Terugval depressie door langdurige lockdown

26-01-2021 16:04 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang last gehad van depressie, maar gelukkig ben ik hier op een gegeven moment overheen gekomen ongeveer 2,5 jaar terug. Wat er precies toe heeft geleid dat ik me beter ging voelen durf ik niet te zeggen, ik heb geen medicatie gekregen en liep ook niet bij een psycholoog destijds.

Sinds een paar maanden terug merk ik van mezelf dat ik steeds meer terugval in dezelfde patronen. Ik voel me steeds vaker neerslachtig zonder duidelijke aanleiding, gedachten als 'ik haat mezelf' of 'waarom leef ik eigenlijk nog' komen steeds vaker langs, en ik heb ook meerdere breakdowns gehad waarin ik urenlang niks anders kon dan huilen onder de dekens en nadenken over de nutteloosheid van alles en dergelijke onderwerpen waar geen antwoord voor te vinden is.

Het gaat heel geleidelijk, en ik voel het zelf gebeuren maar ik weet bij God niet wat ik kan doen om dit te voorkomen. In het begin van de lockdown had ik nergens last van, en het is ook niet dat het gaat om een acuut gebrek aan sociale interactie. Mijn voornaamste probleem is dat er niks meer op de horizon staat om naar uit te kijken, ik had allerlei plannen voor mezelf die allemaal in het water zijn gevallen (mijn eigen producten verkopen op markten, het organiseren van een fashion evenementen, reizen, trouwen, om maar even wat voorbeelden te noemen) en hierdoor voelt alles wat ik onderneem nutteloos en alsof het nergens toe leidt. Alsof mijn leven voorbij gaat maar ik nergens naartoe kan werken.

Natuurlijk weet ik dat de samenleving ooit weer terug naar normaal zal gaan, maar waar ik vorig jaar nog vrij optimistisch was heb ik nu geen enkel perspectief meer. Ik merk gewoon dat hoe langer dingen zo door gaan of zelfs erger worden hoe meer ik zelf terugval in depressie.

Heeft iemand tips hoe ik dit in de kiem kan smoren? Aan de wereld kan ik niks veranderen, maar hopelijk aan mezelf wel. Momenteel gaat het nog vrij goed met me, dus ik heb het gevoel dat ik nu moet handelen voor ik echt weer vol in de depressie zit en niet eens meer de drang heb om mezelf te helpen.
Al contact met huisarts opgenomen?
Ik heb in november last van paniekaanvallen gekregen door langdurige pijnklachten, dus andere situatie, maar ik herken wel het uitzichtloze wat je beschrijft.

Ik ben heel goed begeleid door huisarts ( in de piekweek zeg maar paar pilletjes gekregen voor het resoluut doorbreken van de spiraal waar ik in zat) en doorverwezen naar de praktijkondersteuner psycholoog.
Daarnaast heeft de app Headspace ( mindfulness) mij goed geholpen, zeker op momenten dat ik het mentaal pittig had.

Sterkte
Therapie en medicatie.
Mijn grootste tip: kijken waar je wel controle over hebt. Dat is o.a. je gedachten, wat je eet, hoeveel je beweegt, hoeveel je op sociale media bent.
Ik heb de nieuwssites en het Corona topic hier even opzij gelegd, eet gezonder (cafeïne in de ban en minder suiker, meer groenten), doe aan yoga en heb ook mijn Headspace app weer aangeslingerd. Dat is voor mij mijn 'noodpakket' die ik aanslinger als ik mezelf voel afzakken.

Andere tip die ik zelf graag toepas: muziekje opzetten (met oordopjes, echt in je eigen wereldje) en dagdromen. Ik dagdroom over uitjes aan het water in de zomer, bijvoorbeeld. Voor jou kun je even lekker wegdromen bij je bruiloft, je product, die mooie reis. Niet bij stilstaan dat het er niet inzit, gewoon genieten van het gevoel dat het bij je oproept.
Wat ook mag: even tranen laten en even hardop toegeven hoe klote het is. Even een dikke knuffel vragen aan je partner. Dat helpt mij vaak weer een dikke week vooruit.

En zeker de huisarts inschakelen als het niet gaat. Preventief kan de POH je al helpen.

Dikke :hug: Het is gewoon ook een rottijd!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het momenteel ernstig genoeg met me gaat om echt contact op te nemen met de huisarts, en al helemaal niet voor medicatie als ik me 85% van de tijd nog steeds prima voel. Natuurlijk hou ik dit wel in m'n achterhoofd als het zo door blijft gaan maar ik ben voorlopig meer op zoek naar tips die ik nu toe kan passen in m'n dagelijks leven.

De app die jullie noemen ga ik zeker uitproberen! En inderdaad, ik denk dat het beter voor me is als ik even wat afstand neem van het nieuws, al is dat best moeilijk als iedereen het erover heeft.
Het gaat heel geleidelijk, en ik voel het zelf gebeuren maar ik weet bij God niet wat ik kan doen om dit te voorkomen.

Nou ja, als het allemaal meevalt gewoon je ding blijven doen. Maar noem het dan ook geen terugvallen depressie.
Ik zou toch een afspraak maken bij de dokter.

Hoe concreet waren je plannen om producten te verkopen en fashion events te organiseren? Wil je dat ook professioneel doen? Er geld me verdienen? Dan zou je daar zeker al mee aan de slag kunnen, met de voorbereidingen, zodat je, als alles weer normaal wordt, een vliegende start hebt. Geef jezelf ook deeldoelen, bijv een maand lang helemaal in wordpress duiken zodat je straks een mooie website hebt. Ga virtueel netwerken, zodat je veel relevante mensen kent. Sluit je aan bij faceboekgroepen die interessant zijn. Zorg dat je alles weet over vergunningen die nodig zijn voor een marktkraam.
Dit zijn zomaar wat voorbeelden, ik weet niet wat voor het verwezenlijken van jouw plannen nodig is. Maar je kunt vast wel al wat doelen bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je je zo voel en ik denk dat een groot deel van de mensen moeite hebben met het gebrek aan perspectief. Niks vreemds aan in deze tijd.

Medicatie zou ik idd nog niet nemen (heb het zelf gehad en ik werd echt diep-ongelukkig van de anti-depressiva) maar gesprekken met een psycholoog kunnen misschien helpen? Zoals jezelf zegt voel je dat je in een neerwaardse spiraal zit en nu heb je nog genoeg energie om er zonder medicatie aan te werken.
LīlyRose schreef:
26-01-2021 16:31
Het gaat heel geleidelijk, en ik voel het zelf gebeuren maar ik weet bij God niet wat ik kan doen om dit te voorkomen.

Nou ja, als het allemaal meevalt gewoon je ding blijven doen. Maar noem het dan ook geen terugvallen depressie.
Ik ben dan niet bekend met zware depressies, maar wel met angsten en paniekaanvallen. Het is gewoon een verschrikkelijk beangstigend gevoel om jezelf te voelen afglijden.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe, kleinere stippen op de horizon zetten. Iets dat wel haalbaar is, binnen 1 of 2 maanden. En zorg dat er iets bij zit wat je voor een ander kunt betekenen. Hoeft niet groots en meeslepend, maar misschien kan je boodschappen voor iemand doen, bellen met iemand die alleen is, zoom uitleggen aan een digibeet, je moeder een bos bloemen sturen. Dan heb je wat houvast als je denkt dat je nutteloos bent.

Hou vol hoor. Het is voor veel mensen lastig.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
26-01-2021 16:36
Ik zou toch een afspraak maken bij de dokter.

Hoe concreet waren je plannen om producten te verkopen en fashion events te organiseren? Wil je dat ook professioneel doen? Er geld me verdienen? Dan zou je daar zeker al mee aan de slag kunnen, met de voorbereidingen, zodat je, als alles weer normaal wordt, een vliegende start hebt. Geef jezelf ook deeldoelen, bijv een maand lang helemaal in wordpress duiken zodat je straks een mooie website hebt. Ga virtueel netwerken, zodat je veel relevante mensen kent. Sluit je aan bij faceboekgroepen die interessant zijn. Zorg dat je alles weet over vergunningen die nodig zijn voor een marktkraam.
Dit zijn zomaar wat voorbeelden, ik weet niet wat voor het verwezenlijken van jouw plannen nodig is. Maar je kunt vast wel al wat doelen bedenken.
Als je dit allemaal nog moet doen: er zit een aantal mensen op dit forum die je daar heel goed mee verder kan helpen. Webbouwers, social media dingesers, projectmanagers en wat niet al. Stel concrete vragen en je krijgt tips.
Amy_Santiago schreef:
26-01-2021 16:50
Ik ben dan niet bekend met zware depressies, maar wel met angsten en paniekaanvallen. Het is gewoon een verschrikkelijk beangstigend gevoel om jezelf te voelen afglijden.
Dan ga je daar mee aan de slag lijkt me. Maar als hulp niet nodig is, omdat het allemaal wel meevalt, noem het dan geen depressie.
Alle reacties Link kopieren
@Dwaler en xynix: Helaas was het plan meer hobbymatig dan om echt winst mee te maken. Het idee was om o.a. wenskaarten en sleutelhangers te verkopen met mijn eigen illustraties erop, ook om mezelf te motiveren om meer illustraties te maken en beter te worden. Als ik dan de standhouders kosten ermee kon dekken was het prima geweest, ik denk dat ik niet op een niveau ben om het echt rendabel te maken.

@LilyRose: Ik snap wat je wil zeggen dus excuses als ik me niet goed verwoord heb. Momenteel zou ik het ook geen depressie noemen, ik merk alleen dat ik dezelfde patronen herken als toen ik dat wel had, en dat ik bang ben om verder te zakken. Ik probeer absoluut niet de diagnose te bagatelliseren.
Patronen doorbreken dus. Ik neem aan dat je toen tools geleerd hebt.
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
26-01-2021 16:27
Dank voor jullie reacties. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het momenteel ernstig genoeg met me gaat om echt contact op te nemen met de huisarts, en al helemaal niet voor medicatie als ik me 85% van de tijd nog steeds prima voel. Natuurlijk hou ik dit wel in m'n achterhoofd als het zo door blijft gaan maar ik ben voorlopig meer op zoek naar tips die ik nu toe kan passen in m'n dagelijks leven.

De app die jullie noemen ga ik zeker uitproberen! En inderdaad, ik denk dat het beter voor me is als ik even wat afstand neem van het nieuws, al is dat best moeilijk als iedereen het erover heeft.
Wanneer het slechts 15% van de tijd minder gaat, waarom noem je het dan een depressie?

Heb je voldoende afleiding? Leuke boeken, mooie serie, elke dag een belletje of videogesprek met familie of een vriend, wandel je een stukje buiten elke dag? Jezelf verzetten is de beste manier. Verder aardig zijn voor jezelf, lekker dingen koken, lang in bad of een fijne bodylotion gebruiken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
26-01-2021 17:04
. Momenteel zou ik het ook geen depressie noemen, ik merk alleen dat ik dezelfde patronen herken als toen ik dat wel had, en dat ik bang ben om verder te zakken. Ik probeer absoluut niet de diagnose te bagatelliseren.
Er is toen ook geen depressie geconstateerd.

Op dit moment zijn veel mensen in actief en denken ze: komt hier uit een einde aan. We zitten met zijn alleen in crisis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vampierprinsesje schreef:
26-01-2021 17:04
@Dwaler en xynix: Helaas was het plan meer hobbymatig dan om echt winst mee te maken. Het idee was om o.a. wenskaarten en sleutelhangers te verkopen met mijn eigen illustraties erop, ook om mezelf te motiveren om meer illustraties te maken en beter te worden. Als ik dan de standhouders kosten ermee kon dekken was het prima geweest, ik denk dat ik niet op een niveau ben om het echt rendabel te maken.
tip van een gewezen hobby creatieveling: beurzen zijn een waste of time and money. Echt verkoop dan via Etsy of een goedkope webshop via wordpress, kun je ook je energie en ideeën in kwijt ( zeker nu dat in deze tijd wel kan ipv beurzen) Beurzen doen ook echt niks voor je naamsbekendheid, is vooral geld voor de organisatie. wenskaarten en sleutelhangers verkopen kan nu ook ( juist nu zou ik zeggen, en vooral online)
De theorie is simpel:
Zorg voor een goed dag-nacht ritme.
Eet gezond en regelmatig
Zorg voor voldoende buitenlucht en beweging.
Zorg voor afleiding wanneer je gedachten met je aan de haal gaan, doorbreek dit tijdelijk door iets te gaan doen.

Zo fijn, die feitelijke kennis, maar op het moment dat je negatieve gedachten met je aan de haal gaan, of alles teveel energie lijkt te kosten is die kennis alleen even niet genoeg.

Goed in ieder geval dat je dit doorziet.

Knuffel en sterkte.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-01-2021 17:17
Er is toen ook geen depressie geconstateerd.

Op dit moment zijn veel mensen in actief en denken ze: komt hier uit een einde aan. We zitten met zijn alleen in crisis.
Huh, waar baseer jij je op? Er is toen wel depressie geconstateerd door huisarts/praktijkondersteuner, alleen door wachtlijsten en verhuizingen ben ik nooit bij een psycholoog terechtgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde me een jaar terug minder in mijn vel zitten en kreeg als tip oa ‘daylio’ en dan kun je aangeven hoe je je elke dag voelt. Vond het fijn om daarmee ook terug te zien dat niet elke dag slecht was en dat er ook goede dingen waren. Dan realiseer je je op slechte momenten dat niet de hele week bv slecht was en je denkt aan het einde even terug wat er fijn was op de dag.

Staat in dit artikel oa uitgelegd: https://www.rtlnieuws.nl/magazine/artik ... e-vel-apps
Alle reacties Link kopieren
De woorden die je aan iets geeft creëren ook het beeld dat je van iets hebt, je gevoel erover en hoe je erop denkt te moeten handelen. Noem het afglijden in depressie en het roept (begrijpelijk) angst en somberheid op, je gaat steeds meer op jezelf letten en wordt meer gespannen.
Velen zijn nu regelmatig boos, angstig, verdrietig (of ze slopen bij gebrek aan contact met emotie de plaatselijke Jumbo)!en dat mag ook. Belangrijk is hoe je daarmee omgaat. Hier zijn al veel goeie tips genoemd. Tip van mij: noem het niet uitzichtloos. Het duurt lang maar niet eeuwig. Ook dit gaat voorbij.
Is er iets waar je nu even zingeving uit kan halen? Iemand helpen? Iets creëren?
Apps kunnen ook steun en toeverlaat geven: zelf vindt ik relax melodies fijn maar headspace biedt je denk ik meer.
Als laatste een leestip (als je graag leest): Positieve psychologie van F. Banning. Dit boek focust op de krachten en positieve eigenschappen die je kunt hebben, hoe je dit verder kunt ontwikkelen (kleine opdrachten). Focust dus niet op wat er niet goed gaat maar juist wat er wel is en verder uitgebouwd kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Contact opnemen met de huisarts.

Je geeft aan dat je het moeilijk vind om bepaalde patronen te doorbreken.

Een psycholoog kan je hier bij helpen.
Misschien kan dit ook wel bij de huisarts /praktijkondersteuner zelf en anders kunnen ze je vast advies geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een depressie gehad, en mijn tip is om tijdig naar de huisarts te gaan. En kijk naar wat wel kan, doe iets om te ontspannen: Kleuren voor volwassenen, haken (leren via youtube), ga naar buiten, sop de ramen, en die beurzen komen nog, dus kijk hoe je dat aan gaat pakken, hoe je je kraam in wilt richten, wat je nog meer kunt maken om te verkopen.. blijf bezig.

Heel veel succes, het is zo vervelend als het in je hoofd zit..
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
26-01-2021 17:04
@Dwaler en xynix: Helaas was het plan meer hobbymatig dan om echt winst mee te maken. Het idee was om o.a. wenskaarten en sleutelhangers te verkopen met mijn eigen illustraties erop, ook om mezelf te motiveren om meer illustraties te maken en beter te worden. Als ik dan de standhouders kosten ermee kon dekken was het prima geweest, ik denk dat ik niet op een niveau ben om het echt rendabel te maken.
Maar je wilt dus beter worden in illustreren. Hou dan een getekend dagboek bij van deze tijd. Elke dag een illustratie.
Zoek een groepje met wie je dat samen kunt doen, op Facebook of op Flickr. Of maak er zelf een blog van. Er zijn challenges met elke dag een tekenopdracht te vinden op internet. Kijk eens op de pagina van The Big Draw, of je daar ideeēn en inspiratie kunt vinden. “Beter illustreren” is nou bij uitstek een doel dat je ook in Coronatijd kunt halen. Creativiteitscentra hebben online lessen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet, maar weet dat je niet de enige bent die zich wat minder voelt in deze tijd. Het is toch ook gewoon saai en uitzichtloos? En ook nog eens winter. Maar weet: er komt een eind aan, en ook de lente is in zicht.

Zorg inderdaad voor ritme en structuur en bedenk leuke dingen die nu wel kunnen. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven