Tijdelijk een uitkering of doorgaan?

29-04-2026 08:45 222 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat niet zo goed met me. Ik heb een zware winter achter de rug, met veel angst- en paniekaanvallen en suicidale gedachtes. De afgelopen jaren heb ik veel van mezelf gevraagd en veel meegemaakt. ik werkte als ZZP'er. Mijn leven is daardoor wel opgebloeid. Maar telkens stort ik opnieuw in, ook omdat ik kamp met PMDD, slaapproblemen en depressieve klachten. Dit patroon was er trouwens ook toen ik in loondienst werkte.

Ik was eigenlijk al afgekeurd, ik zou weer opnieuw een uitkering kunnen krijgen. Maar werken geeft mij voldoening, het liefst ga ik daarmee door. Alleen lukt het mij nu niet om rond te komen. Door mijn klachten kampte ik met concentratieproblemen en ging het simpelweg niet meer. Elke dag heb ik hoofdpijn.

Ik sta nu voor de keuze: of doorgaan, nieuwe opdrachtgevers zoeken (waar ik al druk mee bezig ben) en eventueel solliciteren of ik doe twee maanden een pas op de plaats, neem rust en probeer mijn leven anders in te richten.

Wat is de beste optie, denken jullie?
Ravena schreef:
07-05-2026 10:52
Werken in loondienst ging niet goed. Steeds werd mijn contract niet verlengd. Bij 1 werkgever heb ik het 1,5 jaar volgehouden, daarna ben ik zeven maanden gedwongen in de GGZ opgenomen. Totaal opgebrand na werkweken van 40u inclusief reistijd en forse psychiatrische problemen voortkomend uit trauma.
Dat is een patroon dat al jaren zo gaat. En ja, dat wordt door sommige mensen op zo'n VIVA-forum al snel gezien als aanstellerij, omdat zij het hele plaatje niet zien, zelf geen psychische ballast hebben en het voor hun peanuts is. Ik zou zeggen: fijn als het jullie wel lukt, good for you, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik wil wel werken, dat heb ik meer dan bewezen.

Ik ben eigenlijk al volledig afgekeurd, maar ik probeer het toch telkens weer, en respect zou op z'n plaats zijn in plaats van die steken onder water over "die bipolaire vriend" en denigrerende reacties als "ga maar schoonmaakwerk doen".

Ik heb nu besproken met de coach van het UWV dat ondernemerschap voorlopig het meest passend is, en de inkomsten worden verrekend met mijn uitkering. Waarbij hij aangaf dat het verstandig is om het nu echt rustig aan te doen, in plaats van gelijk door te hollen naar de volgende baan, die waarschijnlijk weer op een teleurstelling uitloopt.

Dat is precies hoe ik het nu ga doen. Ik ga ZZP-klussen doen waar ik wel energie uit haal, op een veel lager tempo. Want ik hou van mijn werk, opdrachtgevers zijn ook tevreden. Beter dan een 9 tot 5 baan waarbij je doodongelukkig bent, die niet bij je past, en waarvan je ook nog eens opbrandt.

Ik ga nu max 8 uur per week werken.
Verder heb ik contact opgenomen met mijn oude vrijwilligerswerk, en daar heb ik over een paar weken een gesprek.
Ik werd met open armen ontvangen, de coördinator was heel enthousiast dat ik weer contact opnam. Dat helpt mij ook voor ritme, tussen de mensen komen en een gevoel van zingeving. En ik wil kijken of ik weer wat nieuwe contacten kan opdoen, want ik ben erg eenzaam sinds mijn verhuizing.
Je leest bijzonder slecht voor iemand die hier al jaren komt. Nogal onbeschoft ook richting de mensen die hier hun persoonlijke verhalen/ervaringen met jou delen.
Star⁴ schreef:
07-05-2026 16:23
Je leest bijzonder slecht voor iemand die hier al jaren komt. Nogal onbeschoft ook richting de mensen die hier hun persoonlijke verhalen/ervaringen met jou delen.
Zeg dat.
Voor iemand die hier al jaren schrijft kan het je niet ontgaan zijn dat hier genoeg mensen schrijven die het psychisch niet makkelijk hebben (gehad). Nare opmerking van je.
The ocean healed my soul
dreuvel schreef:
07-05-2026 14:07
Ravena, je doet het goed.

Als het van het UWV mag, is ZZP prima.
Dan hoef je niet in de stress te raken als je een keer geen opdrachten hebt.

Goed dat je hun gebeld hebt!

Dankjewel
Ravena schreef:
07-05-2026 10:52
Werken in loondienst ging niet goed. Steeds werd mijn contract niet verlengd. Bij 1 werkgever heb ik het 1,5 jaar volgehouden, daarna ben ik zeven maanden gedwongen in de GGZ opgenomen. Totaal opgebrand na werkweken van 40u inclusief reistijd en forse psychiatrische problemen voortkomend uit trauma.
Dat is een patroon dat al jaren zo gaat. En ja, dat wordt door sommige mensen op zo'n VIVA-forum al snel gezien als aanstellerij, omdat zij het hele plaatje niet zien, zelf geen psychische ballast hebben en het voor hun peanuts is. Ik zou zeggen: fijn als het jullie wel lukt, good for you, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik wil wel werken, dat heb ik meer dan bewezen.

Ik ben eigenlijk al volledig afgekeurd, maar ik probeer het toch telkens weer, en respect zou op z'n plaats zijn in plaats van die steken onder water over "die bipolaire vriend" en denigrerende reacties als "ga maar schoonmaakwerk doen".

Ik heb nu besproken met de coach van het UWV dat ondernemerschap voorlopig het meest passend is, en de inkomsten worden verrekend met mijn uitkering. Waarbij hij aangaf dat het verstandig is om het nu echt rustig aan te doen, in plaats van gelijk door te hollen naar de volgende baan, die waarschijnlijk weer op een teleurstelling uitloopt.

Dat is precies hoe ik het nu ga doen. Ik ga ZZP-klussen doen waar ik wel energie uit haal, op een veel lager tempo. Want ik hou van mijn werk, opdrachtgevers zijn ook tevreden. Beter dan een 9 tot 5 baan waarbij je doodongelukkig bent, die niet bij je past, en waarvan je ook nog eens opbrandt.

Ik ga nu max 8 uur per week werken.
Verder heb ik contact opgenomen met mijn oude vrijwilligerswerk, en daar heb ik over een paar weken een gesprek.
Ik werd met open armen ontvangen, de coördinator was heel enthousiast dat ik weer contact opnam. Dat helpt mij ook voor ritme, tussen de mensen komen en een gevoel van zingeving. En ik wil kijken of ik weer wat nieuwe contacten kan opdoen, want ik ben erg eenzaam sinds mijn verhuizing.
Wat is er denigrerend aan het advies om schoonmaakwerk te doen? Volgens mij doet niemand hier neerbuigend over schoonmaakwerk, dus wellicht is het meer je eigen oordeel.
Ik wens je succes Ravena.
Mocht je je hulpvraag zoeken, of echt advies willen, lees hier terug.

Er zijn een hoop mensen die -als ervaringsdeskundige- met je meedenken.
Weten hoe ingewikkeld het kan zijn.

Ik merk dat ik niet zo iemand kan zijn.
Ik hoop dat je ooit zal zien dat de sleutel naar verandering bij jou ligt, en bij jou alleen.
Ik ben echt heel moe van alles.
Ik heb hier de helft nog niet verteld, maar zoveel soorten therapie sloegen niet aan.
Dat lag niet aan wilskracht, maar pure overbelasting en therapie in groepen. Voel me echt hopeloos over alles. Zeker nu werk is weggevallen. Ik doe nog wel voor mezelf dingen, zoals kaarten ontwerpen, maar de voldoening is weg. Ik kwijn hier echt weg, het gaat niet goed met me.
Dat is een ontzettend rotgevoel, en heel deprimerend.
Helaas kan niemand het voor je veranderen, jij bent de enige die kan besluiten om dingen anders te gaan doen.
Daar mag en kan je hulp bij vragen.
Maar dat advies is hier al gegeven.
(En die hulp lost niets voor je op, maar denkt mee, wijst je op destructieve patronen. Veranderen is heel heel hard werken)

Het staat je ook vrij om te blijven vertellen wat allemaal niet werkt en kan en alle adviezen naast je neer te leggen.
Zelf weten, jouw leven.
Avocadeau schreef:
10-05-2026 06:27
Dat is een ontzettend rotgevoel, en heel deprimerend.
Helaas kan niemand het voor je veranderen, jij bent de enige die kan besluiten om dingen anders te gaan doen.
(En die hulp lost niets voor je op, maar denkt mee, wijst je op destructieve patronen. Veranderen is heel heel hard werken)

Het staat je ook vrij om te blijven vertellen wat allemaal niet werkt en kan en alle adviezen naast je neer te leggen.
Zelf weten, jouw leven.
Ik heb al een rondje psychologen gedaan

Waar er eerst heel vriendelijk werd opgenomen, veranderde de toon van het gesprek.
"Te complex", klonk het al snel.

Ik heb morgen een afspraak met de huisarts.
Ik heb wel vaker over deze thema's gepraat, maar ik voel me niet begrepen. Vorige keer kreeg ik een verwijzing naar een grootschalige GGZ-instelling (juist daar ben ik door getraumaiseerd, ik pas ook totaal niet tussen die mensen) en ook nog voor een afdeling verslaving. Terwijl ik een verslaving heb. Ik had alleen een korte periode waarin ik wat meer alcohol gebruikte, maar na een paar weken was dat wel weer voorbij.
Avocadeau schreef:
07-05-2026 22:30
Ik hoop dat je ooit zal zien dat de sleutel naar verandering bij jou ligt, en bij jou alleen.
Avocadeau schreef:
10-05-2026 06:27
jij bent de enige die kan besluiten om dingen anders te gaan doen.
En die hulp lost niets voor je op, maar denkt mee, wijst je op destructieve patronen. Veranderen is heel heel hard werken.

Mooi geschreven, sluit ik me bij aan. Succes bij de arts TO!
Zoals ik al zei, je mag er gewoon voor kiezen om te wijzen op wat er allemaal niet mogelijk is en wat anderen verkeerd doen. Steeds hier hetzelfde herhalen.
Je mag ook kiezen voor zelfreflectie en kijken welke dingen je anders kan doen.

Goed dat je toch gekozen hebt om uit te zoeken hoe je wel een afspraak met de huisarts kan maken.
Heb je duidelijk wat je wil gaan zeggen?

(En ja, ik weet dat daar simpel klinkt maar niet is. Het is bij mij ook een proces van trial and error)
Ja, ik heb al een actieplan voor mezelf bedacht
Actieplan wat je wil bespreken met de huisarts?
Of actieplan waar je samen met de poh naar wil kijken?

Gezien jouw patroon afgelopen jaren is het misschien een idee om je actieplan met de poh door te nemen, samen met de items waar je topics over geopend hebt.
Dan kan die meekijken of de acties helpend zijn om de fase waarin jij je bevindt, en prioriteit hebben.

Acties nu zouden mijns inziens gericht moeten zijn op verkrijgen van langdurige praktische ondersteuning, vermindering van stress, vermindering van financiële zorgen, ritme, structuur, emotieregulatie, vergroting van stabiliteit en zelfzorg.

Maar dat is zo van afstand natuurlijk maar een gok. Ik weet alleen wat jij schrijft. :)

Succes bij de huisarts morgen.
Ik hoop echt voor je dat je bij de poh, maatschappelijk werk, het wijkteam of een spv'er terecht kan voor ambulante ondersteuning.
Dankjewel! Actieplan met punten waar ik aan wil werken. Medicatieafbouw, overzicht over huishouden en geldzaken en idd emotieregulatie.. Ik weet niet of er een POH GGZ is. Maar ik loop wel vast, ik red het niet alleen meer.

Het is misschien wat voorbarig, maar ik heb gelijk contact opgenomen met mijn vorige vrijwilligerswerk.

En aangegeven dat ik graag weer aan de slag ga. Ik was gastvrouw. Koffie schenken, een praatje maken e.d.
De coordinator was meteen enthousiast, dus daar ben ik wel blij mee.
Wat heb ik dat sociale contact, small talk e.d. gemist zeg. Het is wel een eindje reizen, maar het zou me wel helpen denk ik.
Ravena schreef:
10-05-2026 23:01
Dankjewel! Actieplan met punten waar ik aan wil werken. Medicatieafbouw, overzicht over huishouden en geldzaken en idd emotieregulatie.. Ik weet niet of er een POH GGZ is. Maar ik loop wel vast, ik red het niet alleen meer.

Het is misschien wat voorbarig, maar ik heb gelijk contact opgenomen met mijn vorige vrijwilligerswerk.

En aangegeven dat ik graag weer aan de slag ga. Ik was gastvrouw. Koffie schenken, een praatje maken e.d.
Wat heb ik dat sociale contact, small talk e.d. gemist zeg. Het is wel een eindje reizen, maar het zou me wel helpen denk ik.
Een beetje voorbarig? Je kan niet zomaar zonder toestemming van het uwv onbetaald werk uitvoeren als je een uitkering hebt
Ravena schreef:
07-05-2026 11:13

Ik heb wel tig diagnoses, maar die zijn allemaal geschrapt uit mijn dossier
Eigenlijk een wonder dat ik nog kan functioneren.

Kun je hier iets meer over vertellen?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Moestuintje schreef:
10-05-2026 23:03
Een beetje voorbarig? Je kan niet zomaar zonder toestemming van het uwv onbetaald werk uitvoeren als je een uitkering hebt
Jawel hoor, dat ik heb ik zo met hun afgesproken.
Ik kan er gewoon naast blijven werken, op mijn eigen tempo, gaven ze aan.

Nu gaat dat natuurlijk niet.
Maar ik kan best een paar uur vrijwilligerswerk doen, eens in de twee weken.
Vonden ze geen enkel probleem.
*Hestia* schreef:
10-05-2026 23:06
Kun je hier iets meer over vertellen?
Dat kan ik wel, maar dat wil ik niet.
Ravena schreef:
10-05-2026 23:08
Dat kan ik wel, maar dat wil ik niet.

Okee.
Het is te complex, snap je....
Een paar mensen weten het.
Ik merk dat ik alweer woedend word als ik terugdenk aan hoe het is gelopen.
Ravena schreef:
10-05-2026 23:10

Ik snap het helemaal Ravena. Het klinkt alsof je een moeilijke tijd hebt.
Mooie punten op je plan.
Ik vraag me alleen af of medicatie afbouwen in deze fase verstandig is.
Niet slapen helpt je vrij snel een fase omhoog, en de wezenloosheid en leegheid die je beschreef kunnen ook prima een symptoom van het donkere fase zijn.

Ook daarom is het belangrijk een signaleringsplan op papier te zetten met hulp van een hulpverlener.
Zodat je weet of iets een symptoom van een fase is, of iets waar je actie op moet ondernemen.

Ik raad je echt aan om je slaap meditatie pas af te bouwen als je weer stabiel bent, en genoeg draagkracht hebt.
Je zegt nu hopeloos te zijn en dat het echt niet goed gaat.
Dan is slaap medicatie afbouwen op dit moment niet helpend, en al helemaal geen prioriteit.
Ravena schreef:
10-05-2026 08:58
Ik heb al een rondje psychologen gedaan

Waar er eerst heel vriendelijk werd opgenomen, veranderde de toon van het gesprek.
"Te complex", klonk het al snel.

Ik heb morgen een afspraak met de huisarts.
Ik heb wel vaker over deze thema's gepraat, maar ik voel me niet begrepen. Vorige keer kreeg ik een verwijzing naar een grootschalige GGZ-instelling (juist daar ben ik door getraumaiseerd, ik pas ook totaal niet tussen die mensen) en ook nog voor een afdeling verslaving. Terwijl ik een verslaving heb. Ik had alleen een korte periode waarin ik wat meer alcohol gebruikte, maar na een paar weken was dat wel weer voorbij.
Tussen welke mensen pas je niet en is dat wel zo belangrijk als je hulp nodig hebt?
Ravena schreef:
10-05-2026 23:01

Is er een arts betrokken bij je afbouw en zo ja, weet die vam je huidige staat?
Ravena schreef:
10-05-2026 23:10
Ik heb ook ontevreden over de GGZ, en mijn problemen waren veel minder ernstig, en ik kan ook nog steeds boos worden als ik eraan denk.
(maar ik hoef er niet vaak aan te denken gelukkig).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ravena, afbouwen met medicatie in deze staat? Jeetje, wat onverstandig. Het gaat niet goed met je, schrijf je. Maar je wilt ook geen hulp. Mij lijkt dat je wel degelijk hulp nodig hebt.
The ocean healed my soul

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven