Paniekaanvallen en angst rondom werk

12-04-2026 17:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit dit topic gaat nadrukkelijk niet over een carrièreswitch maar over wat werk doet met mijn welzijn en hoe ik me staande kan houden.

Ik sta onder behoorlijk hevige druk qua werk. Ik werk als ZZP'er. Werkdruk is hoog, daardoor ging ik steeds meer fouten maken. Nu dreigt een van mijn opdrachtgevers failliet te gaan. Er wordt overal bezuinigingd, dus in de eerste instantie op freelancers. Dus ik stel allerlei ideeën voor, worden die vervolgens door de vaste medewerkers opgepakt in plaats van dat ik er zelf mee aan de slag kan. Dat gaat heel slinks - meerdere mensen zijn op die manier aan de kant gezet. Ik solliciteer, maar krijg enkel afwijzingen.

Gisteren ging ik uit, ik kon echt niet genieten en dacht alleen maar aan de onzekerheid qua werk en de financiële stress die daarmee gepaard gaat. Ik kamp met paniekaanvallen, soms is een mail met kritiek al voldoende om in tranen uit te barsten. Er hangt ook een hele gespannen sfeer door het dreigende faillissement. Ik ben daar heel gevoelig voor.

Elke dag heb ik hoofdpijn en droom zelfs over dat werk. De afgelopen twee jaar heb ik heel wat uren gemaakt, wekelijks zo'n vijftig, maar nu dreig ik alles te verliezen. Ik pieker veel. Het verlamt me ook. Hoe kan ik hiermee omgaan?
ravena wijzigde dit bericht op 12-04-2026 17:28
6.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
In je topic freelancer staan tips. Ik zou eerst eens daar antwoorden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien heb je iets aan de reacties in dit topic? Is een beetje vergelijkbare problematiek:

werk-studie/opdrachtgever-gaat-mogelijk ... #p35504498
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Redhead70* schreef:
12-04-2026 17:17
In je topic freelancer staan tips. Ik zou eerst eens daar antwoorden.
Maar dat gaat concreet over een carriereswitch/vacatures. Zoals het nu gaat, lukt dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
12-04-2026 17:19
Maar dat gaat concreet over een carriereswitch/vacatures. Zoals het nu gaat, lukt dat dus niet.
Niet alleen hoor. Maar al met al is het natuurlijk zwaar k..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik overspannen ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien je ZZP bent zijn er natuurlijk weinig mogelijkheden om op terug te vallen, zoals iemand in loondienst. Een arboarts, een verzuimmelding, alles is voor eigen rekening. Allereerst zou ik een afspraak maken met je huisarts. Laat een diagnose stellen en uitsluiten dat er iets lichamelijks is. Hij kan ook adviezen geven hoe verder.

Ten tweede heb je een aov? Een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Eventueel informeren na bezoek huisarts. Als je geen aov hebt, wordt het lastig en moeten je terugvallen op eigen reserves.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat je gaat piekeren als een opdrachtgever van 2 jaar niet betaalt en niet gaat betalen ook. Hoe lang betalen ze al niet, wat is de achterstand? Wat is je betaaltermijn? Hoe vaak stuur je een factuur, iedere maand, per project of anders? Wat heb je al gedaan om de oudere facturen betaald te krijgen?
En zelfstandige, dan heb je dus ook wel andere opdrachtgevers? Kun je daar niet meer gaan doen, zodat je de klap van deze niet betaalde facturen een beetje op kunt vangen?

Oh, en je geeft hier een aantal redenen waarom een uurtarief hoger moet zijn dan een uurloon: risico van niet betalende klanten, risico van arbeidsongeschikt worden. Heb je hier iets voor geregeld? AO-verzekering, buffer bijvoorbeeld.

Heb je trouwens al gezegd dat je niet meer voor ze werkt als de achterstand niet betaald wordt? Het staat jullie natuurlijk vrij om samen een regeling af te spreken, die heel lang mag duren. Maar bedenk dat de belastingdienst dat geld wel zal zien als inkomen voor jou, en dan is het aan jou om dat ook maar binnen te krijgen.
irma_3110 wijzigde dit bericht op 12-04-2026 19:03
18.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als een van je opdrachtgevers mogelijk failliet gaat, hou je dan nog andere opdrachtgevers over waarop je terug kunt vallen? Zo ja, dan lijkt mij, behoudens jouw medische situatie, dat een goede mogelijkheid. Heb je daarnaast voldoende reserves opgebouwd de afgelopen jaren?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh echt, jij hebt dus naast een neus voor partners die slecht voor je zijn ook de neiging om structureel werk op te scharrelen waar je allesbehalve beter van word. Zoveel stress met jouw angststoornis, zzp is echt vragen om problemen in jouw geval.

Mijn advies? Eerst op die vakantie (als je portemonnee dat nog toelaat) voor de ontspanning. Erna naar het uitzendbureau. Want dan kun je op verschillende terreinen gaan proefdraaien om te kijken waar je wel positieve energie van krijgt. Of ga werkend leren als je je richting al weet nu. En zorg dan dat je ergens in loondienst terecht komt, want dat gaat rust brengen qua financiën en mentale toestand. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lalaloepsie schreef:
12-04-2026 19:13


Mijn advies? Eerst op vakantie (als je portemonnee dat toelaat) voor de ontspanning. Erna naar het uitzendbureau. Want kun je op verschillende terreinen gaan proefdraaien om te kijken waar je wel positieve energie van krijgt. Of ga werkend leren als je je richting al weet nu. En zorg dan dat je ergens in loondienst terecht komt, want dat gaat rust brengen qua financiën en mentale toestand. Succes!

Dit vind ik een heel goed advies. Ik zat er een beetje over te dubben hoe je uit die ZZP-situatie zou kunnen komen, en dit lezend denk ik dat dit echt een mooie vluchtroute kan zijn. Loondienst neemt veel stres weg denk ik en via uitzendwerk of een BBL-traject maak je een heel goede kans.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lalaloepsie schreef:
12-04-2026 19:13
Oh echt, jij hebt dus naast een neus voor partners die slecht voor je zijn ook de neiging om structureel werk op te scharrelen waar je allesbehalve beter van word. Zoveel stress met jouw angststoornis, zzp is echt vragen om problemen in jouw geval.

Mijn advies? Eerst op die vakantie (als je portemonnee dat nog toelaat) voor de ontspanning. Erna naar het uitzendbureau. Want dan kun je op verschillende terreinen gaan proefdraaien om te kijken waar je wel positieve energie van krijgt. Of ga werkend leren als je je richting al weet nu. En zorg dan dat je ergens in loondienst terecht komt, want dat gaat rust brengen qua financiën en mentale toestand. Succes!
Dit zou ook mijn advies zijn! Succes en sterkte op, klinkt als veel wat je op je bordje hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
In loondienst gaan werken zou ook mijn advies zijn. Is een van de beste beslissingen die ik in de laatste jaren heb gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena, je kan je topics (en dus eigenlijk: de dingen waar je tegenaan loopt) niet los van elkaar zien. Er is veel instabiliteit in je leven, in je relatie, in je werk, in jou. En bij dat laatste is het over het algemeen zo dat dat doorwerkt op andere terreinen. Je laat jezelf niet thuis als je naar je werk gaat. Natuurlijk wankelt je werkzame leven als jij ook wankelt, natuurlijk vertoont je relatie scheuren als je zelf nauwelijks overeind blijft. Het werkt allemaal in elkaar door. Dus dat je stress, paniekaanvallen, tranen en hoofdpijn ervaart over je werk, vind ik niet zo gek. Ik denk wel dat je moet uitkijken door te denken dat het allemaal door werk komt en dat een carrièreswitch de oplossing is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lori schreef:
12-04-2026 22:10
Ravena, je kan je topics (en dus eigenlijk: de dingen waar je tegenaan loopt) niet los van elkaar zien. Er is veel instabiliteit in je leven, in je relatie, in je werk, in jou. En bij dat laatste is het over het algemeen zo dat dat doorwerkt op andere terreinen. Je laat jezelf niet thuis als je naar je werk gaat. Natuurlijk wankelt je werkzame leven als jij ook wankelt, natuurlijk vertoont je relatie scheuren als je zelf nauwelijks overeind blijft. Het werkt allemaal in elkaar door. Dus dat je stress, paniekaanvallen, tranen en hoofdpijn ervaart over je werk, vind ik niet zo gek. Ik denk wel dat je moet uitkijken door te denken dat het allemaal door werk komt en dat een carrièreswitch de oplossing is.
Zo kijkt de zorg er ook in toenemende mate naar (positieve gezondheid): https://www.ggdgv.nl/mijn-gezondheid/po ... rs-kijken/
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
12-04-2026 19:20
Dit vind ik een heel goed advies. Ik zat er een beetje over te dubben hoe je uit die ZZP-situatie zou kunnen komen, en dit lezend denk ik dat dit echt een mooie vluchtroute kan zijn. Loondienst neemt veel stres weg denk ik en via uitzendwerk of een BBL-traject maak je een heel goede kans.
Goeie ja.
Uitzendwerk kan ik zeker naar kijken. BBL spreekt me ook aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lori schreef:
12-04-2026 22:10
Ravena, je kan je topics (en dus eigenlijk: de dingen waar je tegenaan loopt) niet los van elkaar zien. Er is veel instabiliteit in je leven, in je relatie, in je werk, in jou. En bij dat laatste is het over het algemeen zo dat dat doorwerkt op andere terreinen. Je laat jezelf niet thuis als je naar je werk gaat. Natuurlijk wankelt je werkzame leven als jij ook wankelt, natuurlijk vertoont je relatie scheuren als je zelf nauwelijks overeind blijft. Het werkt allemaal in elkaar door. Dus dat je stress, paniekaanvallen, tranen en hoofdpijn ervaart over je werk, vind ik niet zo gek. Ik denk wel dat je moet uitkijken door te denken dat het allemaal door werk komt en dat een carrièreswitch de oplossing is.
Goed gezegd, ik denk zeker dat het waar is. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen om orde op zaken te stellen. Mijn partner is ook labiel, hij heeft bipolair type 2, en vorig jaar een keiharde terugval (manie, depressie). Ik geef wel om hem, maar we trekken elkaar soms mee. In mijn vakgebied is het niet echt stabiel qua werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Orde op zaken stellen:
1) Vast inkomen genereren dmv loondienst of bbl.
2) Blijven werken aan emotieregulatie, zelfzorg en patronen herkennen mbv coaching of therapie.
3) geen kinderen krijgen met deze partner. Jullie zijn allebei niet stabiel. evt spiraal of prikpil om ongelukjes of impulsiviteit te voorkomen.
4) sociaal netwerk onderhouden/uitbreiden: bij een vereniging, club, vrijwilligerswerk in de sociale sector
5) evt kijken naar een woongroep of een begeleider voor praktische zaken
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
13-04-2026 09:58
Goed gezegd, ik denk zeker dat het waar is. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen om orde op zaken te stellen. Mijn partner is ook labiel, hij heeft bipolair type 2, en vorig jaar een keiharde terugval (manie, depressie). Ik geef wel om hem, maar we trekken elkaar soms mee. In mijn vakgebied is het niet echt stabiel qua werk.
Bij bipolair 2 heb je geen manie.

De oplossing ligt bij jezelf, zoals Lori al schreef. Zodra je dat op orde krijgt komt de rest ook.

Maar ga in loondienst, dan ben je al het gestress rondom inkomen kwijt. Leef eens alleen ipv in een onstabiele relatie met een onstabiel iemand en zorg dat je letterlijk ruimte hebt voor intensieve therapie.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals het nu met me gaat, ben ik niet eens in staat om te werken. Ik ben voortdurend aan het huillen en heb zware paniekaanvallen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven