Psychiatrische diagnose dissociatie [Lege OP]

09-05-2020 20:27 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
.........0
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-06-2020 08:36
Reden: OP (grotendeels) verwijderd. Passende maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
97.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het dan als je iets strafbaars doet, door je ziekte, bij de werkgever. Dus als werknemer bijvoorbeeld steelt, iemand bedreigt of verwond?
Kan de werkgever dan niks?
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
19-05-2020 08:45
Hoe zit het dan als je iets strafbaars doet, door je ziekte, bij de werkgever. Dus als werknemer bijvoorbeeld steelt, iemand bedreigt of verwond?
Kan de werkgever dan niks?
Natuurlijk wel. Je zou op basis van verstoorde arbeidsverhouding een ontslagprocedure kunnen ingaan. De rechter weegt echter altijd af 'wie er schuld heeft' en door ziekte heb je minder schuld. In de regel kan dat leiden tot een hogere ontslagvergoeding voor de werknemer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je komt helemaal niet in aanmerking voor WW wanneer je ziek bent. Wanneer je je ziek meldt in de WW dan gaat een verzekeringsarts onderzoeken wat de eerste ziektedag is. Die ligt bij jou voor de WW.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-05-2020 09:12
Je komt helemaal niet in aanmerking voor WW wanneer je ziek bent. Wanneer je je ziek meldt in de WW dan gaat een verzekeringsarts onderzoeken wat de eerste ziektedag is. Die ligt bij jou voor de WW.
Mag ik je een pb sturen?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-05-2020 09:10
Natuurlijk wel. Je zou op basis van verstoorde arbeidsverhouding een ontslagprocedure kunnen ingaan. De rechter weegt echter altijd af 'wie er schuld heeft' en door ziekte heb je minder schuld. In de regel kan dat leiden tot een hogere ontslagvergoeding voor de werknemer.
aah oke, ik vroeg me dat even af. Maar in dat geval kun je dus ook niet ziek uit dienst. Dan zul je ook eerst beter gemeld moeten worden? TO is nog ziek en volop bezig met behandeling. Moet de werkgever dan doorbetalen totdat ze beter is of de twee jaar ziekte behaald is en kan hij dit pas daarna doen?
Ik ben absoluut voor bescherming bij ziekte maar kan me namelijk ook vanuit de werkgever voorstellen dat er situaties zijn waarbij er dingen zijn gebeurd waardoor samen werken niet meer echt haalbaar is (dat mensen dingen doen in een psychose oid). Ik kan me ook voorstellen dat het voor een werknemer dan fijner is om ergens anders een nieuwe kans te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben beter gemeld om zo in aanmerking te komen voor ww. Echter heb ik lang als zzp’er gewerkt dus maar recht op 3 mnd ww. Ik moet me dan na een maand ww ziek melden en zou dan een ziektewetuitkering krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Kimm811 schreef:
20-05-2020 18:37
Ik ben beter gemeld om zo in aanmerking te komen voor ww. Echter heb ik lang als zzp’er gewerkt dus maar recht op 3 mnd ww. Ik moet me dan na een maand ww ziek melden en zou dan een ziektewetuitkering krijgen.
Was dat het advies van de advocaat? Het lijkt mij een heel slecht advies. Je moet namelijk beschikbaar zijn voor werk, en dus in staat tot het uitvoeren van werk, omdat je anders helemaal niet in aanmerking komt voor ww. Laat je bij iedere stap goed voorlichten! Snel en op het oog "in goed overleg" van elkaar af kan jou de kop kosten. Dit is geen goede regeling!
Alle reacties Link kopieren
Kimm811 schreef:
19-05-2020 18:46
Mag ik je een pb sturen?
Ik weet niet of je deze al gestuurd hebt en of je al antwoord hebt. Zo niet, verwacht dan voorlopig even niets. Ik lees net dat Viva-Amber de komende maand niet op het forum komt.
Alle reacties Link kopieren
Kimm811 schreef:
20-05-2020 18:37
Ik ben beter gemeld om zo in aanmerking te komen voor ww. Echter heb ik lang als zzp’er gewerkt dus maar recht op 3 mnd ww. Ik moet me dan na een maand ww ziek melden en zou dan een ziektewetuitkering krijgen.
Wat zegt je advocaat ervan dat je beter gemeld bent ?
En je hulpverleners?
...
Alle reacties Link kopieren
Dit is advies van advocaat om zo via de ww in ziektewet te komen. Anders wordt het bijstand. Moet dan de eerste maand wel ‘beschikbaar’ zijn voor werk en me na een maand ziek melden in de ww.
Mijn hulpverleners staan helemaal achter mij en vinden dat ik recht heb op ziektewet. Maar daar gaan zij niet over.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Kimm811 post_id=31406707 time=1589995448 user_id=397885]
Dit is advies van advocaat om zo via de ww in ziektewet te komen. Anders wordt het bijstand. Moet dan de eerste maand wel ‘beschikbaar’ zijn voor werk en me na een maand ziek melden in de ww.
Mijn hulpverleners staan helemaal achter mij en vinden dat ik recht heb op ziektewet. Maar daar gaan zij niet over.
[/quote

Ik heb binnenkort een afrondend gesprek met psychiater over diagnose en behandeling. Mocht het duidelijk zijn dat door de stoornis ik echt niet kan weten wat er gebeurd is, gaan we een rechtszaak aan tegen werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een gevaarlijke strategie... Lees nog maar eens wat Viva-Amber schreef op dinsdag 19 mei 2020 om 09:12. Ze gaan dan beoordelen wat de eerste ziektedag was, niet wat de dag van je ziekmelding was. Als zij aannemelijk weten te maken dat je in die periode niet hebt kunnen werken, bijvoorbeeld omdat je behandeling te intensief is, dan krijg je geen ww.
Alle reacties Link kopieren
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... n-ben-ziek
Alle reacties Link kopieren
In jouw link staat dat bij een fictieve arbeidsovereenkomst je je ziek moet melden bij de werkgever... Je bent echt niet slim bezig nu en bovendien is het niet correct wat je doet.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
20-05-2020 21:06
In jouw link staat dat bij een fictieve arbeidsovereenkomst je je ziek moet melden bij de werkgever... Je bent echt niet slim bezig nu en bovendien is het niet correct wat je doet.
Ik ga erachter aan want dit komt van mijn advocaat
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij best wel af of je dit ook allemaal voor elkaar gaat krijgen. En ik wil je absoluut niet bang maken ofzo.
Ik heb zelf een ernstige dissociatieve stoornis. Het heeft ook echt heel erg lang geduurd voor deze diagnose definitief gesteld kon worden. Maar ik word wel gewoon als toerekeningsvatbaar gezien.
Het is ook heel erg lastig om te bewijzen dat jij op die momenten niet jezelf was. Dat het kan zijn wil nog niet bewijzen dat het toen ook echt zo was. Ik heb mensen om mij heen veroordeeld zien worden voor dingen die ze in een dissociatie gedaan hebben.
Ik hoop natuurlijk echt dat ze je hier wel bij kunnen helpen en dat je de juiste hulp gaat krijgen!

Sterkte iig met alles ik weet uit ervaring wel dat dit allemaal niet niks is.
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
20-05-2020 21:06
In jouw link staat dat bij een fictieve arbeidsovereenkomst je je ziek moet melden bij de werkgever... Je bent echt niet slim bezig nu en bovendien is het niet correct wat je doet.
Ik heb geen fictief dienstverband. De arbeidsovereenkomst eindigt 1 juni en maak nu mijn vakantiedagen op tot die datum.
Alle reacties Link kopieren
Je bent toch zzp'er
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Had je sowieso een contract tot 1 juni? Of is dat de datum in je vaststellingsovereenkomst?

Laat je goed voorlichten. Ik heb altijd begrepen dat als je als je beter gemeld uit dienst gaat en het uwv later ontdekt dat je al ziek was toen je uit dienst ging dit problemen kan opleveren en je geen uitkering krijgt.
Kimm811 schreef:
16-05-2020 14:45
Kogel door de kerk. Verzoek tot terugdraaien ontslag ligt bij werkgever.
Hoop zo dat geen rechtszaak wordt.
Mijn GZ psych heeft aangeboden ook haar bevindingen voor rechter te vertellen. Heel fijn.
Verwachte behandelduur obv eerste voorlopige diagnose is 12 tot 24 Maand
en jij kunt gelijk starten?
Jij hebt gen wachttijd van een jaar of langer ?
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
21-05-2020 11:04
en jij kunt gelijk starten?
Jij hebt gen wachttijd van een jaar of langer ?
Met behandeling bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
21-05-2020 09:40
Je bent toch zzp'er
Was.... vorig jaar weer in loondienst gegaan
Alle reacties Link kopieren
Met een vaststellingsovereenkomst ben je zelf deels "schuld" aan de beëindiging van je contract. Er wordt je zo weinig schuld aangerekend dat je, als je voldoet aan de voorwaarden, gewoon wel een ww uitkering krijgt. Maar 1 van die eisen is dat je beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt, dus dat je moet kunnen werken. Als je daartoe niet in staat bent, dan krijg je gewoon geen ww. En geen ziektewetuitkering, want je arbeidsovereenkomst zou immers doorlopen als jijzelf niet had gekozen/ingestemd met die vaststellingsovereenkomst. Zodra jij je gaat melden voor die ziektewetuitkering, gaat het uwv vragen stellen over je eerste ziektedatum, en reken maar dat daarbij de beëindiging van je huidige werk ook ter sprake gaat komen. Het UWV mag gewoon de uitkering weigeren totdat jij bewijsstukken aanlevert. Zijn je behandelaars bereid om te liegen over de datum waarop jouw ziekte is vastgesteld en hoe het beloop is geweest vóór je ziekmelding bij het UWV?
Ik vind het echt een slecht voorstel van je advocaat. Heeft die zijn advies schriftelijk gegeven? Dan kun je als het fout loopt misschien nog bij hem/haar aankloppen voor de gevolgen van dat advies. Is het echt een arbeidsrechtadvocaat? Of is het een "jurist"? Dat laatste is voor zover ik weet geen beschermde titel. Iemand die onder die functienaam werkt, hoeft dus geen goed adviseur te zijn op dit gebied. Zoek anders alvast even uit waar je terecht kunt met klachten, voor het geval je die informatie nodig hebt.
Kimm811 schreef:
21-05-2020 13:48
Met behandeling bedoel je?
ja met behandeling
meestal kom je op een wachtlijst
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
21-05-2020 14:23
ja met behandeling
meestal kom je op een wachtlijst
Gezien de urgentie begin ik zsm met therapie. Kan wel aantal weken tot maanden duren. Maar ze proberen zsm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven