Positieve ervaringen AD(H)D medicatie?

27-02-2020 13:52 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ADD en gebruik geen medicatie. Werd me meteen aangeboden of eigenlijk aangeraden. Ik loop zo vast dat ze zeiden dat het een combi van ermee leren omgaan en medicatie moest zijn. Na een rondje google de medicatie geweigerd. Kwam veel negatieve verhalen tegen. Bijwerkingen. Gaat om Ritalin, Concerta bevatten dezelfde stof.

Nu blijf ik vast lopen en twijfel toch of ik het moet proberen.

Zijn er mensen hier met Add die wel echt baat bij de medicijnen hebben? Op wat voor manier?
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
27-02-2020 16:10
Pillen tegen depressie ook zo overschat. Gewoon géén zelfmoord plegen en elke dag een lekker stuk wandelen. Daar knap je van op.


Insuline voor diabetespatienten is ook zo onnodig. Gewoon je alvleesklier beter zelfmanagement. Echt nergens voor nodig die medicatie
:-D

Ik slik al jaren ritalin (adhd) maar niet structureel. Wanneer ik merk dat ik niet tot rust kom , dus veel hyperfocus bijv of heel druk ben dan slik ik het.
Het helpt mij vooral om de balans te bewaren in rust/ontspannen en focus/concentreren.
Hierdoor vergeet ik minder in drukke periodes en het zorgt ervoor dat ik niet door en doorga zeg maar.

Het fijne aan ritalin vind ik juist dat je geen spiegel hoeft op te bouwen en je dus niet persé het moet innemen of moet afbouwen.

In beginsel kun je inderdaad last hebben van bijwerkingen.

Ik denk dat je enkel wijzer wordt door eea uit te proberen of je er baat bij hebt.
Zoontje van een vriendin is, sinds hij medicijnen voor ADHD slikt, van een ongeleid projectiel/ alle kanten opgaande stuiterbal veranderd in een iets rustiger jongen. Het zal nooit een stille willie worden, maar dat beetje extra rust scheelt al zoveel.
Beide kinderen hebben hier concertant gehad vanwege add/adhd.
Oudste had behoorlijk last van bijwerkingen en wilde na een tijd weer stoppen. Ze functioneert net voldoende zo met begeleiding op school en begeleiding thuis. Jongste neemt nog steeds concerta en hij heeft nergens last van. Zonder medicatie zou het leven denk ik heel zwaar voor hem zijn. Met medicatie is hij af en toe nog een handvol :-x
Kastanjez schreef:
27-02-2020 16:20
Wat moet je in je leven veranderen om een hersengezwel weg te maken?
Pósitief dénken. Alleen aan regenbogen en unicorns en lammetjes en softijs. Dan is dat zó opgelost

Sterker nog, als je dat altijd had gedaan had je geen hersengezwel gekregen, dat krijg je alleen door negatieve gedachten.


Volgens mij plaatste deze draak in een ander topic een link met ongeveer deze gedachtegang.
Alle reacties Link kopieren
draakje88 schreef:
27-02-2020 14:57
Persoonlijk denk ik dat bijna elke vorm van medicatie een NO go is. Meeste klachten, kwaaltjes of in jouw geval ADD, is het een andere manier van denken aanwenden. Wil het niet allemaal weg wuiven, er zijn zeker mensen die er wel baat bij hebben. Ik vind dat je veel oplossingen niet moet onderdrukken met een pilletje. Ziekte is bijvoorbeeld een symptoom dat laat zien dat je grondig iets in je leven moet veranderen. En dit kan liggen aan dat zowel mentaal als fysiek een kink in de kabel zit. Dit moeten mensen vinden om er wat aan te kunnen doen.

Maar dit terzijde het gaat om jouw ADD, ik vind je vraag stelling een beetje vaag. Want wat er bij mij opkomt is de vraag, heb JIJ last van je ADD ? Kan je hier goed de dag mee doorkomen? Wat hoop of verwacht je dat het wonderpilletje voor je doet? (wederom het lost niet magisch je ADD op)

Je hebt nu eenmaal ADD en mensen in je directe omgeving kunnen hier begrip voor tonen en op een andere manier met je omgaan mocht je hier behoefte aan hebben.

Er zijn zoveel factoren waarom je wel of juist niet een pilletje moet gebruiken. Ga bij jezelf na wat jij kan doen om je eigen symptomen van ADD te verminderen, zodat je hier geen last van ondervind voor jezelf. Een stukje zelf management, daarnaast zijn er ook speciale ADD coaches die je daarin kunnen begeleiden.

Wens je heel veel succes :cheer2:
Ik hoop dat jij nooit last krijgt van een lijf dat niet optimaal functioneert!
Gelukkig zijn er voor mensen met verschillende stoornissen medicijnen om het leven dragelijk/prettiger te maken. Net zoals er voor mensen die niet goed zien brillen zijn, voor mensen met beenproblemen een rolstoel en voor mensen die niet goed horen hoorapparaten. Heeft niks te maken met beter management. Gelukkig hebben veel van deze mensen meer oog voor de struggles waar andere mensen mee worstelen. Zijn zij er voor elkaar waar nodig.
Jouw opmerking van meer selfmanagement kwetst me ontzettend! Ik heb jaren zo ontzettend mijn best gedaan. Geworsteld met mijn leven. Het lukte gewoon niet. Huis bleef een teringzooi, wat ik ook deed. Studie was een waar gevecht (overigens wel netjes binnen de tijd afgerond. Daar heb ik echt keihard voor moeten vechten, bloed zweet en tranen terwijl ik het niveau goed aankon),, afspraken maken, contacten onderhouden, rekeningen tijdig betalen, op tijd komen. Allemaal dagelijkse worstelingen.

En nu, met medicatie, lukt het wel! Ben zo blij dat de dagelijkse zaken nu wél lukken. Moet nu nog wel mijn best doen, maar dat heeft iig resultaat. Het lukt nu om me te concentreren op een gesprek, de was op te hangen zonder hem 2x opnieuw te moeten draaien. Niks spectaculairs hoor, gewoon de basis.
Ik gebruik overigens concerta. Geen echte bijwerkingen. Verminderd hongergevoel was na een paar weken weg. Nu een enkele keer last van een onrustige tong (eens per maand een dagje of zo)

Ik zou zeggen: probeer het eens. Dan zie je wat het met je doet. Je kunt altijd stoppen (en hoeft het niet dagelijks te gebruiken als je niet wil)
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
27-02-2020 13:57
Mijn man heeft ADD. Verslaafd geweest aan Ritalin, dus dat wil hij niet meer, ook niet met verlengde afgifte (concerta bv).
Geen kritische vraag, maar eentje uit oprechte interesse: waarin uitte die verslaving zich?
Ik gebruik concerta. Soms lange tijd, dan weer een week of wat niet, dagje wel. Ik voel dan niks van afhankelijkheid, vandaar mijn vraag.
Th∅rdis schreef:
27-02-2020 16:28
Pósitief dénken. Alleen aan regenbogen en unicorns en lammetjes en softijs. Dan is dat zó opgelost

Sterker nog, als je dat altijd had gedaan had je geen hersengezwel gekregen, dat krijg je alleen door negatieve gedachten.


Volgens mij plaatste deze draak in een ander topic een link met ongeveer deze gedachtegang.
Dank je wel zeer beleefd hartelijk, voor je het weet heb je dan geen gezwel ín je hoofd, maar een hoorn óp je hoofd! :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik merk geen rare bijwerkingen ofzo.
Wat het mij wel brengt is dat ik beter kan plannen en de dingen ook meer één voor één doe en ze eerst afmaak alvorens met iets anders te beginnen i.p.v 1000 dingen tegelijkertijd en door elkaar haha.
Ook studeren lukt beter...of nouja, de motivatie om te beginnen is groter. Het uitstelgedrag verdwijnt meer naar de achtergrond.
Ik voel mij er in drukkere periodes beter bij om medicatie te slikken ;-)
moizer schreef:
27-02-2020 17:09
Geen kritische vraag, maar eentje uit oprechte interesse: waarin uitte die verslaving zich?
Ik gebruik concerta. Soms lange tijd, dan weer een week of wat niet, dagje wel. Ik voel dan niks van afhankelijkheid, vandaar mijn vraag.
Het was ook geen lichamelijke verslaving, puur psychisch. Met ritalin heb je een piek, concerta niet, aangezien je daarbij een verlengde afgifte hebt..
Hij was ook depressief toentertijd en merkte dat als hij ritalin slikte hij weer een 'upje' kreeg en zin had om iets te ondernemen.
Op een gegeven moment slikte hij al 2 ritalin om de hond uit te laten bv. Tot 30 ritalin per dag... apotheker heeft op een gegeven moment zijn moeder ingelicht. Hij sliep nauwelijks, ging hallucineren, was enorm afgevallen.

Hij was toen ook pas een tiener hoor. Ik heb hem ook ontmoet terwijl we beiden opgenomen zaten en hij dus net ervanaf was :)
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
27-02-2020 16:20
Onze zoon was ruim 8 toen hij begon met medicatie. In groep 4 liep hij echt vast: inderdaad veel ruzie, enorme veroorzaker van onrust in de klas, conflictjes met de juffen, achter gaan lopen in leerstof, steeds z’n werk niet af. Met als gevolg een diep ongelukkig kind.

Begin groep 5 is de diagnose ADHD gesteld. Zoon knapte al enorm op van een meester die precies wist hoe hij met hem om moest gaan, we hebben hulp gehad van een kindercoach voor hem, maar uiteindelijk zijn we toch gezwicht voor medicatie. Vooral m’n man moest erg aan dat idee wennen. We hebben ook wel het nodige moeten uitproberen, ritalin had bijv. een tegengesteld effect; daarvan ging hij echt compleet door het plafond.
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
27-02-2020 16:20
Onze zoon was ruim 8 toen hij begon met medicatie. In groep 4 liep hij echt vast: inderdaad veel ruzie, enorme veroorzaker van onrust in de klas, conflictjes met de juffen, achter gaan lopen in leerstof, steeds z’n werk niet af. Met als gevolg een diep ongelukkig kind.

Begin groep 5 is de diagnose ADHD gesteld. Zoon knapte al enorm op van een meester die precies wist hoe hij met hem om moest gaan, we hebben hulp gehad van een kindercoach voor hem, maar uiteindelijk zijn we toch gezwicht voor medicatie. Vooral m’n man moest erg aan dat idee wennen. We hebben ook wel het nodige moeten uitproberen, ritalin had bijv. een tegengesteld effect; daarvan ging hij echt compleet door het plafond.
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
27-02-2020 19:11
Het was ook geen lichamelijke verslaving, puur psychisch. Met ritalin heb je een piek, concerta niet, aangezien je daarbij een verlengde afgifte hebt..
Hij was ook depressief toentertijd en merkte dat als hij ritalin slikte hij weer een 'upje' kreeg en zin had om iets te ondernemen.
Op een gegeven moment slikte hij al 2 ritalin om de hond uit te laten bv. Tot 30 ritalin per dag... apotheker heeft op een gegeven moment zijn moeder ingelicht. Hij sliep nauwelijks, ging hallucineren, was enorm afgevallen.

Hij was toen ook pas een tiener hoor. Ik heb hem ook ontmoet terwijl we beiden opgenomen zaten en hij dus net ervanaf was :)
Dank voor je reactie! Ja, dat klinkt als een heel ellendig verhaal! Depressief, tiener en Ritalin lijken me een ongelukkige combinatie, gelukkig greep de apotheker in!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijdje geprobeerd maar ik zat er niet lekker van in mijn vel. Leefde een beetje in een roes en ‘s avonds was ik kapot. Nu neem ik het alleen sporadisch in, als ik een slechte dag heb maar wel moet presteren. Dan neem ik mijn vermoeidheid wel op de koop toe.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon van 9 jaar 1/2 jaar geleden dat hij adhd en add heeft matige variant. Geen grote gedragsproblemen, maar hij begon steeds meer last van zichzelf te krijgen. Veel ergeren aan klasgenoten (want volgens hem kon hij zich door hun niet concentreren, want zijn klasgenoten ademden en dat maakt geluid, ze schreven met een krassende potlood en er was enkel glas in de klas, dat gaf te veel warmte en geluid door). Volledig opgedraaid als hij thuis kwam, mijmeren hoe het zonder klasgenoten zou zijn en veel lagere punten dan we verwachtten). We zijn eerst met ritalin gestart, daarna met medikinet. Dit laatste omdat hij op school geen tabletten wilden slikken, en tabletten slikken lastig vind.
School zag geen probleem met zoon, begrepen ook niet dat wij een diagnostisch traject in zetten, hij vertoont op school normaal gedrag, is niet vervelend, alleen concentratie is wat slecht).
Hij krijgt een relatief lage dosis, alleen op schooldagen. School ziet een heel ander kind, geconcentreerd, toont zich een leider in werkgroepen. Punten zijn veel hoger en op zijn als hij thuis komt is veel minder. Eet op school slecht, maar deed dat voorheen ook. Eet savonds wel flink bij.
Lastig is wel dat hij mn in weekend / vakanties een soort rebound effect heeft, dan dus extreem druk is. Maar dat kunnen we opvangen met lichamelijk fors activeit uitvoeren.
O ja, het rust- ritme- regelmaat deden we voorheen al. Veel lichamelijk activiteit deden we al, altijd fietsend / lopend naar school, wiebelkussen was er al. Ergotherapie was er al.
Solomio schreef:
27-02-2020 15:40
Waarom?

Zweverig gedoe.

TO loopt vast, medicatie kan helpen.
Ik vind die anti-medicatie-hype inmiddels wel achterhaald hoor.
Ik begrijp dat je dat zegt. Ik ben long patient, gebruikte hier 3 verschillende medicatie voor. Vanaf geboorte !
Ik zou nooit een normaal leven kunnen leiden, dit zeiden de doktoren. Vroeger kon ik niet met de kinderen spelen, tikkertje doen etc.
Dit wilde ik niet, dus ben naar mijn lichaam gaan luisteren en mijn geest gaan trainen. Nu vandaag de dag gebruik ik geen medicatie. Het is allemaal een mindset, beter worden doe ik niet, de longen zijn simpelweg kapot. Maar ik leef gezonder dan de gemiddelde mens en ren nu 17 km achtereen weg.

Een geest of mind is zo sterk, mensen hebben geen weet wat een extraordinair wij zijn. Wij zijn niet het lichaam, wij zijn de geest die het lichaam aanstuurt. Maar in deze pamper maatschappij wordt je niet sterker van, je wordt klein gehouden om het zo te zeggen. Hier verdienen een hoop mensen, bedrijven aan. Dan komt tv & media bij kijken blablaba.

Diep vanbinnen weten we het allemaal zo goed, maar we kunnen ook zo lekker destructief zijn en dit negeren. Blijven klagen en jezelf zieker maken/praten dan je werkelijk bent. Het is prima als je zo wil leven, ik weet dat ik alles uit het korte leven wil halen en niet op mijn sterfbed hoef te denken ''had ik maar meer uit het leven gehaald'' Dan ben je te laat.

(anti-medicatie-hype inmiddels wel achterhaald hoor) < Dit is nergens op gebaseerd. We kennen allemaal het placebo effect, het effect dat je geest gelooft dat het werkt en het werkt dan ook. Maar er bestaat ook een nocebo effect (zoals Rutger Bregman het noemt in zijn boek ''De meeste mensen deugen''), dit is het tegenovergestelde van placebo. Jezelf ziek praten en maken, als jij gelooft dat je iets bent of hebt dan zal je gelijk hebben; zowel negatief als positief. Je gaat leven naar de verwachting van je eigen gedachten.

Daarnaast zijn er tal van voorbeelden dat het effect van de geest je lichaam kan genezen en je kan alles bereiken in het leven wat je wilt.
Bekijk onze Nederlandse Wim Hofman, hij heeft zichzelf geleerd hoe hij controle kan krijgen over zijn hartslag, ademhaling en bloedcirculatie. Dit wordt allemaal geregeld door het autonome zenuwstelsel, waar mensen normaal geen controle over hebben.
Ze hebben hem met een virus ingespoten dat bij hem geen effect heeft, en dit experiment uitgebreid met meerdere mensen, en allen die hij traint kunnen tegen dit virus. Iedereen kan dit leren.

Ik kan zoveeeeel voorbeelden, experimenten, en verslagen bedenken dat jouw visie onderuit haalt, maar ik kan maar 1 voorbeeld noemen waarom jij medicatie moet gebruiken. Medicijnen met een bizar winstmarge, medicijnen zijn er niet om jou als persoon te helpen, het farmaceutische industrie gaat om omzet. Hoogste winstmarge is farmaceutisch, dan tabak, alcohol etc . Zie je een patroon ? Allemaal verslavende middelen. Wordt er niet op verdient, gaat er niet eens onderzoek naar gedaan worden. Maar goed ik hoef je niet te overtuigen, jij vind het achterhaald.

En daarnaast zei ik over de ADD Medicatie dat sommige hier wel baat bij hebben, alleen dat je voor jezelf eerst andere mogelijkheden niet moet uitsluiten. Zoals eerder is genoemd, dat een medicijn ook een hoop bijwerkingen kan geven. Ik ben van mening dat medicatie dus (niet volledig anti), je laatste redmiddel moet zijn. Het is geen oplossing maar een onderdrukker, eenmaal gebruiken kom je er niet of nauwelijks meer vanaf.
draakje88 schreef:
28-02-2020 10:20
Ik begrijp dat je dat zegt. Ik ben long patient, gebruikte hier 3 verschillende medicatie voor. Vanaf geboorte !
Ik zou nooit een normaal leven kunnen leiden, dit zeiden de doktoren. Vroeger kon ik niet met de kinderen spelen, tikkertje doen etc.
Dit wilde ik niet, dus ben naar mijn lichaam gaan luisteren en mijn geest gaan trainen. Nu vandaag de dag gebruik ik geen medicatie. Het is allemaal een mindset, beter worden doe ik niet, de longen zijn simpelweg kapot. Maar ik leef gezonder dan de gemiddelde mens en ren nu 17 km achtereen weg.

Een geest of mind is zo sterk, mensen hebben geen weet wat een extraordinair wij zijn. Wij zijn niet het lichaam, wij zijn de geest die het lichaam aanstuurt. Maar in deze pamper maatschappij wordt je niet sterker van, je wordt klein gehouden om het zo te zeggen. Hier verdienen een hoop mensen, bedrijven aan. Dan komt tv & media bij kijken blablaba.

Diep vanbinnen weten we het allemaal zo goed, maar we kunnen ook zo lekker destructief zijn en dit negeren. Blijven klagen en jezelf zieker maken/praten dan je werkelijk bent. Het is prima als je zo wil leven, ik weet dat ik alles uit het korte leven wil halen en niet op mijn sterfbed hoef te denken ''had ik maar meer uit het leven gehaald'' Dan ben je te laat.

(anti-medicatie-hype inmiddels wel achterhaald hoor) < Dit is nergens op gebaseerd. We kennen allemaal het placebo effect, het effect dat je geest gelooft dat het werkt en het werkt dan ook. Maar er bestaat ook een nocebo effect (zoals Rutger Bregman het noemt in zijn boek ''De meeste mensen deugen''), dit is het tegenovergestelde van placebo. Jezelf ziek praten en maken, als jij gelooft dat je iets bent of hebt dan zal je gelijk hebben; zowel negatief als positief. Je gaat leven naar de verwachting van je eigen gedachten.

Daarnaast zijn er tal van voorbeelden dat het effect van de geest je lichaam kan genezen en je kan alles bereiken in het leven wat je wilt.
Bekijk onze Nederlandse Wim Hofman, hij heeft zichzelf geleerd hoe hij controle kan krijgen over zijn hartslag, ademhaling en bloedcirculatie. Dit wordt allemaal geregeld door het autonome zenuwstelsel, waar mensen normaal geen controle over hebben.
Ze hebben hem met een virus ingespoten dat bij hem geen effect heeft, en dit experiment uitgebreid met meerdere mensen, en allen die hij traint kunnen tegen dit virus. Iedereen kan dit leren.

Ik kan zoveeeeel voorbeelden, experimenten, en verslagen bedenken dat jouw visie onderuit haalt, maar ik kan maar 1 voorbeeld noemen waarom jij medicatie moet gebruiken. Medicijnen met een bizar winstmarge, medicijnen zijn er niet om jou als persoon te helpen, het farmaceutische industrie gaat om omzet. Hoogste winstmarge is farmaceutisch, dan tabak, alcohol etc . Zie je een patroon ? Allemaal verslavende middelen. Wordt er niet op verdient, gaat er niet eens onderzoek naar gedaan worden. Maar goed ik hoef je niet te overtuigen, jij vind het achterhaald.

En daarnaast zei ik over de ADD Medicatie dat sommige hier wel baat bij hebben, alleen dat je voor jezelf eerst andere mogelijkheden niet moet uitsluiten. Zoals eerder is genoemd, dat een medicijn ook een hoop bijwerkingen kan geven. Ik ben van mening dat medicatie dus (niet volledig anti), je laatste redmiddel moet zijn. Het is geen oplossing maar een onderdrukker, eenmaal gebruiken kom je er niet of nauwelijks meer vanaf.

Ge-lul.
moizer schreef:
27-02-2020 17:06
Ik hoop dat jij nooit last krijgt van een lijf dat niet optimaal functioneert!
Gelukkig zijn er voor mensen met verschillende stoornissen medicijnen om het leven dragelijk/prettiger te maken. Net zoals er voor mensen die niet goed zien brillen zijn, voor mensen met beenproblemen een rolstoel en voor mensen die niet goed horen hoorapparaten. Heeft niks te maken met beter management. Gelukkig hebben veel van deze mensen meer oog voor de struggles waar andere mensen mee worstelen. Zijn zij er voor elkaar waar nodig.
Jouw opmerking van meer selfmanagement kwetst me ontzettend! Ik heb jaren zo ontzettend mijn best gedaan. Geworsteld met mijn leven. Het lukte gewoon niet. Huis bleef een teringzooi, wat ik ook deed. Studie was een waar gevecht (overigens wel netjes binnen de tijd afgerond. Daar heb ik echt keihard voor moeten vechten, bloed zweet en tranen terwijl ik het niveau goed aankon),, afspraken maken, contacten onderhouden, rekeningen tijdig betalen, op tijd komen. Allemaal dagelijkse worstelingen.

En nu, met medicatie, lukt het wel! Ben zo blij dat de dagelijkse zaken nu wél lukken. Moet nu nog wel mijn best doen, maar dat heeft iig resultaat. Het lukt nu om me te concentreren op een gesprek, de was op te hangen zonder hem 2x opnieuw te moeten draaien. Niks spectaculairs hoor, gewoon de basis.
Ik gebruik overigens concerta. Geen echte bijwerkingen. Verminderd hongergevoel was na een paar weken weg. Nu een enkele keer last van een onrustige tong (eens per maand een dagje of zo)

Ik zou zeggen: probeer het eens. Dan zie je wat het met je doet. Je kunt altijd stoppen (en hoeft het niet dagelijks te gebruiken als je niet wil)
:cheer: Studie was een waar gevecht (overigens wel netjes binnen de tijd afgerond. Daar heb ik echt keihard voor moeten vechten, bloed zweet en tranen terwijl ik het niveau goed aankon),, afspraken maken, contacten onderhouden, rekeningen tijdig betalen, op tijd komen. Allemaal dagelijkse worstelingen. << Heb je middels selfmanagement ondanks je struggles toch weten te behalen.
Hetvrijewoord schreef:
28-02-2020 10:23
Ge-lul.
Dat mag je vinden :-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon begon met concerta/methylfenidaat voor ADD. Daar viel hij vreselijk van af, zijn eten smaakte niet meer, constant een zanderige droge mond. Wij zijn overgestapt naar dexamfetamine. Dat werkte beter, maar is wel een vrij heftig medicijn. Mijn zoon neemt het nu niet, hij heeft er te korte schooldagen voor en voelt zich buiten school beter zonder. Toch gaf het hem wel de focus die hij vanuit zichzelf mist.
Binnenkort weer een afspraak met de kinderarts over hoe we nu verder moeten.

Ikzelf heb ADHD. Ik neem niets. Ik heb het, vind ik zelf, in mildere vorm en heb me gewoontes aangeleerd die mij structuur geven. Zoon is een puber, die is daar nog helemaal niet in geïnteresseerd. Ik denk ook dat het niet voor iedereen afdoende is, dat medicatie zeker kan helpen.
Ik twijfel voor mezelf ook, omdat het soms gewoon echt heel zwaar is om alles op de rit te krijgen.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
draakje88 schreef:
28-02-2020 10:20
Een geest of mind is zo sterk, mensen hebben geen weet wat een extraordinair wij zijn. Wij zijn niet het lichaam, wij zijn de geest die het lichaam aanstuurt. Maar in deze pamper maatschappij wordt je niet sterker van, je wordt klein gehouden om het zo te zeggen. Hier verdienen een hoop mensen, bedrijven aan. Dan komt tv & media bij kijken blablaba.

Diep vanbinnen weten we het allemaal zo goed, maar we kunnen ook zo lekker destructief zijn en dit negeren. Blijven klagen en jezelf zieker maken/praten dan je werkelijk bent. Het is prima als je zo wil leven, ik weet dat ik alles uit het korte leven wil halen en niet op mijn sterfbed hoef te denken ''had ik maar meer uit het leven gehaald'' Dan ben je te laat.

(anti-medicatie-hype inmiddels wel achterhaald hoor) < Dit is nergens op gebaseerd. We kennen allemaal het placebo effect, het effect dat je geest gelooft dat het werkt en het werkt dan ook. Maar er bestaat ook een nocebo effect (zoals Rutger Bregman het noemt in zijn boek ''De meeste mensen deugen''), dit is het tegenovergestelde van placebo. Jezelf ziek praten en maken, als jij gelooft dat je iets bent of hebt dan zal je gelijk hebben; zowel negatief als positief. Je gaat leven naar de verwachting van je eigen gedachten.

Daarnaast zijn er tal van voorbeelden dat het effect van de geest je lichaam kan genezen en je kan alles bereiken in het leven wat je wilt.
Bekijk onze Nederlandse Wim Hofman, hij heeft zichzelf geleerd hoe hij controle kan krijgen over zijn hartslag, ademhaling en bloedcirculatie. Dit wordt allemaal geregeld door het autonome zenuwstelsel, waar mensen normaal geen controle over hebben.
Ze hebben hem met een virus ingespoten dat bij hem geen effect heeft, en dit experiment uitgebreid met meerdere mensen, en allen die hij traint kunnen tegen dit virus. Iedereen kan dit leren.

Ik kan zoveeeeel voorbeelden, experimenten, en verslagen bedenken dat jouw visie onderuit haalt, maar ik kan maar 1 voorbeeld noemen waarom jij medicatie moet gebruiken. Medicijnen met een bizar winstmarge, medicijnen zijn er niet om jou als persoon te helpen, het farmaceutische industrie gaat om omzet. Hoogste winstmarge is farmaceutisch, dan tabak, alcohol etc . Zie je een patroon ? Allemaal verslavende middelen. Wordt er niet op verdient, gaat er niet eens onderzoek naar gedaan worden. Maar goed ik hoef je niet te overtuigen, jij vind het achterhaald.

En daarnaast zei ik over de ADD Medicatie dat sommige hier wel baat bij hebben, alleen dat je voor jezelf eerst andere mogelijkheden niet moet uitsluiten. Zoals eerder is genoemd, dat een medicijn ook een hoop bijwerkingen kan geven. Ik ben van mening dat medicatie dus (niet volledig anti), je laatste redmiddel moet zijn. Het is geen oplossing maar een onderdrukker, eenmaal gebruiken kom je er niet of nauwelijks meer vanaf.
Wat een onzin. Ritalin is allang in generieke variant te verkrijgen dus daar wordt nauwelijks nog aan verdiend. Bovendien kun je er gewoon mee stoppen, wanneer je dat wilt. De werking van Ritalin is ongeveer 4 uur.

Mindset is leuk, maar daarmee genees je geen ziektes of aandoeningen. Ik leef hartstikke gezond, zat vorige week nog in een ijsbad (Wim Hof inderdaad), ben hartstikke fit, etc. Toch kreeg ik gewoon kanker en dat is genezen door chemotherapie. Mindset, meditatie, yoga, gezond eten, sporten: het hielp allemaal niks, chemotherapie wel. Voor mijn ADHD slik ik dus ook gewoon Ritalin: niks mis mee en maakt mijn leven veel fijner. Ik ben heel blij met de voordelen van ADHD en de nadelen los ik op met een pilletje. Het beste van twee werelden.
draakje88 schreef:
28-02-2020 10:31
Dat mag je vinden :-D

Ik heb jouw toestemming niet nodig mop.
Alle reacties Link kopieren
draakje88 schreef:
28-02-2020 10:30
:cheer: Studie was een waar gevecht (overigens wel netjes binnen de tijd afgerond. Daar heb ik echt keihard voor moeten vechten, bloed zweet en tranen terwijl ik het niveau goed aankon),, afspraken maken, contacten onderhouden, rekeningen tijdig betalen, op tijd komen. Allemaal dagelijkse worstelingen. << Heb je middels selfmanagement ondanks je struggles toch weten te behalen.
Klopt. Als jij hier je zin mee hebt: best!
Maar dit is 4 jaar lang alleen maar studie geweest. In het volwassen leven komt meer kijken. Ik kan me niet meer de hele dag richten op 1 ding.
Jij hebt (gelukkig voor jou) echt géén idee waar je het over hebt!
Alle reacties Link kopieren
De ene ad(h)d-er is ook de andere niet. Ook binnen de groep gediagnosticeerden zitten verschillende gradaties en hebben mensen moeite met andere aspecten. Dat het de één lukt zonder medicatie is niet hèt bewijs dat iedereen zonder kan. Was het maar waar...
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Ik slik dexamfetamine, iedere dag.
Het is geen wondermiddel en ben nu niet opeens een heel gestructureerd persoon (raak ook nog steeds van alles kwijt).. Ook ben ik niet rustiger geworden en nog steeds een vreselijke flapuit.
Wel helpt het me beter te relativeren, geeft me meer rust in mijn hoofd, ben ik minder snel boos/ opgefokt en daardoor minder aanvaringen, heb een stabielere stemming en meer zelfvertrouwen.
Ook kan ik me beter motiveren om taken uit te voeren..
En ben ik minder snel overprikkeld.

Soms denk ik dat het niet genoeg doet want nog steeds chaotisch en druk.
Maar als ik het zo opschrijf lees ik dat het behoorlijk veel voor me doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar methylfenidaat gebruikt, in het begin heel enthousiast, ik ging mijn huis opruimen, ik had weer overzicht, maar het voordeel van de werking woog in mijn geval niet tegen de bijwerkingen waar ik steeds meer tegenaan liep. Een lage dosis deed niets voor mij, te snel uitgewerkt, ook de langwerkende. Dus een hoge dosis en ik had heel erg last van een droge mond. Ik kauwde veel kauwgom en dat resulteerde bij mij in een grote spierspanning op de kaken. ' s Nachts knarsen en klemmen. De pijn van de gespannen kaakspieren trokken door naar mijn nek en dus kreeg ik ook nog eens te maken met de zenuw die klem kwam te zitten. Maandenlang spierkrampen. Dus ik ben gaan stoppen. Wel jammer want ik vond de wereld zo overzichtelijk met methylfenidaat. Maar de pijnen die ik had wogen voor mij dus niet op tegen de nadelen. Je zou het kunnen proberen, misschien ben jij niet zo gevoelig voor de bijwerkingen. Iedereen is anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven