Raar gevoel als je TV serie eindigt

30-03-2026 08:42 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit weekend was het derde en laatste seizoen van een televisie serie die ik al een paar jaar volg op Netflix. In de laatste minuten van de laatste aflevering in the endcredits, kreeg ik opeens zo'n beladen en verdrietig gevoel. Als of er een deel van mijn leven over was gegaan, terwijl het maar in feite een domme soap was. Ik was er gisteren de hele middag melancholisch door. Kent iemand dit gevoel? Heeft het een naam?
Alle reacties Link kopieren Quote
Queenie_70 schreef:
30-03-2026 08:42
Als of er een deel van mijn leven over was gegaan, terwijl het maar in feite een domme soap was.
Ik ken het gevoel als ik helemaal ben opgegaan in de wereld van een boek. Dan wil ik niet die wereld uit als het boek uit is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
30-03-2026 08:44
Ik ken het gevoel als ik helemaal ben opgegaan in de wereld van een boek. Dan wil ik niet die wereld uit als het boek uit is.
Ok, dan ben ik dus niet de enige gelukkig. Tijdens de endcredits speelde ze ook een liedje en dat ben ik nu steeds aan het luisteren en ik krijg er gewoon tranen in mijn ogen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat heet parasocial breakup. Er wordt onderzoek naar gedaan in de media psychologie.
https://dictionary.cambridge.org/dictio ... al-breakup
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, herkenbaar. Bij boeken, films, series etc. Ik Netflix wil dan ook altijd dat er een vervolgserie komt maar bij de series waar dat gebeurt is het niet altijd per se beter, voelt het verhaal afgeraggeld etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Queenie_70 schreef:
30-03-2026 08:46
Ok, dan ben ik dus niet de enige gelukkig. Tijdens de endcredits speelde ze ook een liedje en dat ben ik nu steeds aan het luisteren en ik krijg er gewoon tranen in mijn ogen van.
Het gaat bij mij en ik denk bij jou ook snel weer over hoor. Toch alleen maar mooi dat je je zo kan onderdompelen in een verhaal? Daar hebben de makers en acteurs het ook voor gedaan! Stel je voor dat het niets met je zou doen emotioneel, dan zou film, literatuur en toneel snel failliet zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar ja! Ik had het best erg toen Game of Thrones eindigde, mede ook wel doordat het einde zo slecht was. Daar kan ik af en toe nog steeds wel mee zitten, zo zonde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar. Als ik een serie met mijn ex keek, wilde hij altijd direct (maar dan ook echt dírect!) door naar wat nieuws als deze was afgelopen. Tot mijn grote ergernis, want ik had eerst wat tijd nodig om te "rouwen" en afscheid te nemen.

Bleek achteraf ook symbool te staan voor hoe we elk met relaties omgaan ;)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had het heel erg toen de schrijfster van 1 van mijn favoriete boekenseries overleed. Dan kan er dus echt nooit meer een nieuw deel komen
Bah
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook herkenbaar. Ook bij boeken.
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
cognac schreef:
30-03-2026 08:57
Ja, herkenbaar. Bij boeken, films, series etc. Ik Netflix wil dan ook altijd dat er een vervolgserie komt maar bij de series waar dat gebeurt is het niet altijd per se beter, voelt het verhaal afgeraggeld etc.
Een vervolgserie moet je eigenlijk alleen maar doen als er vooraf een storyline is bedacht, niet een extra serie doen omdat de kijkcijfers zo goed waren. Dat valt altijd tegen.

Ik heb altijd na een echt goede film of serie dat ik minstens een week niets anders kan kijken. Ik had het afgelopen tijd na Hamnet. Ik heb nadat ik die film had gezien een maand geen films of series gekeken. De muziek uit de laatste scene zat ook gedurende die tijd bijna constant in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij boeken kan ik dat gevoel steeds weer hebben als ik zo'n boek herlees.
Bij tv-series vind ik het een tweede keer niet meer leuk.
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Elegantic schreef:
30-03-2026 09:10
Herkenbaar ja! Ik had het best erg toen Game of Thrones eindigde, mede ook wel doordat het einde zo slecht was. Daar kan ik af en toe nog steeds wel mee zitten, zo zonde.
Ik had het ook bij Game of Thrones, maar vond het einde niet slecht ;)
Logisch ook, het was iets van 10 jaar meeleven.
Bij de Zieners reeks van Robin Hobb had ik het ook, daar heb ik ook echt tranen met tuiten bij gehuild. En elke keer weer als ik het herlees :hihi:
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
30-03-2026 09:04
Het gaat bij mij en ik denk bij jou ook snel weer over hoor. Toch alleen maar mooi dat je je zo kan onderdompelen in een verhaal? Daar hebben de makers en acteurs het ook voor gedaan! Stel je voor dat het niets met je zou doen emotioneel, dan zou film, literatuur en toneel snel failliet zijn.
Dat is ook zo. Maar het voelde gisteren of er een vriend naar de andere kant van de wereld verhuisd is en ik hem nooit meer kan zien. En dat is heel erg overdreven, maar het zat het mij even zwaar. Hielp ook niet mee dat het erg stormachtig en bewolkt was. Ik zat even in een mood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elegantic schreef:
30-03-2026 09:10
Herkenbaar ja! Ik had het best erg toen Game of Thrones eindigde, mede ook wel doordat het einde zo slecht was. Daar kan ik af en toe nog steeds wel mee zitten, zo zonde.
GoT was de laatste 2 seizoenen zo slecht dat ik wilde dat het eindigde. Had meer het gevoel dat je iets verlost uit zijn lijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is heel herkenbaar, ik heb het ook met boeken. Maar met een serie zeker als je dat al jaren volgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken dat ook van boeken. Wil dolgraag doorlezen tot het einde, maar als het dan zover is, voelt het zo verdrietig
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook heel erg, dacht dat ik de enigste was :D

Ik heb het voornamelijk bij series met meerdere seizoenen waar je weken of soms zelfs maanden naar heb gekeken. Alsof je afscheid moet nemen van hun en hun leven. Voel me echt even rot en verdrietig dan. Dat gevoel begint al bij de laatste afleveringen van het laatste seizoen.

Bij boeken heb ik het minder, dan baal ik voornamelijk dat het uit is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar, vooral bij boeken. Ik lees bij voorkeur dikke boeken want die heb je niet zo snel uit.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook bij series en boeken. Ik zonk echt in een diep, zwart gat :'( toen ik de zeven zussen uit had en het mysterie was opgelost.

Ik heb laatst Bridgerton season 4 gekeken en dacht dat 5 ook al uit was, super teleurgesteld dat we daar nog heel lang op moeten wachten.
ninon wijzigde dit bericht op 30-03-2026 17:11
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-03-2026 10:56
Ik had het ook bij Game of Thrones, maar vond het einde niet slecht ;)
Logisch ook, het was iets van 10 jaar meeleven.
Bij de Zieners reeks van Robin Hobb had ik het ook, daar heb ik ook echt tranen met tuiten bij gehuild. En elke keer weer als ik het herlees :hihi:
Ik heb ze net weer opnieuw gelezen en ik ben nu bezig met de boeken van de nar dus ik kan weer even vooruit. Heb je die ook gelezen?

Ik heb het soms ook wel met een serie. Niet altijd. Ik moet wel altijd even schakelen en wacht meestal paar dagen voor ik weer een nieuwe start.
Terug van weggeweest
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, heel herkenbaar.

Bij series, uitstellen om het laatste seizoen te kijken.
En een zwaar gevoel hebben als je echt uitgekeken bent.
Het is met een paar dagen wel weer over.

En bij boeken ook.
Niet perse een serie, maar ook bij een enkel boek.
In het begin leest het lekker, want dan ben ik nog niet op de helft, maar als ik dan eenmaal de helft bereik en over de helft heen ben, dan begint het al. Zo'n baal gevoel, van verdikkeme het eind is in zicht.

Blij om te weten dat ik niet de enige ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ditishet25 schreef:
30-03-2026 12:40
Ik heb ze net weer opnieuw gelezen en ik ben nu bezig met de boeken van de nar dus ik kan weer even vooruit. Heb je die ook gelezen?

Ik heb het soms ook wel met een serie. Niet altijd. Ik moet wel altijd even schakelen en wacht meestal paar dagen voor ik weer een nieuwe start.
Ja natuurlijk, allemaal ;)
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dat ook wel eens met series, boeken en nu ook met de wereldkampioenschappen kunstschaatsen. De afgelopen dagen veel kunstschaatsen gekeken en nu is het voorbij en duurt het weer maanden voor er weer een groot event is. Ik gun het de schaatsers maar ik vond het zo leuk.

Ook bij Harry Potter, jaren die boeken gelezen en gewacht op een nieuw deel en toen kwam het laatste deel...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had het als jong kind, toen Swiebertje eindigde. Huilen!

Bij de Olympische Spelen heb ik het ook altijd. Daar kan je zo lekker inzitten. En opeens is het dan klaar.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven