hebt.

Iets anders wat ik doe als ik me rusteloos voel, is lopen. Hardlopen of wandelen. Dat deed ik voorheen ook wel eens 's nachts. Ik vind het niet echt een aanrader, want in allerlei opzichten is het niet zo gezond. Het heeft me wel goed geholpen, maar ik bewaar die oplossing voor echte enorme moeilijke momenten waarop dat wat ik hierboven beschrijf totaal geen kans van slagen heeft.

Ik hoop dat je er iets aan hebt Hanke, of in ieder geval dat je een manier vindt die je past (dat hoeft dus niet mijn manier te zijn).

:hug:

@Tobbie: je mag je op jezelf richten, dat is volledig gerechtvaardigd. Doe dat maar gewoon, goed? :hug: En je hebt geen topic om zeep geholpen. Nog niet een beetje. Gelukkig weet je dat zelf ook. :hug:

@EV: zorg goed voor jezelf. Zorg voor je basis. Zeker nu. En bedenk vast wat je nodig hebt om dit na donderdag ook te doen. Misschien heb je het niet nodig, maar misschien ook wel. En dan is het fijn als het idee er al is. :hug: :hug: :hug:

@Becoming: ik hoop dat je iets kunt met wat er naar je is geschreven. Er zit bij iedereen eenzelfde prachtige boodschap achter: je wordt gelezen, je wordt gezien. Als je wilt uitvogelen hoe het precies zit met wat het in je oproept als je weinig reactie krijgt op een post, kun je dit hier ook delen.
Probeer het dan bij jezelf te houden, te schrijven wat dingen met jou doen, zonder dat er een soort 'beschuldiging naar anderen' achter verborgen zit (die je eigenlijk niet wilt geven, denk ik tenminste).

@ST: :hug:

@Snow: :hug: Heb je nog een grappig dierenfilmpje in de aanbieding? Hier is het carnaval begonnen en hoewel ik er uit de buurt blijf, merk ik verhoogde alertheid in mijn lijf omdat het bang is dat zatte, lallende mensen mij aanraken en ik niet weet wat ik moet doen. Grappig want ik ga niet in de buurt komen van die mensen, maar zo werkt het (nog) in mijn hoofd :$ .
Alle reacties Link kopieren
Badkamerspeciaalzaak (lekker scrabbelwoord!) kan inderdaad misschien helpen! Ik hoop het voor je, ik wil ook veel water!

Nacht was geen succes. Ik mag van mezelf niet online 's nachts, dus toen ik hier postte was ik al beneden. Ik vermoed dat ik de komende dagen meer van de Olympische Spelen ga zien dan 4 jaar geleden toen de uitzendtijden beter waren. Gelukkig hou ik wel van schaatsen ;-)
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Sophie :hug:
En wat een mooie analyse van het doucheprobleem!
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Oef Hanke, wat naar dat je niet lekker warm kunt douchen... Da's zo ongeveer mijn oplossing voor alles - maar niet voor opgefokt zijn. Dat komt zelden voor, maar dan sla ik op een kussen (of mep ik met het kussen op bed) tot het eruit is. En daarna ga ik douchen.

Ik denk dat je ketel wel aangepast kan worden (ik zou nog liever 40 in de keuken hebben en evt een sopje aanvullen met water uit de waterkoker), maar noodoplossingen voor dit weekend: een hele warme kruik mee naar bed, naar de sauna, bij iemand anders douchen of badderen.
Alle reacties Link kopieren
Heel fijn om jullie te lezen, heb ook al een lotgenoot en mijn zelfhulppersoon gebeld. En ontbeten. En verwarming aangezet.

De laatste gaf aan dat ik me al eerder zo boos heb gevoeld, het bij dit proces hoort van door elkaar geschud worden.

Verder idd evt kruiken proberen in de avond.

De douche doucht echt wel. Op zich warm genoeg nu ik douchekop lager heb gezet. Maar minder waterdruk dan ik gewend was. Zoiets als douchefunctie was me niet bekend en de controlefreak in me kan dat niet uitstaan. In de keuken heb ik keurig 60 graden namelijk.

Sofie je hebt cm aardig door. Ik schijn vooral in de acceptatie te moeten gaan zitten, een andere optie is er niet. Hoe gaat het met jou trouwens?
hanke321 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 10:45
3.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar trouwens om niet in de buurt van lui onder invloed te willen zijn. Hier weinig gecarnaval gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven