Positieve ervaringen AD(H)D medicatie?

27-02-2020 13:52 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ADD en gebruik geen medicatie. Werd me meteen aangeboden of eigenlijk aangeraden. Ik loop zo vast dat ze zeiden dat het een combi van ermee leren omgaan en medicatie moest zijn. Na een rondje google de medicatie geweigerd. Kwam veel negatieve verhalen tegen. Bijwerkingen. Gaat om Ritalin, Concerta bevatten dezelfde stof.

Nu blijf ik vast lopen en twijfel toch of ik het moet proberen.

Zijn er mensen hier met Add die wel echt baat bij de medicijnen hebben? Op wat voor manier?
Alle reacties Link kopieren
Overigens begon ik met Ritalin, maar dat was vervelend omdat ik om de 2,5 uur een tablet moest slikken, zo snel werkte het bij mij uit. Volgens mijn psychiater breekt mijn lichaam het dus snel af. Dat heb ik ook met andere opiaten overigens. Alleen de bijwerkingen werken niet zo snel uit, jammer genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf de gecombineerde 'versie' van AD(H)D. Rond mijn 14e vastgesteld en begonnen met ritalin. Had teveel last van bijwerkingen en toen ook geen behoefte meer om wat te slikken. 2 jaar geleden toch weer in gesprek met psychiater en begonnen met Welbutrin. Is een antidepressivum die helpt bij ADHD, depressie en ook angst geloof ik.
Ik vind het moeilijk om precies te zeggen hoeveel het doet maar ik ben in ieder geval een stuk rustiger geworden in mijn hoofd en fysiek.

Het voordeel is dat het niet zulke heftige bijwerkingen heeft. Eigenlijk na 4 weken helemaal geen meer bij mij.
Relatief nieuw medicijn maar echt het proberen waard.
Appel24 wat goed te horen.
Mijn behandelaar stelt dit ook voor omdat de dexamfetamine (ik slik dagelijks 3x 7.5 mg) steeds elke 3.5 uur moet worden ingenomen en wellbutrin veel constanter werkt.
Werkt het bij jou ook nog in de avond?
Ben alleen beetje benauwd voor de overstap en de mogelijke bijwerkingen in het begin.
Werd je niet angstig in het begin?
Mijn buurman heeft er ook al zoveel baat bij.
Heb je rustig opgebouwd?
En heb je geen bijwerkingen als het sneller warm hebben tijdens sporten enzo?
Dat vind ik een vervelende bijwerking van dex
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
01-03-2020 18:25
Appel24 wat goed te horen.
Mijn behandelaar stelt dit ook voor omdat de dexamfetamine (ik slik dagelijks 3x 7.5 mg) steeds elke 3.5 uur moet worden ingenomen en wellbutrin veel constanter werkt.
Werkt het bij jou ook nog in de avond?
Ben alleen beetje benauwd voor de overstap en de mogelijke bijwerkingen in het begin.
Werd je niet angstig in het begin?
Mijn buurman heeft er ook al zoveel baat bij.
Heb je rustig opgebouwd?
En heb je geen bijwerkingen als het sneller warm hebben tijdens sporten enzo?
Dat vind ik een vervelende bijwerking van dex
Ja het werkt nog in de avond! Omdat je een spiegel opbouwt werkt het eigenlijk continu. Ook als ik eens een dosis vergeet merk ik geen verschil.
Ik ben begonnen met 150mg.

Ik merkte eigenlijk vrijwel geen bijwerkingen. Niets wat ik duidelijk kon aanwijzen in ieder geval. Ik werd er ook niet angstiger van gelukkig. Warm bij het sporten ook niet. Verschilt natuurlijk per persoon dus of het voor jou zo is is niet te zeggen.
Hou er ook rekening mee dat je pas na 4 weken echt kan zeggen of het werkt. Na 2 weken begint het meestal te werken.

En het is niet vergelijkbaar met ritalin en ik denk ook niet met dex. Ik merkte persoonlijk bij ritalin een wereld van verschil en bij Welbutrin haalt het de scherpe randjes eraf maar mijn concentratie en vergeetachtigheid is niet veel beter geworden :P
Maar dit zijn puur mijn ervaringen, dus je weet het pas bij zelf proberen en het advies van de psychiater meenemen.
Appel24 schreef:
01-03-2020 20:25
Ja het werkt nog in de avond! Omdat je een spiegel opbouwt werkt het eigenlijk continu. Ook als ik eens een dosis vergeet merk ik geen verschil.
Ik ben begonnen met 150mg.

Ik merkte eigenlijk vrijwel geen bijwerkingen. Niets wat ik duidelijk kon aanwijzen in ieder geval. Ik werd er ook niet angstiger van gelukkig. Warm bij het sporten ook niet. Verschilt natuurlijk per persoon dus of het voor jou zo is is niet te zeggen.
Hou er ook rekening mee dat je pas na 4 weken echt kan zeggen of het werkt. Na 2 weken begint het meestal te werken.

En het is niet vergelijkbaar met ritalin en ik denk ook niet met dex. Ik merkte persoonlijk bij ritalin een wereld van verschil en bij Welbutrin haalt het de scherpe randjes eraf maar mijn concentratie en vergeetachtigheid is niet veel beter geworden :P
Maar dit zijn puur mijn ervaringen, dus je weet het pas bij zelf proberen en het advies van de psychiater meenemen.
Bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik weet dat het voor iedereen anders werkt maar toch fijn je ervaring te lezen :) .
Kan me voorstellen dat het niet zo direct werkt op de concentratie als ritalin. Dat doet dexamfetamine ook niet voor me hoor trouwens.
Ritalin werkt veel beter voor concentratie maar ik werd daar echt paniekerig van (angststoornis gehad en ligt altijd nog wel wat op de loer, een paniekaanval).
Ik heb al ritalin, concerta, strattera en nu dexamfetamine uitgeprobeerd. Beste tot nu toe dex, maar heb wel rebounds.
Ik mag wellbutrin testen, misschien toch maar doen ben benieuwd.
Fijn dat je bij de opbouw geen angst/paniek klachten kreeg.
Wil je het blijven slikken? Ondanks dat het niet zoveel doet voor de concentratie? Op welke vlakken zie je wel echt verbetering?
Divadaan schreef:
29-02-2020 22:34
Overigens begon ik met Ritalin, maar dat was vervelend omdat ik om de 2,5 uur een tablet moest slikken, zo snel werkte het bij mij uit. Volgens mijn psychiater breekt mijn lichaam het dus snel af. Dat heb ik ook met andere opiaten overigens. Alleen de bijwerkingen werken niet zo snel uit, jammer genoeg.
Ritalin of andere adhd medicijnen zijn geen opiaten (zoals morfineachtige stoffen) Ik denk dat de verwaaring komt omdat methylefindaat en dexamfetamine wel vallen onder de opiumwet, die gaat over alle drugs, maar een hopeloos verouderde naam heeft.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
01-03-2020 21:28
Ritalin of andere adhd medicijnen zijn geen opiaten (zoals morfineachtige stoffen) Ik denk dat de verwaaring komt omdat methylefindaat en dexamfetamine wel vallen onder de opiumwet, die gaat over alle drugs, maar een hopeloos verouderde naam heeft.
Je hebt gelijk, ik wilde ook niet het woord opiaten gebruiken, wat ik alleen wilde aangeven is dat hij mij dit soort middelen snel uitwerken. Alleen de bijwerkingen helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
01-03-2020 21:16
Bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik weet dat het voor iedereen anders werkt maar toch fijn je ervaring te lezen :) .
Kan me voorstellen dat het niet zo direct werkt op de concentratie als ritalin. Dat doet dexamfetamine ook niet voor me hoor trouwens.
Ritalin werkt veel beter voor concentratie maar ik werd daar echt paniekerig van (angststoornis gehad en ligt altijd nog wel wat op de loer, een paniekaanval).
Ik heb al ritalin, concerta, strattera en nu dexamfetamine uitgeprobeerd. Beste tot nu toe dex, maar heb wel rebounds.
Ik mag wellbutrin testen, misschien toch maar doen ben benieuwd.
Fijn dat je bij de opbouw geen angst/paniek klachten kreeg.
Wil je het blijven slikken? Ondanks dat het niet zoveel doet voor de concentratie? Op welke vlakken zie je wel echt verbetering?
Ik vind het lastig te zeggen waar ik de verbetering in zie. Ik ben ermee begonnen tijdens mijn therapie en daar is ook veel positiefs uitgekomen. Waardoor ik niet precies weet wat waar vandaan komt. Ik ben sowieso een stuk rustiger in mn hoofd, minder gedachtes en de piekerstormen zijn wat minder heftig. Ik wil het blijven slikken maar wil in de toekomst wel (een periode) stoppen om te kijken hoeveel het nou daadwerkelijk doet.
Appel24 schreef:
05-03-2020 10:30
Ik vind het lastig te zeggen waar ik de verbetering in zie. Ik ben ermee begonnen tijdens mijn therapie en daar is ook veel positiefs uitgekomen. Waardoor ik niet precies weet wat waar vandaan komt. Ik ben sowieso een stuk rustiger in mn hoofd, minder gedachtes en de piekerstormen zijn wat minder heftig. Ik wil het blijven slikken maar wil in de toekomst wel (een periode) stoppen om te kijken hoeveel het nou daadwerkelijk doet.
Dat is inderdaad soms lastig om te zeggen. En uit ervaring weet ik (heb meerdere medicatie geprobeerd) dat het vaak ook snel went de medicatie en je vergeet hoe het ervoor was, waardoor soms lijkt of het niet veel doet. Vaak merk je wat het echt voor je heeft gedaan als je weer stopt en weer in oude klachten vervalt.

Ik kom net van behandelaar terug en heb bupropion voorgeschreven gekregen (dus niet de merknaam wellbutrin alleen de werkzame stof) heb jij dit ook?
Eerst een week 150 mg en daarna zonnodig 300 mg.
Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
06-03-2020 12:27
Dat is inderdaad soms lastig om te zeggen. En uit ervaring weet ik (heb meerdere medicatie geprobeerd) dat het vaak ook snel went de medicatie en je vergeet hoe het ervoor was, waardoor soms lijkt of het niet veel doet. Vaak merk je wat het echt voor je heeft gedaan als je weer stopt en weer in oude klachten vervalt.

Ik kom net van behandelaar terug en heb bupropion voorgeschreven gekregen (dus niet de merknaam wellbutrin alleen de werkzame stof) heb jij dit ook?
Eerst een week 150 mg en daarna zonnodig 300 mg.
Ben benieuwd.
Ja die heb ik ook inderdaad. Ik ben benieuwd wat je er van vind, hopelijk gaat het je helpen.

En wat je zegt klopt inderdaad wel. Ik ga het zien
Nu dag 4 achter de rug van wellbutrin. Ik voel me meer somber dan normaal en merk nog geen voordelen....Beetje misselijk en beetje duizelig. Af en toe neem ik er 5 mg dexamfetamine bij, dan voel ik me net iets vrolijker dan met alleen wellbutrin.
Wellbutrin/bupropion duurt een week of 2 voordat je mogelijk effect ervaart. Als het niet zo is, dan moet je vaak hoger gaan. Maar eerste dagen hebben veel mensen wel wat last als je start. Hoop dat het wat voor je doet.
Dankje sensitive voor je bericht. Hoe gaat het nu met jou?
Vandaag lijkt het al beter te gaan (dag 5), qua stemming dan alleen...
Voel me stuk relaxter tot nu toe, dan gisteren.
En mijn lontje is al minder kort.
Voor andere adhd klachten doet het niks nog (chaotisch en snel afgeleid), maar ik lijk wel iets rustiger dan normaal.
Bij dexamfetamine was ik geconcentreerder maar veel meer spreekdrang..
Had alleen vannacht last van oorsuizen . (alleen als ik op bed lig).
Wordt dit erger bij 300 mg?
Psych vermoed dat ik verdubbeld moet worden ivm adhd klachten.
Maar heb niet zo'n zin in dat de bijwerkingen (duizelig, oorsuizen etc ) ook verdubbeld worden.
Ik zou er zeker niet vanuit gaan dat dat erger wordt, na 5 dagen zit je nog in startbijwerkingen. Kan zijn dat het bij verhogen kortdurend weer terugkomt, maar kans is groter van niet. Even de tijd gunnen.
En met 150mg doet het vaak te weinig, dus 300 of 450 heb je waarschijnlijk wel nodig
Ik ben gestopt.
Paniekaanvallen kreeg ik en sliep niet meer.
Erge oorsuizen.
Zat ook nog in de ontwenning van escitalopram.
Net een week gestopt.
Nu weer terug op mijn oude vertrouwde dex
Eviva1983 schreef:
12-03-2020 15:20
Ik ben gestopt.
Paniekaanvallen kreeg ik en sliep niet meer.
Erge oorsuizen.
Zat ook nog in de ontwenning van escitalopram.
Net een week gestopt.
Nu weer terug op mijn oude vertrouwde dex
Het paniekerige bij starten komt vaker voor. Ik vind het niet gek dat je dan stopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven