Tijdelijk een uitkering of doorgaan?

29-04-2026 08:45 244 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat niet zo goed met me. Ik heb een zware winter achter de rug, met veel angst- en paniekaanvallen en suicidale gedachtes. De afgelopen jaren heb ik veel van mezelf gevraagd en veel meegemaakt. ik werkte als ZZP'er. Mijn leven is daardoor wel opgebloeid. Maar telkens stort ik opnieuw in, ook omdat ik kamp met PMDD, slaapproblemen en depressieve klachten. Dit patroon was er trouwens ook toen ik in loondienst werkte.

Ik was eigenlijk al afgekeurd, ik zou weer opnieuw een uitkering kunnen krijgen. Maar werken geeft mij voldoening, het liefst ga ik daarmee door. Alleen lukt het mij nu niet om rond te komen. Door mijn klachten kampte ik met concentratieproblemen en ging het simpelweg niet meer. Elke dag heb ik hoofdpijn.

Ik sta nu voor de keuze: of doorgaan, nieuwe opdrachtgevers zoeken (waar ik al druk mee bezig ben) en eventueel solliciteren of ik doe twee maanden een pas op de plaats, neem rust en probeer mijn leven anders in te richten.

Wat is de beste optie, denken jullie?
Ik heb zaterdag en vandaag de hele dag in bed gelegen. Koken lukt ook niet. Dus ik warm soep op en had nog wat eten uit de vriezer. Ik had nog boodschappen moeten doen, maar heb geen puf. Dus ik eet wel een stuk minder. Douchen lukt ook niet meer dagelijks.

Ik zie alles heel somber in. Doordat ik steeds meer slordige fouten maakte door brainfog en concentratieproblemen, is nu de samenwerking gestopt bij 1 opdrachtgever en bij een ander moet ik op het matje komen, omdat ik "altijd zo reageer", waarbij ik het erg overdreven vind, want we hebben maar een paar keer een aanvaring gehad en onder stress kunnen dingen erg bij mij binnenkomen.

Ik ben dan heel zwart-wit en denk; weet je wat, ik stop er wel mee. Ik hou het toch niet vol. Elke keer probeer ik weer te werken, of het nu in loondienst of als zzp'er ben, en houd het max twee jaar vol.

Loondienst vind ik nog zwaarder dan ZZP'er. Als ZZP'er kan ik nog mijn eigen werktijden indelen, overdag rust pakken, of als ik depressief ben is dat beter te verhullen. Loondienst is nog nooit goed gegaan, dan had ik huilbuien en paniekaanvallen.

"zo kun je toch niet leven!" riep mijn vriend omdat ik weer in bed lag, waarbij hij ook doelde op de winter die een zware beproeving voor ons beiden was.

Ik zie nu alweer op tegen dat gesprek, heb de neiging om in bed te blijven liggen.
Qua schaal: toch zeker een 2. Vorige week wel actieve doodsgedachten, nu eerder algehele passiviteit en niks meer zien zitten.
0=dood
1=actief suïcidaal en geen afspraken meer te maken = crisisdienst en opname. PUNT
2=suïcidaal, en je weet niet of je je veiligheid kan borgen Alles geoorloofd om te zorgen dat je niet in 1 komt. Maar in een goed plan staat wat helpend is in deze fase, en wat niet. In deze fase hoor je al intensief contact te hebben met een hulpverlener, of als je die niet hebt, met je huisarts om te bespreken dat je je veiligheid niet meer kan garanderen, en samen te kijken wat nodig is om die wel te garanderen. (En zonder hulpverlener die jou kent en kan steunen kan dat dus opname betekenen)
3=suïcidale gedachten, maar nog afspraken mee te maken, je kan je veiligheid garanderen.
Dit is normaliter het moment waarop je zorg intensiever wordt en ze kunnen toepassen wat er in je plan staat om te zorgen dat je niet verder afzakt.

Hele dagen in bed liggen is naar, en klinkt zwart en alsof je het niet meer overziet en hopeloos vindt.
Ik snap je neiging. Dat doet zwart ook met mij.
Maar je hebt geen hulp om je eruit te trekken, dus ga ik maar een voorstel doen:

Help jezelf door een simpel rooster te maken en probeer jezelf er aan te houden:
10 uur eruit en aankleden+ ontbijt
Lukt er niets, dan ga je in jogging weer voor dood liggen. Maar wel op de bank.
13.00 blokje om, langs de super. Frisse neus, bewegen en boodschappen voor lunch en die avond.
Thuis lunch.
Mag je daarna weer dood als niets lukt.
19.00 avondeten. Een blik soep, k&k maaltijd, alles mag, maar je helpt jezelf door wel normaal te eten. Hoe aantrekkelijk overslaan of snaai ook is.
21.00 pyjama aan, tanden poetsen en naar bed

De rest is optioneel.
Wat vond je altijd fijn om te doen, als je niet in bed ligt? Legpuzzel, kleuren, Netflix, schoonmaken, lezen, muziek luisteren, piano spelen, wandelen, mieren dresseren, filmpjes maken, muren verven, moodboards maken?

Als je toch de tijd uitzit tot je weer naar bed mag, dan is het fijn om die tijd wat afleiding te hebben.
Als dat dan afleiding is waar je je nog een beetje fijn bij voelt gaat de tijd allicht sneller.
avocadeau wijzigde dit bericht op 20-05-2026 13:56
49.63% gewijzigd
Dankjewel, nuttige adviezen.

Structuur, hoe saai dat ook klinkt, is inderdaad erg belangrijk.
Ik ben nu wel "gewoon" opgestaan" en heb even gebeld met een vriendin.

Klopt, het is idd Russisch roulette.

Ik vind het lastig, verder komt er niet zoveel uit me.
Ik denk niet dat het nu echt gevaarlijk is. Ik heb slechte en minder slechte dagen
Zoals je weet vind ik dat je een hulpverlener moet zoeken die je vertrouwt.

Daarnaast: zou je iets kunnen hebben aan de luisterlijn? www.deluisterlijn.nl
De Luisterlijn ken ik inderdaad. Goede ervaringen mee.

Verder merk ik dat ik me echt niet goed voel.
Ik zie het niet meer zitten.

Liefst zou ik alleen nog maar slapen.
Boodschappen doen kost me teveel moeite, ik eet de restjes uit de vooraadkast op.
En lig al dagen in bed.
Wat goed dat je opgestaan bent!
Dat is een hele klus als alles zo donker ligt, dus daar mag je trots op zijn.
Maak je vandaag een dagprogramma voor jezelf?
Simpel, niet teveel eisen.

Misschien kan je vandaag als doel nemen om een boodschappenlijstje te maken voor een paar dagen.
Veel vriesspullen/conserven/voorraad op de lijst, liefst wel een beetje gezond.
Kan je moed verzamelen om morgen te gaan halen, of juist misschien een bestelling te plaatsen bij de Appie/picnic/whatever works for you.

Wat denk jij dat je nodig hebt om de komende week door te komen?
Van wie zou je hulp accepteren?
Avocadeau schreef:
20-05-2026 14:02
Wat goed dat je opgestaan bent!
Dat is een hele klus als alles zo donker ligt, dus daar mag je trots op zijn.
Maak je vandaag een dagprogramma voor jezelf?
Simpel, niet teveel eisen.

Misschien kan je vandaag als doel nemen om een boodschappenlijstje te maken voor een paar dagen.
Veel vriesspullen/conserven/voorraad op de lijst, liefst wel een beetje gezond.
Kan je moed verzamelen om morgen te gaan halen, of juist misschien een bestelling te plaatsen bij de Appie/picnic/whatever works for you.

Wat denk jij dat je nodig hebt om de komende week door te komen?

Van wie zou je hulp accepteren?
dankjewel, fijn dat je het niet direct veroordeeld

Ik moet vanmiddag nog op pad voor een werkklus, ik zie het eigenlijk totaal niet zitten.
Ik ben bang dat alles langs mij heen gaat, als in een waas, maar ik moet wel.

En morgen moet ik voor een gesprek naar een opdrachtgever, ook dat zie ik totaal niet zitten.
We hadden namelijk een aanvaring - hij gaf mijn heel ongenuanceerd kritiek, terwijl ik al overbelast was.
dit is nu twee weken geleden.

Ik wil best af en toe nog iets doen, maar nu lukt het gewoon niet meer.
Merk dat ik het heel groot maak in mijn hoofd.

Het is ook groot - eerst kon ik zelf rondkomen en alles, maar de laatste maanden ben ik zo overspoeld dat niks meer lukt
Ik ken dit gevoel maar al te goed, ben bang dat ik hier weken, maanden of zelfs jaren in blijf 'hangen'
Je kan je simpelweg ziekmelden bij je werkgevers Ravena.
Dat ben je ook.
En dat voorkomt misschien ook dat het escaleert.

Het klinkt alsof je namelijk niet echt helder en objectief kan denken.
Dan is het niet het moment om ingewikkelde gesprekken te voeren.
Grote kans dat er over jouw grenzen gegaan wordt, of jij vanuit emotie gaat handelen en de (werk)relatie beschadigd.

Daarnaast heb je misschien genoeg aan je hoofd met het maken van een vaste dagstructuur, en een boodschappenlijst?

Veroordelen zou veel te makkelijk zijn, en niet eerlijk.
Je doet dit niet omdat je het zo fijn vindt of het zo leuk hebt nu.
Ja, ik reageerde erg emotioneel tijdens dat conflict

Ik kreeg kritiek en gelijk ging er bij mij een soort knop om, zo van 'ik kan ook niks goed doen'. Alleen maar gezeik de laatste tijd

Meerdere collega's zijn met ruzie opgestapt trouwens.

Ik heb ook echt geen zin om me te laten afzeiken.
Ik weet gewoon nu al dat hij mij de les gaat lezen, en dat het een eenzijdige tirade wordt.

met deze collega kon ik eerst prima overweg, maar nu hij een leidinggevende functie heeft is het contact verslechterd.

ik voel al twee weken enorme spanning, met desctructieve neigingen als gevolg

ik heb ook voorgesteld om het telefonisch af te doen, maar daar reageert hij niet eens op
Hoe is het gegaan?
Ik heb mijn excuses aangeboden dat ik zo emotioneel reageer. Maar als ik zo mijn Whatsappjes teruglees denk ik: waarom ook eigenlijk? Het was geen 'ruzie', ik werd alleen overspoeld. Maar goed, dat is niet professioneel natuurlijk.

Hij sprak z'n waardering uit over de samenwerking en weer kreeg ik te horen wat ik al mijn leven lang te horen krijg: dat de kwaliteit van mijn werk goed is, dat ik nergens over hoef te twijfelen, maar wel aan mijn onzekerheid moet werken en mijn emoties beter onder controle moet krijgen.

Ik gaf wel aan dat ik moeite heb met de absolute termen die werden gebruikt, zoals "jij reageert altijd zo" wat mijn zwartwit denken voedt. Dat had diegene vaker te horen gekregen.

Er was dus begrip van beide kanten.
Ook werd geopperd dat ik het wat rustiger aan zou moeten doen.
Ik zei ook dat ik in gesprek ga met de POH GGZ. Misschien was dat iets 'too much' om te delen.

Ik neem nu wat meer afstand van het werk, ik wil best af en toe wat voor ze doen. Maar ik kan nu die druk niet aan. En dadelijk verpest ik de samenwerking al helemaal.

Ik baal er wel erg van.
Ik heb veel verdriet van alles wat is gebeurd.
Klinkt om zo te lezen die een goed en volwassen gesprek waarin jullie konden praten vanuit redelijkheid en niet vanuit emotie. Klopt dat ook?

Waar baal je nu het meest van?
En kan je benoemen van welke dingen die gebeurd zijn je verdriet hebt?
Ik baal ervan dat het mij niet lukt om het vol te houden. Vorig jaar verdiende ik goed als ZZP'er, ik had fijne opdrachtgevers, ondanks dat het moeilijk was zette ik wel door. En in december ging het helemaal mis - in de winter werd ik heel depressief, leeggezogen, veel concentratieproblemen, een kort lontje.

Toen heb ik ook hulp gezocht, trouwens, maar ik ben zo ongelooflijk bang.
Ik zie het niet meer zitten.

Ik wil niet dat alles weer instort.
Wat ontzettend naar dat je zo bang bent dat alles weer instort. Je klinkt behoorlijk radeloos, en dat snap ik best.
Natuurlijk wil je dat het vol te houden is, dat het lukt om door te zetten. Logisch.

Maar kan het zijn dat juist het doorzetten zorgt voor deze instorting?

Kan het zijn dat je een patroon hebt van 120% inzetten, ook als dat moeilijker wordt. Waardoor je steeds meer inteert op je accu, steeds minder overhoudt, en uiteindelijk met een veel te lege accu zit, en een berg frustratie dat het je niet lukt om 120% te geven?
Wat is je grootste angst?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Ik denk dat ik alles weer kwijtraak. Werk, woonruimte - het is mij al eerder overkomen.

Ik ben eigenlijk zo beschadigd, dat ik misschien nooit meer normaal mee zou kunnen draaien in de maatschappij. En dat wordt voortdurend onderschat door anderen.

ik kom sociaal over in het eerste contact. Vervolgens lukt het mij niet om contacten aan te houden.

Het doet mij echt veel pijn, ik had zoveel verder kunnen komen.
Als al die dingen niet waren gebeurd en ik niet zo'n zware last te dragen had, had ik carriere kunnen maken en misschien wel een gezin gehad.
De enige die dat continue onderschat ben jijzelf volgens mij:
JIJ bent zonder hulpverlening
JIJ stort je in een meer dan fulltime zzperschap
JIJ blijft doorgaan terwijl het niet lukt.

En ik denk inderdaad dat je heel goed sociaal kan doen en je masker ophouden en iedereen op afstand houden.
Ik denk echter dat je dat doet uit coping.
Dat het JOU niet lukt om echt te zien wat je nodig hebt, hoe kwetsbaar je bent, en waar je dus hulp(middelen) bij nodig hebt.

Het is een flinke angst om te dragen.
En ook wel logisch, gezien wat er eerder gebeurd is, en je ervaringen.

Ik denk echter dat als jij durft te gaan kijken naar wat je zelf zou kunnen veranderen aan je situatie, dat dat je wat lucht en stabiliteit kan geven.

Want eerlijk, iedereen maakt dingen mee. De een met grotere gevolgen dan de ander, maar elk huisje heeft zij kruisje.
Het is ook hoe je zelf met dingen hebt leren omgaan.
Ben je in staat om te reflecteren op je eigen aandeel in het geheel, durf je eigenaarschap te nemen en niet alleen hulp te vragen, maar ook open te staan voor wat ze je bieden.

En dan kan je nog 10 keer pech hebben met hulp die niet past, ongeluk dat op je weg komt, liefde die wel op niet werkt.
Als je kan zien welke patronen jij daarin hebt, hoe de keuzes die je als mens maakt je pad beïnvloeden, dan heb je kans dat je geen rondjes blijft lopen om die boom en steeds weer op dezelfde plek uitglijdt in de modder.

Dan sla je uiteindelijk een keer rechtsaf, in plaats van steeds maar links aan te houden.
Dan loop je misschien nog steeds in de schaduw van andere bomen, maar bent in elk geval onderweg naar een volgende plek.
Glij je misschien nog een keer uit in de modder, maar op een andere plek. En als je dan blijft reflecteren , zal je na 4 keer ontdekken dat jou manier van omgaan met modderplekken zorgt voor uitglijden.
Zal je alerter zijn op nieuwe modderpoeltjes. Ze gaan herkennen. En nog steeds een aantal keren uitglijden bij het uitproberen hoe je er langs komt.

Je kan ze ook geheel ontwijken. Bij alles wat op modder lijkt omkeren.
Je kan ook blijven liggen in de poel, en jammeren dat het zo oneerlijk is dat die modder altijd op jouw pad ligt. En je te korte benen hebt. En dat je vies bent. En dat niemand je draagt.
Je kan een angst voor modder ontwikkelen en bij elk teken van modder compleet in paniek raken.
Je kan oogkleppen opdoen. Niet meer naar de grond kijken, en elke keer weer verbaasd en verontwaardigd uitglijden.
Je kan er een moddershow van maken. Alvast modder indianen strepen maken, en er al raar doende een heel modderbad van maken.
Je kan boos worden op de modder, en al scheldend en met dingen gooiend eisen dat de modder je erdoor laat.
Je kan hopeloos gaan zitten zijn voor de modder. Geen opties meer zien, en doodstil voor die poel blijven zitten en staren en het opgeven. Moedeloos.

Je zou ook iemand kunnen bellen die al een stuk verder is op dit pad. Vragen hoe die langs de modder gekomen is.
Je zou iemand kunnen vragen of er een route is met minder modder.
Je kan zelf steeds verschillende dingen proberen, en zo uitvinden welke dingen helpend zijn, en welke zeker zorgen voor glijpartijen.
Je kan een iemand zoeken die een tijdje met je meeloopt. Samen stuntelen of juist nadenken.
Je kan kijken of je je kleding/spullen/zelf een beetje kan beschermen zodat je volgende glijpartij in elk geval wat minder vies/nat/pijn hebt.

Dit klinkt heel flauw. En het leven is niet een pad, en sommige dingen zijn meer een blikseminslag dan een modderpoel.
Maar zelfs als je seriemoordenaars langs jouw pad hebt staan, geldt hetzelfde.
Wat doe je ermee. Op het moment, maar vooral ook achteraf. Welke 'lering' trek je eruit.

Ik heb zo ontzettend veel jaar gekotst van uitspraken als 'jij bent de kapitein van jouw levensloop' en 'jij bent de regisseur die bepaald hoe jouw levensfilm wordt'.

En nog steeds heb ik er moeite mee.
Een ongeluk, nare familie, ziekte, dat soort dingen overkomen je. Dat is niet maakbaar. En dat beïnvloed je hele leven.
Kan je nog zo een roman willen, als je grote liefde overlijdt, ben je de pineut.
Maar hoe je ermee omgaat bepaald of het horror, comedie, drama of misschien happily ever after wordt.
En nee, dat betekent niet dat je meteen weer leuk en datebaar moet zijn.
Maar het verschil tussen je verdriet en rouw niet kwijt kunnen en aggressief en verslaafd worden, is wel eel anders dan je verdriet en rouw niet kwijt kunnen, en dat in therapie durven aankijken.
Het zijn allebei klotejaren, en heel anders dan je gewild had.
Maar de uitkomst gaat totaal verschillen.

Moraal van het verhaal:
Ik snap waar je bang voor bent. Logisch. Je herkent de route. Begint te zien dat je om diezelfde boom loopt, en vreest dus dat je straks in diezelfde modderpoel komt. En dus weer onderuit gaat.

Die angst is een waarschuwingssignaal.
Wat ga je ermee doen?
Dank voor je reactie. Ik bedoelde trouwens overschat ipv onderschat.

Ik heb je verhaal goed gelezen, weet alleen niet wat ik moet zeggen.

Afspraak gehad bij de POH GGZ. Ze had moeite met de Nederlandse taal, waardoor de communicatie soms wat lastig ging, maar ze was vriendelijk en geinteresseerd. Ze stelde voor om mij door te verwijzen naar een tweedelijns GGZ.

Ze zei dat het vooral belangrijk is om aan mijn identiteit te werken en stelde ook een antidepressivum voor, mirtazapine, maar daar krijg ik enorme eetdrang van en dat roept heel veel stress op met het oog op mijn eetstoornis. Toen ik dat uitlegde, begreep ze dat wel.

Ik voel me totaal afgevlakt, waardeloos en pieker heel veel.
Volgende afspraak pas over drie weken, er was niet eerder plek.
Intussen ben ik zelf op zoek naar een vrijgevestigde psycholoog.
Wauw, wat een stap dat je op zoek bent naar een vrijgevestigde psycholoog. Wat maakt dat je dat nu doet?

Hoe voel je je nu als je terugdenkt aan het gesprek met de poh?
Vervelend voor je dat mirtazapine geen optie is maar extra spanning omtrent eten is ook echt niet helpend, dat snap ik.!
Ik wil wel hulp, maar niet in een grote ggz-instelling. Dat zijn echt diagnosefabrieken. Dan liever 1 op 1 een psycholoog of een kleinschalige kliniek. Maar daar heb ik ook al veel afwijzingen gehad omdat mijn problematiek 'te complex' zou zijn.
Ravena schreef:
01-06-2026 14:36
Ik wil wel hulp, maar niet in een grote ggz-instelling. Dat zijn echt diagnosefabrieken. Dan liever 1 op 1 een psycholoog of een kleinschalige kliniek. Maar daar heb ik ook al veel afwijzingen gehad omdat mijn problematiek 'te complex' zou zijn.
Maar ben je wel in de positie nu om eisen te stellen? Het lijkt me erg slecht met je gaan.
Het is wat het is.
Ravena schreef:
01-06-2026 14:36
Niet alles is haalbaar en betaalbaar.
Je hebt volgens mij echt hulp nodig, en nee dat zal niet perfect naar je wens zijn. Maar zo gaat het ook niet..
Het zou fijn zijn als je iemand kan vinden die meer clientgericht met je wil of kan werken.
Hoewel ik me in kan denken dat een PIT team voor jou ook interessant kan zijn. Ik weet alleen de weg daarheen niet goed.
Ik hoop dat je een positieve reactie krijgt, en snap je wens heel goed. Ik wilde ook niet naar een grote instelling.
Ondertussen begin ik er milder tegenover te staan en zie de meerwaarde echt in.
Juist het snel kunnen schakelen, en de zorg die makkelijker opgeschaald kan worden als dat nodig is.
Andere hulp binnen handbereik als dat wenselijk is (psychiater die kan kijken naar je gehate slaapmedicatie, evt spv'er voor meer praktische zaken, regiebehandelaar om de kern aan te pakken) en geen uitval door vakantie, ziekte etc op momenten dat je dat eigenlijk gewoon niet kan hebben.
Bij een zelfstandige psycholoog moet je echt een zekere mate van stabiliteit hebben. Al is het maar omdat ze geen crisissen aankunnen qua werktijden, en beschikbare uren.

Ik heb nog zitten denken, ik kan me wel indenken dat de POH je overschat.
Zoals je jezelf ook vaak overschat/overvraagd.
Kan zij je helpen met het starten met een signaleringsplan? Ik weet dat veel POH's digitale programma's aanbieden waar je dan een start kan maken daarmee.
Ik merk echt het verschil als ik concreet kan laten zien en afchecken dat dit en dit en dit nu speelt, en dat hoort bij fase 2, en dat dit en dit en dit mij dan kan helpen, maar dat en dat en dat de boel absoluut erger maakt, dat de hulpverlening anders, alerter en meer accuraat reageert.
Ze kunnen nog steeds niet instant die zwarte wolk wegnemen, of zorgen dat ik zin heb in het leven.
Maar ze gaan dan actief zelf afspraken voorstellen, elke keer de signalen checken, en meedenken wat er nodig is om me veilig te houden en het donker 'door te komen'.
Want het is natuurlijk 'uitzitten' die donkere klote periodes.
Niemand kan die nu ineens veranderen, uitzetten of wegtoveren.
Je zult er zelf doorheen moeten puffen. Blijven ademen, accepteren dat het kut met peren is, en die kut met peren dan maar zo verdraaglijk mogelijk maken.
Medicatie, begeleiding of praktische hulp kan een duw in de goede richting geven, en/of je het gevoel geven dat je het niet helemaal alleen hoeft te doen, dat er mensen zijn die naar je uitreiken en je willen steunen bij die rotgevoelens en gedachten.

Uitzitten is kut. Donker is kut. Je zo voelen is kut.
On the other side: het is al kut, wat kan je nu bedenken om het kut een heeeeeel klein beetje beter te maken? Wat kan troostend werken, of hoopgevend, of geruststellend? Wat laat de tijd voorbij gaan en je even de ellende vergeten?

Ik vind het echt knap dat je actie ondernomen hebt, en je dus opengesteld hebt voor hulp!
Als de zwartheid erger wordt, of je suicidaler wordt, huisarts bellen he?
Aangeven welke gedachten er spelen, en dat je niet nog 3 weken kan wachten op die afspraak bij de POH.

ToiToiToi!
Dankjewel. Ik merk dat ik het heel lastig vind met die POH GGZ. Door de taalbarriere kon ik bepaalde dingen niet goed overbrengen. Zo vroeg ze op een gegeven moment "wil je beter worden", waarop ik antwoordde dat ik wil dat het beter wordt. Maar al sinds mijn 14e heb ik psychische problemen, (destijds eetstoornis, automultilatie, depressie) dus ik heb niet de illusie dat ik ineens "beter" zal kunnen worden.

Dat het beter kan worden, ja, dat geloof ik dan weer wel. Ik heb betere periodes gehad, al was het nooit echt top. Dat soort nuances kon ik dus niet overbrengen, wat echt een gemiste kans is.

Ik heb zware dagen gehad. Wazig gevoel in mijn hoofd. Irritaties met mijn partner. Hij gelooft niet in hulp. Want waarom zou je een autoriteit buiten jezelf zoeken? Waarom zou iemand anders het beter weten?

Vandaag vlamde de doodswens weer op, door bepaalde omstandigheden. Het nam concrete vormen aan. Ik schrok er wel van. Het net sluit zich. Ik vind het erg moeilijk dat ik me nu niet kan focussen op werk, wat me wel afleiding gaf. Daardoor neemt het piekeren veel ruimte in beslag.
Ravena schreef:
06-06-2026 22:25
Dankjewel. Ik merk dat ik het heel lastig vind met die POH GGZ. Door de taalbarriere kon ik bepaalde dingen niet goed overbrengen. Zo vroeg ze op een gegeven moment "wil je beter worden", waarop ik antwoordde dat ik wil dat het beter wordt. Maar al sinds mijn 14e heb ik psychische problemen, (destijds eetstoornis, automultilatie, depressie) dus ik heb niet de illusie dat ik ineens "beter" zal kunnen worden.

Dat het beter kan worden, ja, dat geloof ik dan weer wel. Ik heb betere periodes gehad, al was het nooit echt top. Dat soort nuances kon ik dus niet overbrengen, wat echt een gemiste kans is.

Ik heb zware dagen gehad. Wazig gevoel in mijn hoofd. Irritaties met mijn partner. Hij gelooft niet in hulp. Want waarom zou je een autoriteit buiten jezelf zoeken? Waarom zou iemand anders het beter weten?

Vandaag vlamde de doodswens weer op, door bepaalde omstandigheden. Het nam concrete vormen aan. Ik schrok er wel van. Het net sluit zich. Ik vind het erg moeilijk dat ik me nu niet kan focussen op werk, wat me wel afleiding gaf. Daardoor neemt het piekeren veel ruimte in beslag.
Dat is de opzet van de vraag ook niet, dat het ineens beter zou worden. De vraag is meer of je bereid bent om te werken naar een eventueel herstel. Uit jouw berichten klinkt meer passiviteit door, dan dat je er echt iets aan wilt gaan doen om je wat beter te voelen.
The ocean healed my soul

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven