Trauma en 30 jaar later.

07-04-2024 00:00 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb als kind een heftige brand meegemaakt. Het ging om het huis van de buren waar toen ook een persoon is overleden in die brand. Die persoon kende ik niet. Mijn moeder haalde mij die nacht uit bed. Mijn slaapkamer was enorm heet want ik sliep aan de kant van de brand. Ik hoorde die avond de brandweer zeggen dat we geluk hadden dat het die nacht windstil was want anders was de brand overgeslagen naar ons huis.

Nu merk ik dat ik daar sinds een jaar of twee last van begin te krijgen. Ik was 9 toen het gebeurde en ik weet alles nog in detail hoe die avond verliep. Ik kan zelfs de geur nog voor me halen van wat ik toen rook. Ook de paniek om me heen kan ik nog voelen. Ik heb die avond wat dingen gehoord en gezien die je niet wil horen en zien. Vooral niet op die leeftijd. Nu 30 jaar later krijg ik nog steeds lichte paniek als ik een brandweersirene hoor of als ik die geur ruik en denk ik aan die ene nacht.

Mijn ouders hebben na die nacht nauwelijks het er met mij over gehad. En wat ik mij ervan herinner heb ik er ook geen last van gehad en had ik verder ook geen vragen. De jaren erop ook niet. Op die geur en sirene na dan.

Ik twijfel of ik hier iets mee moet. Als in praten met een professional. Ik heb geen grote angst. Ik denk ook niet dat het erger wordt dan dit. Wel moet ik er gewoon heel veel aan denken de laatste tijd, gewoon zomaar opeens en ik weet ook wel dat dit gewoon een trauma is. Alleen waarom uit het zich nu pas? Moet ik er dan juist wat mee doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien eerst eens goed met je ouders over praten? Als dat nog kan...
Misschien helpt dat al.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou dit heel goed met een paar sessies EMDR kunnen behandelen zodat het meer een herinnering gaat worden met minder trauma randje
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is echt precies waar EMDR voor bedoeld is. Zou hier zeker een paar sessies aan wijden en dan gaat je trauma idd over in een herinnering zonder pijn.
Ik zou inderdaad ook kijken of je hier ergens EMDR voor kan krijgen. Let wel goed op dat je het bij een professional doet die is aangesloten bij de VEN, want er zijn er ook veel, met name coaches, die het aanbieden die geen gedegen opleiding hebben gevolgd en trauma's alleen maar vergroten. Dit is met een paar sessies EMDR waarschijnlijk opgelost en hoeft dus geen heel intensief therapietraject te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsBear schreef:
07-04-2024 00:37
Ik zou inderdaad ook kijken of je hier ergens EMDR voor kan krijgen. Let wel goed op dat je het bij een professional doet die is aangesloten bij de VEN, want er zijn er ook veel, met name coaches, die het aanbieden die geen gedegen opleiding hebben gevolgd en trauma's alleen maar vergroten. Dit is met een paar sessies EMDR waarschijnlijk opgelost en hoeft dus geen heel intensief therapietraject te worden.
Goeie idd. Even zoeken via https://www.emdr.nl/emdr-practitioners-europe/
Alle reacties Link kopieren Quote
Zulke herinneringen kunnen aanweziger worden als je kinderen de leeftijd bereiken waarop jouw traumatische ervaring zich afspeelde.

Eerste stap om hier iets mee te doen is de huisarts. Succes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een vreselijk verhaal zeg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou naar de huisarts gaan en het eens bespreken. Het zou toch fijn zijn als de gevoelens die je krijgt rondom brand en sirenes afnemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heftig om dit mee te maken.

Het brein van een kind van 9 is nog lang niet volgroeid. Je hebt iets heftigs meegemaakt, alleen heeft zich dit niet goed in je hersenen verwerkt. Volwassenen kunnen het vaker goed afsluiten.

Bij jou kunnen de ervaring nu dus naar boven komen. En blijven die ervaringen net zo rauw als toen het net gebeurd is. Het kan echt helpen om deze ervaringen goed af te sluiten. Bespreek dit met je huisarts. Er zijn opties, denk daarbij ook eens aan EMDR.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouderlijk huis is tot de grond afgebrand toen ik 8 jaar was. Onze kat heeft het niet overleefd, Goddank verder geen gewonden of doden, maar wel een afschuwelijke ervaring. Ik had letterlijk niet eens meer een schone onderbroek. Alles was verwoest.
Heb er jaren lang vaak nog om liggen huilen s'avonds in mijn bedje.
Ik geloof dat ik het inmiddels wel verwerkt heb. Maar soms, als er ergens in de straat een vuurkorf of houtkachel staat te stinken, kan ik weer even zo'n schrikmoment hebben. Ik weet niet of dat ooit nog helemaal weg zal gaan.
Als jij behoefte hebt aan extra steun/begeleiding, dan deze zeker zoeken. Het is en blijft toch een trauma en het wegstoppen en stilzwijgen is wat anders dan het verwerken. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat hier boven ook staat: als het kan ook eens bespreken met je ouders. Praten over de gebeurtenis, horen hoe anderen het ervaren hebben, het beeld compleet krijgen kan al heel veel helpen bij het verwerken van deze traumatische gebeurtenis.

Als je last blijft houden, zou ik je adviseren om via de huisarts goede hulp te krijgen.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Al genoemd maar EMDR is een hele mooie therapie voor trauma. Laagdrempelig en in veel gevallen succesvol.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
“ Ik heb geen grote angst. Ik denk ook niet dat het erger wordt dan dit”

Je noemt pas iets een trauma als je er niet mee kan omgaan en de gebeurtenis je belemmert in je dagelijkse leven. Iedereen maakt wel heftige dingen mee, maar niet iedereen heeft traumatherapie nodig. Ook al is dat tegenwoordig wel de mode. Het klinkt niet alsof dit nu ervoor zorg dat je niet meer kan functioneren. Dat je er veel aan moet denken is logisch, het zal veel impact hebben gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je getraumatiseerd bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
07-04-2024 10:14
“ Ik heb geen grote angst. Ik denk ook niet dat het erger wordt dan dit”

Je noemt pas iets een trauma als je er niet mee kan omgaan en de gebeurtenis je belemmert in je dagelijkse leven. Iedereen maakt wel heftige dingen mee, maar niet iedereen heeft traumatherapie nodig. Ook al is dat tegenwoordig wel de mode. Het klinkt niet alsof dit nu ervoor zorg dat je niet meer kan functioneren. Dat je er veel aan moet denken is logisch, het zal veel impact hebben gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je getraumatiseerd bent.

Ik ben het niet met je eens.

Vind je post ook erg bagatelliserend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
07-04-2024 10:14
“ Ik heb geen grote angst. Ik denk ook niet dat het erger wordt dan dit”

Je noemt pas iets een trauma als je er niet mee kan omgaan en de gebeurtenis je belemmert in je dagelijkse leven. Iedereen maakt wel heftige dingen mee, maar niet iedereen heeft traumatherapie nodig. Ook al is dat tegenwoordig wel de mode. Het klinkt niet alsof dit nu ervoor zorg dat je niet meer kan functioneren. Dat je er veel aan moet denken is logisch, het zal veel impact hebben gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je getraumatiseerd bent.
Als diagnose in de medische wereld "weegt" het woord wellicht zwaarder maar de definitie van trauma is letterlijk psychisch letsel. Het is dus niet mode maar naar mijn mening gewoon correct Nederlands.

On-topic: mijn advies is om met een psycholoog/praktijkondersteuner te praten. Er zijn allerlei methodes om hier mee om te gaan. Soms is alleen praten genoeg, soms kan EMDR helpend zijn. Zo'n professional kan je helpen met uitzoeken in hoeverre het je belemmert.
Ik gun je begrip en zachtheid voor jezelf :hug:
arlandria wijzigde dit bericht op 07-04-2024 10:29
Reden: Kleine toevoeging
2.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
07-04-2024 10:14
“ Ik heb geen grote angst. Ik denk ook niet dat het erger wordt dan dit”

Je noemt pas iets een trauma als je er niet mee kan omgaan en de gebeurtenis je belemmert in je dagelijkse leven. Iedereen maakt wel heftige dingen mee, maar niet iedereen heeft traumatherapie nodig. Ook al is dat tegenwoordig wel de mode. Het klinkt niet alsof dit nu ervoor zorg dat je niet meer kan functioneren. Dat je er veel aan moet denken is logisch, het zal veel impact hebben gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je getraumatiseerd bent.
Incorrect. Een schokkende en ingrijpende gebeurtenis (zoals hier omschreven) is een trauma. Wanneer verwerking van dit trauma onvoldoende op gang komt waardoor je er langdurig last van hebt en je er in je dagelijks leven hinder van ondervind kan je spreken van een posttraumatische stressstoornis (met de nadruk op stoornis dus). Niet iedereen die een traumatische gebeurtenis meemaakt ontwikkeld een stoornis, maar sommigen wel. Ontkennen dat topicstarter een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt omdat verwerking mogelijk nu pas op gang komt of er andere dingen zijn waardoor de gebeurtenis nu weer meer op de voorgrond staat helpt echt niemand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ponderosa schreef:
07-04-2024 10:49
Incorrect. Een schokkende en ingrijpende gebeurtenis (zoals hier omschreven) is een trauma. Wanneer verwerking van dit trauma onvoldoende op gang komt waardoor je er langdurig last van hebt en je er in je dagelijks leven hinder van ondervind kan je spreken van een posttraumatische stressstoornis (met de nadruk op stoornis dus). Niet iedereen die een traumatische gebeurtenis meemaakt ontwikkeld een stoornis, maar sommigen wel. Ontkennen dat topicstarter een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt omdat verwerking mogelijk nu pas op gang komt of er andere dingen zijn waardoor de gebeurtenis nu weer meer op de voorgrond staat helpt echt niemand.
Definitie UMC Utrecht:

Wat is trauma?
In de psychiatrie en psychologie wordt de term trauma gebruikt wanneer iemand na een schokkende gebeurtenis blijft steken in gevoelens van angst, woede of eenzaamheid. De gebeurtenis is in dat geval zo ongewoon, pijnlijk, schokkend of extreem dat het niet lukt om ermee om te gaan.

Symptomen uitklapper, klik om te openen
Bij de meeste mensen zullen de klachten als gevolg van de nare gebeurtenis binnen enkele weken sterk verminderen. We noemen dit dan geen trauma. We spreken pas van een trauma of ‘traumatische gebeurtenis’ als de klachten na vier weken blijven bestaan of verergeren.

De klachten of problemen waar mensen met een trauma last van kunnen hebben zijn divers van aard, maar hebben vaak betrekking op somberheid, angsten en wantrouwen.”

.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vreselijk om mee gemaakt te hebben. Als kind “snap” je het nog niet zo goed en ga je over tot de orde van de dag. Vooral als het thuis ook zo gaat. Maar dat wil niet zeggen dat het geen diepe impact op jou heeft gehad.

Ik had zelf ook PTSS na mijn scheiding. Begreep ik niets van eigenlijk. Ex was weg, relatie was over en we gaan weer door, dacht ik. Toch zat het diep. Ik heb toen eerst wat gesprekken bij therapeuten geprobeerd maar dat bracht mij niet zo veel. Dat ging vooral over mijn kindertijd en hoe ik toen naar dingen keek en reageerde. Daar zit ook zeker wel “Iets” maar het duurde mij allemaal te lang. Ik wilde door. Toen 2x EMDR gehad, ik geloofde er niet echt in. Maar tot mijn verbazing hielp het. Het lukte mij daarna om dingen los van elkaar te zien.

Ik denk dat het jou ook goed zou kunnen helpen. Omdat je daarna niet bij sirenes of brandlucht dan weer terug gaat naar het moment van de brand, maar weet dat het heden los staat, van dat moment van toen. Die associatie moet losgekoppeld worden en daar kan EMDR goed bij helpen.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
07-04-2024 10:14
“ Ik heb geen grote angst. Ik denk ook niet dat het erger wordt dan dit”

Je noemt pas iets een trauma als je er niet mee kan omgaan en de gebeurtenis je belemmert in je dagelijkse leven. Iedereen maakt wel heftige dingen mee, maar niet iedereen heeft traumatherapie nodig. Ook al is dat tegenwoordig wel de mode. Het klinkt niet alsof dit nu ervoor zorg dat je niet meer kan functioneren. Dat je er veel aan moet denken is logisch, het zal veel impact hebben gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je getraumatiseerd bent.
Misschien een idee om een topic te openen over het gebruik van het woord trauma en wat hier volgens wetenschap, jij, anderen wel/ niet onder valt.

Ik vind het naar TO best onaardig. En begrijp al helemaal de meerwaarde niet.

TO:
Ik zou als ik jou was voor mezelf nagaan in hoeverre je hiermee aan de slag wil. Bij een ja is EMDR denk ik een goede optie.
En dat dit " pas" na 30 jaar meer een issue is zal vast een verklaring voor zijn.
Loslaten is de hoop opgeven op een beter verleden. # omdenken
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
07-04-2024 10:55
Definitie UMC Utrecht:

Wat is trauma?


>knip<

.

Vervelend dit. Ook niet echt helpend.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet twijfelen en hulp zoeken.

Het feit dat je twijfelt, zegt dat je er, in welke mate dan ook, last van hebt.

Beter op tijd starten i.p.v. het op laten lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
07-04-2024 10:14
“ Ik heb geen grote angst. Ik denk ook niet dat het erger wordt dan dit”

Je noemt pas iets een trauma als je er niet mee kan omgaan en de gebeurtenis je belemmert in je dagelijkse leven. Iedereen maakt wel heftige dingen mee, maar niet iedereen heeft traumatherapie nodig. Ook al is dat tegenwoordig wel de mode. Het klinkt niet alsof dit nu ervoor zorg dat je niet meer kan functioneren. Dat je er veel aan moet denken is logisch, het zal veel impact hebben gemaakt. Maar dat betekent nog niet dat je getraumatiseerd bent.
Nou TO, dan maar eerst wachten totdat het voldoet aan wat Paska vindt . Dan mag je daarna gebruik maken van traumatherapie.

Echt, waar haal je die onzin vandaan.

TO, laat je niets wijsmaken. Ik heb 14 jaar geleden ingewikkelde dingen doorgemaakt waar ik ogenschijnlijk geen last van had, maar toen ik een paar jaar geleden mentaal in elkaar klapte, kwam daar wel degelijk een PTSS diagnose uit welke behandeld is met EMDR.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties. Wat ik voor nu ga proberen is een gesprek met mijn ouders. Eens kijken hoe hun die avond hebben beleefd en of ze er zelf nog eens aan denken. En ook of ze kunnen herinneren hoe ik er destijds mee om ging. En mocht ik de volgende keer bij de huisarts zijn zal ik het eens aankaarten.

Ik denk wel dat het echt een trauma is. Een trauma is ook een naar gevoel krijgen van iets wat je ooit hebt meegemaakt en wat je niet goed kunt verwerken. En waar je dus in mijn geval 30 jaar later nog aan denkt. En ook dus steeds schrikt als je een brandweer in de verte hoort. Ik droom er soms ook van. Dat mijn eigen huis in brand staat en ik buiten sta toe te kijken in mijn pyjama. Heel naar.

Ik zag net ook voorbij komen dat het misschien komt dat je nu zelf kinderen hebt van de leeftijd. Dat klopt dus ik denk dat dat er ook wel mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mae schreef:
07-04-2024 21:15
En mocht ik de volgende keer bij de huisarts zijn zal ik het eens aankaarten.
Een tip: huisartsen houden niet van een extra onderwerp aankaarten bij een consult. Ze hebben 10 minuten, soms 15 voor een enkele zorgvraag. Vraag om een dubbel consult als je twee dingen wil bespreken om uitloop van het spreekuur te voorkomen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven