Schreeuwen bij/tegen baby en schuldgevoel

13-04-2021 05:18 43 berichten
.
anoniem_404214 wijzigde dit bericht op 06-05-2022 10:47
Reden: Privacy
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-04-2021 09:02
Ik durfde t niet te zeggen maar ik heb het ook gehad dat ik dacht ‘als ik je nu in een doos onder de trap zet dan hoor ik je niet meer’. Begreep in een klap wat mensen bedoelen met doordraaien door slaap tekort.

Mijn kraamverzorgster heeft het er echt ingeramd: gaat het niet, geeft niks, leg je kind ergens veilig neer en stap uit de situatie. Het is niet schadelijk als een baby even huilt, wel als een moeder het niet meer aankan.

Vergeet niet, het geluid van een huilende baby zorgt voor een acute stressreactie bij de moeder. Laat staan dus wat er gebeurt als die baby een tijdje huilt ;) Logisch dat je een keer uit je slof schiet.
Ook ik heb dit weleens gedacht hoor, stond ik boven de tuintrap en dacht als ik je laat vallen dan is het voorbij. Van extreem slaapgebrek word je echt licht psychotisch.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
13-04-2021 09:16
Ook ik heb dit weleens gedacht hoor, stond ik boven de tuintrap en dacht als ik je laat vallen dan is het voorbij. Van extreem slaapgebrek word je echt licht psychotisch.
Ik herken dit soort lugubere gedachtes inderdaad ook....

het is zo'n rare periode, die eerste paar maanden. Slaapgebrek en hormonen doen echt hele gekke dingen met je.
Alle reacties Link kopieren
Niet voor niets is slaapgebrek, of elk uur gewekt worden een beproefde martelmethode.

Wees lief voor jezelf.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Het is een zware tijd, de babytijd.

Een vraag die je jezelf wel zou moeten stellen is: kan ik ook in andere periodes van mijn leven nogal heftig uitvallen tegen andere mensen of katten.

Zo niet, dan kun je het gewoon loslaten.
Zo wel, dan is het misschien handig om daaraan te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging hallucineren van het slaapgebrek. Dan werd ik half wakker en dan dacht ik dat de baby nog op de commode lag. Of dat ze nog in de sneeuw lag. Vreselijke tijd. Maar goed, het gaat voorbij. Schakel in ieder geval hulp in, de vader bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Zoë1,

Ik herken dit zo enorm goed. Ik was 17 toen mijn oudste zoon geboren werd, na een week in het ziekenhuis te hebben gelegen met HELLP, kwam ik gebroken en nog doodziek thuis. Die eerste nacht lukte het aanleggen niet; in het ziekenhuis hoefde ik maar op de knop te drukken en de verpleegster stond naast me om te helpen.

Na 4 uur lang proberen en een baby die maar bleef huilen, mijn vriend die er gewoon doorheen sliep, begon ik ook uit pure vermoeidheid en frustratie te schreeuwen, Tegen mijn vriend dat hij het maar fijn uit mocht zoeken met de baby en dat ik op de bank ging slapen. Mijn zoon schrok toen ook en begon nóg harder te huilen. Dan voel je je rot als moeder, want het laatste was je wil is je kindje verdriet doen.
Ik ben toen inderdaad op de bank huilend in slaap gevallen.

En uiteindelijk is het helemaal goed gekomen! Dit gaat nog wel vaker voorkomen!

Zoals die keer dat mijn zoon 6/7 was en treuzelde bij het oversteken op straat, waardoor hij bijna onder een auto kwam. Toen begon ik ook te schreeuwen : Luister dan verdorie ook eens!!!! En ik schrok van mezelf. Dat was pure paniek.
Er liep een klasgenootje+zijn moeder naast ons en die vrouw zei: Goh ik ben blij dat ik niet de enige ben die weleens uit haar slof schiet :$ :$ .
Heel erg bedankt voor de lieve en steunende berichten! 🥰Vooral fijn om te horen dat meerderen zich hierin herkennen. Online zag ik niet zoveel verhalen van mama’s die wel eens tegen hun baby hebben geschreeuwd.

De lugubere gedachten heb ik niet echt gehad, maar misschien komt dat ook nog. Ben ik er in elk geval op voorbereid. Je leest over slapeloosheid, vermoeidheid etc bij zwangerschap en bevalling. Maar dit zijn nou net de dingen waar je niet standaard over leest.

Mijn man zegt eigenlijk vaker dat ik tijd voor mijzelf moet nemen en probeert mij nog net niet de deur uit te schoppen om even iets anders te doen. Ik was telkens in ontkenning, maar zie in jullie reacties hetzelfde terug. Ik mis de ontspanning en even iets anders indd wel in de afgelopen 5 weken. Misschien toch wat vaker luisteren naar manlief 😅
Nikelover schreef:
13-04-2021 09:50
Lieve Zoë1,

Ik herken dit zo enorm goed. Ik was 17 toen mijn oudste zoon geboren werd, na een week in het ziekenhuis te hebben gelegen met HELLP, kwam ik gebroken en nog doodziek thuis. Die eerste nacht lukte het aanleggen niet; in het ziekenhuis hoefde ik maar op de knop te drukken en de verpleegster stond naast me om te helpen.

Na 4 uur lang proberen en een baby die maar bleef huilen, mijn vriend die er gewoon doorheen sliep, begon ik ook uit pure vermoeidheid en frustratie te schreeuwen, Tegen mijn vriend dat hij het maar fijn uit mocht zoeken met de baby en dat ik op de bank ging slapen. Mijn zoon schrok toen ook en begon nóg harder te huilen. Dan voel je je rot als moeder, want het laatste was je wil is je kindje verdriet doen.
Ik ben toen inderdaad op de bank huilend in slaap gevallen.

En uiteindelijk is het helemaal goed gekomen! Dit gaat nog wel vaker voorkomen!

Zoals die keer dat mijn zoon 6/7 was en treuzelde bij het oversteken op straat, waardoor hij bijna onder een auto kwam. Toen begon ik ook te schreeuwen : Luister dan verdorie ook eens!!!! En ik schrok van mezelf. Dat was pure paniek.
Er liep een klasgenootje+zijn moeder naast ons en die vrouw zei: Goh ik ben blij dat ik niet de enige ben die weleens uit haar slof schiet :$ :$ .
Wat heftig dat je het HELLP syndroom hebt gehad en je was nog pas 17 ook! Heb je toch knap gedaan!

Hoewel ik het natuurlijk niemand gun, wel ontzettend fijn dat je herkenning hoort in mijn verhaal.
Doreia* schreef:
13-04-2021 09:25
Niet voor niets is slaapgebrek, of elk uur gewekt worden een beproefde martelmethode.

Wees lief voor jezelf.
Zo had ik er nog niet over nagedacht 😅
Alle reacties Link kopieren
Vermoeidheid doet echt gekke dingen met je. Ook ik herken de gedachte toen ik met krijsende baby bovenaan de trap stond, als ik je nu laat vallen heb ik mijn rust weer terug.
Slaat nergens op, maar zegt wel hoe slopend een baby is, als het zo herkenbaar is. En volgens mij zijn al die baby’s uit dit topic nog in leven. Mijne ook, bijna tien inmiddels 😉

Komt goed, en voel je niet schuldig. Het wordt makkelijker, echt...
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ook hier iemand die het herkent. Dochterlief heeft de eerste 3.5e maand alleen maar gehuild. Achteraf gezien reageerde ze op mijn stress. Maar herinner me nog goed dat ik op een gegeven moment dacht "als ze nu niet stopt met huilen dan geef ik haar af aan de eerste de beste die voorbij loopt en ben ik er mooi van af". En geloof me, met een puberende dochter komt dat gevoel nog wel eens voorbij ;-)

Ik denk dat de allerbeste tip al is gegeven; neem wat afstand als je voelt dat het teveel wordt, bel opa's of oma's, bel aan bij je buren.... Echt! Iedereen met kinderen weet hoe heftig de eerste weken/maanden kunnen zijn. Schaam je niet en voel je niet schuldig wanneer het soms toch niet gaat zoals je zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Labello1985 schreef:
13-04-2021 14:53
Ook hier iemand die het herkent. Dochterlief heeft de eerste 3.5e maand alleen maar gehuild. Achteraf gezien reageerde ze op mijn stress. Maar herinner me nog goed dat ik op een gegeven moment dacht "als ze nu niet stopt met huilen dan geef ik haar af aan de eerste de beste die voorbij loopt en ben ik er mooi van af". En geloof me, met een puberende dochter komt dat gevoel nog wel eens voorbij ;-)

Ik denk dat de allerbeste tip al is gegeven; neem wat afstand als je voelt dat het teveel wordt, bel opa's of oma's, bel aan bij je buren.... Echt! Iedereen met kinderen weet hoe heftig de eerste weken/maanden kunnen zijn. Schaam je niet en voel je niet schuldig wanneer het soms toch niet gaat zoals je zou willen.
😂 hoe vaak ik de kids al wel niets op MP heb willen zetten in de 13 jaar dat ik moeder ben 😂 en dan moet de echte puberteit nog komen 🙈
Jonesboro schreef:
13-04-2021 15:23
😂 hoe vaak ik de kids al wel niets op MP heb willen zetten in de 13 jaar dat ik moeder ben 😂 en dan moet de echte puberteit nog komen 🙈
Precies dat! Wanneer anderen aan me vragen hoe het gaat (na een dag vol discussies) zeg ik wel eens "ik denk dat ik ga kijken of ik haar nog terug gepropt krijg" :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Labello1985 schreef:
13-04-2021 15:31
Precies dat! Wanneer anderen aan me vragen hoe het gaat (na een dag vol discussies) zeg ik wel eens "ik denk dat ik ga kijken of ik haar nog terug gepropt krijg" :facepalm:

"ze past niet meer in het vondelingenluikje"
Labello1985 schreef:
13-04-2021 15:31
Precies dat! Wanneer anderen aan me vragen hoe het gaat (na een dag vol discussies) zeg ik wel eens "ik denk dat ik ga kijken of ik haar nog terug gepropt krijg" :facepalm:
Hahahah 😂😂
Zie volgens mij voor het eerst alleen maar begripvolle en lieve reacties onder een topic. Verwachtte eerlijk gezegd veel kritiek 😅 jullie zijn schatten 🥰
Zoë1 schreef:
13-04-2021 16:00
Zie volgens mij voor het eerst alleen maar begripvolle en lieve reacties onder een topic. Verwachtte eerlijk gezegd veel kritiek 😅 jullie zijn schatten 🥰
Voor veel mensen is dit onderwerp echt een taboe. Er wordt vaak gezegd "je moet blij zijn dat je kinderen hebt kunnen krijgen, er zijn zoveel kindloze mensen die graag met je zouden willen ruilen". Of ouders die met moeite kinderen ter wereld hebben kunnen brengen die er niet voor uit durven te komen dat ouderschap soms zo verrekte zwaar is. En dat is wat dit onderwerp zo onnodig zwaar beladen maakt en er voor zorgt dat sommige ouders niet aan de bel durven te trekken met in het slechtste geval het Shaken Baby Syndroom als gevolg.

Daarom mijn tip; trek aan de bel, praat er over, voel je even schuldig wanneer je toch niet hebt gereageerd zoals je zou willen maar bedenk je vooral dat een heel groot percentage van de ouders door dezelfde periodes heen zijn gegaan!
Alle reacties Link kopieren
En luister inderdaad vaker naar je man. Ik stond nog maanden strak van de horrormonen. Die maakten dat ik het zweet op de rug kreeg als ik lang huilen hoorde en ook dat ik er Altijd Voor Mijn Baby Moest Zijn.
Wat natuurlijk niet helemaal waar is was want de baby heeft ook een liefhebbende vader die het net zo goed kan.

En slapen hielp, dat kwam er in het begin niet zo van. Voor mij was een logeerbed uitkomst, omdat ik daar vrij had en alles uit handen kon geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven