Sluit je ogen, denk aan een strand. Zie je niets?

16-01-2020 17:47 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic vroeg ik hoe jullie denken: met of zonder stem in jullie hoofd. Aangezien er in het topic langskwam dat sommigen geen beelden kunnen voorstellen als zij hun ogen sluiten, heb ik besloten om hier een apart topic over te openen.

In de psychologie wordt het 'aphantasia' (Engels) of 'afantasie' (Nederlands) genoemd.

Kortom: Bij 'sluit je ogen en denk aan een strand' ziet 2 à 3 procent van de bevolking niets.

Als ik dat doe, zie ik inderdaad ook niets. Ik heb mijn hele leven al afgevraagd in hoeverre anderen nou echt iets zouden zien. Als ik er naar vraag, beweert de een toch echt letterlijk alles te kunnen zien. De ander beweert vage voorstellingen te kunnen maken van hetgeen wat genoemd wordt.

Hebben jullie aphantasia/afantasie?

(Als jullie wel daadwerkelijk dingen zien: hoe werkt dat met woorden als motivatie etc? Wat zie je dan?)

Ik heb aphantasia/afantasie

Totaal aantal stemmen: 138

Ja (17%)
Nee (75%)
Ik ben mij niet zeker of ik het wel of niet heb. (9%)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet letterlijk iets zoals wanneer iets daadwerkelijk voor me staat. Maar ik kan me wel een voorstelling maken van het strand, gebaseerd op beelden uit mijn geheugen.

Als je aan een persoon denkt die niet fysiek aanwezig is, kun je dan het gezicht voor de geest halen? Dat is net zoiets.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
16-01-2020 17:54
Ik zie niet letterlijk iets zoals wanneer iets daadwerkelijk voor me staat. Maar ik kan me wel een voorstelling maken van het strand, gebaseerd op beelden uit mijn geheugen.

Als je aan een persoon denkt die niet fysiek aanwezig is, kun je dan het gezicht voor de geest halen? Dat is net zoiets.
Dat heb ik ook, ik maak me een voorstelling maar zie het niet letterlijk.

Gezichten is voor mij trouwens echt een dingetje. Zelfs het gezicht van mijn moeder of partner kan ik niet echt voor me zien als ze er niet zijn. Maar ik ben echt super slecht in het herkennen van gezichten. Dat heeft ook al vaak voor lastige situaties gezorgd. Zo moest ik ooit op mijn opleiding samenwerken met een jongen. Voor mij had hij zo’n standaard gezicht (echt niets viel er aan op waardoor ik hem kon onthouden) waardoor ik hem niet kon herkennen. Na een hele middag samen aan een project te hebben gewerkt herkende ik hem de volgende dag alleen aan zijn trui. De dag daarop had hij echter een andere trui aan en had ik geen idee welke jongen zo enthousiast op mij afgelopen kwam. Totdat hij iets zei, stemmen herken ik dan weer wel.
Tegenwoordig heb ik allemaal foefjes om gezichten uit elkaar te kunnen houden, maar als iemand ineens bijvoorbeeld drastisch zijn kapsel veranderd zorgt dat nog wel eens voor bijzondere situaties. Ach ja, ik heb me er maar bij neergelegd. Er bestaat ook echt iets als gezichtsblindheid hoorde ik laatst, wie weet heb ik dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Dus als je aan een strand denkt, dan haal je als het ware een 'foto' van een strand waar je ooit bent geweest uit jouw herinnering?

Ik kan mij ook geen gezichten voor de geest halen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je ook fantaseren dat je afantasie hebt

Vraag ik me oprecht af.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
16-01-2020 18:07
Kan je ook fantaseren dat je afantasie hebt

Vraag ik me oprecht af.
Als ik fantaseer, dan heb ik een soort mentale kaart in mijn hoofd.
Ik zie geen beelden.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zie gewoon het strand voor me. Golven, gloeiend heet zand, schelpen, huilende kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dan echt een duidelijk strand voor me, ik kan er ook op rond wandelen en gesprekken met mensen op dat strand beginnen. Kan zelfs onderscheid maken tussen verschillende soorten strand. Vind het fascinerend dat mensen dit niet hebben, lijkt me heel beangstigend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dan een strand. Met een zonsondergang aan een bai en mooie golven op dit moment, maar volgens mij verandert dat "beeld" nog weleens.

Gezichten van mensen die ik heel goed ken kan ik ook "zien", maar gezichten van mensen die ik niet heel goed ken worden "default persoon" gezichten. Dan zie ik het gezicht wel voor me, maar dan is het een gezicht van een default persoon (dus alle vrouwen of mannen waarvan ik het gezicht niet kan onthouden, hebben in mijn hoofd hetzelfde gezicht). Het duurt best wel lang voor ik het gezicht van iemand heb onthouden, wat echt hele ongemakkelijke situaties geeft soms.
Alle reacties Link kopieren
Na de Poweryoga, doen ze ook vaak relaxation:
- wandel vanaf je voet naar je kruin.
begin bij je kleinste teen.
Dan denk ik, oh... ik was al bij mijn kruin.
En gezichten onthou ik ook niet goed.

Ik heb dit echter altijd gelinkt aan mijn asperger.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Ik ben slecht in gezichten én in namen. Je wil niet weten wat voor genante toestanden dat al heeft opgeleverd. Ik sta bol van de trucjes om hier mee om te kunnen gaan.
Ik zie zelfs de kokosnoten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niets, ook niet als ik echt probeer, zoals toen bij yoga. Werd afgesloten met meditatie: Je ziet een gouden bal... Nee dus.
of je loopt over een pad en je ziet rechts en links weilanden met bloemen en in de verte een poort (of iets in die geest) Nooit die bloemen gezien, en de rest ook niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoe weet je dat je niets ziet?

In mijn dromen heb ik wel beelden, maar ik 'zie' ze niet. Het is meer een omschrijving van die beelden. Alsof ik met woorden aan een blinde uitleg wat ik zie.

Maar het zijn wel beelden, het is wel visueel.

Is dat wat je bedoelt? En is dat wellicht hetzelfde als het 'zien' door anderen? Wellicht zien ze ook in omschrijvingen maar drukken ze dat anders uit.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
16-01-2020 18:17
Ik ben slecht in gezichten én in namen. Je wil niet weten wat voor genante toestanden dat al heeft opgeleverd. Ik sta bol van de trucjes om hier mee om te kunnen gaan.
Deze combi lijkt me vervelend. Ik kan geen namen onthouden maar onthoud wel goed gezichten en verhalen/situaties waar mensen in voorkomen. Dan is het nog wat makkelijker te verbloemen.
Alle reacties Link kopieren
En als iemand je vraagt om je sleutelbos of je auto te omschrijven, hoeveel details weet je dan? En zie je dan niet je sleutelbos voor je?
Ik vind dit fascinerend :)
Als iemand me vraagt aan een, ik noem maar iets, oranje krokodil te denken dan kan ik daar wel een plaatje van vormen in mijn hoofd.
nee, ik heb complete films in mijn hoofd. Ik kan realistische situaties of plekken waar ik ooit geweest ben, terughalen. Ik kan ook zelf iets visualiseren.

Als een soort meditatieoefening ga ik wel eens terug naar mijn vroegste herinneringen. Hoe het huis van mijn oma er uit zag of zo. Daar ga ik dan doorheen lopen. Ik kan me dan veel details herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor; ik lig in het mulle hete zand wat ik tussen mijn vingers laat glijden. Telkens als ik door het zand schep voel ik dat de onderlaag koeler is en meer samenhang heeft dan de bovenlaag die door de zon is verwarmd.

Ik hoor stemmen en lachen, het geluid van bootmotoren in de verte en het geluid van een vliegtuigje dat een witte sluier maakt in de lucht. Ik heb een droge mond want ik ben even in slaap gevallen. Mijn man zegt: lust je een softijsje? Daar komt een wagentje langs. Vanille?

Ik ga half overeind zitten als hij naar het karretje rent.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
niet iedereen kan visualiseren. Ik kan geluiden, geuren gevoel wel goed terug halen, maar beelden eigenlijk ook niet. Wanneer ik een droom kan herinneren, herinner ik me eigenlijk ook geen beelden maar primair gevoelens, abstract gedachtes.

In het echte leven ben ik ook niet zo visueel ingesteld. Heel goed auditief geheugen, heels slecht visueel geheugen. Ik luister ook primair televisie, en de beelden zijn secundair.

Geen idee waarom, maar zo werkt mijn hersenen nu eenmaal.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
16-01-2020 18:21
En als iemand je vraagt om je sleutelbos of je auto te omschrijven, hoeveel details weet je dan? En zie je dan niet je sleutelbos voor je?
Ik vind dit fascinerend :)
Als iemand me vraagt aan een, ik noem maar iets, oranje krokodil te denken dan kan ik daar wel een plaatje van vormen in mijn hoofd.
Ik weet dingen van mijn sleutelbos. Die kan ik dan vertellen. Maar ik zie hem niet.
Ik kan rationeel bedenken dat een krokodil ook oranje kan zijn, maar ik zie dat niet voor me.
Ik weet dat mijn man donker haar en blauwe ogen heeft, maar hij is nu niet thuis, dus ik zie hem niet.
Als ik mijn ogen sluit en een strand moet bedenken zie ik niks, maar ga ik rationeel op zoek naar de herinnering aan een foto en dat kan ik dan beschrijven. Maar ik zie het niet. Mijn geheugen weet nog iets, maar dat is geen beeld.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
monpapouille schreef:
16-01-2020 18:02
Dus als je aan een strand denkt, dan haal je als het ware een 'foto' van een strand waar je ooit bent geweest uit jouw herinnering?

Ik kan mij ook geen gezichten voor de geest halen.
Zoiets. Maar wat iemand anders ook schreef, ik kan me voorstellen dat ik op die plek ben, en een rondje draaien en alles voor me zien. En ook de beweging van de golven of de wind door het duingras. Dus het is veelzijdiger dan een foto.

Als je je voorstelt dat je in citroen bijt, voel je dan iets in je mond samentrekken?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Als iemand me iets verteld 'zie' ik het wel voor me in mijn hoofd. Wat soms niet leuk is want als iemand iets smerigs verteld zie ik dat ook in mijn hoofd voor me en dan wil ik er helemaal geen beeld bij hebben.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de Caribe en zit in Braziliaanse bar naar azuur blauw water te kijken. Gister geland :-D
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-01-2020 18:26
niet iedereen kan visualiseren. Ik kan geluiden, geuren gevoel wel goed terug halen, maar beelden eigenlijk ook niet. Wanneer ik een droom kan herinneren, herinner ik me eigenlijk ook geen beelden maar primair gevoelens, abstract gedachtes.

In het echte leven ben ik ook niet zo visueel ingesteld. Heel goed auditief geheugen, heels slecht visueel geheugen. Ik luister ook primair televisie, en de beelden zijn secundair.

Geen idee waarom, maar zo werkt mijn hersenen nu eenmaal.
Dit heb ik inderdaad ook heel erg. Als ik een droom herinner, dan herinner ik wat erin gebeurde in abstracte gedachtes en de gevoelens die ik erbij ervaar.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
16-01-2020 18:34
Zoiets. Maar wat iemand anders ook schreef, ik kan me voorstellen dat ik op die plek ben, en een rondje draaien en alles voor me zien. En ook de beweging van de golven of de wind door het duingras. Dus het is veelzijdiger dan een foto.

Als je je voorstelt dat je in citroen bijt, voel je dan iets in je mond samentrekken?
Ik niet.. jij wel? o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven