Tijdelijk een uitkering of doorgaan?

29-04-2026 08:45 222 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat niet zo goed met me. Ik heb een zware winter achter de rug, met veel angst- en paniekaanvallen en suicidale gedachtes. De afgelopen jaren heb ik veel van mezelf gevraagd en veel meegemaakt. ik werkte als ZZP'er. Mijn leven is daardoor wel opgebloeid. Maar telkens stort ik opnieuw in, ook omdat ik kamp met PMDD, slaapproblemen en depressieve klachten. Dit patroon was er trouwens ook toen ik in loondienst werkte.

Ik was eigenlijk al afgekeurd, ik zou weer opnieuw een uitkering kunnen krijgen. Maar werken geeft mij voldoening, het liefst ga ik daarmee door. Alleen lukt het mij nu niet om rond te komen. Door mijn klachten kampte ik met concentratieproblemen en ging het simpelweg niet meer. Elke dag heb ik hoofdpijn.

Ik sta nu voor de keuze: of doorgaan, nieuwe opdrachtgevers zoeken (waar ik al druk mee bezig ben) en eventueel solliciteren of ik doe twee maanden een pas op de plaats, neem rust en probeer mijn leven anders in te richten.

Wat is de beste optie, denken jullie?
Dat heldere hoofd en weer kunnen genieten gaat komen als je weer uit deze fase bent en oke.
Dan kan je ook gaan afbouwen.

Het is een symptoom van hoe het nu met je gaat.
Welke helpende dingen en gedachten staan er op je signaleringsplan voor deze fase?
Ravena schreef:
30-04-2026 14:35
Ik vind dat ik die negatieve reacties (gelukkig zijn het er maar een paar) niet verdien. Ik werk, verdien nu m'n eigen geld, dat zou best wat meer respect mogen verdienen. Ik kom echt van heel erg ver en heel diep. Ik ben trots op wat ik heb bereikt. Ik ben alleen maar trots dat ik niet meer zo afhankelijk ben van hulpverleners.
Je hebt veel bereikt.

Als het nu even niet lukt om jouw eigen geld te verdienen, mag je nog steeds trots zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
volgens mij is de beste optie:
een pas op de plaats, neem rust en probeer mijn leven anders in te richten
Wat jammer dat je slechte ervaringen hebt met hulpverlening. Eerder werd iatrogene schade aangehaald, wat ik hierover lees;

‘het gaat er niet om aan te wijzen waar fouten zijn
gemaakt, maar om duidelijk te maken
dat het handelen van de arts het onver-
mijdelijke risico van iatrogene schade
inhoudt.’

Best een inkijkje.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
We zijn ruim een week verder. Ik heb gebeld met een coach van het UWV, ze hadden veel begrip voor mijn situatie. En moedigden mij aan om een pas op de plaats te maken. Dus dat luchtte wel op, het was een stukje erkenning.

Ik heb een terugbelverzoek bij de huisarts gedaan eind vorige week, maar er niks meer van vernomen. Als ik bel, krijg ik steevast een bandje. Voel me erg moe, vlak. Ik neem wel weer mijn slaapmedicatie in . Mijn lijf heeft echt rust nodig.

Gister een flinke paniekaanval gehad, ik kan niet veel meer aan. Ook lijk ik steeds onverschilliger te worden. Dat vind ik soms wel eng.
Bij mijn huisarts krijg je op sommige tijden een bandje, maar op andere tijden de assistent(e).
Dan kan ik een afspraak maken.

Zegt het bandje wanneer de arts telefonisch bereikbaar is? staat het anders op een web-site?
(mijn huisarts werkt bij een groepspraktijk)
En het is fijn dat het UWV ook jouw probleem erkent.

(of erkent dat je al veel bereikt hebt en je best doet :applause: )
Misschien ben je niet goed te verstaan als je een boodschap inspreekt?

Als ik op de juiste tijd bij de huisarts langskom, kan ik ook een afspraak maken.
Check even op de website van de huisarts hoe je het best een afspraak kan maken.
Goed dat je het geprobeerd hebt, en ook knap dat je het uwv gebeld hebt.
Knappe stappen!!!
Klinkt alsof het je lukt om soms door al het vlakke en de moeheid en wanhoop heen te breken, en te doen waarvan je weet dat verstandig is.
Moeilijk he? Wat een strijd.

Houdt vol.
Je hebt hier ervaring mee, je weet dat het gevoel vreselijk en overweldigend is, maar het trekt ook weer weg. Over een tijdje.

Volgende keer dat het je lukt om erdoor te breken, even de website van de huisarts checken om te kijken wanneer je het best kan bellen.
Zodat die afspraak met de poh gemaakt kan worden. En nee, de poh kan niet toveren. Je niet beter maken.
Maar het kan fijn zijn dat er iemand luistert. Meedenkt. Er is voor jou.
Dat verdien je.
Dank jullie wel. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik tegen de huisarts moet zeggen. Ik heb geen specifieke hulpvraag.

Denk dat het belangrijk is dat ik nu even geen druk ervaar.
En weer naar buiten ga, de natuur in. Lezen. Mijn concentratie terugkrijg.
Zelfzorg. Regelmatig en voldoende eten.

Kwestie van gezond verstand en vertragen.
Misschien een creatieve hobby oppakken en accepteren dat ik daar niet super goed in ben, maar het wel ontspanning geeft. Niet overal de beste in willen zijn.

misschien dat dan het gevoel weer terugkomt, dat ik weer plezier ervaar in dingen en zin heb in de dag.
Ravena schreef:
06-05-2026 21:06
Dank jullie wel. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik tegen de huisarts moet zeggen. Ik heb geen specifieke hulpvraag.

Denk dat het belangrijk is dat ik nu even geen druk ervaar.
En weer naar buiten ga, de natuur in. Lezen. Mijn concentratie terugkrijg.
Zelfzorg. Regelmatig en voldoende eten.

Kwestie van gezond verstand en vertragen.
Misschien een creatieve hobby oppakken en accepteren dat ik daar niet super goed in ben, maar het wel ontspanning geeft. Niet overal de beste in willen zijn.

misschien dat dan het gevoel weer terugkomt, dat ik weer plezier ervaar in dingen en zin heb in de dag.
In april dacht je nog overspannen te zijn. Dat is toch een duidelijke hulpvraag? Je hebt paniekaanvallen ook een hulpvraag.. mischien is het een idee om je andere topics nog eens door te lezen. En te acepteren dat werken in loondienst waarschijnlijk veel beter bij je zou passen. Werken als ZZP er geeft jou veel stress en onzekerheid. Je zou waarschijnlijk veel baat hebben bij een vast ritme en inkomen.
50 uur per week werken en nog financieel stress hebben. Maanden geleden merkte je al dat je dit niet vol ging houden en je grijpt niet in als je voelt dat het mis gaat. Nu is het je werk maar eerst was het nog je bipolaire vriend die de oorzaak was van je eenzaamheid, is deze relatie voorbij?
Moestuintje schreef:
07-05-2026 09:48
In april dacht je nog overspannen te zijn. Dat is toch een duidelijke hulpvraag? Je hebt paniekaanvallen ook een hulpvraag.. mischien is het een idee om je andere topics nog eens door te lezen. En te acepteren dat werken in loondienst waarschijnlijk veel beter bij je zou passen. Werken als ZZP er geeft jou veel stress en onzekerheid. Je zou waarschijnlijk veel baat hebben bij een vast ritme en inkomen.
50 uur per week werken en nog financieel stress hebben. Maanden geleden merkte je al dat je dit niet vol ging houden en je grijpt niet in als je voelt dat het mis gaat. Nu is het je werk maar eerst was het nog je bipolaire vriend die de oorzaak was van je eenzaamheid, is deze relatie voorbij?
Werken in loondienst ging niet goed. Steeds werd mijn contract niet verlengd. Bij 1 werkgever heb ik het 1,5 jaar volgehouden, daarna ben ik zeven maanden gedwongen in de GGZ opgenomen. Totaal opgebrand na werkweken van 40u inclusief reistijd en forse psychiatrische problemen voortkomend uit trauma.
Dat is een patroon dat al jaren zo gaat. En ja, dat wordt door sommige mensen op zo'n VIVA-forum al snel gezien als aanstellerij, omdat zij het hele plaatje niet zien, zelf geen psychische ballast hebben en het voor hun peanuts is. Ik zou zeggen: fijn als het jullie wel lukt, good for you, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik wil wel werken, dat heb ik meer dan bewezen.

Ik ben eigenlijk al volledig afgekeurd, maar ik probeer het toch telkens weer, en respect zou op z'n plaats zijn in plaats van die steken onder water over "die bipolaire vriend" en denigrerende reacties als "ga maar schoonmaakwerk doen".

Ik heb nu besproken met de coach van het UWV dat ondernemerschap voorlopig het meest passend is, en de inkomsten worden verrekend met mijn uitkering. Waarbij hij aangaf dat het verstandig is om het nu echt rustig aan te doen, in plaats van gelijk door te hollen naar de volgende baan, die waarschijnlijk weer op een teleurstelling uitloopt.

Dat is precies hoe ik het nu ga doen. Ik ga ZZP-klussen doen waar ik wel energie uit haal, op een veel lager tempo. Want ik hou van mijn werk, opdrachtgevers zijn ook tevreden. Beter dan een 9 tot 5 baan waarbij je doodongelukkig bent, die niet bij je past, en waarvan je ook nog eens opbrandt.

Ik ga nu max 8 uur per week werken.
Verder heb ik contact opgenomen met mijn oude vrijwilligerswerk, en daar heb ik over een paar weken een gesprek.
Ik werd met open armen ontvangen, de coördinator was heel enthousiast dat ik weer contact opnam. Dat helpt mij ook voor ritme, tussen de mensen komen en een gevoel van zingeving. En ik wil kijken of ik weer wat nieuwe contacten kan opdoen, want ik ben erg eenzaam sinds mijn verhuizing.
Waarom moet iemand respect hebben voor het doelbewust naar de klote helpen van jezelf, terwijl je gewoon op een uitkering g kan terug vallen en 40 uur werken niet noodzakelijk is.

De ene keer heb je geen enkele diagnose, nu heb je weer trauma en psychiatrische problemen.

De enige die het moeilijk maakt voor zichzelf ben jij. De enige die geen respect voor jou heeft ben jij zelf.

Prima hoor, jouw leven, als dit jou gelukkig blijft vooral zo blijven doen.
Maar zodra jerker op keer een topic opent over hetzelfde probleem kan je commentaar verwachten.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
07-05-2026 11:09
Waarom moet iemand respect hebben voor het doelbewust naar de klote helpen van jezelf, terwijl je gewoon op een uitkering g kan terug vallen en 40 uur werken niet noodzakelijk is.

De ene keer heb je geen enkele diagnose, nu heb je weer trauma en psychiatrische problemen.

De enige die het moeilijk maakt voor zichzelf ben jij. De enige die geen respect voor jou heeft ben jij zelf.

Prima hoor, jouw leven, als dit jou gelukkig blijft vooral zo blijven doen.
Maar zodra jerker op keer een topic opent over hetzelfde probleem kan je commentaar verwachten.
Het doelbewust naar de klote helpen?

Haha. Nou werk is voor mij echt levensreddend geweest, het heeft mij in al die moeilijke jaren altijd op de been gehouden.

Ik heb wel tig diagnoses, maar die zijn allemaal geschrapt uit mijn dossier
Eigenlijk een wonder dat ik nog kan functioneren.

En hoezo, hetzelfde probleem?
Je ziet gewoon wat je wilt zien.
Ik heb enorme stappen gezet: contact opgenomen met vrijwilligerswerk, het UWV en ga veel minder doen qua werk, en heb de huisarts benaderd voor een telefonische afspraak
Wat ben jij ineens goed bezig!!! Compliment voor hoe je uit dat dal van (vorige week, was het?) komt. Natuurlijk ben je er niet, maar de stappen die je maakt gaan de goede richting op en verder heb je geduld en doorzettingsvermogen nodig. Succes op die weg!

Je hebt het over een "denigrerende reactie" over schoonmaakwerk, maar probeer die reactie eens wat afstandelijker te lezen? Er wordt namelijk gewezen op de voordelen van werken: structuur en zo. En er wordt gewezen op de overdaad aan stress die het huidige ondernemerschap je geeft (gaf?). En daarna een voorbeeld van werk dat die voordelen heeft zonder de nadelen. Een voorbeeld, er staat niet iets van "je voelt je vast te goed om dat te gaan doen." Het is echt een nette, goedbedoelde reactie, al snap ik hoe jij dat in je stress gelezen hebt. Kijk nog eens, er staan meer tips. Alhoewel, het idee dat je samen met je UWV coach hebt besproken, klinkt ook als een goed plan!
Ravena schreef:
07-05-2026 11:13
Het doelbewust naar de klote helpen?

Haha. Nou werk is voor mij echt levensreddend geweest, het heeft mij in al die moeilijke jaren altijd op de been gehouden.

Ik heb wel tig diagnoses, maar die zijn allemaal geschrapt uit mijn dossier
Eigenlijk een wonder dat ik nog kan functioneren.

En hoezo, hetzelfde probleem?
Je ziet gewoon wat je wilt zien.
Ik heb enorme stappen gezet: contact opgenomen met vrijwilligerswerk, het UWV en ga veel minder doen qua werk, en heb de huisarts benaderd voor een telefonische afspraak
Ravena, ik heb veel gelezen in je topics. Moiren heeft wel gelijk. Keer op keer kom je met dezelfde problematiek. En welke enorme stappen vooruit zet je, als je het eigenlijk allemaal niet aankunt? Dan gaat het beter met je, maar ga je over je eigen kunnen en grenzen heen en val je weer terug. Dat is dus doelbewust jezelf naar de klote helpen.

Hoe komt het dat al jouw diagnoses geschrapt zijn uit je dossier?

Het staat je vrij om honderden topics te openen, maar het haalt niks uit. Je komt weer terug op wat je eerder schreef, bagatelliseert het en doet vrij weinig met de adviezen die je krijgt. Je schrijft dat je hulp nodig hebt, maar even later schrijf je dat je geen hulp wilt. Wat voor advies wil je dat je krijgt als je zo tegenstrijdig bent in je berichten? Mensen hier willen je helpen en reageren in jouw topics. Maar je blijft maar topics openen en goedbedoelde adviezen naast je neerleggen. Wat wil je bereiken met je topics?
The ocean healed my soul
Sorry, ik ben weer helemaal emotioneel en overprikkeld.
Nog geen 4 weken geleden heb je 2 topics geopend over de enorme stress van het zzp-bestaan. Piekeren, zorgen om de toekomst, moeilijke werkomgeving etc etc.
Nu verdedig je het weer want: levensreddend en leuk werk.

Zelfs je uitkeringsarts probeert je volgens mij duidelijk te maken dat je beter niet (of weinig uren) kan werken als zzp-er dan wel.
Doe jezelf een lol en ga eerst helemaal focussen op jezelf. Zonder de druk van moeten werken, opdrachten binnen moeten halen. Als ik me goed herinner kom je uit de WIA, of heb je hier recht op oid? Dat gebruiken als vangnet. Als er iemand is waar de mogelijkheden van de verzorgingsstaat voor bedoeld zijn, dan ben jij het juist. Het helpt je om in elk geval je dáár niet druk om te hoeven maken.
Het is wat het is.
Ravena, je doet het goed.

Als het van het UWV mag, is ZZP prima.
Dan hoef je niet in de stress te raken als je een keer geen opdrachten hebt.

Goed dat je hun gebeld hebt!
En de hulpvraag voor de huisarts?

Vertel gewoon dat je een paniekaanval had, dat je uit een toxische relatie komt, en dat je nu rustig aandoet.

Misschien vindt de huisarts dat je gewoon op de goede weg bent, en heb je niks nodig, maar dan weet de huisarts wat de situatie is als het toch een keer slechter gaat.
En vertel de huisarts ook dat een gewone baan jou veel stress geefft.
Ravena schreef:
07-05-2026 11:13

Top bezig! Sterkte met alles.
.
avocadeau wijzigde dit bericht op 07-05-2026 22:25
Reden: Te persoonlijk. Had ik niet moeten doen.
99.95% gewijzigd
Ravena schreef:
07-05-2026 10:52
denigrerende reacties als "ga maar schoonmaakwerk doen".

Aangezien ik jou die tip gaf: er is niets denigrerends aan schoonmaakwerk wat mij betreft. Zelf heb ik jaren met plezier als schoonmaker in de zorg gewerkt. Via het schoonmaakwerk kon ik afdelingsassistent worden, vervolgens intern doorleren voor verzorgende en later voor verpleegkundige. Kortom, schoonmaakwerk kan een toegang tot een nieuw werkveld zijn.
Ravena schreef:
06-05-2026 21:06

Hier is je hulpvraag:

Ravena schreef:
29-04-2026 22:26
Ik heb inderdaad behoefte aan iemand die praktisch meedenkt, want daar hapert het nogal eens. Ik vind het moeilijk om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. Zelfzorg, je huis schoon houden, voldoende eten, een sociaal leven en fulltime werken - knap hoe anderen dat doen, maar ik slaag daar gewoon niet in.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven