Paniek door de herbelevingen - deel VII

01-11-2018 10:33 1908 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu 2 jaren later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 7.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor wederom een nieuw topic, waar we elkaar kunnen ontmoeten.
Bedankt voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579

Link naar deel 6:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... p=29194425
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Sofie zo fijn je te lezen, en super dat het je goed gaat!

ID wat mooi hoe je je door alle ontwikkelingen heen laveert. Lukt het met verkoop woning?
Ik heb alles (een beetje) doorgelezen, :hug: voor iedereen

Lief dat je naar me vraagt hanke!

- niet quoten aub -

-weg-
anoniem_655bb33b3d61a wijzigde dit bericht op 08-08-2020 10:30
91.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo wat ontzettend naar voor je GFL.

Maar wat heb je goed geoefenend met jezelf geloven, voor jezelf opkomen. Ook door niet in zee gaan met iemand die blijkt niet zorgvuldig te werken.

En aso dat doordat iemand haar werk niet doet je langer moet blijven op een plek die niet helemaal bij je past en je niet met alle noodzakelijke voorzorgen naar huis kan.

(als ik moet verwijderen dan lees ik het wel)
Alle reacties Link kopieren
Sofie, bedankt voor je reactie, ik put er heel veel moed en hoop uit. :redrose:

Hanke, wat fijn om weer eens een uitgebreide update van je te lezen. Ik herken enorm wat je schrijft over dat het juist en volledig moet zijn als je iets benoemt. Zo remmend.... Maar overall klink je sterk, ik vind het mooi wat je schrijft over nieuwsgierigheid naar van binnen. :hug:

Green, ik ben het eens met Hanke. Heel goed geoefend en gehandeld, misschien kan je over 'dat liep dus niet bepaald goed' wat milder denken. Want boos worden en je wantrouwen en twijfels uiten is ook een vorm van kwetsbaar opstellen en je gevoelens delen - en kijk, het pakt nu eigenlijk toch positief uit. :heart:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
@Green: indrukwekkend, zoals er toch kracht uit je naar boven is komen borrelen. Je bent voor jezelf opgekomen :high5: (en misschien een beetje geschrokken van de manier waarop?). Zij is over jouw grens gegaan, je hebt haar 'herstelkans' gegeven en ze heeft m niet gepakt. Dan is jouw reactie een prima reactie. Goed gedaan :hug: *Sofie staat juichend aan de zijlijn*

@Hanke: mooi wat je schrijf en ook hoe je het schrijft. Ik denk dat je peut een punt heeft als het gaat om overtuigingen mbt september. Een simpele vergelijking met Koninginnedag, deze is in mijn hoofd ook nog steeds op 30 april. En een iets minder simpele: als ik in de buurt kom van mijn 'dorp van vroeger' krijg ik altijd vaak buikpijn en honderden signalen van gevaar. Gedachten gaan dwalen en ik moet hard werken om van dwalen niet verdwalen te maken. Dan mag ik heel vaak geruststellend zijn naar mezelf toe dat het daar ooit, voor mij als meisje en puber, gevaarlijk was en dat het nu een dorp is, gewoon een dorp, net zo veilig als alle andere dorpen. Ik verander de overtuiging dat in dit dorp gevaar dreigt zorgvuldig in hele kleine stapjes, naar de overtuiging dat dit een dorp is als alle dorpen en dat ik bij dit soort gevaar nu anders reageer dan toen. Dat vroeger niet nu is en ook niet meer gaat zijn.

@Dana: :heart:

@Diva: ik ben ook benieuwd naar je (ver)huis(plannen)!

Voor de voorraad: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :heart: :heart: :daisy: :hug: :jump: :hug: :hug: :there: :sun:

en voor Knuff: mocht je weer eens willen schrijven, weet dan dat ik je lees! :)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook alles (dank je wel nog Sofie, dat je naar me vroeg, lief van je, en ik ben blij dat het zo goed met je gaat). Leef en lees met jullie mee.

Van mij ook even een aanvulling: :daisy: :rose: :sun: :hug: :sun: :rose: :daisy:
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
05-08-2020 08:44
@Green: indrukwekkend, zoals er toch kracht uit je naar boven is komen borrelen. Je bent voor jezelf opgekomen :high5: (en misschien een beetje geschrokken van de manier waarop?). Zij is over jouw grens gegaan, je hebt haar 'herstelkans' gegeven en ze heeft m niet gepakt. Dan is jouw reactie een prima reactie. Goed gedaan :hug: *Sofie staat juichend aan de zijlijn*

@Hanke: mooi wat je schrijf en ook hoe je het schrijft. Ik denk dat je peut een punt heeft als het gaat om overtuigingen mbt september. Een simpele vergelijking met Koninginnedag, deze is in mijn hoofd ook nog steeds op 30 april. En een iets minder simpele: als ik in de buurt kom van mijn 'dorp van vroeger' krijg ik altijd vaak buikpijn en honderden signalen van gevaar. Gedachten gaan dwalen en ik moet hard werken om van dwalen niet verdwalen te maken. Dan mag ik heel vaak geruststellend zijn naar mezelf toe dat het daar ooit, voor mij als meisje en puber, gevaarlijk was en dat het nu een dorp is, gewoon een dorp, net zo veilig als alle andere dorpen. Ik verander de overtuiging dat in dit dorp gevaar dreigt zorgvuldig in hele kleine stapjes, naar de overtuiging dat dit een dorp is als alle dorpen en dat ik bij dit soort gevaar nu anders reageer dan toen. Dat vroeger niet nu is en ook niet meer gaat zijn.

@Dana: :heart:

@Diva: ik ben ook benieuwd naar je (ver)huis(plannen)!

Voor de voorraad: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :heart: :heart: :daisy: :hug: :jump: :hug: :hug: :there: :sun:

en voor Knuff: mocht je weer eens willen schrijven, weet dan dat ik je lees! :)
Ook voor Knuff een big hug.

En idd ik mag steeds meer gaan leren dat ik in het jaar 2020 leef, woon, adem, kies. En de stukjes in traumatijd mogen dat ook gaan leren en ontdekken, met mijn hulp, doordat ik leer te ontmengen.

Onderdeel ervan is dat de ontkenning wegvalt. Want ik moet mijn flinters wel geruststellen en erkennen. En dat is zwaar. Ik liep vanochtend met dingen te gooien (niet dat een theedoek of wat droge theezakjes zoveel schade aanrichten :uh?: ) uit onmacht.

Het is mooi werk maar zo intensief.

Fijn je te lezen EV!
Alle reacties Link kopieren
Hey lieverds, ik lees en leef hier ook mee. Heb zelf weinig woorden om te reageren, maar weet wel dat je gelezen wordt en er aan je gedacht wordt door mij als je hier geschreven hebt, want jullie posts houden mij bezig en ik denk vaak aan een ieder die hier schrijft :heart: :hug:

Met mij gaat het goed en ik gun dat een ieder die hier schrijft ook. Ook al post ik niet veel, ik ben er wel :)

:daisy: :hug: :rose: :sun: :heart: :hug: :sun: :rose: :hug: :smooch:
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 05-08-2020 12:03
0.97% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat het jou (en de jouwen) goed gaat!!! :hug:
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
05-08-2020 12:03
Wat heerlijk dat het jou (en de jouwen) goed gaat!!! :hug:
Jaaa, dat is zeker heerlijk Hanke, ik geniet er zo erg van samen met mijn gezinnetje :sun: :yes:

Fijn jouw posts ook weer te hebben mogen lezen. Ik lees je graag en je kunt zo trots zijn op jezelf! Mooi gezegd inderdaad, ik quotte je even zo als het mag: 'het is mooi werk, maar zo intensief.' En je doet het wel, je bent er zo goed mee bezig, knapperT :smooch: Bedankt voor het delen met ons.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Het is je zo gegund.

En al met al tussen toen je met de topics startte en nog midden in ongezonde toestanden zag en nu. Een paar jaar. Wow.

Vooral ook dat je van nu kunt genieten. Zit trots op je te wezen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Knuff om weer iets van je te horen! En zo goed om te horen dat je zo lekker van je gezinnetje kunt genieten! Ben zo blij voor je! :heart:

Ons huis is zo goed als verkocht! Verkoopcontract is getekend. De datum dat we er echt uit moeten is bekend. Nieuwe huis is gekocht. Het gaat waarschijnlijk net niet aansluiten, aangezien er nog een vloer en keuken in moet. Veel zaken zijn nu dicht ivm vakantie en daarbij kan ik niet goed kiezen wat ik wil... Ik denk er wel veel over na nu, zoek foto's op internet/pinterest etc. maar ergens denk ik nog steeds 'ik had het al zoals ik wil...' Idem voor de tuin. Wel leuk om er weer over na te denken, maar eigenlijk is-ie nu al meer dan goed.

Man heeft nu vakantie en op 3 dagen na zijn we gewoon lekker thuis geweest. Gewandeld, terrasjes etc. Wel eens lekker om zo vakantie te vieren.

Naast het vakantie vieren ben ik ook druk met mijn proces. Soms wel lastig omdat man vooral veel met het verhuizen en alles wat daarbij komt samen bezig is en ik dus ook wat tijd voor mezelf nodig heb. Ik heb een boek gelezen over pesten en de gevolgen daarvan op de lange termijn en dat maakt wel veel los. Ook in combinatie tot de familiedynamiek en hoe ik ben in vriendschappen. Ik heb nu ook veel contact met een nieuwe vriendin/kennis (geen idee wat ze nou eigenlijk is) en heb me heel erg open opgesteld via de mail. Binnenkort ga ik ook met haar afspreken ergens halverwege onze woonplaatsen om met haar te praten. Ze is wat ouder en eigenlijk een heel ander type dan ik (wat ik wel een beetje eng vind soms), maar ik denk dat ik er alleen maar beter van kan worden en ze laat mij ook in mijn waarde. Het proces een beetje versnellen kan nooit kwaad.

Therapie loopt deze maand nog door, dan gaat psych met vakantie en vanaf oktober ga ik met haar mee naar haar nieuwe praktijk. Gelukkig is dat door de zorgverzekering goedgekeurd.

Werk zoeken lukt niet echt. Het liefst zou ik daar een time-out van krijgen, zodat ik me even helemaal kan focussen op mijn therapie en alles daarom heen. Uitzoeken wat ik nou echt wil etc. Binnenkort krijg ik weer een verplicht gesprek met het UWV en de vorige keer kreeg ik al te horen dat hij vond dat ik er niet alles aan deed. Wel gezegd dat ik het daar niet mee eens ben. Ik had trouwens bijna iets gevonden, mocht ook op gesprek, maar ik was net die ene dag een lang weekend weg en ze konden het gesprek niet later die week inplannen. Dus weg kans. :frusty:

Ik reageer later op jullie, ben weer helemaal bijgelezen.
Alvast wat knuffels voor de voorraad :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
imaginary_diva wijzigde dit bericht op 10-08-2020 11:59
0.06% gewijzigd
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Had een lange dag, ben door mijn woorden heen, maar ben blij jullie te lezen. :heart: :hug:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik even niet reageer. Ben blij met jullie reacties :hug:

Ik had een paar vriendinnen elders in het land met wie ik eigenlijk het meest besprak. Maar het gaat met één van hun echt niet goed nu en zij heeft aan nu geen contact te willen. (iets externs wat heel heftig is) En nu valt het erg uit elkaar... :cry:

Jarenlang hadden we dagelijks contact. Laatste weken steeds minder. Ik wil een eigen topic openen maar heb nog geen woorden. :cry:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa: wat naar! :hug:
Je zegt dat ze nu geen contact wil hebben. Op mij komt dat over alsof dat tijdelijk is, alsof ze nu even teveel aan haar hoofd heeft om nog dagelijks contact te hebben. Misschien kun je haar laten weten dat je er wel voor haar bent, als ze daar behoefte aan heeft? Even geen contact, hoeft niet te betekenen dat de hele vriendschap weg is. Kun je wel bij je andere vriendinnen terecht?
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Imaginary ik heb net een vriend geappt of hij binnenkort stukje wil wandelen.

Het is lastiger. Ik ken haar van een forum (geen viva) maar ben op dat forum naar weggegaan en wil er niet meer terug. Je had er mensen die heel open waren (ik) en mensen die niet veel vertelden, maar die de 'openen' zijn gaan bashen. t Ging toen bij mij ook al over de trauma's. Vriendin geeft nu aan niet terug te keren op de app, maar op het forum, over een tijdje. Ik kan natuurlijk daar wel haar dingen lezen en mag er nog regeren, maar schrijven is op dit moment geen optie meer.
Heb haar ook vaak IRL gezien hoor, maar ze woont ver weg.

Dus 'technisch' weet ik niet zo goed hoe we ding gaan doen, als ze tzt weer open staat voor contact.
Je kunt méér.
Voor iedereen veel knuffels :hug: :hug: :hug: . Ik bedoel dit niet verkeerd na de mensen met wie het wat minder gaat, ik weet alleen even niet hoe ik het anders moet uitdrukken; ik ben blij de positieve berichten van sommigen van jullie te lezen. Dat geeft hoop! Ik lees jullie allemaal maar het lukt me momenteel even niet om te veel mee te schrijven of op iedereen te reageren, sorry daarvoor.
anoniem_392076 wijzigde dit bericht op 20-08-2020 09:08
Reden: X
74.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
He Lavenders, wat ruk.

:hug: :hug:

Was benieuwd hoe je het had ervaren. Hopelijk pakt het nog beter uit, op terugkom dagen of nazorg. Is er een regiebehandelaar daar?

Heel veel sterkte gewenst.
@Lavenders: :hug: Nazorg is in dit soort trajecten hartstikke belangrijk. Zorg je er wel voor dat je het aangeeft, ook al weet je niet goed bij welke therapeut je moet zijn? Liever tien keer teveel gezegd, dan 1 keer te weinig. Je kunt het daar ook gewoon zeggen hoor, dat je niet weet bij wie het 'hoort', maar dat je begeleiding nodig hebt. :hug:

@Moon: wat naar. :hug: Misschien dat een tussenoplossing kan zijn dat je op dat forum wel meeleest, maar niet meeschrijft. Wie weet ontstaat er dan uiteindelijk weer een opening op een moment dat het jullie beiden past. Al snap ik wel dat dit advies je niet helpt in hoe je je nu voelt. :hug:

@Diva: fijn dat je zo goed bezig bent. Wat betreft je werk, kun je ook nog altijd kiezen voor iets laagdrempeligs, tot je uitgevogeld hebt wat je wel wilt. Dan wel iets waar je niet te hard hoeft te werken (en jezelf niet in kunt verliezen) zodat je genoeg tijd overhoudt voor iets anders. Of je accepteert het 0 inkomsten gevolg, zit er ook geen UWV mannetje (of vrouwtje) in je nek te hijgen.

@EV & Knuff: :hug: :hug: :hug:

En Snowie, een heel speciale voor jou: :heart:
Alle reacties Link kopieren
@ Dana: je hebt pb

@ Sofie: ik wil ook liever iets laagdrempeligs nu. Dat wat ik bijna had gevonden, was dat ook. Misschien dat dit later alsnog doorgaat omdat er toch veel mensen nodig zijn. Al is het maar tijdelijk, dat maakt me nu niet uit. De 0- inkomstenoptie is wel mogelijk, maar niet optimaal.

@ Lavenders: wat vervelend dat je steeds een andere therapeut had tijdens de sessies. Verder eens met wat Sofie zegt. Knuffel voor jou :hug:

@ Moon-Alisa: ingewikkelde situatie! :hug:

@ EV, Selune, Tobbie en Snow: :hug: :hug: :hug: :hug:

@ Green: hoe is het met je? :redrose:

Ik heb afgelopen week bij psych over het pesten van vroeger verteld. Ik zei nog van tevoren dat ik daar niet wilde huilen, maar dat bleek onmogelijk. Soms kan ik er wel heel rationeel over praten, dan voel ik het niet. Maar nu dus wel. En dat is zeldzaam in gezelschap van andere mensen. Ik heb het ook aan die nieuwe kennis verteld, weliswaar over de mail en we gaan het er nog over hebben. Dan zal ik maar zakdoekjes meenemen ;-) Hoewel, de kans is behoorlijk groot dat ik het allemaal ga zitten bagatelliseren bij haar omdat ik eigenlijk vind dat ik het nu maar eens verwerkt moet hebben... Ik ben zo streng voor mezelf. :nope:

Sinds vandaag is man weer aan het werk na zijn vakantie. 3 weken waarin ik het solliciteren ook even op een laag pitje heb gezet en weinig moest van mezelf. Maar sinds vanochtend heb ik weer zo'n onrustig gevoel en vind ik dat weer vanalles moet :frusty: En die warmte is ook niet helpend.

Knuffels voor de voorraad :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Nog steeds weinig ruimte, sorry.

Inmiddels weer met iemand contact gehad die nog steeds niks concreet kon maken. Wel te horen gekregen dat er een wachtlijst is voor lichaams gerichte therapie. Daarnaast te horen gekregen dat de therapeut die met mij aan de slag wil alleen op woensdag werkt en soms op dinsdag, en dat er misschien maar eens in de twee weken traumatherapie gedaan kan worden.

Voor sommige mensen is dat wellicht een optie, maar voor mij eerlijk gezegd niet. Het is niet de eerste keer dat ik traumatherapie doe, en ik functioneer heel slecht. Ik ben van plan aan te geven dat ik graag een klinische intensieve behandeling wil. Tot nu toe nog stabiel genoeg voor (geen ernstig zelfdestructief gedrag), maar als ik zonder adequate behandeling door moet weet ik wel waar het eindigt...

Zoals het er nu naar uit ziet kan ik over twee weken met ontslag, quote: 'als ik na de intake nog stabiel genoeg ben om met een plan naar huis te kunnen'.
Daar heb ik twee problemen mee, namelijk dat ik er bar weinig vertrouwen in heb dat er nog een plan gaat komen aangezien ze daarna pas in overleg gaan. Ook ben ik geswitcht van regiebehandelaar naar iemand die ik nog nooit heb gezien die volgende week op vakantie gaat.
Het tweede probleem is dat ik geen antwoord heb gekregen op de vraag wat er gebeurt als ik niet stabiel genoeg ben. Waar ik nu opgenomen zit kan namelijk maar voor 3 weken eigenlijk, en over twee weken zit ik er dus al 6 weken. Ik kan niet zomaar nog langer blijven.

Vandaag is zwaar. Vanochtend flinke herbelevingen, druk programma, en ik ben heel erg boos en kan weinig hebben. Ik doe mijn best niet uit te vallen tegen mensen. 'On edge'.
Ik denk dat er eigenlijk gewoon een hoop verdriet, eenzaamheid en wantrouwen onder die boze laag ligt.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik met jullie meeschrijven? Ik lig weer eens wakker, ik ben te onrustig om te slapen, en vond dit topic. Geen paniekaanval momenteel, wel een onrustig gevoel.

Ik ben sinds mei gestart bij de specialistische ggz om mijn overlevingstactieken aan te pakken, en eindelijk te gaan verwerken wat ik al jaren weg stop.
Alle reacties Link kopieren
Voel je welkom, Mrs Williams.
Ik denk dat je laatste zin 'eindelijk te gaan verwerken wat ik al jaren weg stop', velen hier bekend in de oren klinkt. :hug:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Diva, pb terug

Allen, ook ik heb niet zoveel ruimte momenteel. Zit nog in de achtbaan. Maar ik lees jullie en leef mee. :hug:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
@Green: de 'sorry' is nergens voor nodig. Take care :hug:

@Dana: :hug:

@Mrs Williams: wat Dana zegt. Als je meer kwijt wilt, ga je gang.

@Diva: soms moet er eerst heel veel gehuild worden, is niets anders dan een manier van verwerken. Wegstoppen is niets anders dan iets bewaren om het ooit nog te verwerken. Dus als je strenge stem weer eens zegt dat het maar eens verwerkt moet zijn, kun je dat deel van jezelf vriendelijk uitleggen dat je het daar mee eens bent en dat je het daarom even echt onder ogen gaat zien en voelen, in plaats van wegduwen.
Jouw hoofd heeft echt ontzettend goed in de gaten hoe jij in elkaar zit, nu alleen nog even leren hoe je ook ruimte kunt geven aan je gevoel. :hug:

@Lavenders: :hug: Over het stukje wat je schrijft over de vermijdingsvalkuil: het kan ook 'gezond' zijn om af en toe even afleiding te zoeken, even jezelf kalmeren, om vervolgens weer iets aan te gaan. Je kunt dit heel afgebakend doen. Bijvoorbeeld gewoon de wekker op een uur zetten en in dat uurtje iets doen wat je afleiding geeft. Ik weet niet of het in jouw traject past, waar je op dit moment in zit, maar mij hebben dat soort momentjes destijds geholpen om beter in het hier en nu te blijven en genoeg energie te hebben om al het moeilijke aan te gaan. Nou ja, misschien werkt dit voor jou niet, maar ik wilde het toch even tegen je zeggen... :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven