Rijden met sneeuw! Brr..

20-01-2019 19:41 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dinsdag voorspellen ze sneeuw. Waar ik een hekel aan heb is om te rijden met sneeuw. Ik woon zelf in het hoge noorden. Maar heb nog nooit echt net sneeuw gereden. Ja 1 keer en dat was een ramp, omdat ik in de slip raakte en moeilijk de auto weer op de weg kon krijgen.

Normaal ben ik dinsdag vrij maar heb dinsdag middag een bijeenkomst. Maar zie er nu al tegen op om in de sneeuw te rijden.

2e optie is om de bus te nemen. Maar ik wil ook niet voor mijn angst weglopen en dat mensen mij een angsthaas vinden omdat ik niet met sneeuw en gladheid durf te rijden.

Zijn hier nog meer mensen die een hekel hebben om met sneeuw te gaan rijden? Hoe lossen jullie dat op? Gewoon gaan? Of toch kiezen voor een andere optie?
Dit jaar voor het eerst wel spannend....ik woon in het noorden en werk sinds kort in een heel klein dorp op het platteland. Weet niet hoe het qua strooien gaat in dat gebied.

Maar ik wacht het wel af.
Ik woon trouwens in Brabant.
Polsjef schreef:
20-01-2019 20:13
Dit jaar voor het eerst wel spannend....ik woon in het noorden en werk sinds kort in een heel klein dorp op het platteland. Weet niet hoe het qua strooien gaat in dat gebied.

Maar ik wacht het wel af.
ik heb wel meegemaakt dat op de kleine wegen beter gestrooid was dan op de snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hekel aan rijden met sneeuw en ijs. Ik kan het wel, maar ik ben wel veel langer onderweg.
Houd rekening ermee dat je auto veel langer tijd nodig heeft om aanpassingen in richting en snelheid te doen. Rem niet sterk, maar rijd rustig en laat gas los en koppel terug als je langzamer moet. Als je een bocht moet nemen, laat de snelheid terugvallen en draai rustig de bocht in. Gebruik de eerste versnelling niet.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
20-01-2019 20:15
ik heb wel meegemaakt dat op de kleine wegen beter gestrooid was dan op de snelweg.
Jep, dat is afhankelijk van wie de wegbeheerder is, Rijk, provincie of gemeente en hun beleid en methode van strooien.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
friezinnetje2014 schreef:
20-01-2019 20:15
ik heb wel meegemaakt dat op de kleine wegen beter gestrooid was dan op de snelweg.
Wachtsje en sjen😅
Sneeuw is lang niet zo vervelend als ijs. Goed opletten, vooruit kijken, eerder remmen. Rekening houden met mensen die niet zo goed kunnen of durven.
Je woont in het Noorden en je moet van het ene dorp naar het andere, dus je hoeft niet echt bang voor druk verkeer of opgefokte mensen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
20-01-2019 20:05
Zorg dat je winterbanden krijgt. of 4 seizoenbanden
Zomerbanden is voor Nederlandse winters de veiligste en beste optie.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
20-01-2019 20:40
Zomerbanden is voor Nederlandse winters de veiligste en beste optie.
In de sneeuw? laat me die onderzoeken even zien.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Eens, je kunt op zo'n dag beter in het noorden wonen dan in de Randstad, hoewel daar het ov waarschijnlijk beter is.

Hoewel het rond de stad Groningen ook druk kan zijn, valt het daarbuiten vast wel mee. Dan rijdt iedereen daar gewoon nog rustig rond in de sneeuw, terwijl het paniek is in de Randstad en het daar volledig vastloopt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
20-01-2019 20:42
In de sneeuw? laat me die onderzoeken even zien.
Even goed lezen, Nederlandse winters. Er liggen maar slechts een aantal dagen sneeuw.

Overall ben je beste uit met zomerbanden.
Er zijn landen waar er de helft van het jaar sneeuw ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens code rood gereden met zeer hevige ijzel. Enige wat je kunt doen is veel tijd nemen, dus echt ruim, heel ruim op tijd van huis. Rustig rijden, afstand houden die standaard tips. Goed anticiperen op wat er gebeurd, niet hard remmen. Ik rem dan altijd zo min mogelijk en schakel zo hoog mogelijk op.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
20-01-2019 20:38
Sneeuw is lang niet zo vervelend als ijs. Goed opletten, vooruit kijken, eerder remmen. Rekening houden met mensen die niet zo goed kunnen of durven.
Je woont in het Noorden en je moet van het ene dorp naar het andere, dus je hoeft niet echt bang voor druk verkeer of opgefokte mensen te zijn.
Dit. Op sneeuw heb je nog wel grip, op ijs/ijzel is dat een stuk minder. Niet te druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die hun boodschappen in Duitsland doen hebben in de winter winterbanden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance. Plato
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
20-01-2019 20:54
Even goed lezen, Nederlandse winters. Er liggen maar slechts een aantal dagen sneeuw.

Overall ben je beste uit met zomerbanden.
Maar rij dan niet op die dagen, als je zomerbanden hebt. Want het verschil is enorm.
RP7 schreef:
20-01-2019 20:55
Ik heb wel eens code rood gereden met zeer hevige ijzel. Enige wat je kunt doen is veel tijd nemen, dus echt ruim, heel ruim op tijd van huis. Rustig rijden, afstand houden die standaard tips. Goed anticiperen op wat er gebeurd, niet hard remmen. Ik rem dan altijd zo min mogelijk en schakel zo hoog mogelijk op.
Sneeuw is geen probleem, al kun je met zomerbanden niet al te hard rijden in de sneeuw.
Echte ijzel en onbehandeld ijs zijn echter van heel andere orde. Bij ijzel en ijs ben je eigenlijk kansloos. Volkomen kansloos. Zelfs rustig rijdend glibber je op een onbewaakt moment van de weg.

Gelukkig wordt er meestal flink gestrooid, maar dan nog..
Gatinmijnsok schreef:
20-01-2019 21:01
Maar rij dan niet op die dagen, als je zomerbanden hebt. Want het verschil is enorm.
heb nog nooit winterbanden gehad, en nog nooit een slipper gemaakt.

Degene met winterbanden die denken dat ze daardoor gewone snelheid (boven de 100) kunnen rijden, zijn de grootste veroorzakers van ongelukken
Twee jaar geleden heeft Noord-Nederland 4 dagen vastgezeten vanwege ijzel. Ik heb er geen moment over nagedacht om toen te gaan rijden: mijn werk was gesloten, ik heb een mooie voorraadkast en mijn man liep op spikes af en toe naar een steeds legere Lidl.
Door sneeuw rij ik echter vrij zelfverzekerd. Tenzij Alpenhoeveelheden.
Betty_Slocombe schreef:
20-01-2019 21:31
Twee jaar geleden heeft Noord-Nederland 4 dagen vastgezeten vanwege ijzel. Ik heb er geen moment over nagedacht om toen te gaan rijden: mijn werk was gesloten, ik heb een mooie voorraadkast en mijn man liep op spikes af en toe naar een steeds legere Lidl.
Door sneeuw rij ik echter vrij zelfverzekerd. Tenzij Alpenhoeveelheden.
ik ben alle dagen naar mijn werk gereden, rustig aan, afstand houden en langer onderweg. Moest 80 km per dag rijden, en ik moest naar mijn werk.
friezinnetje2014 schreef:
20-01-2019 21:32
ik ben alle dagen naar mijn werk gereden, rustig aan, afstand houden en langer onderweg. Moest 80 km per dag rijden, en ik moest naar mijn werk.
Met zomerbanden? Ik ben bij winterse omstandigheden echt heel blij met mijn winterbanden. Aangezien ik ook vaak in Duitsland ben, zijn ze ook gewoon onmisbaar.
Hier was het toen echt extreem, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Betty_Slocombe schreef:
20-01-2019 21:34
Met zomerbanden? Ik ben bij winterse omstandigheden echt heel blij met mijn winterbanden. Aangezien ik ook vaak in Duitsland ben, zijn ze ook gewoon onmisbaar.
Hier was het toen echt extreem, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.
op zomerbanden idd. Maar ik reed 60-70 km, goed afstand houden, zodat ik niet vol in de remmen hoefde. Auto uit laten glijden, als ik een bocht om moest. Gezond verstand gebruiken en je tijd nemen. Ik was een uur later op mijn werk, maar ik kwam wel het verste weg en ik was de enige die er was.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
20-01-2019 21:32
ik ben alle dagen naar mijn werk gereden, rustig aan, afstand houden en langer onderweg. Moest 80 km per dag rijden, en ik moest naar mijn werk.

Ik ook toen. Het enige wat spannend was, was van de oprit afkomen en niet in de tuin van de buren terecht komen. De mensen die het verst weg woonden waren aanwezig (waaronder ik), de mensen die op loopafstand woonden bleven thuis.

TO: winterbanden is wel echt een aanrader. Tijdens een slipcursus heb ik het verschil gevoeld en dat is wel aanzienlijk. Die slipcursus was handig om te weten wat je moet doen, maar een aantal jaren later volgde ik weer een en ik ging ik net zo goed de fout in. Dus of je er nu echt iets aan hebt weet ik niet. Ik vind het ook wel eng om in de sneeuw te rijden, ik houd meestal rechts op de snelweg en ga wat met de meute mee. Maar als het niet meer sneeuwt, dan is de sneeuw over het algemeen vrij snel weg en zijn de wegen goed begaanbaar.

Eigenlijk net als met die ijzel destijds. Er wordt gedaan alsof er overal ijs ligt, maar als je de straat uit was, was er gewoon goed gestrooid en waren de wegen goed begaanbaar. Laat je dus niet te bang maken, maar wees wel voorzichtig.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
20-01-2019 21:29
heb nog nooit winterbanden gehad, en nog nooit een slipper gemaakt.

Degene met winterbanden die denken dat ze daardoor gewone snelheid (boven de 100) kunnen rijden, zijn de grootste veroorzakers van ongelukken
Ik zie hier voornamelijk auto's op zomerbanden die de snelweg nooit halen, die glijden bij de eerste de beste rotonde al ergens tegenaan. Ik rij trouwens nooit 100 als het sneeuwt, pas netjes mijn snelheid aan. Maar het verschil is echt enorm. Ik rij ook in Oostenrijk met sneeuw.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel onder mijn auto 2 zomerbanden en 2 all seasonbanden.. die all seasonbanden heb ik er.onder laten zetten toen 2 banden aan vervanging toe was. Die andere 2 moet ik nog doem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven