PMS/Chagrijnig door mirena spiraal?

17-06-2024 15:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds 1,5 jaar een mirena.
Deze heb ik eerder gehad en toen ik overspannen was heb ik die laten verwijderen ik zat toen al tegen de 5 jaar aan en had geen relatie.
Ik heb het idee dat ik mij psychisch veel beter voel zonder hormonale anti conceptie. Toen ik zwanger wilde worden van de 2e ook een tijdje niks gehad en ook toen voelde ik me fijner/luchtiger/vrolijker.
Nu met een vaste relatie heb ik er toch weer 1 genomen maar voel ik mij toch vaker chagrijnig en licht depri (niet echt depressief).
Er is prive wel eea gebeurt wat ook invloed kan hebben op mijn stemming maar ik voel mij nog steeds vaker niet fijn dan wel. Als ik soort ongesteld ben geweest voel ik mij vaak een week beter.

De pil heb ik nog veel meer last van dan ben ik echt bloed chagrijnig en veel hoofdpijn. Koperspiraal kreeg ik hele heftige menstruatie van.

Ik vraag me af of dit herkenbaar is met mirena? Ik vraag dit omdat de artsen altijd zeggen het zit lokaal dus weinig last van de hormonen enz en ik er goed over na wil denken voor ik hem eruit haal. Mijn vriend vind elke keus goed, ik vind het alleen zelf ook praktisch want kans op zwangerschap bijna 0 en geen menstruatie.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet perse depri, maar ik ben bij mezelf van overtuigd dat ik er huiliger van was. Nu hij is uitgewerkt merk ik dat de tranen minder hoog zitten. Het leek wel alsof mijn ogen een kraan waren.
Er hoefde maar iets te gebeuren en hup, huilen. Niet eens perse heel erg met emotie, het was meer lastig voor anderen en gênant.
Ik ben erom van baan gewisseld.
Dus ik ben ervan overtuigd dat het invloed heeft op je stemming of je emoties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn pms is juist minder geworden. Bij mij de de andere kant op maar hormonen kunnen gewoon invloed hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is vaak ook het idee met doorslikken een prikpil en een spiraal het is anticonceptie maar word ook heel vaak voorgeschreven tegen zware pms klachten, want geen menstruatie, geen of minder pms.

Maar hormonaal kan er prima wat zijn, dat net andersom werkt voor jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt geen cyclus dus PMS kan het niet zijn.

Voel je je dan al 1,5 jaar zo, of is het pas?

Doe je veel PC werk?
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
17-06-2024 18:20
Je hebt geen cyclus dus PMS kan het niet zijn.
Ze heeft wel een cyclus schrijft ze in de op. En zelfs al had ze geen bloeding, kan ze nog wel hormonale schommelingen hebben.

Is het mogelijk om te wachten tot je privé strubbelingen voorbij zijn?

Hoe voelde je je de eerste 3 maanden na het plaatsen? Mijn gynaecoloog zei dat de Mirena dan de hoogste hoeveelheden hormonen afgeeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de mirena menstrueerde ik nog 1x in de 3 maanden. Waarvan ik zo'n 10 weken pms had.
Alsof die mirena alsmaar mijn menstruatie tegenhield, maar ik hing er continu tegenaan.
Na een jaar heb ik em laten verwijderen.
En toen werd ik binnen een paar uur ongesteld.

Dus ja, herkenbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
17-06-2024 18:20
Je hebt geen cyclus dus PMS kan het niet zijn.

Voel je je dan al 1,5 jaar zo, of is het pas?

Doe je veel PC werk?
Hoe kom je erbij dat er geen cyclus is?
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
17-06-2024 18:20
Je hebt geen cyclus dus PMS kan het niet zijn.

Voel je je dan al 1,5 jaar zo, of is het pas?

Doe je veel PC werk?
Met mirena kun je gewoon een cyclus hebben hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
17-06-2024 18:20
Je hebt geen cyclus dus PMS kan het niet zijn.

Voel je je dan al 1,5 jaar zo, of is het pas?

Doe je veel PC werk?
Je kan gewoon een cyclus hebben met de mirena. Ik heb maandelijks een eisprong.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had 24/7 depressieve pms-achtige klachten van hormonale ac.
Ik doe nu zonder en een eventuele partner mag n afspraak maken voor n knip.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik nam een Mirena in 2005. Het was toen nog vrij nieuw. De huisarts verzekerde me dat er geen hormonale klachten konden zijn: de dosis hormonen was zo laag en zo plaatselijk. Ik voelde me 4 jaar lang alsof ik niet helemaal bij mijn kern kon komen, gewoon alsof ik er net niet helemaal was. Ik voelde me gewoon anders. Oh en ik werd 2 a 3 kg zwaarder. Drie uur nadat hij er uit was voelde ik veranderde ik " terug". En de drie kg verdwenen binnen een paar weken . Later verschenen er artikelen in de media dat de Mirena wel degelijk invloed had op de (emotionale) staat van vrouwen. Zie je wel, dacht ik.. Ik ben iemand die ook verschillende anticonceptie pillen heeft geprobeerd, daarvan was de invloed op mij veel groter.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
17-06-2024 18:20
Je hebt geen cyclus dus PMS kan het niet zijn.

Voel je je dan al 1,5 jaar zo, of is het pas?

Doe je veel PC werk?
Pms klachten in ieder geval.

Wat heeft pc werk ermee te maken?
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
17-06-2024 19:10
Met de mirena menstrueerde ik nog 1x in de 3 maanden. Waarvan ik zo'n 10 weken pms had.
Alsof die mirena alsmaar mijn menstruatie tegenhield, maar ik hing er continu tegenaan.
Na een jaar heb ik em laten verwijderen.
En toen werd ik binnen een paar uur ongesteld.

Dus ja, herkenbaar.
Ja precies zo voel ik mij ook. En als ik dan een paar dagen heel licht menstrueer is het daarna weer even over.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al iets van 12 jaar een mirena (dit is mijn 2e, tegenwoordig mogen ze 8 jaar inblijven) en ik herken dit njet. Ik voel me juist veel stabieler en minder hormonale schommelingen.

Maar als je het idee hebt dat je last hebt van hormonen dan laat je hem toch verwijderen? Dan doe je het voortaan met condoom of je laat je vriend zich steriliseren als hij dat wilt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koettie schreef:
17-06-2024 19:45
Je kan gewoon een cyclus hebben met de mirena. Ik heb maandelijks een eisprong.
Ik wist njet eens dat dat kon. Bij iedereen die ik ken blijft de menstruatie uiteindelijk weg. Dus ik dacht dat dat hoorde. Ik ben ij de afgelopen 12 jaar 1 keer ongesteld geweest en toen heb ik gelijk de mirena laren vervangen. Ik heb zelf dus nooit last van pms achtige klachten. Voor mij is het alsof menstruaties en hormoonschommelingen njiet bestaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
18-06-2024 00:14
Ik wist njet eens dat dat kon. Bij iedereen die ik ken blijft de menstruatie uiteindelijk weg. Dus ik dacht dat dat hoorde. Ik ben ij de afgelopen 12 jaar 1 keer ongesteld geweest en toen heb ik gelijk de mirena laren vervangen. Ik heb zelf dus nooit last van pms achtige klachten. Voor mij is het alsof menstruaties en hormoonschommelingen njiet bestaan.
De mirena verandert niets aan je cyclus. Je hebt gewoon een eisprong.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
18-06-2024 00:22
De mirena verandert niets aan je cyclus. Je hebt gewoon een eisprong.
Kan ook dat de eisprong wegblijft, maar dat is niet zeker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
18-06-2024 00:14
Ik wist njet eens dat dat kon. Bij iedereen die ik ken blijft de menstruatie uiteindelijk weg. Dus ik dacht dat dat hoorde. Ik ben ij de afgelopen 12 jaar 1 keer ongesteld geweest en toen heb ik gelijk de mirena laren vervangen. Ik heb zelf dus nooit last van pms achtige klachten. Voor mij is het alsof menstruaties en hormoonschommelingen njiet bestaan.
Ik word niet ongesteld, heb al jarenlang door de mirena geen bloedverlies. Maar heb wel een cyclus.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
18-06-2024 00:14
Ik wist njet eens dat dat kon. Bij iedereen die ik ken blijft de menstruatie uiteindelijk weg. Dus ik dacht dat dat hoorde. Ik ben ij de afgelopen 12 jaar 1 keer ongesteld geweest en toen heb ik gelijk de mirena laren vervangen. Ik heb zelf dus nooit last van pms achtige klachten. Voor mij is het alsof menstruaties en hormoonschommelingen njiet bestaan.
Ik blijf ook gewoon ongesteld. Wel. Lichter en korter maar kan de klok er op gelijk zetten. Voel m'n eisprong ook nog, met bij behorende energie en pms tegen mn menstruatie aan. Wel stuk beter te doen dan zonder mirena.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.karmenta.nl/behandelingen/a ... spiraaltje

Ik heb soms wel een eisprong soms ook niet. Soms ineens heel erg pijnlijke borsten en opgeblazen buik. Maar dat is allemaal nog niet zo erg het constant wat down voelen en snel chagrijnig vind ik vervelender.
Toen ik hem plaatste ging het privé echt niet lekker. Tussendoor wel op en af en voel mij echt wel stuk beter maar dit blijft sluimeren. Zoals solomio zei alsof ik heel de tijd tegen de menstruatie aan zit.
Het is alleen wel veilig. Vriend wil wel knip maar ik bemerk enig uitstel gedrag ;)
En ook voor hem geldt eigen keus.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er in een ver verleden weleens eentje gehad, en ik heb me nog nooit zó rot gevoeld als toen. Ik had allerlei onverklaarbare psychische klachten. Als ik weer een bij de HA zat en opperde of het van de Mirena kon komen werd ik voor gek verklaard en weer naar huis gestuurd. Tot ik op een gegeven moment ging Googlen en er een wereld voor me openging met vrouwen die dezelfde soort klachten hadden. Ik heb dat ding eruit laten halen en mijn klachten waren binnen no-time als sneeuw voor de zon verdwenen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven