Traumadumping

15-09-2024 08:21 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve medeforummers,

In verband met herkenbaarheid kan ik niet te diep op de situatie in gaan, maar ik zit met het volgende;

Ik ben op dit moment in contact met iemand die heel lief, aardig en behulpzaam is. Tot kort geleden gaf ze iedereen kadootjes. Nu lijkt er ineens iets te zijn gebeurd, want te pas en te onpas barst ze in tranen uit.

Eerder had ze al heel veel herbelevingen, maar die leken redelijk onder controle te zijn. Maar nu, de meest heftige verhalen komen eruit. Ik ben een gevoelsmens en ik weet niet wat ik er mee moet. Mij is altijd geleerd om traumatische gebeurtenissen voor mezelf te houden. Juist om te voorkomen dat anderen de pijn voelen.

Ik voel echt met haar mee en ik merk aan de andere mensen hier (het betreft een klinische setting) dat zij er ook last van ondervinden. Sommigen zitten met tranen in hun ogen.

Het jammere is dat er ook mensen zijn die denken dat zij zich aan stelt. Hierdoor lijken er allemaal verschillende kampen te ontstaan.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Hoe hebben jullie dit toen opgelost? De sfeer wordt er niet beter op. Ik voel echt met haar mee, dus ik wil haar ook niet het gevoel geven dat haar gevoelens er niet mogen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
In een klinische setting neem ik aan dat er begeleiding bij is. Daar zou ik het aankaarten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk juist dat praten over een traumatische situatie heel goed is. Ik heb 1 keer iets traumatisch meegemaakt en kreeg juist het advies om er over te praten. Ik denk ook oprecht dat het mij geholpen heeft met het verwerken.

Als jullie allemaal bij elkaar zitten omdat jullie instabiel zijn door meegemaakte trauma’s kan ik mij voorstellen dat de therapeuten niet willen dat je getriggerd wordt door nog meer trauma, dus in die zin kan ik mij het advies wel voorstellen.

Je moet je grens aan gaan geven. Dit is niet helpend voor jou. Je kunt haar doorverwijzen naar iemand die hier wel met haar over kan praten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Praat met jullie therapeuten/begeleiders
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is heel normaal dat er een hoop loskomt bij haar en dat ze het gevoel heeft dat het 'eruit moet'

Maar haar medepatiënten zijn niet de mensen bij wie ze dat moet doen. Jullie zijn niet haar therapeuten.

Jullie hebben je eigen problemen en het is niet de bedoeling dat ze jullie (buiten de eventuele gezamenlijke sessies om) belast met haar heftige emoties en verhalen.

Geef het aan bij de begeleiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bespreek het met de begeleiding. Waak ervoor dat je haar problemen niet mee gaat nemen als jouw problemen, zodat het jouw herstel in de weg gaat staan.
Neem tenminste aan dat je zelf ook hulp krijgt momenteel...'klinische setting '.
Om jezelf te helpen mag je echt even voor jezelf kiezen en loslaten wat dit voor een ander kan betekenen. Jouw gevoel voorop en als je op een duidelijke manier communiceert.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
In de klinische setting die ik ken (en heb meegemaakt) mag dit gewoon niet tussen cliënten onderling. Je triggert elkaar en kan elkaars behandeling in de weg zitten. Melden aan de begeleiding en overleggen hoe je hiermee om moet gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze bespreekt dit dus open en bloot met de leiding. Die reageren er soms op en soms ook niet.

Wij als mede cliënten zitten erbij, voelen met haar mee, maar weten onszelf geen houding te geven. Het lijkt soms zelfs alsof de leiding zich geen houding weet te geven. Heel ongemakkelijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je dit ook aangegeven bij de leiding? Of zit je er bij, voel je, hè ongemakkelijk/naar, maar spreek je dit niet uit?
Anders goed om het verder aan te geven, neem aan dat je ook één op één gesprekken hebt.
Belangrijk om dit wel op de juiste plek te vertellen, zodat er wat aan gedaan kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Benco schreef:
15-09-2024 09:23
Ze bespreekt dit dus open en bloot met de leiding. Die reageren er soms op en soms ook niet.

Wij als mede cliënten zitten erbij, voelen met haar mee, maar weten onszelf geen houding te geven. Het lijkt soms zelfs alsof de leiding zich geen houding weet te geven. Heel ongemakkelijk allemaal.

Dan bespreek jij met de begeleiding wat het met jou doet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja deel dit.

Een groep is vooral effectief als er balans is. Zodat iedereen gelijk aan nod komt of gelijk profiteert. Deze persoon lijkt in jouw beleving de balans te verstoren, mogelijk past zij minder in deze groepsetting
Alle reacties Link kopieren Quote
gonniegijsje schreef:
15-09-2024 10:33
Ja deel dit.

Een groep is vooral effectief als er balans is. Zodat iedereen gelijk aan nod komt of gelijk profiteert. Deze persoon lijkt in jouw beleving de balans te verstoren, mogelijk past zij minder in deze groepsetting
of het is goede leerschool voor de mensen die nu geen ruimte in durven te nemen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
15-09-2024 10:35
of het is goede leerschool voor de mensen die nu geen ruimte in durven te nemen.
Dit inderdaad.
In groepstherapie kom je gevoelens tegen die je ‘buiten’ ook tegenkomt.
Dit is dé plek om ze te onderzoeken. Maar dan moet je je wel uitspreken. De ongemakkelijkheid die je nu ervaart gaat meer over jou dan over haar.
Jij mag zeggen wat jij voelt. Dat is belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb verschillende klinische en deeltijdbehandelingen gedaan. In sommige was het expliciet niet de bedoeling om te doen en bij andere was het juist wel de bedoeling om dit soort dingen te bespreken. Gezien ze dit doet waar de behandelaren bij zijn en zij dit laten gaan, lijkt het alsof het in deze setting wel mag.
In alle van deze groepsbehandelingen mocht je uitspreken wat het met je deed wat anderen zeiden. Dus maak dit onderdeel van het gesprek. Misschien zit die begeleiding ook juist wel heel erg te wachten tot iemand dit gaat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jij je er niet prettig bij voelt, de begeleiding geen goed antwoord voor je heeft. Zou ik niet meer gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
15-09-2024 10:35
of het is goede leerschool voor de mensen die nu geen ruimte in durven te nemen.
Misschien als je eraan toe bent
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
15-09-2024 12:09
Als jij je er niet prettig bij voelt, de begeleiding geen goed antwoord voor je heeft. Zou ik niet meer gaan.
ik zou eerder adviseren om te gaan onderzoeken wat er voor zorgt dat je je er niet prettig bij voelt en waar je zelf ruimte in kunt (leren) nemen.
Therapie is per definitie niet prettig.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
15-09-2024 12:35
Misschien als je eraan toe bent
waarom misschien? Juist in groepstherapie kun je leren om jezelf te laten horen of om te leren dat je beter gehoord wordt wanneer je minder laat horen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag is het gelukkig stukken rustiger op de groep, al hangt er wel een erg gespannen sfeer. Ik denk dat dat komt door gisteravond. Ze had namelijk tot in best wel veel details een heftige mis-/gebruikervaring gedeeld.

Vanochtend zei ze dat ze er nog nooit eerder in haar leven over heeft gesproken, uit schaamte. En dat het haar ontzettend veel moeite heeft gekost om er toch over te praten. Dat verklaart denk ik waarom ze na het vertellen een half uur voor zich uit heeft zitten staren.

Ik werd er gisteren zelfs een beetje misselijk van, dus ik ben maar naar mijn kamer gegaan. De leidster ging verder met haar puzzel. Het was echt heel vreemd.

Ik ben in ieder geval blij dat het vandaag wat rustiger is. Op die gespannen sfeer na dan. Als het maar geen stilte voor de storm is, haha
Alle reacties Link kopieren Quote
bespreek het in de groep wat dit met je doet en gedaan heeft. Je zit daar voor jezelf, dus neem die mogelijkheid.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
15-09-2024 13:58
ik zou eerder adviseren om te gaan onderzoeken wat er voor zorgt dat je je er niet prettig bij voelt en waar je zelf ruimte in kunt (leren) nemen.
Therapie is per definitie niet prettig.
Alleen met begeleiding die voor veiligheid zorgt
Als dat ontbreekt doet de therapie meer kwaad dan goed
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar ga je het nu bespreekbaar maken?
Want nu maak je jezelf afhankelijk van haar gedrag.
Het maakt eigenlijk niet uit wat ze doet en of het normaal is.
Haar gedrag (vertellen) roept heftige emoties bij jou op.
Als ze midden in de kamer zou zitten poepen zou dat ook wat oproepen.

Het gaat erom dat jij leert bespreekbaar maken wat je ervaart, en uitzoekt wat goed/prettig voor jou is in deze situatie.
Daar zijn een heleboel opties voor, maar onderzoek die met je therapeuten.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfel nog een beetje of ik alles bespreekbaar ga maken. Er is eergisteren ook al iets voorgevallen met iemand anders. De trauma's werden door een medewerker in twijfel getrokken en ze ging er vol op. Dat was best indrukwekkend. Door al dat gedoe lijkt er nu veel onrust in het team te zijn.

Kortom, het is gewoon echt een gekkenhuis. En niemand snapt hoe het kan.

Gelukkig heb ik binnenkort mijn ontslag.
benco wijzigde dit bericht op 15-09-2024 20:15
0.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms is dat onderdeel van iemand zijn problematiek: dat ze overal waar ze komen onrust zaaien.

De dagelijkse begeleiders zijn professionals, maar daar niet altijd tegen op gewassen. Het hoofd behandeling moet de lijnen uitzetten hoe daarmee om te gaan.

Ik vind jouw redenering waarom je niks zou zeggen niet erg sterk. Waar ben je precies bang voor? Je hebt recht op een rustige plek.

Als je bijna met ontslag gaat: doe het voor degenen die nog aan het begin staan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven